W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD133","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu jest ograniczenie marnowania żywności oraz zwiększenie przekazywania żywności przez sprzedawców żywności do organizacji pozarządowych zajmujących się redystrybucją żywności dla potrzebujących przez doprecyzowanie definicji i terminów, co ułatwi jednoznaczne interpretowanie przepisów ustawy, uzupełnienie katalogu kar i podniesienie ich wysokości oraz ułatwienie działań kontrolnych przez instytucje takie jak Główny Inspektorat Ochrony Środowiska oraz Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska. Przyczyną wprowadzania zmian są informacje przekazywane przez inspekcje oraz organizacje pozarządowe na temat trudności z interpretacją i egzekwowaniem niektórych przepisów obecnie obowiązującej ustawy.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Najważniejsze rozwiązania projektowanej regulacji:\n1) doprecyzowanie definicji „marnowania żywności” – tak aby definicja odzwierciedlała założenie, że dopóki żywność nie stanie się odpadem, należy podejmować działania, które mają przeciwdziałać jej zmarnowaniu. Marnowaniem są nie tylko działania, na skutek których żywność jest marnowana, ale także i zaniechania, które doprowadziły do jej przeterminowania; \n2) doprecyzowanie definicji „sprzedawców żywności”– nowa definicja obejmuje jednostki handlu (także pojedyncze sklepy). Zaproponowany przepis obejmuje wszystkie placówki sieci postanowieniami umowy dotyczącej nieodpłatnego przekazania żywności, co przyczyni się do większej ilości przekazanej żywności. Usunięto kryterium dotyczące przychodów ze sprzedaży (50%); \n3) podniesienie opłaty za marnowaną żywność z 0,1 zł/kg na 0,5 zł/kg; \n4) wprowadzenie maksymalnego odliczenia od opłaty, tj. sumy kosztów kampanii i kosztów transportu i dystrybucji do maksymalnie 20 % opłaty;\n5) wprowadzenie kary w przypadku niezrealizowania kampanii edukacyjno-informacyjnych w wysokości 5 000 zł; \n6) podniesienie kar za niewniesienie opłaty, wniesienie w niepełnej wysokości albo nie w terminie, z obowiązującego przedziału od 500 zł do 10 000 zł do kwoty od 5 000 zł do 15 000 zł;\n7) wprowadzenie terminu, do którego sklepy mają podpisać umowę z organizacją pozarządową – do dnia 31 grudnia na następny rok kalendarzowy.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Michał Kołodziejczak Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r. WYCOFANY","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Do dotychczas procedowanego projektu zgłoszono dużą ilość uwag, zarówno w konsultacjach społecznych jak i w opiniowaniu. Niektóre istotne uwagi wykraczają poza zakres merytoryczny zmiany projektu i/lub wymaga dodatkowych uzgodnień z innymi resortami. Uwzględnienie tych uwag wymagałoby skierowania projektu do ponownych konsultacji.\nPonadto, w dniu 16 października 2025 r. weszła w życie nowelizacja dyrektywy ramowej o odpadach, która nakłada na Państwa Członkowskie cele redukcyjne dotyczące ilości marnowanej żywności: -10% w przetwórstwie i produkcji oraz -30% per capita w handlu detalicznym, gastronomii i gospodarstwach domowych, do osiągnięcia w 2030 r. Termin transpozycji dyrektywy upływa w maju 2027 r. \nBiorąc pod uwagę, że ze względu na zmienione przepisy UE zakresem ustawy należy objąć więcej ogniw łańcucha dostaw żywności zdecydowano, że zostanie przygotowany nowy projekt ustawy, w którym zostaną wzięte pod uwagę zgłoszone podczas konsultacji i opiniowania kwestie. Dalsze procedowanie obecnego projektu, a następnie wdrażanie zmienionych przepisów dyrektywy ramowej o odpadach nie gwarantuje terminowego wdrożenia przepisów UE.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Wycofany","value":"Wycofany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD133
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu jest ograniczenie marnowania żywności oraz zwiększenie przekazywania żywności przez sprzedawców żywności do organizacji pozarządowych zajmujących się redystrybucją żywności dla potrzebujących przez doprecyzowanie definicji i terminów, co ułatwi jednoznaczne interpretowanie przepisów ustawy, uzupełnienie katalogu kar i podniesienie ich wysokości oraz ułatwienie działań kontrolnych przez instytucje takie jak Główny Inspektorat Ochrony Środowiska oraz Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska. Przyczyną wprowadzania zmian są informacje przekazywane przez inspekcje oraz organizacje pozarządowe na temat trudności z interpretacją i egzekwowaniem niektórych przepisów obecnie obowiązującej ustawy.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Najważniejsze rozwiązania projektowanej regulacji: 1) doprecyzowanie definicji „marnowania żywności” – tak aby definicja odzwierciedlała założenie, że dopóki żywność nie stanie się odpadem, należy podejmować działania, które mają przeciwdziałać jej zmarnowaniu. Marnowaniem są nie tylko działania, na skutek których żywność jest marnowana, ale także i zaniechania, które doprowadziły do jej przeterminowania; 2) doprecyzowanie definicji „sprzedawców żywności”– nowa definicja obejmuje jednostki handlu (także pojedyncze sklepy). Zaproponowany przepis obejmuje wszystkie placówki sieci postanowieniami umowy dotyczącej nieodpłatnego przekazania żywności, co przyczyni się do większej ilości przekazanej żywności. Usunięto kryterium dotyczące przychodów ze sprzedaży (50%); 3) podniesienie opłaty za marnowaną żywność z 0,1 zł/kg na 0,5 zł/kg; 4) wprowadzenie maksymalnego odliczenia od opłaty, tj. sumy kosztów kampanii i kosztów transportu i dystrybucji do maksymalnie 20 % opłaty; 5) wprowadzenie kary w przypadku niezrealizowania kampanii edukacyjno-informacyjnych w wysokości 5 000 zł; 6) podniesienie kar za niewniesienie opłaty, wniesienie w niepełnej wysokości albo nie w terminie, z obowiązującego przedziału od 500 zł do 10 000 zł do kwoty od 5 000 zł do 15 000 zł; 7) wprowadzenie terminu, do którego sklepy mają podpisać umowę z organizacją pozarządową – do dnia 31 grudnia na następny rok kalendarzowy.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Michał Kołodziejczak Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r. WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Do dotychczas procedowanego projektu zgłoszono dużą ilość uwag, zarówno w konsultacjach społecznych jak i w opiniowaniu. Niektóre istotne uwagi wykraczają poza zakres merytoryczny zmiany projektu i/lub wymaga dodatkowych uzgodnień z innymi resortami. Uwzględnienie tych uwag wymagałoby skierowania projektu do ponownych konsultacji. Ponadto, w dniu 16 października 2025 r. weszła w życie nowelizacja dyrektywy ramowej o odpadach, która nakłada na Państwa Członkowskie cele redukcyjne dotyczące ilości marnowanej żywności: -10% w przetwórstwie i produkcji oraz -30% per capita w handlu detalicznym, gastronomii i gospodarstwach domowych, do osiągnięcia w 2030 r. Termin transpozycji dyrektywy upływa w maju 2027 r. Biorąc pod uwagę, że ze względu na zmienione przepisy UE zakresem ustawy należy objąć więcej ogniw łańcucha dostaw żywności zdecydowano, że zostanie przygotowany nowy projekt ustawy, w którym zostaną wzięte pod uwagę zgłoszone podczas konsultacji i opiniowania kwestie. Dalsze procedowanie obecnego projektu, a następnie wdrażanie zmienionych przepisów dyrektywy ramowej o odpadach nie gwarantuje terminowego wdrożenia przepisów UE.