W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC39","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu jest dokonanie transpozycji do krajowego porządku prawnego części regulacji wchodzących w skład pakietu prawodawczego UE znanego pod nazwą „Fit for 55”, w szczególności :\na) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, dalej: dyrektywa 2023/959;\nb) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego, dalej: dyrektywa 2023/958.\nWw. przepisy prawa UE są efektem prac mających na celu dostosowanie wybranych obszarów do nowego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. w porównaniu z poziomem emisji w 1990 r., zatwierdzonego przez Radę Europejską w grudniu 2020 r. Jednym z instrumentów służących osiągnięciu tego celu jest zaproponowana przez UE reforma systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, dalej: system EU ETS.\nProjektowana regulacja w zasadniczej części dokonuje transpozycji przepisów wprowadzonych dyrektywą 2023/959 oraz dyrektywą 2023/958 modyfikujących zasady funkcjonowania systemu EU ETS, w odniesieniu do instalacji i sektora lotniczego, a także włącza po raz pierwszy do systemu EU ETS działania w zakresie transportu morskiego. Oprócz ww. aktów prawnych wykonania wymagają wydane na ich podstawie akty wykonawcze i akty delegowane, przy czym należy zaznaczyć, że cześć tych aktów jest w fazie projektu bądź nie rozpoczęły się jeszcze nad nimi prace w strukturach unijnych w szczególności dotyczy to aktów prawnych, które mają być wydane na podstawie dyrektywy 2023/958.\nDodatkowo dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (dalej: dyrektywa 2003/87) stwarza możliwość wyjścia z systemem EU ETS określonych grup instalacji. Przepisy zawarte w dyrektywie 2003/87 dotyczą możliwości wyjścia z systemu EU ETS tzw. małych instalacji, których emisja nie przekracza 25 tys. CO2 rocznie oraz zainstalowana moc cieplna urządzeń spalania paliw jest mniejsza niż 35MW i które przy tym wdrażają środki równoważne, których celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Inne odstępstwa mają zastosowanie do tzw. mikroinstalacji, które nie rozliczają swojej emisji, ale nie muszą w tym celu realizować żadnych dodatkowych działań (instalacje, których roczna wielkości emisji wynosi mniej niż 2 500 Mg CO2). Ostatnia kategoria odnosi się do jednostek rezerwowych lub zapasowych, które nie pracują więcej niż 300 godz. rocznie. Celem projektu jest zatem stworzenie ram prawnych dla odstępstw przewidzianych dyrektywą 2003/87, tak aby cześć instalacji będąca obecnie w systemie EU ETS mogła być zwolniona z obowiązku umarzania wielkości emisji.\nAby zrealizować ww. główne cele projektu proponowanym rozwiązaniem jest nowelizacja ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U z 2023, poz. 589, z późn.zm.), dalej: USHE.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Mając na uwadze konieczność transpozycji przepisów dyrektywy 2023/959 oraz dyrektywy 2023/958 oraz wykonania przepisów aktów wykonawczych lub delegowanych do ww. dyrektyw, w projekcie ustawy zostaną zawarte m.in. następujące regulacje:\n1) Niniejszy projekt wprowadzi m.in. nową definicję emisji, nowe rozwiązania związane z dostosowaniem przydziału uprawnień do emisji w odniesieniu do niektórych instalacji (tzw. warunkowość przydziału), dokonuje też włączenia do EU ETS (od 2026 r.) instalacji, które z powodu wykorzystywania kotłów biomasowych nie spełniały kryteriów włączenia do systemu (dotychczasowy brak obowiązku agregacji źródeł biomasowych) oraz instalacji traktowanych dotychczas jako „instalacje spalające wyłącznie biomasę” oraz zrewiduje wyłączenie z systemu EU ETS instalacji spalających biomasę (zmiany w tym zakresie będą polegały na wprowadzeniu wymogu wykorzystywania biomasy zrównoważonej, z której emisja musi stanowić powyżej 95% emisji z instalacji).\n2) Projekt ustawy będzie zawierał regulacje dotyczące włączenia do systemu EU ETS transportu morskiego, przy czym przez pierwsze dwa lata będą obowiązywały przejściowe, złagodzone, zasady rozliczania emisji dla przedsiębiorstw żeglugowych (obowiązek rozliczenia 40% zweryfikowanych emisji zgłoszonych za 2024 r. i 70% za 2025 r.). Z objęciem transportu morskiego systemem EU ETS wiąże się konieczność wprowadzenia do przepisów USHE nowych pojęć (tj. przedsiębiorstwo żeglugowe, rejs, port zawinięcia, wycieczkowy statek morski) i nałożenie nowych obowiązków na przedsiębiorstwa żeglugowe oraz nowych zadań na ministra właściwego do spraw klimatu, Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami (dalej: Krajowy ośrodek, KOBiZE) oraz organy Inspekcji Ochrony Środowiska. W dużym stopniu będą to regulacje analogiczne do regulacji, którym podlegają podmioty aktualnie objęte systemem EU ETS (obowiązek monitorowania, raportowania i rozliczania wielkości emisji). Zadaniem ministra właściwego do spraw klimatu będzie przyjmowanie i zatwierdzanie planów monitorowania wielkości emisji przedsiębiorstw żeglugowych, natomiast Krajowy ośrodek będzie opiniował te plany, przyjmował raporty dotyczące emisji na poziomie statków, przyjmował i oceniał zagregowane dane na temat wielkości emisji na poziomie przedsiębiorstw oraz obsługiwał rachunki przedsiębiorstw żeglugowych w rejestrze Unii.\n3) Projekt dokonuje również zmiany w zakresie przeznaczenia środków uzyskanych z aukcji uprawnień do emisji lub ich równowartości na cele związane z klimatem, zgodnie z wymaganiami wprowadzonymi przez dyrektywę 2023/959 (w miejsce obecnych 50% tych wpływów znowelizowana dyrektywa nakłada obowiązek przeznaczania całości wpływów ze sprzedaży uprawnień na cele związane z ochroną klimatu i adaptacją do zmian klimatu).\n4) Projekt dokonuje również zmiany w zakresie przeznaczenia środków uzyskanych z aukcji uprawnień do emisji lub ich równowartości na cele związane z klimatem, zgodnie z wymaganiami wprowadzonymi przez dyrektywę 2023/959 (w miejsce obecnych 50% tych wpływów znowelizowana dyrektywa nakłada obowiązek przeznaczania całości wpływów ze sprzedaży uprawnień na cele związane z ochroną klimatu i adaptacją do zmian klimatu). Odzwierciedla to również zmiana przewidzianego w art. 50 USHE obowiązku raportowania Komisji Europejskiej z 50% wpływów uzyskanych z aukcji uprawnień do emisji lub ich równowartości na 100%.\n5) W projektowanej regulacji przewiduje się zmianę przepisów USHE w zakresie Krajowego systemu wdrażania Funduszu Modernizacyjnego, w celu dostosowania ich do wymogów rozporządzenia wykonawczego Komisji 2023/2606 zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania funduszu modernizacyjnego wspierającego inwestycje w modernizację systemów energetycznych oraz poprawę efektywności energetycznej niektórych państw członkowskich i obowiązki z nich wynikające. W zakresie funkcjonowania Funduszu Modernizacyjnego (dalej: FM), w ślad za dyrektywą 2023/959 zmianie ulegną obszary priorytetowe i niepriorytetowe, w ramach których możliwe jest udzielanie wsparcia mającego na celu modernizację krajowego systemu energetycznego oraz poprawę efektywności energetycznej. W projekcie ustawy zostanie dokonany podział środków, które stanowić będą dochody FM – obok dotychczasowej puli ze sprzedaży 2% jednostek uprawnień do emisji CO2 (EUA) na finansowanie inwestycji w ramach FM pojawi się dodatkowa pula ze sprzedaży 2,5% uprawnień do emisji. Dokonany zostanie podział tych środków na obszary priorytetowe i niepriorytetowe dla każdej puli środków. zmianie ulegną terminy przekazania przez Operatora FM – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) do ministra właściwego ds. klimatu projektu sprawozdania z realizacji inwestycji dofinansowanych ze środków zgromadzonych na rachunku FM oraz osiąganych efektów rzeczowych i ekologicznych w roku poprzednim (art. 50m USHE) oraz wykazu planowanych programów priorytetowych przeznaczonych do dofinansowania ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego, obejmujący dwa następne lata kalendarzowe (art. 50p USHE). Doprecyzowaniu i rozszerzeniu ulegną przepisy USHE dotyczące terminów i zakresu prowadzenia konsultacji społecznych.\n6) W odniesieniu do operatorów statków powietrznych, m.in. zostanie ustanowiona procedura składania wniosków o przydział uprawnień z puli uprawnień przeznaczonej dla operatorów korzystających z kwalifikujących się paliw lotniczych (zrównoważonych). Na KOBiZE zostanie nałożony obowiązek dokonywania obliczeń wielkości obowiązku kompensowania emisji przez operatorów statków powietrznych na potrzeby mechanizmu CORSIA w oparciu o metodykę ustaloną przez Komisję Europejską w akcie wykonawczym oraz przekazywanie ich Prezesowi ULC a także przyjmowania od 2025 r., przez Krajowy ośrodek, sprawozdań na temat skutków emisji lotniczych innych niż CO2 na zasadach określonych przez Komisję Europejską w akcie wykonawczym.\n7) Dotyczące procedury wychodzenia z systemu EU ETS dla małych instalacji, mikroinstalacji i jednostek rezerwowych i zapasowych w przypadku decyzji prowadzącego instalacje o skorzystaniu z odstępstwa z wypełnianiu obowiązku rozliczenia wielkości emisji.\n8) W projekcie ustawy zostaną zawarte regulacje dotyczące powierzenia Krajowemu ośrodkowi zadań związanych z przygotowaniem informacji na temat wpływu polityk i działań ochrony klimatu na jakość powietrza i emisje zanieczyszczeń, a także informacji na temat postępów w finansowaniu polityk i działań ochrony klimatu, które będą stanowiły wkład do sprawozdania z realizacji Krajowego Programu na rzecz Energii i Klimatu (dalej: KPEiK).","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Krzysztof Bolesta Sekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC39
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu jest dokonanie transpozycji do krajowego porządku prawnego części regulacji wchodzących w skład pakietu prawodawczego UE znanego pod nazwą „Fit for 55”, w szczególności :
a) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, dalej: dyrektywa 2023/959;
b) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego, dalej: dyrektywa 2023/958.
Ww. przepisy prawa UE są efektem prac mających na celu dostosowanie wybranych obszarów do nowego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. w porównaniu z poziomem emisji w 1990 r., zatwierdzonego przez Radę Europejską w grudniu 2020 r. Jednym z instrumentów służących osiągnięciu tego celu jest zaproponowana przez UE reforma systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, dalej: system EU ETS.
Projektowana regulacja w zasadniczej części dokonuje transpozycji przepisów wprowadzonych dyrektywą 2023/959 oraz dyrektywą 2023/958 modyfikujących zasady funkcjonowania systemu EU ETS, w odniesieniu do instalacji i sektora lotniczego, a także włącza po raz pierwszy do systemu EU ETS działania w zakresie transportu morskiego. Oprócz ww. aktów prawnych wykonania wymagają wydane na ich podstawie akty wykonawcze i akty delegowane, przy czym należy zaznaczyć, że cześć tych aktów jest w fazie projektu bądź nie rozpoczęły się jeszcze nad nimi prace w strukturach unijnych w szczególności dotyczy to aktów prawnych, które mają być wydane na podstawie dyrektywy 2023/958.
Dodatkowo dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (dalej: dyrektywa 2003/87) stwarza możliwość wyjścia z systemem EU ETS określonych grup instalacji. Przepisy zawarte w dyrektywie 2003/87 dotyczą możliwości wyjścia z systemu EU ETS tzw. małych instalacji, których emisja nie przekracza 25 tys. CO2 rocznie oraz zainstalowana moc cieplna urządzeń spalania paliw jest mniejsza niż 35MW i które przy tym wdrażają środki równoważne, których celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Inne odstępstwa mają zastosowanie do tzw. mikroinstalacji, które nie rozliczają swojej emisji, ale nie muszą w tym celu realizować żadnych dodatkowych działań (instalacje, których roczna wielkości emisji wynosi mniej niż 2 500 Mg CO2). Ostatnia kategoria odnosi się do jednostek rezerwowych lub zapasowych, które nie pracują więcej niż 300 godz. rocznie. Celem projektu jest zatem stworzenie ram prawnych dla odstępstw przewidzianych dyrektywą 2003/87, tak aby cześć instalacji będąca obecnie w systemie EU ETS mogła być zwolniona z obowiązku umarzania wielkości emisji.
Aby zrealizować ww. główne cele projektu proponowanym rozwiązaniem jest nowelizacja ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U z 2023, poz. 589, z późn.zm.), dalej: USHE.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Mając na uwadze konieczność transpozycji przepisów dyrektywy 2023/959 oraz dyrektywy 2023/958 oraz wykonania przepisów aktów wykonawczych lub delegowanych do ww. dyrektyw, w projekcie ustawy zostaną zawarte m.in. następujące regulacje:
1) Niniejszy projekt wprowadzi m.in. nową definicję emisji, nowe rozwiązania związane z dostosowaniem przydziału uprawnień do emisji w odniesieniu do niektórych instalacji (tzw. warunkowość przydziału), dokonuje też włączenia do EU ETS (od 2026 r.) instalacji, które z powodu wykorzystywania kotłów biomasowych nie spełniały kryteriów włączenia do systemu (dotychczasowy brak obowiązku agregacji źródeł biomasowych) oraz instalacji traktowanych dotychczas jako „instalacje spalające wyłącznie biomasę” oraz zrewiduje wyłączenie z systemu EU ETS instalacji spalających biomasę (zmiany w tym zakresie będą polegały na wprowadzeniu wymogu wykorzystywania biomasy zrównoważonej, z której emisja musi stanowić powyżej 95% emisji z instalacji).
2) Projekt ustawy będzie zawierał regulacje dotyczące włączenia do systemu EU ETS transportu morskiego, przy czym przez pierwsze dwa lata będą obowiązywały przejściowe, złagodzone, zasady rozliczania emisji dla przedsiębiorstw żeglugowych (obowiązek rozliczenia 40% zweryfikowanych emisji zgłoszonych za 2024 r. i 70% za 2025 r.). Z objęciem transportu morskiego systemem EU ETS wiąże się konieczność wprowadzenia do przepisów USHE nowych pojęć (tj. przedsiębiorstwo żeglugowe, rejs, port zawinięcia, wycieczkowy statek morski) i nałożenie nowych obowiązków na przedsiębiorstwa żeglugowe oraz nowych zadań na ministra właściwego do spraw klimatu, Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami (dalej: Krajowy ośrodek, KOBiZE) oraz organy Inspekcji Ochrony Środowiska. W dużym stopniu będą to regulacje analogiczne do regulacji, którym podlegają podmioty aktualnie objęte systemem EU ETS (obowiązek monitorowania, raportowania i rozliczania wielkości emisji). Zadaniem ministra właściwego do spraw klimatu będzie przyjmowanie i zatwierdzanie planów monitorowania wielkości emisji przedsiębiorstw żeglugowych, natomiast Krajowy ośrodek będzie opiniował te plany, przyjmował raporty dotyczące emisji na poziomie statków, przyjmował i oceniał zagregowane dane na temat wielkości emisji na poziomie przedsiębiorstw oraz obsługiwał rachunki przedsiębiorstw żeglugowych w rejestrze Unii.
3) Projekt dokonuje również zmiany w zakresie przeznaczenia środków uzyskanych z aukcji uprawnień do emisji lub ich równowartości na cele związane z klimatem, zgodnie z wymaganiami wprowadzonymi przez dyrektywę 2023/959 (w miejsce obecnych 50% tych wpływów znowelizowana dyrektywa nakłada obowiązek przeznaczania całości wpływów ze sprzedaży uprawnień na cele związane z ochroną klimatu i adaptacją do zmian klimatu).
4) Projekt dokonuje również zmiany w zakresie przeznaczenia środków uzyskanych z aukcji uprawnień do emisji lub ich równowartości na cele związane z klimatem, zgodnie z wymaganiami wprowadzonymi przez dyrektywę 2023/959 (w miejsce obecnych 50% tych wpływów znowelizowana dyrektywa nakłada obowiązek przeznaczania całości wpływów ze sprzedaży uprawnień na cele związane z ochroną klimatu i adaptacją do zmian klimatu). Odzwierciedla to również zmiana przewidzianego w art. 50 USHE obowiązku raportowania Komisji Europejskiej z 50% wpływów uzyskanych z aukcji uprawnień do emisji lub ich równowartości na 100%.
5) W projektowanej regulacji przewiduje się zmianę przepisów USHE w zakresie Krajowego systemu wdrażania Funduszu Modernizacyjnego, w celu dostosowania ich do wymogów rozporządzenia wykonawczego Komisji 2023/2606 zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania funduszu modernizacyjnego wspierającego inwestycje w modernizację systemów energetycznych oraz poprawę efektywności energetycznej niektórych państw członkowskich i obowiązki z nich wynikające. W zakresie funkcjonowania Funduszu Modernizacyjnego (dalej: FM), w ślad za dyrektywą 2023/959 zmianie ulegną obszary priorytetowe i niepriorytetowe, w ramach których możliwe jest udzielanie wsparcia mającego na celu modernizację krajowego systemu energetycznego oraz poprawę efektywności energetycznej. W projekcie ustawy zostanie dokonany podział środków, które stanowić będą dochody FM – obok dotychczasowej puli ze sprzedaży 2% jednostek uprawnień do emisji CO2 (EUA) na finansowanie inwestycji w ramach FM pojawi się dodatkowa pula ze sprzedaży 2,5% uprawnień do emisji. Dokonany zostanie podział tych środków na obszary priorytetowe i niepriorytetowe dla każdej puli środków. zmianie ulegną terminy przekazania przez Operatora FM – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) do ministra właściwego ds. klimatu projektu sprawozdania z realizacji inwestycji dofinansowanych ze środków zgromadzonych na rachunku FM oraz osiąganych efektów rzeczowych i ekologicznych w roku poprzednim (art. 50m USHE) oraz wykazu planowanych programów priorytetowych przeznaczonych do dofinansowania ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego, obejmujący dwa następne lata kalendarzowe (art. 50p USHE). Doprecyzowaniu i rozszerzeniu ulegną przepisy USHE dotyczące terminów i zakresu prowadzenia konsultacji społecznych.
6) W odniesieniu do operatorów statków powietrznych, m.in. zostanie ustanowiona procedura składania wniosków o przydział uprawnień z puli uprawnień przeznaczonej dla operatorów korzystających z kwalifikujących się paliw lotniczych (zrównoważonych). Na KOBiZE zostanie nałożony obowiązek dokonywania obliczeń wielkości obowiązku kompensowania emisji przez operatorów statków powietrznych na potrzeby mechanizmu CORSIA w oparciu o metodykę ustaloną przez Komisję Europejską w akcie wykonawczym oraz przekazywanie ich Prezesowi ULC a także przyjmowania od 2025 r., przez Krajowy ośrodek, sprawozdań na temat skutków emisji lotniczych innych niż CO2 na zasadach określonych przez Komisję Europejską w akcie wykonawczym.
7) Dotyczące procedury wychodzenia z systemu EU ETS dla małych instalacji, mikroinstalacji i jednostek rezerwowych i zapasowych w przypadku decyzji prowadzącego instalacje o skorzystaniu z odstępstwa z wypełnianiu obowiązku rozliczenia wielkości emisji.
8) W projekcie ustawy zostaną zawarte regulacje dotyczące powierzenia Krajowemu ośrodkowi zadań związanych z przygotowaniem informacji na temat wpływu polityk i działań ochrony klimatu na jakość powietrza i emisje zanieczyszczeń, a także informacji na temat postępów w finansowaniu polityk i działań ochrony klimatu, które będą stanowiły wkład do sprawozdania z realizacji Krajowego Programu na rzecz Energii i Klimatu (dalej: KPEiK).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Krzysztof Bolesta Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2025 r.