W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o rzeczach znalezionych oraz ustawy - Kodeks cywilny

05.08.2025

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o rzeczach znalezionych oraz ustawy - Kodeks cywilny, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Projekt przewiduje usprawnienie postępowań dotyczących rzeczy znalezionych. Chodzi także o skrócenie terminów i zapewnienie większego bezpieczeństwa danych osobowych w tym zakresie. Nowe przepisy ułatwią również współdziałanie urzędów oraz zredukują obciążenia administracyjne.

Najważniejsze rozwiązania

  • Postępowanie dotyczące rzeczy znalezionych będzie prowadził starosta właściwy według miejsca znalezienia rzeczy.
    • Obecnie właściwy jest starosta według miejsca zamieszkania znalazcy lub miejsca znalezienia rzeczy.
    • To znaczące ułatwienie dla obywateli, którzy zazwyczaj poszukują rzeczy w miejscu ich zgubienia.
  • Projekt przewiduje nowe zasady postępowania z dokumentami zawierającymi dane osobowe.
    • Wprowadzony zostaje obowiązek przekazania takich dokumentów do starosty.
    • Starosta będzie miał możliwość zniszczenia takich dokumentów, jeżeli nie uda się ustalić ich właściciela.
    • Nie będzie możliwości przejścia własności takich dokumentów na znalazcę.
  • Do ok. 230 zł (kwota będzie waloryzowana) podniesiony zostaje limit wartości rzeczy drobnych (np. czapka, parasolka) oraz kwoty znalezionych pieniędzy, w odniesieniu do których ustaje obowiązek ich oddania właściwemu staroście.
    • To urealnienie limitu zniesie obowiązek procedowania rzeczy o bardzo małej wartości.
  • Wydłużony zostaje termin odebrania rzeczy zgubionej w budynku użyteczności publicznej - z 3 do 30 dni.
    • Dopiero po upływie 30-dniowego terminu do odebrania rzeczy przez osobę uprawioną, właściwy zarządca będzie zobowiązany niezwłocznie przekazać rzecz właściwemu staroście.
    • Wydłużenie terminu do miesiąca znacząco zwiększy skuteczność odzyskiwania zagubionych przedmiotów.
  • Skrócone zostają także terminy dotyczące nabycia własności przez znalazcę.
    • Do 6 miesięcy – gdy właściciel jest znany.
    • Do 12 miesięcy – gdy właściciel jest nieznany, a wezwania dokonano na tablicy ogłoszeń.
  • Krótszy będzie także termin na poszukiwanie właściciela w przypadku, gdy nie można doręczyć wezwania do odbioru rzeczy osobie uprawnionej lub osoba ta jest nieznana.
    • Termin zostaje skrócony z roku do 6 miesięcy od dnia znalezienia rzeczy – poprzez wywieszenie wezwania na tablicy ogłoszeń.
    • Zrezygnowano z obowiązku ogłoszeń w prasie, pozostawiając ogłoszenie w BIP.

Przyjęte rozwiązania mają wejść w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

{"register":{"columns":[]}}