W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD336","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przepisy ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej oraz ustawy\no kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. poz. 2309) rozszerzyły kompetencje adwokatów i radców prawnych o reprezentowanie stron w postępowaniu przed Urzędem Patentowym w zakresie znaków towarowych, wzorów przemysłowych i oznaczeń geograficznych.\nJednocześnie ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 288) umożliwiła rzecznikom patentowym występowanie w sprawach związanych z ochroną nie tylko własności przemysłowej, ale wszystkich praw dotyczących własności intelektualnej, przy czym jednocześnie ta sama ustawa zdefiniowała, co należy rozumieć przez sprawy należące do zakresu spraw własności intelektualnej.\nW chwili obecnej obowiązujące regulacje dotyczące zawodu rzecznika patentowego odbiegają od przepisów regulujących wykonywanie innych zawodów zaufania publicznego, w tym zawodów adwokata i radcy prawnego.\nW sytuacji zbliżenia kompetencji i sytuacji prawnej tych zawodów – w kontekście możliwości występowania w sprawach z zakresu własności intelektualnej – zachodzi konieczność maksymalnego zbliżenia regulacji w zakresie wykonywania tych zawodów i działalności samorządu zawodowego rzeczników patentowych z rozwiązaniami przyjętymi w tym zakresie dla adwokatów i radców prawnych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Ze względu na zbliżenie uprawnień adwokatów, radców prawnych i rzeczników patentowych jest konieczne wprowadzenie spójności pomiędzy uprawnieniami i sytuacją prawną osób wykonujących zawód rzecznika patentowego oraz samorządu rzeczników patentowych z sytuacją innych osób wykonujących prawnicze zawody zaufania publicznego oraz samorządów zawodowych w tym zakresie. W związku z tym proponuje się:\n1. zwolnienie adwokatów i radców prawnych z obowiązku zdawania egzaminu na rzecznika patentowego w zakresie wiedzy z prawa oraz z części egzaminu kwalifikacyjnego obejmującego konieczność sporządzenia pisma procesowego oraz opinii (tzw. kazus), ponieważ są to elementy odpowiednio egzaminu zawodowego adwokackiego lub radcowskiego, którą to wiedzą osoby te musiały się uprzednio wykazać na etapie zdawania tego egzaminu;\n2. przeniesienie sprawowania nadzoru nad samorządem rzeczników patentowych z dotychczasowego Prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (UP RP) na ministra właściwego do spraw gospodarki. Z uwagi na fakt, że rzecznicy patentowi występują w charakterze profesjonalnych pełnomocników przede wszystkim przed UP RP, nie jest celowe i zasadne, aby nadzór nad tym samorządem pełnił Prezes tego Urzędu, ponieważ oznacza to zbyt daleko idącą zależność rzeczników patentowych od Prezesa UP RP. Proponowane rozwiązanie zmierza do unifikacji formuły nadzoru i - jak ma to miejsce w przypadku Ministra Sprawiedliwości w stosunku do samorządów adwokackiego i radcowskiego - przekazania tych kompetencji ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Jest to organ, w którego kompetencjach pozostaje zarówno polityka innowacyjności, której własność przemysłowa jest istotnym elementem, jak i prawo własności przemysłowej, wykonywane zawodowo przez rzeczników patentowych.\n3. w konsekwencji powyższego jest konieczne przekazanie i doprecyzowanie dotychczasowych kompetencji, które przysługiwały Prezesowi UP RP – ministrowi właściwemu do spraw gospodarki lub jego przedstawicielowi w kształcie zbliżonym do tego, jaki przysługuje Ministrowi Sprawiedliwości przy wykonywaniu nadzoru nad samorządem adwokatów i radców prawnych, w szczególności chodzi o takie instrumenty jak możliwość zwrócenia się do samorządu o udzielenie informacji związanej z bieżącą działalnością organów samorządu, sprzeciw od wpisu na listę rzeczników patentowych, wnioskowanie o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w ramach postępowania dyscyplinarnego rzecznika;\n4. wprowadzenie regulacji, zgodnie z którymi szereg zadań, w szczególności związanych z prowadzeniem listy rzeczników patentowych i aplikantów rzecznikowskich staje się kompetencją samorządu zawodowego, co pozwoli na uniezależnienie się samorządu od Prezesa UP RP, a także wprowadzenie niektórych instrumentów, których szczegółowe zasady powinny pozostać w decyzji samorządu zawodowego, jak np. wysokość składki członkowskiej, obowiązek szkolenia zawodowego;\n5. uregulowanie zasad odpowiedzialności dyscyplinarnej, jakiej podlegają osoby wykonujące zawód rzecznika patentowego, jak i postępowania dyscyplinarnego, w taki sposób, że przepisy dyscyplinarne będą w jak największym stopniu wzorowały się na przepisach dyscyplinarnych zawartych w ustawie – Prawo o adwokaturze i w ustawie o radcach prawnych oraz ujmowały instytucję ministra właściwego ds. gospodarki jako stronę postępowania i tym samym gwarantowały należyty udział w czynnościach dyscyplinarnych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Kamila Król Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2024 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD336
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Przepisy ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej oraz ustawy
o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. poz. 2309) rozszerzyły kompetencje adwokatów i radców prawnych o reprezentowanie stron w postępowaniu przed Urzędem Patentowym w zakresie znaków towarowych, wzorów przemysłowych i oznaczeń geograficznych.
Jednocześnie ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 288) umożliwiła rzecznikom patentowym występowanie w sprawach związanych z ochroną nie tylko własności przemysłowej, ale wszystkich praw dotyczących własności intelektualnej, przy czym jednocześnie ta sama ustawa zdefiniowała, co należy rozumieć przez sprawy należące do zakresu spraw własności intelektualnej.
W chwili obecnej obowiązujące regulacje dotyczące zawodu rzecznika patentowego odbiegają od przepisów regulujących wykonywanie innych zawodów zaufania publicznego, w tym zawodów adwokata i radcy prawnego.
W sytuacji zbliżenia kompetencji i sytuacji prawnej tych zawodów – w kontekście możliwości występowania w sprawach z zakresu własności intelektualnej – zachodzi konieczność maksymalnego zbliżenia regulacji w zakresie wykonywania tych zawodów i działalności samorządu zawodowego rzeczników patentowych z rozwiązaniami przyjętymi w tym zakresie dla adwokatów i radców prawnych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Ze względu na zbliżenie uprawnień adwokatów, radców prawnych i rzeczników patentowych jest konieczne wprowadzenie spójności pomiędzy uprawnieniami i sytuacją prawną osób wykonujących zawód rzecznika patentowego oraz samorządu rzeczników patentowych z sytuacją innych osób wykonujących prawnicze zawody zaufania publicznego oraz samorządów zawodowych w tym zakresie. W związku z tym proponuje się:
1. zwolnienie adwokatów i radców prawnych z obowiązku zdawania egzaminu na rzecznika patentowego w zakresie wiedzy z prawa oraz z części egzaminu kwalifikacyjnego obejmującego konieczność sporządzenia pisma procesowego oraz opinii (tzw. kazus), ponieważ są to elementy odpowiednio egzaminu zawodowego adwokackiego lub radcowskiego, którą to wiedzą osoby te musiały się uprzednio wykazać na etapie zdawania tego egzaminu;
2. przeniesienie sprawowania nadzoru nad samorządem rzeczników patentowych z dotychczasowego Prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (UP RP) na ministra właściwego do spraw gospodarki. Z uwagi na fakt, że rzecznicy patentowi występują w charakterze profesjonalnych pełnomocników przede wszystkim przed UP RP, nie jest celowe i zasadne, aby nadzór nad tym samorządem pełnił Prezes tego Urzędu, ponieważ oznacza to zbyt daleko idącą zależność rzeczników patentowych od Prezesa UP RP. Proponowane rozwiązanie zmierza do unifikacji formuły nadzoru i - jak ma to miejsce w przypadku Ministra Sprawiedliwości w stosunku do samorządów adwokackiego i radcowskiego - przekazania tych kompetencji ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Jest to organ, w którego kompetencjach pozostaje zarówno polityka innowacyjności, której własność przemysłowa jest istotnym elementem, jak i prawo własności przemysłowej, wykonywane zawodowo przez rzeczników patentowych.
3. w konsekwencji powyższego jest konieczne przekazanie i doprecyzowanie dotychczasowych kompetencji, które przysługiwały Prezesowi UP RP – ministrowi właściwemu do spraw gospodarki lub jego przedstawicielowi w kształcie zbliżonym do tego, jaki przysługuje Ministrowi Sprawiedliwości przy wykonywaniu nadzoru nad samorządem adwokatów i radców prawnych, w szczególności chodzi o takie instrumenty jak możliwość zwrócenia się do samorządu o udzielenie informacji związanej z bieżącą działalnością organów samorządu, sprzeciw od wpisu na listę rzeczników patentowych, wnioskowanie o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w ramach postępowania dyscyplinarnego rzecznika;
4. wprowadzenie regulacji, zgodnie z którymi szereg zadań, w szczególności związanych z prowadzeniem listy rzeczników patentowych i aplikantów rzecznikowskich staje się kompetencją samorządu zawodowego, co pozwoli na uniezależnienie się samorządu od Prezesa UP RP, a także wprowadzenie niektórych instrumentów, których szczegółowe zasady powinny pozostać w decyzji samorządu zawodowego, jak np. wysokość składki członkowskiej, obowiązek szkolenia zawodowego;
5. uregulowanie zasad odpowiedzialności dyscyplinarnej, jakiej podlegają osoby wykonujące zawód rzecznika patentowego, jak i postępowania dyscyplinarnego, w taki sposób, że przepisy dyscyplinarne będą w jak największym stopniu wzorowały się na przepisach dyscyplinarnych zawartych w ustawie – Prawo o adwokaturze i w ustawie o radcach prawnych oraz ujmowały instytucję ministra właściwego ds. gospodarki jako stronę postępowania i tym samym gwarantowały należyty udział w czynnościach dyscyplinarnych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Kamila Król Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2024 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: