W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
2.0
14.11.2025 16:41 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
1.0
03.09.2025 13:48 Agnieszka Moskaluk
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD297","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektowanych zmian w ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1869 z późn. zm.) jest wprowadzenie dla funkcjonariuszy Służby Więziennej tzw. świadczenia mieszkaniowego, o charakterze powszechnym. Jest ono wzorowane na analogicznym świadczeniu, które będzie należne funkcjonariuszom służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Ogólne zasady przyznawania świadczenia zostały ustalone w porozumieniu zawartym w dniu 13 marca 2025 r. między Kierownictwami Ministerstwa Sprawiedliwości i Służby Więziennej oraz władzami związków zawodowych funkcjonujących w Służbie Więziennej. Zgodnie z przyjętymi zasadami funkcjonariusze uzyskają prawo do comiesięcznego świadczenia mieszkaniowego, którego wysokość będzie uzależniona od miejscowości pełnienia przez nich służby. W zamian za to świadczenie zostaną wygaszone dotychczasowe przepisy ustawy pragmatycznej formacji, w myśl których funkcjonariusze otrzymywali pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego, równoważnik pieniężny z tytułu braku mieszkania oraz równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego lub domu, zajmowanych na podstawie tytułu prawnego przysługującego funkcjonariuszowi lub jego małżonkowi. W szczególności przewiduje się, że funkcjonariusz, który otrzymał pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego położonego w miejscowości pełnienia służby lub miejscowości pobliskiej na podstawie dotychczasowych przepisów, będą mogli otrzymać, stosownie do swojego wniosku, świadczenie mieszkaniowe bądź pomniejszone o kwotę stanowiącą 1/120 z otrzymanej pomocy finansowej za każdy miesiąc wypłaty świadczenia mieszkaniowego przez kolejne 120 miesięcy lub do dnia ustania stosunku służbowego, bądź też w pełnej kwocie pod warunkiem zwrotu otrzymanej pomocy finansowej.\nWysokość świadczenia mieszkaniowego będzie ustalana kwotowo jako iloczyn stawki podstawowej (planuje się ją w kwocie 600 zł) oraz mnożnika lokalizacyjnego ustalonego dla jednostki organizacyjnej Służby Więziennej, w której funkcjonariusz pełni służbę. Mnożniki lokalizacyjne będą się kształtować na poziomie: 3 – dla miasta stołecznego Warszawy, 2,5 – dla miast siedzib wojewodów lub marszałków województw, 2 – dla miast na prawach powiatów oraz miast siedzib władz powiatów oraz 1,5 – dla pozostałych miejscowości.\nŚwiadczenie mieszkaniowe nie będzie przysługiwało funkcjonariuszom za okres korzystania z urlopu bezpłatnego (z wyłączeniem urlopu wychowawczego), przerw w wykonywaniu obowiązków służbowych, za które funkcjonariusz nie zachował prawa do uposażenia (art. 61 ustawy pragmatycznej), zawieszenia w czynnościach służbowych albo tymczasowego aresztowania oraz kursu przygotowawczego do pełnienia służby – proporcjonalnie do tych okresów.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Większość wprowadzanych zmian polega na uchyleniu bądź częściowej zmianie przepisów ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej w zakresie dotychczasowych przepisów rozdziału 18 ustawy „Mieszkania funkcjonariuszy” oraz dodania regulacji odnoszących się do wprowadzanego świadczenia mieszkaniowego. Zgodnie z projektowanymi zmianami zostają wygaszone dotychczasowe formy zaspokajania potrzeb mieszkaniowych funkcjonariuszy (pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego, równoważnik pieniężny z tytułu braku mieszkania oraz równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego lub domu, zajmowanych na podstawie tytułu prawnego przysługującego funkcjonariuszowi lub jego małżonkowi). Konsekwencją projektowanego rozwiązania jest powszechność świadczenia mieszkaniowego, które – co do zasady – nie będzie uzależnione od stanu posiadania mieszkania lub domu (z wyjątkiem uzyskania lokalu mieszkalnego z zasobów Służby Więziennej lub niezwrócenia przyznanej pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego). Świadczenie mieszkaniowe będzie przysługiwać każdemu z małżonków będących funkcjonariuszami Służby Więziennej, nie będzie też różnicowało funkcjonariuszy w zależności od ich stażu służbowego. W efekcie w Służbie Więziennej będzie funkcjonowało jedno ujednolicone świadczenie mieszkaniowe, co usprawni proces rozpatrywania wniosków funkcjonariuszy oraz procedurę przyznawania i wypłaty świadczenia.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Arkadiusz Myrcha Sekretarz Stanu\nMaria Ejchart Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 12 listopada 2025 r. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD297
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektowanych zmian w ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1869 z późn. zm.) jest wprowadzenie dla funkcjonariuszy Służby Więziennej tzw. świadczenia mieszkaniowego, o charakterze powszechnym. Jest ono wzorowane na analogicznym świadczeniu, które będzie należne funkcjonariuszom służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Ogólne zasady przyznawania świadczenia zostały ustalone w porozumieniu zawartym w dniu 13 marca 2025 r. między Kierownictwami Ministerstwa Sprawiedliwości i Służby Więziennej oraz władzami związków zawodowych funkcjonujących w Służbie Więziennej. Zgodnie z przyjętymi zasadami funkcjonariusze uzyskają prawo do comiesięcznego świadczenia mieszkaniowego, którego wysokość będzie uzależniona od miejscowości pełnienia przez nich służby. W zamian za to świadczenie zostaną wygaszone dotychczasowe przepisy ustawy pragmatycznej formacji, w myśl których funkcjonariusze otrzymywali pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego, równoważnik pieniężny z tytułu braku mieszkania oraz równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego lub domu, zajmowanych na podstawie tytułu prawnego przysługującego funkcjonariuszowi lub jego małżonkowi. W szczególności przewiduje się, że funkcjonariusz, który otrzymał pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego położonego w miejscowości pełnienia służby lub miejscowości pobliskiej na podstawie dotychczasowych przepisów, będą mogli otrzymać, stosownie do swojego wniosku, świadczenie mieszkaniowe bądź pomniejszone o kwotę stanowiącą 1/120 z otrzymanej pomocy finansowej za każdy miesiąc wypłaty świadczenia mieszkaniowego przez kolejne 120 miesięcy lub do dnia ustania stosunku służbowego, bądź też w pełnej kwocie pod warunkiem zwrotu otrzymanej pomocy finansowej. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie ustalana kwotowo jako iloczyn stawki podstawowej (planuje się ją w kwocie 600 zł) oraz mnożnika lokalizacyjnego ustalonego dla jednostki organizacyjnej Służby Więziennej, w której funkcjonariusz pełni służbę. Mnożniki lokalizacyjne będą się kształtować na poziomie: 3 – dla miasta stołecznego Warszawy, 2,5 – dla miast siedzib wojewodów lub marszałków województw, 2 – dla miast na prawach powiatów oraz miast siedzib władz powiatów oraz 1,5 – dla pozostałych miejscowości. Świadczenie mieszkaniowe nie będzie przysługiwało funkcjonariuszom za okres korzystania z urlopu bezpłatnego (z wyłączeniem urlopu wychowawczego), przerw w wykonywaniu obowiązków służbowych, za które funkcjonariusz nie zachował prawa do uposażenia (art. 61 ustawy pragmatycznej), zawieszenia w czynnościach służbowych albo tymczasowego aresztowania oraz kursu przygotowawczego do pełnienia służby – proporcjonalnie do tych okresów.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Większość wprowadzanych zmian polega na uchyleniu bądź częściowej zmianie przepisów ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej w zakresie dotychczasowych przepisów rozdziału 18 ustawy „Mieszkania funkcjonariuszy” oraz dodania regulacji odnoszących się do wprowadzanego świadczenia mieszkaniowego. Zgodnie z projektowanymi zmianami zostają wygaszone dotychczasowe formy zaspokajania potrzeb mieszkaniowych funkcjonariuszy (pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego, równoważnik pieniężny z tytułu braku mieszkania oraz równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego lub domu, zajmowanych na podstawie tytułu prawnego przysługującego funkcjonariuszowi lub jego małżonkowi). Konsekwencją projektowanego rozwiązania jest powszechność świadczenia mieszkaniowego, które – co do zasady – nie będzie uzależnione od stanu posiadania mieszkania lub domu (z wyjątkiem uzyskania lokalu mieszkalnego z zasobów Służby Więziennej lub niezwrócenia przyznanej pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego). Świadczenie mieszkaniowe będzie przysługiwać każdemu z małżonków będących funkcjonariuszami Służby Więziennej, nie będzie też różnicowało funkcjonariuszy w zależności od ich stażu służbowego. W efekcie w Służbie Więziennej będzie funkcjonowało jedno ujednolicone świadczenie mieszkaniowe, co usprawni proces rozpatrywania wniosków funkcjonariuszy oraz procedurę przyznawania i wypłaty świadczenia.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Arkadiusz Myrcha Sekretarz Stanu Maria Ejchart Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 12 listopada 2025 r.