Projekt ustawy o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (projekt deregulacyjny)
01.07.2025
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (projekt deregulacyjny), przedłożony przez Ministra Finansów.
Celem nowych przepisów jest uproszczenie i unowocześnienie procedur składania oraz rozpatrywania reklamacji w bankach, firmach ubezpieczeniowych, towarzystwach emerytalnych i innych instytucjach rynku finansowego. Zmiany wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów. Nowe przepisy są częścią działań deregulacyjnych.
Najważniejsze rozwiązania
- Dzięki nowym przepisom, reklamacje będzie można składać drogą elektroniczną.
- Każdy bank czy firma ubezpieczeniowa udostępni wskazane przez siebie kanały do takiej komunikacji.
- Dzięki rozwiązaniu, klienci nie będą musieli wysyłać pism papierowych ani stawiać się osobiście w placówkach.
- Odpowiedź na reklamację przyjdzie mailem (lub innym kanałem elektronicznym), jeśli reklamacja została złożona w ten sam sposób.
- Nie trzeba będzie dodatkowo wnioskować o kontakt elektroniczny.
- Klient będzie miał nadal prawo zażądać odpowiedzi na piśmie.
- Dla tych, którzy wolą tradycyjną korespondencję, nic się nie zmienia – utrzymana zostaje możliwość otrzymania odpowiedzi w formie pisemnej.
- Nowe przepisy obejmują wszystkie podmioty rynku finansowego, w tym banki, firmy ubezpieczeniowe, towarzystwa emerytalne, instytucje płatnicze, a także brokerów, agentów i pośredników.
- Zmiany pozwolą zaoszczędzić czas i ograniczą formalności, a w dłuższej perspektywie obniżą koszty funkcjonowania instytucji finansowych, co może przełożyć się na lepszą obsługę klienta.
Nowe przepisy wejdą w życie po 3 miesiącach od dnia ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.