W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD420","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W dniu 19 lipca 2022 r. odbyło się posiedzenie Rady Ministrów, podczas którego rozpatrzono i przyjęto do dalszego procedowania przedłożony przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w dniu 8 lipca 2022 r. wniosek o przyjęcie przez Radę Ministrów projektu zmiany ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do dalszych prac, w związku z przyjętą Uchwałą nr 102 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 20 października 2021 r. w sprawie wniosku o zmianę art. 46a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zwanej dalej „uchwałą RDS”.\nObowiązek przedłożenia projektu wynika z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, natomiast zgodnie z art. 7 ust. 4 tej ustawy, nieprzyjęcie projektu przez Radę Ministrów do dalszych prac wymaga przedstawienia przez właściwego ministra pisemnego uzasadnienia, stronie pracowników i stronie pracodawców Rady, nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania projektu przez ministra. Równocześnie zgodnie z art. 7 ust 5 ww. ustawy, w przypadku wniesienia projektu ustawy do Sejmu z istotnymi zmianami, informacja zawierająca uzasadnienie zmian jest zamieszczana w uzasadnieniu projektu.\nProjektowana zmiana, dotycząca zwiększenia poziomu dotacji dla PFRON na dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, jest zasadna i potrzebna, biorąc pod uwagę potrzeby w zakresie udzielanego przez PFRON wsparcia i możliwości poszerzenia zakresu realizowanych zadań z obszaru rehabilitacji zawodowej i społecznej. Istotne są działania mające na celu zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, skutkujące zwiększeniem wypłat dofinansowań do wynagrodzeń. Równie ważne są działania mające na celu zwiększenie pomocy kierowanej do indywidualnych osób niepełnosprawnych za pośrednictwem jednostek samorządu terytorialnego, objęcie szerszym wsparciem fundacji i organizacji pozarządowych w zakresie finansowania podejmowanych przez nie przedsięwzięć zmierzających do poprawy jakości życia osób niepełnosprawnych, a także poszerzenie zakresu programów zatwierdzanych przez Radę Nadzorczą PFRON, ukierunkowanych na wspieranie rehabilitacji zawodowej i integracji społecznej osób niepełnosprawnych. Proponowana zmiana (wyższa dotacja dla PFRON na dofinansowanie wynagrodzeń) pozwoli na przeznaczanie zwiększonych środków na realizację innych zadań powierzonych PFRON.\nNależy zauważyć, że zaproponowany w uchwale RDS termin wejścia w życie przedmiotowych przepisów tj. od dnia 1 stycznia 2022 r. nie jest możliwy do zrealizowania, ze względu na fakt, iż została przyjęta już ustawa budżetowa na rok 2022, dlatego termin wejścia w życie tych rozwiązań został urealniony. \nPotrzeba dodatkowej zmiany ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wynika ze wzrostu dysproporcji pomiędzy kwotą minimalnego wynagrodzenia, a kwotą miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Z symulacji przeprowadzonych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wynika, że w latach 2020-2022 procentowy udział kwoty miesięcznego dofinansowania względem minimalnego wynagrodzenia spadł, np. w przypadku osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności z 75% do 65%. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt dotyczy zmiany art. 46a ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, polegającej na zwiększeniu wysokości dotacji celowej dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) na miesięczne dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w wysokości 30% środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok. Projekt przewiduje wejście regulacji w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. \nAktualnie przepis art. 46a ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że PFRON otrzymuje dotacje celowe z budżetu państwa na miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego (o którym mowa w art. 26a ustawy) w wysokości do 30% środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok.\nPrzyjęty uchwałą RDS i przekazany do procedowania projekt przewidywał dotację w wysokości „co najmniej 30%” środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok oraz wejście w życie przepisów z dniem 1 stycznia 2022 r. \nZmiany w projekcie, modyfikujące propozycję RDS, wynikają z uwag zgłoszonych w ramach uzgodnień międzyresortowych przez Ministra Finansów. Minister Finansów zaproponował, by zmiana wysokości dotacji mogła obowiązywać od 2023 r. Ponadto zaproponował zmodyfikowane brzmienie art. 46a ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych określając stałą wysokość otrzymywanej przez PFRON dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – wynoszącej 30% środków zaplanowanych na\nrealizację tego zadania na dany rok.\nOd 2023 r. dotacja celowa z budżetu państwa dla PFRON ma być przeznaczana na wsparcie trzech zadań ustawowych, tj.: \n1) dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (art. 26a ustawy o rehabilitacji (…), \n2) zrekompensowania gminom dochodów utraconych z tytułu zastosowania ustawowych zwolnień dla prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej z podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego i od czynności cywilnoprawnych (art. 46a ust. 1 pkt 2 ustawy o rehabilitacji (…),\n3) pomocy ze środków PFRON na rzecz dysponentów zakładowego funduszu aktywności albo funduszu rehabilitacji (art. 33b ustawy o rehabilitacji (…) – w wysokości wynikającej z ustawy z dnia 24 lutego 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin (w art. 46a ustawy o rehabilitacji (…) w ust. 1 po pkt 1a dodaje się pkt 1b w brzmieniu ,, 1b) na zadanie, o którym mowa w art. 33b, w kwocie nie większej niż 150 mln zł corocznie;”).\nWobec kształtu przyjętej ustawy budżetowej na rok 2022 z ustalonym poziomem dotacji celowej dla PFRON, w tym na dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, nie ma możliwości zmiany art. 46a ust. 1 pkt. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w sposób zaproponowany w uchwale RDS od dnia 1 stycznia 2022 r.\nUjmowana w 2022 r. w planie finansowym PFRON wysokość dotacji na dofinansowania do wynagrodzeń w kwocie 676,5 mln zł, w przypadku zakładanego i oczekiwanego wzrostu zatrudniania osób niepełnosprawnych przez pracodawców, wymaga jednak zwiększenia. Pomimo określonego w projekcie planu finansowego PFRON na 2023 r. znacznego zwiększenia wysokości środków na finansowanie wsparcia organizacji pozarządowych działających na rzecz rehabilitacji osób niepełnosprawnych w porównaniu do lat wcześniejszych, w ramach przyznanego PFRON limitu środków budżetowych, niewystarczające były i są środki na realizację w szerszej skali – zgodnie z zapotrzebowaniem – programów i projektów służących rehabilitacji społecznej, likwidacji barier i innym działaniom służącym wspieraniu niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami, w tym ze środków przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego. Dlatego właśnie w 2021 r., mając na uwadze potrzebę zwiększenia wsparcia zmierzającego do poprawy jakości życia osób niepełnosprawnych w nowelizacji ustawy budżetowej na rok 2021 została ujęta wpłata z budżetu państwa do PFRON w kwocie 800.000 tys. zł, celem przeznaczenia tych środków na realizację pakietu programów Samodzielność Aktywność Mobilność. Należy wskazać, że środki na realizację programów w ramach pakietu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” (S-A-M!) dotyczące rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności zostały rozłożone na lata 2022-2024.\nPonadto, w związku z potrzebą podwyższenia miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wynikającego ze wzrostu dysproporcji pomiędzy kwotą minimalnego wynagrodzenia, a kwotą miesięcznego dofinansowania, proponuje się podwyższenie kwoty pomocy w formie subsydium płacowego.\nW obowiązującym stanie prawnym wysokość kwot miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wynosi: \n• 1 950 zł – w przypadku osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności, \n• 1 200 zł – w przypadku osób zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,\n• 450 zł – w przypadku osób z lekkim stopniem niepełnosprawności. \nProjekt przewiduje zwiększenie wysokości kwot miesięcznego dofinansowania do wysokości: \n• 2 400 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności, \n• 1 350 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, \n• 500 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.\nZgodnie z projektem nowe podwyższone kwoty stosuje się po raz pierwszy do miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych przysługującego za okres począwszy od miesiąca stycznia 2023 r. \nNie jest możliwe rozwiązanie problemu przez działanie pozalegislacyjne.\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiPS","value":"MRiPS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Paweł Wdówik Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiPS","value":"MRiPS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 6 grudnia 2022 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD420
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W dniu 19 lipca 2022 r. odbyło się posiedzenie Rady Ministrów, podczas którego rozpatrzono i przyjęto do dalszego procedowania przedłożony przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w dniu 8 lipca 2022 r. wniosek o przyjęcie przez Radę Ministrów projektu zmiany ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do dalszych prac, w związku z przyjętą Uchwałą nr 102 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 20 października 2021 r. w sprawie wniosku o zmianę art. 46a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zwanej dalej „uchwałą RDS”.
Obowiązek przedłożenia projektu wynika z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, natomiast zgodnie z art. 7 ust. 4 tej ustawy, nieprzyjęcie projektu przez Radę Ministrów do dalszych prac wymaga przedstawienia przez właściwego ministra pisemnego uzasadnienia, stronie pracowników i stronie pracodawców Rady, nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania projektu przez ministra. Równocześnie zgodnie z art. 7 ust 5 ww. ustawy, w przypadku wniesienia projektu ustawy do Sejmu z istotnymi zmianami, informacja zawierająca uzasadnienie zmian jest zamieszczana w uzasadnieniu projektu.
Projektowana zmiana, dotycząca zwiększenia poziomu dotacji dla PFRON na dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, jest zasadna i potrzebna, biorąc pod uwagę potrzeby w zakresie udzielanego przez PFRON wsparcia i możliwości poszerzenia zakresu realizowanych zadań z obszaru rehabilitacji zawodowej i społecznej. Istotne są działania mające na celu zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, skutkujące zwiększeniem wypłat dofinansowań do wynagrodzeń. Równie ważne są działania mające na celu zwiększenie pomocy kierowanej do indywidualnych osób niepełnosprawnych za pośrednictwem jednostek samorządu terytorialnego, objęcie szerszym wsparciem fundacji i organizacji pozarządowych w zakresie finansowania podejmowanych przez nie przedsięwzięć zmierzających do poprawy jakości życia osób niepełnosprawnych, a także poszerzenie zakresu programów zatwierdzanych przez Radę Nadzorczą PFRON, ukierunkowanych na wspieranie rehabilitacji zawodowej i integracji społecznej osób niepełnosprawnych. Proponowana zmiana (wyższa dotacja dla PFRON na dofinansowanie wynagrodzeń) pozwoli na przeznaczanie zwiększonych środków na realizację innych zadań powierzonych PFRON.
Należy zauważyć, że zaproponowany w uchwale RDS termin wejścia w życie przedmiotowych przepisów tj. od dnia 1 stycznia 2022 r. nie jest możliwy do zrealizowania, ze względu na fakt, iż została przyjęta już ustawa budżetowa na rok 2022, dlatego termin wejścia w życie tych rozwiązań został urealniony.
Potrzeba dodatkowej zmiany ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wynika ze wzrostu dysproporcji pomiędzy kwotą minimalnego wynagrodzenia, a kwotą miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Z symulacji przeprowadzonych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wynika, że w latach 2020-2022 procentowy udział kwoty miesięcznego dofinansowania względem minimalnego wynagrodzenia spadł, np. w przypadku osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności z 75% do 65%.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt dotyczy zmiany art. 46a ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, polegającej na zwiększeniu wysokości dotacji celowej dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) na miesięczne dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w wysokości 30% środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok. Projekt przewiduje wejście regulacji w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
Aktualnie przepis art. 46a ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że PFRON otrzymuje dotacje celowe z budżetu państwa na miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego (o którym mowa w art. 26a ustawy) w wysokości do 30% środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok.
Przyjęty uchwałą RDS i przekazany do procedowania projekt przewidywał dotację w wysokości „co najmniej 30%” środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok oraz wejście w życie przepisów z dniem 1 stycznia 2022 r.
Zmiany w projekcie, modyfikujące propozycję RDS, wynikają z uwag zgłoszonych w ramach uzgodnień międzyresortowych przez Ministra Finansów. Minister Finansów zaproponował, by zmiana wysokości dotacji mogła obowiązywać od 2023 r. Ponadto zaproponował zmodyfikowane brzmienie art. 46a ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych określając stałą wysokość otrzymywanej przez PFRON dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – wynoszącej 30% środków zaplanowanych na
realizację tego zadania na dany rok.
Od 2023 r. dotacja celowa z budżetu państwa dla PFRON ma być przeznaczana na wsparcie trzech zadań ustawowych, tj.:
1) dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (art. 26a ustawy o rehabilitacji (…),
2) zrekompensowania gminom dochodów utraconych z tytułu zastosowania ustawowych zwolnień dla prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej z podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego i od czynności cywilnoprawnych (art. 46a ust. 1 pkt 2 ustawy o rehabilitacji (…),
3) pomocy ze środków PFRON na rzecz dysponentów zakładowego funduszu aktywności albo funduszu rehabilitacji (art. 33b ustawy o rehabilitacji (…) – w wysokości wynikającej z ustawy z dnia 24 lutego 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin (w art. 46a ustawy o rehabilitacji (…) w ust. 1 po pkt 1a dodaje się pkt 1b w brzmieniu ,, 1b) na zadanie, o którym mowa w art. 33b, w kwocie nie większej niż 150 mln zł corocznie;”).
Wobec kształtu przyjętej ustawy budżetowej na rok 2022 z ustalonym poziomem dotacji celowej dla PFRON, w tym na dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, nie ma możliwości zmiany art. 46a ust. 1 pkt. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w sposób zaproponowany w uchwale RDS od dnia 1 stycznia 2022 r.
Ujmowana w 2022 r. w planie finansowym PFRON wysokość dotacji na dofinansowania do wynagrodzeń w kwocie 676,5 mln zł, w przypadku zakładanego i oczekiwanego wzrostu zatrudniania osób niepełnosprawnych przez pracodawców, wymaga jednak zwiększenia. Pomimo określonego w projekcie planu finansowego PFRON na 2023 r. znacznego zwiększenia wysokości środków na finansowanie wsparcia organizacji pozarządowych działających na rzecz rehabilitacji osób niepełnosprawnych w porównaniu do lat wcześniejszych, w ramach przyznanego PFRON limitu środków budżetowych, niewystarczające były i są środki na realizację w szerszej skali – zgodnie z zapotrzebowaniem – programów i projektów służących rehabilitacji społecznej, likwidacji barier i innym działaniom służącym wspieraniu niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami, w tym ze środków przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego. Dlatego właśnie w 2021 r., mając na uwadze potrzebę zwiększenia wsparcia zmierzającego do poprawy jakości życia osób niepełnosprawnych w nowelizacji ustawy budżetowej na rok 2021 została ujęta wpłata z budżetu państwa do PFRON w kwocie 800.000 tys. zł, celem przeznaczenia tych środków na realizację pakietu programów Samodzielność Aktywność Mobilność. Należy wskazać, że środki na realizację programów w ramach pakietu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” (S-A-M!) dotyczące rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności zostały rozłożone na lata 2022-2024.
Ponadto, w związku z potrzebą podwyższenia miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wynikającego ze wzrostu dysproporcji pomiędzy kwotą minimalnego wynagrodzenia, a kwotą miesięcznego dofinansowania, proponuje się podwyższenie kwoty pomocy w formie subsydium płacowego.
W obowiązującym stanie prawnym wysokość kwot miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wynosi:
• 1 950 zł – w przypadku osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności,
• 1 200 zł – w przypadku osób zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
• 450 zł – w przypadku osób z lekkim stopniem niepełnosprawności.
Projekt przewiduje zwiększenie wysokości kwot miesięcznego dofinansowania do wysokości:
• 2 400 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności,
• 1 350 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
• 500 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.
Zgodnie z projektem nowe podwyższone kwoty stosuje się po raz pierwszy do miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych przysługującego za okres począwszy od miesiąca stycznia 2023 r.
Nie jest możliwe rozwiązanie problemu przez działanie pozalegislacyjne.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiPS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Paweł Wdówik Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiPS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 6 grudnia 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany