W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD317","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Wpływająca do instytucji odpowiedzialnych za ochronę interesów konsumentów liczba skarg dotyczących naruszeń praw konsumentów, wskazuje na pilną potrzebę zintensyfikowania działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego. Z tego względu konieczna jest zmiana ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 187) w zakresie inicjowania i organizowania działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego, a także wprowadzenie rozwiązań, które przyczynią się do zwiększenia skuteczności i efektywności systemu ochrony konsumenta rynku finansowego. Dotychczasowy model finansowania działalności Rzecznika Finansowego nie jest dostosowany do zmieniającego się otoczenia i również wymaga zmian, których celem będzie jego usprawnienie i umożliwienie szybkiego reagowania na zmiany na rynku finansowym.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt przewiduje utworzenie państwowego funduszu celowego o nazwie Fundusz Edukacji Finansowej (FEF) i likwidację dotychczasowego Funduszu Edukacji Finansowej (Fundusz), którym zarządza Rzecznik Finansowy.\nDysponentem FEF będzie minister właściwy do spraw instytucji finansowych. Projekt ustawy szczegółowo określa przychody FEF, na które będą się składać:\n1) kary pieniężne nakładane przez Komisję Nadzoru Finansowego na podstawie ustaw, o których mowa w art. 1 ust. 2, art. 3c ust. 1 pkt 5, art. 3g ust. 1 pkt 7 i art. 3h ust. 2 pkt 2 tej ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 660, z późn. zm.), z wyjątkiem kar pieniężnych nakładanych przez Komisję Nadzoru Finansowego na podstawie art. 138 ust. 3 pkt 3a i art. 141 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 2439, z późn. zm.) oraz art. 72 ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 924); \n2) kary pieniężne, o których mowa w art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 275);\n3) kary pieniężne, o których mowa w art. 159 ust. 5a, art. 183 ust. 4a i art. 193 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1415);\n4) kary pieniężne, o których mowa w art. 32 ust. 1 zmienianej ustawy;\n5) odsetki;\n6) przychody z innych źródeł.\nFEF przejmie również środki likwidowanego Funduszu. FEF będzie mógł uzyskiwać dotacje celowe z budżetu państwa, w przypadku konieczności zwrotu zmniejszonych albo uchylonych ww. kar pieniężnych. \nŚrodki FEF będą przeznaczane na zadania związane z edukacją finansową, m. in. na opracowywanie i realizację strategii edukacji finansowej, organizację kampanii edukacyjnych, informacyjnych lub promocyjnych, mających na celu zwiększenie kompetencji finansowych społeczeństwa, opracowywanie i realizację programów edukacyjnych i wydawanie publikacji popularyzujących wiedzę w zakresie funkcjonowania rynku finansowego, zagrożeń na nim występujących oraz podmiotów na nim działających.\nZadania te będą realizowane przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, także przy pomocy Rady Edukacji Finansowej, która będzie organem opiniodawczo-doradczym ministra w zakresie m. in. wyznaczania kierunków realizacji zadań finansowanych ze środków FEF i określania sposobu ich realizacji, opracowywania opinii, propozycji i wniosków w sprawach związanych z edukacją finansową.\nW związku z likwidacją funkcjonującego obecnie Funduszu projekt zawiera również przepisy zobowiązujące Rzecznika Finansowego do przekazania ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych informacji i dokumentów niezbędnych do dysponowania środkami FEF, w szczególności danych dotyczących rachunków bankowych, na których były gromadzone środki likwidowanego Funduszu, oraz ewidencję księgową operacji związanych z funkcjonowaniem likwidowanego Funduszu, według stanu na dzień przekazania, wykaz należności i zobowiązań likwidowanego Funduszu, a także wykaz umów i porozumień zawartych w imieniu likwidowanego Funduszu. \nProjektowane rozwiązania pozwolą na efektywne wykorzystanie środków nowo utworzonego Funduszu Edukacji Finansowej na działania, które przyczynią się do zwiększenia kompetencji finansowych społeczeństwa.\nPonadto przewiduje się wprowadzenie do ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym rozwiązań, które przyczynią się do zwiększenia skuteczności i efektywności systemu ochrony konsumenta rynku finansowego, polegających, m. in. na:\n1) zapewnieniu ciągłości finansowania działalności Rzecznika Finansowego i usprawnienie gospodarowania środkami finansowymi pozostającymi w jego dyspozycji poprzez:\na) podniesienie do rangi ustawowej przepisów regulujących opłaty na finansowanie działalności Rzecznika i jego Biura,\nb) wprowadzenie rocznych deklaracji w zakresie ww. opłat (obecnie kwartalne),\nc) podniesienie wysokości tych opłat, \nd) uelastycznienie sposobu wprowadzania zmian planu finansowego Rzecznika,\ne) umożliwienie tworzenia funduszy własnych, tj. funduszu podstawowego i rezerwowego,\nf) zmianę regulacji w zakresie kar pieniężnych nakładanych przez rzecznika Finansowego m. in. podniesienie do 1 mln zł potencjalnej wysokości kar nakładanych na podmiot rynku finansowego, który narusza obowiązki nałożone w art. 4, art. 6-10, art. 30 i art. 31 zmienianej ustawy;\n2) usprawniających działanie Biura Rzecznika poprzez:\na) umożliwienie ustanawiania pełnomocników terenowych Rzecznika,\nb) utworzenie stanowiska dyrektora generalnego Biura Rzecznika.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Piotr Patkowski Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11 października 2022 ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD317
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Wpływająca do instytucji odpowiedzialnych za ochronę interesów konsumentów liczba skarg dotyczących naruszeń praw konsumentów, wskazuje na pilną potrzebę zintensyfikowania działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego. Z tego względu konieczna jest zmiana ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 187) w zakresie inicjowania i organizowania działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego, a także wprowadzenie rozwiązań, które przyczynią się do zwiększenia skuteczności i efektywności systemu ochrony konsumenta rynku finansowego. Dotychczasowy model finansowania działalności Rzecznika Finansowego nie jest dostosowany do zmieniającego się otoczenia i również wymaga zmian, których celem będzie jego usprawnienie i umożliwienie szybkiego reagowania na zmiany na rynku finansowym.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt przewiduje utworzenie państwowego funduszu celowego o nazwie Fundusz Edukacji Finansowej (FEF) i likwidację dotychczasowego Funduszu Edukacji Finansowej (Fundusz), którym zarządza Rzecznik Finansowy.
Dysponentem FEF będzie minister właściwy do spraw instytucji finansowych. Projekt ustawy szczegółowo określa przychody FEF, na które będą się składać:
1) kary pieniężne nakładane przez Komisję Nadzoru Finansowego na podstawie ustaw, o których mowa w art. 1 ust. 2, art. 3c ust. 1 pkt 5, art. 3g ust. 1 pkt 7 i art. 3h ust. 2 pkt 2 tej ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 660, z późn. zm.), z wyjątkiem kar pieniężnych nakładanych przez Komisję Nadzoru Finansowego na podstawie art. 138 ust. 3 pkt 3a i art. 141 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 2439, z późn. zm.) oraz art. 72 ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 924);
2) kary pieniężne, o których mowa w art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 275);
3) kary pieniężne, o których mowa w art. 159 ust. 5a, art. 183 ust. 4a i art. 193 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1415);
4) kary pieniężne, o których mowa w art. 32 ust. 1 zmienianej ustawy;
5) odsetki;
6) przychody z innych źródeł.
FEF przejmie również środki likwidowanego Funduszu. FEF będzie mógł uzyskiwać dotacje celowe z budżetu państwa, w przypadku konieczności zwrotu zmniejszonych albo uchylonych ww. kar pieniężnych.
Środki FEF będą przeznaczane na zadania związane z edukacją finansową, m. in. na opracowywanie i realizację strategii edukacji finansowej, organizację kampanii edukacyjnych, informacyjnych lub promocyjnych, mających na celu zwiększenie kompetencji finansowych społeczeństwa, opracowywanie i realizację programów edukacyjnych i wydawanie publikacji popularyzujących wiedzę w zakresie funkcjonowania rynku finansowego, zagrożeń na nim występujących oraz podmiotów na nim działających.
Zadania te będą realizowane przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, także przy pomocy Rady Edukacji Finansowej, która będzie organem opiniodawczo-doradczym ministra w zakresie m. in. wyznaczania kierunków realizacji zadań finansowanych ze środków FEF i określania sposobu ich realizacji, opracowywania opinii, propozycji i wniosków w sprawach związanych z edukacją finansową.
W związku z likwidacją funkcjonującego obecnie Funduszu projekt zawiera również przepisy zobowiązujące Rzecznika Finansowego do przekazania ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych informacji i dokumentów niezbędnych do dysponowania środkami FEF, w szczególności danych dotyczących rachunków bankowych, na których były gromadzone środki likwidowanego Funduszu, oraz ewidencję księgową operacji związanych z funkcjonowaniem likwidowanego Funduszu, według stanu na dzień przekazania, wykaz należności i zobowiązań likwidowanego Funduszu, a także wykaz umów i porozumień zawartych w imieniu likwidowanego Funduszu.
Projektowane rozwiązania pozwolą na efektywne wykorzystanie środków nowo utworzonego Funduszu Edukacji Finansowej na działania, które przyczynią się do zwiększenia kompetencji finansowych społeczeństwa.
Ponadto przewiduje się wprowadzenie do ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym rozwiązań, które przyczynią się do zwiększenia skuteczności i efektywności systemu ochrony konsumenta rynku finansowego, polegających, m. in. na:
1) zapewnieniu ciągłości finansowania działalności Rzecznika Finansowego i usprawnienie gospodarowania środkami finansowymi pozostającymi w jego dyspozycji poprzez:
a) podniesienie do rangi ustawowej przepisów regulujących opłaty na finansowanie działalności Rzecznika i jego Biura,
b) wprowadzenie rocznych deklaracji w zakresie ww. opłat (obecnie kwartalne),
c) podniesienie wysokości tych opłat,
d) uelastycznienie sposobu wprowadzania zmian planu finansowego Rzecznika,
e) umożliwienie tworzenia funduszy własnych, tj. funduszu podstawowego i rezerwowego,
f) zmianę regulacji w zakresie kar pieniężnych nakładanych przez rzecznika Finansowego m. in. podniesienie do 1 mln zł potencjalnej wysokości kar nakładanych na podmiot rynku finansowego, który narusza obowiązki nałożone w art. 4, art. 6-10, art. 30 i art. 31 zmienianej ustawy;
2) usprawniających działanie Biura Rzecznika poprzez:
a) umożliwienie ustanawiania pełnomocników terenowych Rzecznika,
b) utworzenie stanowiska dyrektora generalnego Biura Rzecznika.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Piotr Patkowski Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11 października 2022
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany