W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw

28.06.2022

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Wprowadzone zostaną zmiany w Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). Nowe przepisy pozwolą na dostosowanie zasad funkcjonowania funduszu do aktualnych potrzeb dotyczących dofinansowania samorządowej infrastruktury drogowej. Chodzi m.in. o rozszerzenie zakresu finansowanych zadań o budowę, przebudowę i remont dróg dla pieszych i rowerów, dróg wojewódzkich czy infrastruktury służącej skomunikowaniu terminali intermodalnych (tj. wykorzystujących więcej niż jeden rodzaj transportu).

Najważniejsze rozwiązania 

  • Poszerzony zostanie zakres zadań, jakie są dofinansowywane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. 
    • Ze środków funduszu będą mogły być realizowane przedsięwzięcia, które poprawią bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów. To m.in. budowa, przebudowa lub remont dróg dla pieszych i rowerów, przejazdów dla rowerów oraz peronów przystankowych – obok obecnie już dofinansowywanych z funduszu przejść dla pieszych.
    • Fundusz będzie wspierał nowy rodzaj zadań, które są realizowane przez samorządy w postaci budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury drogowej służącej skomunikowaniu terminali intermodalnych oraz specjalnych stref ekonomicznych.
    • Samorządy będą mogły otrzymywać dofinasowanie na budowę, przebudowę lub remont dróg wojewódzkich oraz na zadania dotyczące poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na tych drogach.
  • RFRD przestanie być państwowym funduszem celowym, a stanie się rachunkiem bankowym prowadzonym przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zasadach podobnych do tych, na jakich zorganizowany jest obecnie funkcjonujący Krajowy Fundusz Drogowy.
    • Zmiany przyczynią się do usprawnienia formuły zarządzania finansami funduszu poprzez uproszczenie procedury przygotowania planu finansowego, a tym samym zarządzania samym funduszem.
  • Do 1 stycznia 2031 r. wydłużone zostanie obowiązywanie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Tym samym fundusz będzie funkcjonował przez dodatkowe 2 lata, dzięki czemu zostanie zrealizowanych więcej zadań na drogach samorządowych.
{"register":{"columns":[]}}