W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD305","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Aktualnie czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego uregulowany jest w art. 6a ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 260), zwanej dalej „ustawą o PAŻP”. Zgodnie z art. 6a ust. 1 ustawy o PAŻP, tzw. operacyjny czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmujący pracę na stanowisku operacyjnym, czynności pomocnicze i przygotowawcze do wykonania czynności na stanowisku operacyjnym, przejmowanie i przekazywanie stanowiska operacyjnego oraz prowadzenie i nadzorowanie szkolenia praktycznego (OJT) oraz egzaminowanie nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 30 godzin na tydzień, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy, natomiast zgodnie z art. 6a ust. 3 tej ustawy czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmujący czynności takie jak szkolenie zawodowe, badania lotniczo-lekarskie, udział w grupach zadaniowych i projektach związanych z rozwojem zarządzania ruchem lotniczym nie może przekraczać 8 godzin na dobę oraz 40 godzin na tydzień, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.\nObecnie obowiązujące rozwiązania znacząco ograniczają możliwości skutecznego reagowania przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, zwanej dalej „Agencją”, na zmieniającą się sytuację w polskiej przestrzeni powietrznej, co przy natężeniu ruchu lotniczego odnotowywanym w 2018 r. i 2019 r. skutkuje tym, że Agencja w celu zapewnienia ciągłości i efektywności służb ruchu lotniczego zmuszona jest do zlecania kontrolerom ruchu lotniczego pracy w godzinach nadliczbowych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W projekcie przewiduje się zmianę przepisu art. 6a ust. 1 ustawy o PAŻP, który ustanawia wymiar operacyjnego czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego. W efekcie wprowadzenia proponowanej zmiany, określony ustawowo maksymalny wymiar operacyjnego czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego ulegnie zwiększeniu z przeciętnych 30 do przeciętnych 36 godzin na tydzień.\nJednocześnie projekt zawiera przepisy dostosowujące dotyczące trybu przyjęcia w Agencji zmiany regulaminu pracy, w związku z potrzebą wyeliminowania z obrotu prawnego tej części tego regulaminu, która w swej treści powtarza przepisy zmienianego projektowaną ustawą art. 6a ust. 1 ustawy o PAŻP.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2023 r. - WYCOFANY","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Podjęto decyzję o rezygnacji z prac nad projektem, ze względu na brak możliwości sfinalizowania tych prac w obecnej kadencji Parlamentu RP.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Wycofany","value":"Wycofany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD305
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Aktualnie czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego uregulowany jest w art. 6a ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 260), zwanej dalej „ustawą o PAŻP”. Zgodnie z art. 6a ust. 1 ustawy o PAŻP, tzw. operacyjny czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmujący pracę na stanowisku operacyjnym, czynności pomocnicze i przygotowawcze do wykonania czynności na stanowisku operacyjnym, przejmowanie i przekazywanie stanowiska operacyjnego oraz prowadzenie i nadzorowanie szkolenia praktycznego (OJT) oraz egzaminowanie nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 30 godzin na tydzień, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy, natomiast zgodnie z art. 6a ust. 3 tej ustawy czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmujący czynności takie jak szkolenie zawodowe, badania lotniczo-lekarskie, udział w grupach zadaniowych i projektach związanych z rozwojem zarządzania ruchem lotniczym nie może przekraczać 8 godzin na dobę oraz 40 godzin na tydzień, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.
Obecnie obowiązujące rozwiązania znacząco ograniczają możliwości skutecznego reagowania przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, zwanej dalej „Agencją”, na zmieniającą się sytuację w polskiej przestrzeni powietrznej, co przy natężeniu ruchu lotniczego odnotowywanym w 2018 r. i 2019 r. skutkuje tym, że Agencja w celu zapewnienia ciągłości i efektywności służb ruchu lotniczego zmuszona jest do zlecania kontrolerom ruchu lotniczego pracy w godzinach nadliczbowych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W projekcie przewiduje się zmianę przepisu art. 6a ust. 1 ustawy o PAŻP, który ustanawia wymiar operacyjnego czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego. W efekcie wprowadzenia proponowanej zmiany, określony ustawowo maksymalny wymiar operacyjnego czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego ulegnie zwiększeniu z przeciętnych 30 do przeciętnych 36 godzin na tydzień.
Jednocześnie projekt zawiera przepisy dostosowujące dotyczące trybu przyjęcia w Agencji zmiany regulaminu pracy, w związku z potrzebą wyeliminowania z obrotu prawnego tej części tego regulaminu, która w swej treści powtarza przepisy zmienianego projektowaną ustawą art. 6a ust. 1 ustawy o PAŻP.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2023 r. - WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Podjęto decyzję o rezygnacji z prac nad projektem, ze względu na brak możliwości sfinalizowania tych prac w obecnej kadencji Parlamentu RP.
Status realizacji:
Wycofany