W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw

29.06.2021

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra klimatu i środowiska.

Nowe przepisy umożliwią realizację Narodowego Celu Redukcyjnego (NCR) w 2021 r. oraz w latach późniejszych. NCR to minimalna wartość ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia m.in. paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG) czy skroplonego gazu ziemnego (LNG) stosowanych w transporcie, w przeliczeniu na jednostkę energii.

Proponowane rozwiązania stanową odpowiedź na postulaty podmiotów realizujących Narodowy Cel Redukcyjny, m.in. zajmujących się produkcją, importem lub nabyciem wewnątrzwspólnotowym paliw ciekłych.

Najważniejsze rozwiązania

•    Umożliwiono  podmiotom zobowiązanym do realizacji NCR wykonanie wyznaczonego obowiązku w 2021 r. oraz latach późniejszych na poziomie wyższym niż to jest możliwe w obecnym stanie prawnym. Chodzi m.in. o zniesienie obowiązku wspólnej sprawozdawczości z realizacji NCR, wydłużenie terminu na składanie sprawozdań rocznych z realizacji NCR, doprecyzowanie przepisów dotyczących kar dla podmiotów wspólnie realizujących NCR. Wprowadzono także możliwość realizacji NCR przy wykorzystaniu instrumentu w postaci opłaty zastępczej.
•    Wodór wykorzystywany w pojazdach, objęto systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Rozwiązanie to wynika z przyszłego znaczenia wodoru, jako alternatywnego paliwa i ma na celu ochronę użytkowników pojazdów napędzanych tego rodzaju paliwem. Chodzi również o konieczność wsparcia rozwoju transportu opartego na paliwach alternatywnych, zgodnie z przepisami unijnymi.
•    Ponadto, uwzględniono zmianę definicji lekkiego oleju opałowego i ciężkiego oleju opałowego, spowodowaną koniecznością dostosowania ich do zmian wprowadzonych w Unii Europejskiej. Działanie to wynika ze zmiany dopuszczalnej zawartości siarki w olejach.

Wejście w życie ustawy jest planowane po upływie 14 dni od ogłoszenia, z wyjątkiem m.in. przepisu zmieniającego ustawę – Prawo energetyczne, który wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 2021 r. oraz przepisów dotyczących wodoru, których wejście w życie planowane jest na 1 stycznia 2023 r.

{"register":{"columns":[]}}