W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia nieprawidłowości w obrocie niektórymi towarami oraz usprawnienia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD325","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"I. W zakresie ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz w zakresie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.\nPotrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań do ww. ustaw, które zawarte zostały w projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, wynika z dążenia do dalszego uszczelnienia systemu podatkowego w zakresie obrotu paliwami silnikowymi takimi jak benzyny, olej napędowy i gaz LPG (autogaz). Pomimo działań podejmowanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz Ministra Finansów i organy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) takich jak np. wdrożenie pakietu paliwowego i pakietu przewozowego na rynku obrotu paliwami nadal istnieje możliwość wprowadzania do obrotu produktów ropopochodnych (odbarwiony olej napędowy pierwotnie przeznaczony do celów opałowych, produkty z ponad 30% dodatkiem OXO, oleje smarowe), niespełniających wymogów dla paliw silnikowych.\nNiespełniające ww. wymogów wyroby mają negatywny wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw produkujących paliwa oraz tych przedsiębiorców, którzy zajmują się dalszą sprzedażą wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i czynią to zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dodatkowo niska jakość oferowanych na niektórych stacjach paliw produktów ma istotny wpływ na stan pojazdów konsumentów, którzy uiszczając cenę za nabyty towar oczekują produktów o należytych parametrach jakościowych.\nObrót paliwami silnikowymi, z uwagi na znaczenie dla dochodów budżetu państwa, stanowi jeden z obszarów, który wymaga zastosowania i wykorzystania nowoczesnych rozwiązań pozwalających na osiągnięcie pozytywnego efektu uszczelniania systemu podatkowego przy jednoczesnym zapewnieniu jak najmniejszych obciążeń administracyjnych.\nProjektowane rozwiązania mają na celu usprawnienie procesu kontroli nad obrotem tymi wysoko wrażliwymi wyrobami akcyzowymi przy wykorzystaniu obecnie funkcjonujących rozwiązań prawnych i narzędzi informatycznych (system monitorowania przewozu towarów), które pozwalają na bieżące monitorowanie przewozu benzyn i oleju napędowego oraz obrotu (sprzedaży) tych wyrobów akcyzowych.\nZawarte w projekcie zmiany pozwolą na redukcję nadużyć w zakresie obrotu paliwami ciekłymi oraz zapewnią przejrzystość obrotu w obszarach dotychczas niemonitorowanych.\n\nII. W zakresie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.\nW aktualnym stanie prawnym ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a–138l i art. 138o ww. ustawy przedsiębiorcy są obowiązani prowadzić w postaci papierowej lub elektronicznej (art. 138p ust. 1 ustawy). Dodatkowo przepisy art. 138p ust. 2 tej ustawy umożliwiają zastąpienie powyższych ewidencji inną dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy akcyzowe albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem, że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danych ewidencji akcyzowych. Od dnia 1 stycznia 2023 r. na mocy przepisów ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694, z późn. zm.) ust. 1 art. 138p otrzymał brzmienie: „Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a–138l i art. 138o, prowadzi się w postaci elektronicznej.”. Zmiana ta spowoduje, że przedsiębiorcy obowiązani do prowadzenia ewidencji nieposiadający obecnie ewidencji elektronicznej będą od wskazanej daty obowiązani do zakupu specjalistycznego oprogramowania, które będzie spełniać wymogi ustawowe prowadzenia ewidencji w postaci elektronicznej. Rozwiązanie to obciąży szczególnie mikro, małych i średnich przedsiębiorców.\nZ drugiej strony rozwiązania typu ERP (ang. Enterprise Resources Planning) w postaci elektronicznego oprogramowania do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem, które mogą być stosowane na podstawie art. 138p ust. 2 ww. ustawy, z uwagi na swoją różnorodność nie agregują gotowych raportów (ewidencji), co powoduje, że nastręczają problemy przy wykonywaniu kontroli celno-skarbowych weryfikujących prawidłowość prowadzonej przez podmiot działalności akcyzowej. Pozyskanie wiedzy o przebiegu działalności, stanie magazynów z wyrobami akcyzowymi, itp. wymaga przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, co jest uciążliwe dla przedsiębiorców. Generuje często zbędne koszty po stronie KAS, bowiem kontrole te mają charakter jedynie weryfikujący.\nDrugi problem to sprawozdawczość, która obciąża podmioty, i tak na podstawie art. 48 ust. 10–12 i art. 59 ust. 9–11 ww. ustawy odpowiednio podmiot prowadzący skład podatkowy albo zarejestrowany odbiorca, w terminie 3 dni po upływie miesiąca, mają obowiązek informowania Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych o podmiotach, na rzecz których dokonali w danym miesiącu nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw silnikowych oraz o tych nabytych wyrobach. Dzięki ewidencji dostępnej w wersji online przesyłanie wszelkich sprawozdań będzie zbędne, bowiem zainteresowane i uprawnione organy będą je pozyskiwać bez udziału przedsiębiorców z centralnej ewidencji.\n\nIII. W zakresie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.\nPrezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych wdraża system teleinformatyczny o nazwie „Platforma Paliwowa” umożliwiający przygotowanie sprawozdawczości i deklaracji, które muszą być przesyłane do tego organu. W aktualnym stanie prawnym organ ten nie ma dostępu do danych akcyzowych posiadanych przez organy KAS, co nastręcza wiele problemów związanych z weryfikacją deklarowanych przez przedsiębiorców danych, w tym istotnych dla funkcjonowania tego obszaru zapasów ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz uiszczanych opłat, np. opłaty zapasowej.\nDzięki posiadanym uprawnieniom pracownicy Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych będą mogli dokonywać kontroli podmiotów tworzących i przechowujących te rezerwy strategiczne i kontrolować prawidłowość uiszczania opłat. Na mocy art. 21b ust. 14 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1537, z późn. zm.) organem właściwym w sprawie opłaty zapasowej jest Prezes Agencji, któremu przysługują niektóre uprawnienia organu podatkowego przewidziane w tej ustawie.\n\nIV. W zakresie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi\nPrzestępczość w zakresie nielegalnego obrotu wyrobami alkoholowymi obejmuje przede wszystkim przemyt i odkażanie alkoholu, a następnie jego dalszą sprzedaż. Nielegalny alkohol powoduje straty nie tylko dla legalnych producentów, ale także dla budżetu państwa. Jednocześnie jego konsumpcja stanowi zwiększone zagrożenie dla życia i zdrowia konsumentów. Natomiast przestępczość w zakresie nielegalnego urządzania gier na automatach, oprócz innych aspektów, wiąże się także z naruszaniem zakazu posiadania automatów do gier. Ujawnienia nielegalnego posiadania automatów do gier w placówkach handlowych lub usługowych są związane z uczestnictwem danego przedsiębiorcy w szarej strefie w obszarze gier na automatach. Wiedza KAS zdobyta na podstawie dotychczasowych działań i analiz wskazuje na potrzebę wdrożenia nowych rozwiązań w zakresie zwalczania handlu nielegalnymi napojami alkoholowymi oraz naruszeń zakazu posiadania automatów do gier w lokalach handlowych i usługowych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"I. W zakresie ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz w zakresie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.\nNarzędziami służącymi do realizacji założeń projektowych będą:\n1) zmiany legislacyjne\n- w zakresie systemu monitorowania i przewozu, z których najistotniejsze to zmiany pozwalające na wprowadzenie do systemu prawnego obowiązku rejestracji miejsc dostarczenia paliwa napędowego (obecnie są rejestrowane wyłącznie miejsca dostarczenia paliwa opałowego), obowiązku przekazywania przez stacje paliw stanu liczników urządzeń pomiarowych/odmierzaczy z dystrybutorów, objęcie systemem SENT każdego przewozu paliwa (analogicznie jak w przypadku paliw opałowych – również do podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej i bez względu na ilość paliwa w przesyłce) oraz sankcje za nieprzestrzeganie projektowanych regulacji,\n- w zakresie prawa energetycznego, z których najistotniejsze to wprowadzenie obowiązku uzyskania koncesji kolejnych grup wyrobów, objęcie przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nadzoru nad działalnością stacji zakładowych, rozlewu gazu do butli oraz rozszerzenie zakresu stosowania opłaty koncesyjnej;\n2) zmiany pozalegislacyjne – nowy rejestr miejsc odbioru paliwa oraz wykonany interfejs niezbędny dla przesyłania danych o stanach liczników urządzeń, przez stacje paliw, które wybiorą możliwość ich przesyłania bezpośrednio z POS (point of sale) – terminali stosowanych na stacjach paliw do obsługi transakcji sprzedaży.\nWykorzystanie nowoczesnych narzędzi informatycznych winno skutkować zmniejszeniem dotychczasowej sprawozdawczości w tym obszarze.\nUszczelnienie systemu dystrybucji benzyn i olejów napędowych pozwoli na prowadzenie tej działalności w podobnych warunkach istotnie wpływając na konkurencyjność. Przewidywany okres wdrożenia projektowanych rozwiązań ze względu na potrzebę dostosowania przedsiębiorców do wprowadzania proponowanych zmian to minimum 6 miesięcy.\n\nII. W zakresie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej .\nNarzędzia cyfrowe sprawiają, że usługi administracji są bardziej wydajne i przejrzyste dla wszystkich zainteresowanych stron. Transformacja cyfrowa w KAS polega na ciągłym stosowaniu najnowszych technologii w celu poprawy jej funkcjonowania i spełniania oczekiwań przedsiębiorców oraz obywateli. Cyfrowa transformacja pozwala na to, aby wiele usług nie wymagało korzystania z biurka, papierowej dokumentacji, telefonu lub faksu, co pozwala zarówno organom KAS, jak i przedsiębiorcom skupić się na ważniejszych zadaniach.\nPlanowane zmiany w ustawie o podatku akcyzowym wynikają z potrzeby wprowadzenia instrumentu na rzecz cyfrowej transformacji przedsiębiorców i KAS poprzez wdrożenie jakościowej zmiany w obszarze ewidencji i innych dokumentów, o których mowa w dziale VIa ww. ustawy oraz dwóch rejestrów.\nW związku z powyższym obowiązkiem natury ustawowej proponujemy jakościową transformację, która pozwoli na przejście z papierowych ewidencji i dokumentacji na ich postać elektroniczną w jednym centralnym systemie teleinformatycznym o nazwie Centralna Ewidencja Wyrobów Akcyzowych, zwanym dalej „CEWA”. Rozwiązanie to zniesie inny ustawowy obowiązek prowadzenia elektronicznych ewidencji i dokumentacji akcyzowych, których wszystkie koszty ponoszą przedsiębiorcy. Ma ono na celu zmniejszenie obciążeń finansowych po stronie mikro, małych i średnich przedsiębiorców, jak również uproszczenie obowiązków ewidencyjnych i dokumentacyjnych, czyli zmniejszenie obciążeń administracyjnych.\nGłówne przepisy dotyczące systemu CEWA zostaną uregulowane w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej. Projektowana regulacja da możliwość prowadzenia ewidencji i pozostałej dokumentacji akcyzowej, o której mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w jednym centralnym systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Szefa KAS wszystkim podmiotom obowiązanym do prowadzenia szeroko rozumianej dokumentacji akcyzowej. Jest to szczególnie istotne rozwiązanie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców, w kontekście obowiązku ustawowego prowadzenia elektronicznych ewidencji. Dzięki projektowanemu rozwiązaniu będą oni mogli prowadzić ewidencje i dokumenty w postaci elektronicznej w udostępnionym online systemie CEWA. W przypadku zaś podmiotów prowadzących dokumentację akcyzową bezpośrednio w swych programach finansowo-księgowych (ERP) podatnika, system CEWA pozwoli na przesyłane danych dla sporządzenia ewidencji przez API.\nProjektowane rozwiązanie będzie oparte na modelu poświadczeń, tzn. wymagana będzie autoryzacja danej osoby w systemie. W celu korzystania z funkcjonalności systemu CEWA konieczne będzie uwierzytelnienie się podatnika na Platformie PUESC, co gros podatników akcyzowych uczyniło rejestrując się w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Po uwierzytelnieniu się podatnik będzie mógł korzystać z systemu CEWA w zakresie wprowadzania danych, przeglądania, raportowania i przechowywania ewidencji.\nZakłada się, że projektowane rozwiązania przyczynią się nie tylko do wzmocnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku akcyzowego, ale także uproszczenia samego procesu kontroli opartej na analizie ryzyka, z uwagi na możliwość zdalnego monitorowania przez organy KAS „ruchu” wyrobów akcyzowych.\n\nIII. W zakresie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.\nW celu dostarczenia niezbędnych danych dla potrzeb Platformy Paliwowej przyjęto, że Szef KAS na wniosek Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych udostępni nieodpłatnie dane z Centralnej Ewidencji Wyrobów Akcyzowych w zakresie niezbędnym do realizacji tego ostatniego organu zadań ustawowych.\nWarunkiem udostępnianie online wymaganych i niezbędnych danych z systemu CEWA dla potrzeb Platformy Paliwowej Szef KAS udostępniał będzie Prezesowi Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych dane w drodze teletransmisji, jeżeli ten spełni łącznie następujące warunki:\n1) posiada urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie, kto, kiedy, w jakim celu oraz jakie dane uzyskał;\n2) posiada zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania.\nDzięki takiemu rozwiązaniu możliwe będzie „rozliczenie” pracowników tej agencji z zakresu pozyskanych przez nich danych.\nW związku z powyższym oraz dla celów wykonywania kontroli obowiązanych przedsiębiorców przez Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych niezbędnym jest wprowadzenie zmiany w art. 299 § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa poprzez wskazanie Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych jako organu uprawnionego do otrzymywania od organów podatkowych informacji zawartych w aktach spraw podatkowych, z wyłączeniem informacji określonych w art. 182 tej ustawy, w celu realizacji jego zadań ustawowych.\nNarzędziami służącymi do realizacji tych rozwiązań będą:\n1) zmiany legislacyjne obejmujące:\n- ustawowe utworzenie centralnej ewidencji wyrobów akcyzowych i centralnych rejestrów,\n- wprowadzenie do systemu prawnego obowiązku prowadzenia ewidencji, dokumentacji i rejestrów akcyzowych w jednym centralnym systemie teleinformatycznym;\n2) zmiany pozalegislacyjne – nowe narzędzie teleinformatyczne, tj. wykonany i udostępniony system informatyczny (system CEWA) umożliwiający prowadzenie ewidencji, dokumentacji i rejestrów akcyzowych przez podmioty obowiązane.\nPrzewidywany okres wdrożenia projektowanych rozwiązań ze względu na potrzebę dostosowania przedsiębiorców, do wprowadzania proponowanych zmian to 1 lutego 2024 roku. Przesunięcie wynika z wdrożenia 1 stycznia 2024 r. innego obowiązkowego, centralnego systemu teleinformatycznego pod nazwą Krajowy System e-faktur (KSeF).\n\nIV. W zakresie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.\nProponuje się wprowadzenie do uregulowań dotyczących dopuszczalności sprzedaży napojów alkoholowych sankcji o charakterze administracyjnym w przypadku uchybienia przepisom związanym z ewidencjonowaniem obrotu, jak również w zakresie dopuszczalności posiadania automatów do gier hazardowych. W sytuacji, gdy podczas realizacji czynności służbowych kontrolujący stwierdzą, że przedsiębiorca posiadający zezwolenie na sprzedaż alkoholu dokonuje sprzedaży napojów alkoholowych co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy bez rejestracji na kasie rejestrującej lub bez wydania paragonu, bądź też w miejscu sprzedaży zostanie stwierdzone posiadanie automatów do gier hazardowych wbrew przepisom ustawy z dnia z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 888, z późn. zm.), wówczas informacja o dokonanych ustaleniach przekazywana będzie do organu wydającego zezwolenie na sprzedaż alkoholu, stanowiąc podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie jego cofnięcia.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Mariusz Gojny, Podsekretarz Stanu, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2023 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 4 lipca 2023 r. z autopoprawką i uwagą","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD325
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
I. W zakresie ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz w zakresie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.
Potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań do ww. ustaw, które zawarte zostały w projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, wynika z dążenia do dalszego uszczelnienia systemu podatkowego w zakresie obrotu paliwami silnikowymi takimi jak benzyny, olej napędowy i gaz LPG (autogaz). Pomimo działań podejmowanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz Ministra Finansów i organy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) takich jak np. wdrożenie pakietu paliwowego i pakietu przewozowego na rynku obrotu paliwami nadal istnieje możliwość wprowadzania do obrotu produktów ropopochodnych (odbarwiony olej napędowy pierwotnie przeznaczony do celów opałowych, produkty z ponad 30% dodatkiem OXO, oleje smarowe), niespełniających wymogów dla paliw silnikowych.
Niespełniające ww. wymogów wyroby mają negatywny wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw produkujących paliwa oraz tych przedsiębiorców, którzy zajmują się dalszą sprzedażą wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i czynią to zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dodatkowo niska jakość oferowanych na niektórych stacjach paliw produktów ma istotny wpływ na stan pojazdów konsumentów, którzy uiszczając cenę za nabyty towar oczekują produktów o należytych parametrach jakościowych.
Obrót paliwami silnikowymi, z uwagi na znaczenie dla dochodów budżetu państwa, stanowi jeden z obszarów, który wymaga zastosowania i wykorzystania nowoczesnych rozwiązań pozwalających na osiągnięcie pozytywnego efektu uszczelniania systemu podatkowego przy jednoczesnym zapewnieniu jak najmniejszych obciążeń administracyjnych.
Projektowane rozwiązania mają na celu usprawnienie procesu kontroli nad obrotem tymi wysoko wrażliwymi wyrobami akcyzowymi przy wykorzystaniu obecnie funkcjonujących rozwiązań prawnych i narzędzi informatycznych (system monitorowania przewozu towarów), które pozwalają na bieżące monitorowanie przewozu benzyn i oleju napędowego oraz obrotu (sprzedaży) tych wyrobów akcyzowych.
Zawarte w projekcie zmiany pozwolą na redukcję nadużyć w zakresie obrotu paliwami ciekłymi oraz zapewnią przejrzystość obrotu w obszarach dotychczas niemonitorowanych.

II. W zakresie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
W aktualnym stanie prawnym ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a–138l i art. 138o ww. ustawy przedsiębiorcy są obowiązani prowadzić w postaci papierowej lub elektronicznej (art. 138p ust. 1 ustawy). Dodatkowo przepisy art. 138p ust. 2 tej ustawy umożliwiają zastąpienie powyższych ewidencji inną dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy akcyzowe albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem, że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danych ewidencji akcyzowych. Od dnia 1 stycznia 2023 r. na mocy przepisów ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694, z późn. zm.) ust. 1 art. 138p otrzymał brzmienie: „Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a–138l i art. 138o, prowadzi się w postaci elektronicznej.”. Zmiana ta spowoduje, że przedsiębiorcy obowiązani do prowadzenia ewidencji nieposiadający obecnie ewidencji elektronicznej będą od wskazanej daty obowiązani do zakupu specjalistycznego oprogramowania, które będzie spełniać wymogi ustawowe prowadzenia ewidencji w postaci elektronicznej. Rozwiązanie to obciąży szczególnie mikro, małych i średnich przedsiębiorców.
Z drugiej strony rozwiązania typu ERP (ang. Enterprise Resources Planning) w postaci elektronicznego oprogramowania do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem, które mogą być stosowane na podstawie art. 138p ust. 2 ww. ustawy, z uwagi na swoją różnorodność nie agregują gotowych raportów (ewidencji), co powoduje, że nastręczają problemy przy wykonywaniu kontroli celno-skarbowych weryfikujących prawidłowość prowadzonej przez podmiot działalności akcyzowej. Pozyskanie wiedzy o przebiegu działalności, stanie magazynów z wyrobami akcyzowymi, itp. wymaga przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, co jest uciążliwe dla przedsiębiorców. Generuje często zbędne koszty po stronie KAS, bowiem kontrole te mają charakter jedynie weryfikujący.
Drugi problem to sprawozdawczość, która obciąża podmioty, i tak na podstawie art. 48 ust. 10–12 i art. 59 ust. 9–11 ww. ustawy odpowiednio podmiot prowadzący skład podatkowy albo zarejestrowany odbiorca, w terminie 3 dni po upływie miesiąca, mają obowiązek informowania Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych o podmiotach, na rzecz których dokonali w danym miesiącu nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw silnikowych oraz o tych nabytych wyrobach. Dzięki ewidencji dostępnej w wersji online przesyłanie wszelkich sprawozdań będzie zbędne, bowiem zainteresowane i uprawnione organy będą je pozyskiwać bez udziału przedsiębiorców z centralnej ewidencji.

III. W zakresie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych wdraża system teleinformatyczny o nazwie „Platforma Paliwowa” umożliwiający przygotowanie sprawozdawczości i deklaracji, które muszą być przesyłane do tego organu. W aktualnym stanie prawnym organ ten nie ma dostępu do danych akcyzowych posiadanych przez organy KAS, co nastręcza wiele problemów związanych z weryfikacją deklarowanych przez przedsiębiorców danych, w tym istotnych dla funkcjonowania tego obszaru zapasów ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz uiszczanych opłat, np. opłaty zapasowej.
Dzięki posiadanym uprawnieniom pracownicy Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych będą mogli dokonywać kontroli podmiotów tworzących i przechowujących te rezerwy strategiczne i kontrolować prawidłowość uiszczania opłat. Na mocy art. 21b ust. 14 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1537, z późn. zm.) organem właściwym w sprawie opłaty zapasowej jest Prezes Agencji, któremu przysługują niektóre uprawnienia organu podatkowego przewidziane w tej ustawie.

IV. W zakresie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Przestępczość w zakresie nielegalnego obrotu wyrobami alkoholowymi obejmuje przede wszystkim przemyt i odkażanie alkoholu, a następnie jego dalszą sprzedaż. Nielegalny alkohol powoduje straty nie tylko dla legalnych producentów, ale także dla budżetu państwa. Jednocześnie jego konsumpcja stanowi zwiększone zagrożenie dla życia i zdrowia konsumentów. Natomiast przestępczość w zakresie nielegalnego urządzania gier na automatach, oprócz innych aspektów, wiąże się także z naruszaniem zakazu posiadania automatów do gier. Ujawnienia nielegalnego posiadania automatów do gier w placówkach handlowych lub usługowych są związane z uczestnictwem danego przedsiębiorcy w szarej strefie w obszarze gier na automatach. Wiedza KAS zdobyta na podstawie dotychczasowych działań i analiz wskazuje na potrzebę wdrożenia nowych rozwiązań w zakresie zwalczania handlu nielegalnymi napojami alkoholowymi oraz naruszeń zakazu posiadania automatów do gier w lokalach handlowych i usługowych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
I. W zakresie ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz w zakresie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.
Narzędziami służącymi do realizacji założeń projektowych będą:
1) zmiany legislacyjne
- w zakresie systemu monitorowania i przewozu, z których najistotniejsze to zmiany pozwalające na wprowadzenie do systemu prawnego obowiązku rejestracji miejsc dostarczenia paliwa napędowego (obecnie są rejestrowane wyłącznie miejsca dostarczenia paliwa opałowego), obowiązku przekazywania przez stacje paliw stanu liczników urządzeń pomiarowych/odmierzaczy z dystrybutorów, objęcie systemem SENT każdego przewozu paliwa (analogicznie jak w przypadku paliw opałowych – również do podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej i bez względu na ilość paliwa w przesyłce) oraz sankcje za nieprzestrzeganie projektowanych regulacji,
- w zakresie prawa energetycznego, z których najistotniejsze to wprowadzenie obowiązku uzyskania koncesji kolejnych grup wyrobów, objęcie przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nadzoru nad działalnością stacji zakładowych, rozlewu gazu do butli oraz rozszerzenie zakresu stosowania opłaty koncesyjnej;
2) zmiany pozalegislacyjne – nowy rejestr miejsc odbioru paliwa oraz wykonany interfejs niezbędny dla przesyłania danych o stanach liczników urządzeń, przez stacje paliw, które wybiorą możliwość ich przesyłania bezpośrednio z POS (point of sale) – terminali stosowanych na stacjach paliw do obsługi transakcji sprzedaży.
Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi informatycznych winno skutkować zmniejszeniem dotychczasowej sprawozdawczości w tym obszarze.
Uszczelnienie systemu dystrybucji benzyn i olejów napędowych pozwoli na prowadzenie tej działalności w podobnych warunkach istotnie wpływając na konkurencyjność. Przewidywany okres wdrożenia projektowanych rozwiązań ze względu na potrzebę dostosowania przedsiębiorców do wprowadzania proponowanych zmian to minimum 6 miesięcy.

II. W zakresie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej .
Narzędzia cyfrowe sprawiają, że usługi administracji są bardziej wydajne i przejrzyste dla wszystkich zainteresowanych stron. Transformacja cyfrowa w KAS polega na ciągłym stosowaniu najnowszych technologii w celu poprawy jej funkcjonowania i spełniania oczekiwań przedsiębiorców oraz obywateli. Cyfrowa transformacja pozwala na to, aby wiele usług nie wymagało korzystania z biurka, papierowej dokumentacji, telefonu lub faksu, co pozwala zarówno organom KAS, jak i przedsiębiorcom skupić się na ważniejszych zadaniach.
Planowane zmiany w ustawie o podatku akcyzowym wynikają z potrzeby wprowadzenia instrumentu na rzecz cyfrowej transformacji przedsiębiorców i KAS poprzez wdrożenie jakościowej zmiany w obszarze ewidencji i innych dokumentów, o których mowa w dziale VIa ww. ustawy oraz dwóch rejestrów.
W związku z powyższym obowiązkiem natury ustawowej proponujemy jakościową transformację, która pozwoli na przejście z papierowych ewidencji i dokumentacji na ich postać elektroniczną w jednym centralnym systemie teleinformatycznym o nazwie Centralna Ewidencja Wyrobów Akcyzowych, zwanym dalej „CEWA”. Rozwiązanie to zniesie inny ustawowy obowiązek prowadzenia elektronicznych ewidencji i dokumentacji akcyzowych, których wszystkie koszty ponoszą przedsiębiorcy. Ma ono na celu zmniejszenie obciążeń finansowych po stronie mikro, małych i średnich przedsiębiorców, jak również uproszczenie obowiązków ewidencyjnych i dokumentacyjnych, czyli zmniejszenie obciążeń administracyjnych.
Główne przepisy dotyczące systemu CEWA zostaną uregulowane w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej. Projektowana regulacja da możliwość prowadzenia ewidencji i pozostałej dokumentacji akcyzowej, o której mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w jednym centralnym systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Szefa KAS wszystkim podmiotom obowiązanym do prowadzenia szeroko rozumianej dokumentacji akcyzowej. Jest to szczególnie istotne rozwiązanie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców, w kontekście obowiązku ustawowego prowadzenia elektronicznych ewidencji. Dzięki projektowanemu rozwiązaniu będą oni mogli prowadzić ewidencje i dokumenty w postaci elektronicznej w udostępnionym online systemie CEWA. W przypadku zaś podmiotów prowadzących dokumentację akcyzową bezpośrednio w swych programach finansowo-księgowych (ERP) podatnika, system CEWA pozwoli na przesyłane danych dla sporządzenia ewidencji przez API.
Projektowane rozwiązanie będzie oparte na modelu poświadczeń, tzn. wymagana będzie autoryzacja danej osoby w systemie. W celu korzystania z funkcjonalności systemu CEWA konieczne będzie uwierzytelnienie się podatnika na Platformie PUESC, co gros podatników akcyzowych uczyniło rejestrując się w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Po uwierzytelnieniu się podatnik będzie mógł korzystać z systemu CEWA w zakresie wprowadzania danych, przeglądania, raportowania i przechowywania ewidencji.
Zakłada się, że projektowane rozwiązania przyczynią się nie tylko do wzmocnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku akcyzowego, ale także uproszczenia samego procesu kontroli opartej na analizie ryzyka, z uwagi na możliwość zdalnego monitorowania przez organy KAS „ruchu” wyrobów akcyzowych.

III. W zakresie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
W celu dostarczenia niezbędnych danych dla potrzeb Platformy Paliwowej przyjęto, że Szef KAS na wniosek Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych udostępni nieodpłatnie dane z Centralnej Ewidencji Wyrobów Akcyzowych w zakresie niezbędnym do realizacji tego ostatniego organu zadań ustawowych.
Warunkiem udostępnianie online wymaganych i niezbędnych danych z systemu CEWA dla potrzeb Platformy Paliwowej Szef KAS udostępniał będzie Prezesowi Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych dane w drodze teletransmisji, jeżeli ten spełni łącznie następujące warunki:
1) posiada urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie, kto, kiedy, w jakim celu oraz jakie dane uzyskał;
2) posiada zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania.
Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe będzie „rozliczenie” pracowników tej agencji z zakresu pozyskanych przez nich danych.
W związku z powyższym oraz dla celów wykonywania kontroli obowiązanych przedsiębiorców przez Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych niezbędnym jest wprowadzenie zmiany w art. 299 § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa poprzez wskazanie Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych jako organu uprawnionego do otrzymywania od organów podatkowych informacji zawartych w aktach spraw podatkowych, z wyłączeniem informacji określonych w art. 182 tej ustawy, w celu realizacji jego zadań ustawowych.
Narzędziami służącymi do realizacji tych rozwiązań będą:
1) zmiany legislacyjne obejmujące:
- ustawowe utworzenie centralnej ewidencji wyrobów akcyzowych i centralnych rejestrów,
- wprowadzenie do systemu prawnego obowiązku prowadzenia ewidencji, dokumentacji i rejestrów akcyzowych w jednym centralnym systemie teleinformatycznym;
2) zmiany pozalegislacyjne – nowe narzędzie teleinformatyczne, tj. wykonany i udostępniony system informatyczny (system CEWA) umożliwiający prowadzenie ewidencji, dokumentacji i rejestrów akcyzowych przez podmioty obowiązane.
Przewidywany okres wdrożenia projektowanych rozwiązań ze względu na potrzebę dostosowania przedsiębiorców, do wprowadzania proponowanych zmian to 1 lutego 2024 roku. Przesunięcie wynika z wdrożenia 1 stycznia 2024 r. innego obowiązkowego, centralnego systemu teleinformatycznego pod nazwą Krajowy System e-faktur (KSeF).

IV. W zakresie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Proponuje się wprowadzenie do uregulowań dotyczących dopuszczalności sprzedaży napojów alkoholowych sankcji o charakterze administracyjnym w przypadku uchybienia przepisom związanym z ewidencjonowaniem obrotu, jak również w zakresie dopuszczalności posiadania automatów do gier hazardowych. W sytuacji, gdy podczas realizacji czynności służbowych kontrolujący stwierdzą, że przedsiębiorca posiadający zezwolenie na sprzedaż alkoholu dokonuje sprzedaży napojów alkoholowych co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy bez rejestracji na kasie rejestrującej lub bez wydania paragonu, bądź też w miejscu sprzedaży zostanie stwierdzone posiadanie automatów do gier hazardowych wbrew przepisom ustawy z dnia z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 888, z późn. zm.), wówczas informacja o dokonanych ustaleniach przekazywana będzie do organu wydającego zezwolenie na sprzedaż alkoholu, stanowiąc podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie jego cofnięcia.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Mariusz Gojny, Podsekretarz Stanu, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2023 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 4 lipca 2023 r. z autopoprawką i uwagą
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany