W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD316","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw ma na celu wprowadzenie zmian do funkcjonowania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, zwanego dalej „Funduszem”, które\npozwolą na dostosowanie organizacji pracy funduszu do bieżących potrzeb w zakresie dofinansowania samorządowej infrastruktury drogowej w celu zapewnienia jej jak najsprawniejszego rozwoju oraz pobudzenia rozwoju transportu\nintermodalnego. Niniejsze zmiany wynikają z analizy wieloletnich praktyk w zakresie funkcjonowania Funduszu oraz są odpowiedzią na nowe wyzwania w zakresie usprawnienia rozwoju samorządowej infrastruktury drogowej na różnym\npoziomie szczebla podziału terytorialnego uwzględniając zarówno cele o charakterze lokalnym, jak i cele regionalne o bardziej szerokim i horyzontalnym znaczeniu.\nPotrzeba zmian wynika z konieczności dostosowania obszarów objętych wsparciem Funduszu do kierunkowych działań wynikających z programu Polskiego Ładu oraz z wdrażanej strategii Europejskiego Zielonego Ładu.\nProjektowana ustawa ma również na celu ujednolicenie nomenklatury stosowanej w ustawach i innych przepisach technicznobudowlanych dotyczących dróg oraz uspójnienie przepisów w przedmiotowym zakresie. Zmiany w zakresie nomenklatury są skorelowane z obecnie procedowanym projektem rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów technicznobudowlanych dotyczących dróg publicznych i są niezbędne w celu wdrożenia nowego systemu wymagań technicznych w drogownictwie.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Podstawową zmianą w funkcjonowaniu Funduszu, jest poszerzenie zakresu zadań jakie mogą zostać sfinansowane lub dofinansowane z jego środków.\nOstatnie lata przyniosły zauważalną poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, dlatego w celu kontynuowania działań zmierzających do dalszego podnoszenia tego bezpieczeństwa rozwinięciu ulegną wyodrębnione zadania mające na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych realizowane w ramach zadań powiatowych i gminnych – zadania mające na celu ochronę przede wszystkim niechronionych uczestników ruchu.\nWyodrębnione zostaną również w ramach zadań powiatowych i gminnych zadania remontowe jako oddzielne zadania realizowane na drogach powiatowych i gminnych, co ułatwi jednostkom samorządu terytorialnego utrzymanie infrastruktury drogowej w odpowiednim standardzie jakości.\nJednocześnie dynamiczny rozwój infrastruktury transportowej różnych gałęzi tzn. transportu kolejowego czy drogowego zmusza do podjęcia zdecydowanych działań w celu rozbudowy infrastruktury drogowej służącej komunikacji lądowych terminali intermodalnych lub skomunikowaniu specjalnych stref ekonomicznych. W tym celu Fundusz będzie wspierał\nnowy rodzaj zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w postaci budowy lub przebudowy infrastruktury drogowej służącej komunikacji terminali intermodalnych lub specjalnych stref ekonomicznych (tzw. ostatnia mila).\nZmianą, która usprawni działanie i uelastyczni procesy finansowe jest zmiana jego charakteru z państwowego funduszu celowego w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.) na rachunek prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zasadach tożsamych do tych na jakich zorganizowany\njest Krajowy Fundusz Drogowy.\nPonadto projekt ustawy wprowadza szereg zmian w zakresie funkcjonowania Funduszu, które pozwolą na usprawnienie jego działania i zapewnią dostosowanie do obecnie panujących warunków gospodarczych. W tym też zakresie przewiduje się wydłużenie obowiązywania ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg do dnia 1 stycznia 2031 r. Tym samym\nFundusz będzie funkcjonował przez dodatkowe 2 lata.\nDodatkowo przewiduje się wprowadzenie przepisu umożliwiającego zawieranie umowy o dofinansowanie w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów, przez Ministra Infrastruktury.\nW tym celu projekt ustawy przewiduje również zmiany w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1376) mające na celu usprawnienie obowiązujących przepisów dotyczących lokalizacji kanałów technologicznych w pasie drogowym poprzez ograniczenie obowiązku ich budowy.\nW ustawie o drogach publicznych wprowadza się również zmiany mające na celu ujednolicenie nomenklatury dotyczącej dróg. W ustawie dodano nowe definicje/pojęcia, niektóre istniejące zmieniono lub usunięto. Zmiany dotyczące nomenklatury wprowadza się również w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, z późn. zm.), które stanowią konsekwencję zmian w ustawie o drogach publicznych.\nDodatkowo, w związku z przygotowaniem projektu rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych obejmującego wszystkie drogi publiczne istnieje konieczność uchylenia delegacji zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 2268, z późn. zm.), na podstawie której dotychczas wydawane było rozporządzenie w sprawie przepisów technicznobudowlanych dotyczących autostrad płatnych. Ponadto aby sprawnie realizować inwestycje drogowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg\npublicznych (Dz. U. 2020 r. poz. 1363, z późn. zm.), w tym także te dofinansowywane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, konieczne jest przedłużenie okresu jej obowiązywania do roku 2050, kiedy to został wyznaczony termin na dokończenie sieci TEN-T.\nZmiany w pozostałych ustawach, tj. w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888), ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2021 r. poz. 2008, ze zm.) oraz ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.) wynikają ze zmian dotyczących nomenklatury i mają charakter dostosowawczy.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Rafał Weber Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 czerwca 2022 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD316
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw ma na celu wprowadzenie zmian do funkcjonowania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, zwanego dalej „Funduszem”, które
pozwolą na dostosowanie organizacji pracy funduszu do bieżących potrzeb w zakresie dofinansowania samorządowej infrastruktury drogowej w celu zapewnienia jej jak najsprawniejszego rozwoju oraz pobudzenia rozwoju transportu
intermodalnego. Niniejsze zmiany wynikają z analizy wieloletnich praktyk w zakresie funkcjonowania Funduszu oraz są odpowiedzią na nowe wyzwania w zakresie usprawnienia rozwoju samorządowej infrastruktury drogowej na różnym
poziomie szczebla podziału terytorialnego uwzględniając zarówno cele o charakterze lokalnym, jak i cele regionalne o bardziej szerokim i horyzontalnym znaczeniu.
Potrzeba zmian wynika z konieczności dostosowania obszarów objętych wsparciem Funduszu do kierunkowych działań wynikających z programu Polskiego Ładu oraz z wdrażanej strategii Europejskiego Zielonego Ładu.
Projektowana ustawa ma również na celu ujednolicenie nomenklatury stosowanej w ustawach i innych przepisach technicznobudowlanych dotyczących dróg oraz uspójnienie przepisów w przedmiotowym zakresie. Zmiany w zakresie nomenklatury są skorelowane z obecnie procedowanym projektem rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów technicznobudowlanych dotyczących dróg publicznych i są niezbędne w celu wdrożenia nowego systemu wymagań technicznych w drogownictwie.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Podstawową zmianą w funkcjonowaniu Funduszu, jest poszerzenie zakresu zadań jakie mogą zostać sfinansowane lub dofinansowane z jego środków.
Ostatnie lata przyniosły zauważalną poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, dlatego w celu kontynuowania działań zmierzających do dalszego podnoszenia tego bezpieczeństwa rozwinięciu ulegną wyodrębnione zadania mające na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych realizowane w ramach zadań powiatowych i gminnych – zadania mające na celu ochronę przede wszystkim niechronionych uczestników ruchu.
Wyodrębnione zostaną również w ramach zadań powiatowych i gminnych zadania remontowe jako oddzielne zadania realizowane na drogach powiatowych i gminnych, co ułatwi jednostkom samorządu terytorialnego utrzymanie infrastruktury drogowej w odpowiednim standardzie jakości.
Jednocześnie dynamiczny rozwój infrastruktury transportowej różnych gałęzi tzn. transportu kolejowego czy drogowego zmusza do podjęcia zdecydowanych działań w celu rozbudowy infrastruktury drogowej służącej komunikacji lądowych terminali intermodalnych lub skomunikowaniu specjalnych stref ekonomicznych. W tym celu Fundusz będzie wspierał
nowy rodzaj zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w postaci budowy lub przebudowy infrastruktury drogowej służącej komunikacji terminali intermodalnych lub specjalnych stref ekonomicznych (tzw. ostatnia mila).
Zmianą, która usprawni działanie i uelastyczni procesy finansowe jest zmiana jego charakteru z państwowego funduszu celowego w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.) na rachunek prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zasadach tożsamych do tych na jakich zorganizowany
jest Krajowy Fundusz Drogowy.
Ponadto projekt ustawy wprowadza szereg zmian w zakresie funkcjonowania Funduszu, które pozwolą na usprawnienie jego działania i zapewnią dostosowanie do obecnie panujących warunków gospodarczych. W tym też zakresie przewiduje się wydłużenie obowiązywania ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg do dnia 1 stycznia 2031 r. Tym samym
Fundusz będzie funkcjonował przez dodatkowe 2 lata.
Dodatkowo przewiduje się wprowadzenie przepisu umożliwiającego zawieranie umowy o dofinansowanie w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów, przez Ministra Infrastruktury.
W tym celu projekt ustawy przewiduje również zmiany w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1376) mające na celu usprawnienie obowiązujących przepisów dotyczących lokalizacji kanałów technologicznych w pasie drogowym poprzez ograniczenie obowiązku ich budowy.
W ustawie o drogach publicznych wprowadza się również zmiany mające na celu ujednolicenie nomenklatury dotyczącej dróg. W ustawie dodano nowe definicje/pojęcia, niektóre istniejące zmieniono lub usunięto. Zmiany dotyczące nomenklatury wprowadza się również w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, z późn. zm.), które stanowią konsekwencję zmian w ustawie o drogach publicznych.
Dodatkowo, w związku z przygotowaniem projektu rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych obejmującego wszystkie drogi publiczne istnieje konieczność uchylenia delegacji zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 2268, z późn. zm.), na podstawie której dotychczas wydawane było rozporządzenie w sprawie przepisów technicznobudowlanych dotyczących autostrad płatnych. Ponadto aby sprawnie realizować inwestycje drogowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg
publicznych (Dz. U. 2020 r. poz. 1363, z późn. zm.), w tym także te dofinansowywane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, konieczne jest przedłużenie okresu jej obowiązywania do roku 2050, kiedy to został wyznaczony termin na dokończenie sieci TEN-T.
Zmiany w pozostałych ustawach, tj. w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888), ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2021 r. poz. 2008, ze zm.) oraz ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.) wynikają ze zmian dotyczących nomenklatury i mają charakter dostosowawczy.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Rafał Weber Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 czerwca 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany