Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej
Numer projektu:
UD186
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
1) Projekt ustawy wprowadza zmiany w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1209, z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.).
2) Projekt ustawy stanowi kontynuację prac związanych z wypełnieniem kamienia milowego B5G pn. Wejście w życie rozporządzenia w sprawie norm jakości dla paliw stałych z biomasy ujętego w ramach reformy B1.1. Czyste powietrze i efektywność energetyczna Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
3) Zakres projektowanej interwencji wymaga podjęcia procesu legislacyjnego. Projektowane narzędzia interwencji są odpowiedzią na zidentyfikowane problemy zgłaszane przez administrację rządową, samorządową oraz NGO’s polegające na:
a) braku objęcia paliw stałych z biomasy wprowadzanych do obrotu lub obejmowanych procedurą celną dopuszczenia do obrotu, jeżeli paliwa te przeznaczone są do użycia w gospodarstwach domowych lub instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW aktualnie funkcjonującym systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw,
b) konieczności zmiany definicji paliwa stałego w obrębie paliw stałych z biomasy i wprowadzenia definicji biopaliw stałych,
c) braku wymagań jakościowych dla poszczególnych rodzajów biopaliw stałych;
d) wprowadzaniu do obrotu i obejmowania procedurą celną dopuszczenia do obrotu biopaliw stałych niespełniających wymagań,
e) braku przepisów ustanawiających wzór świadectwa jakości biopaliwa stałego,
f) braku przepisów i zasad poboru próbek i metod badania biopaliw stałych,
g) potrzebie wzmocnienia służb zajmujących się kontrolą biopaliw stałych – stworzenia dodatkowych etatów w ramach Krajowej Administracji Skarbowej, Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej,
h) konieczności poprawy jakości powietrza – stosowania do celów grzewczych odpowiedniej jakości paliw przystosowanych do tego celu urządzeniach grzewczych przyczyni się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń powietrza, a tym samym zdrowia i życia obywateli,
i) osiągniecia zaostrzonych w ramach przyjętej w dniu 14 października 2024 r. dyrektywy w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (AAQD) normy jakości powietrza - poziom średnioroczny zostanie obniżony dla pyłu PM10 z 40 μg/m³ do 20 μg/m³ a dla pyłu PM2,5 z 25 - I faza/ 20 μg/m³ - II faza do 10 μg/m³,
j) koniczności wypełnienia wyroku TSUE ws. zanieczyszczenia powietrza - w sprawie skargi C-336/16 Komisji Europejskiej przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej TSUE w Luksemburgu orzekł, że Polska naruszyła prawo Unii Europejskiej w zakresie jakości powietrza, m.in. za przekroczenie dopuszczalnych wartości stężenia PM10,
k) wypełnienia zobowiązań redukcyjnych ujętych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE.
2) Projekt ustawy stanowi kontynuację prac związanych z wypełnieniem kamienia milowego B5G pn. Wejście w życie rozporządzenia w sprawie norm jakości dla paliw stałych z biomasy ujętego w ramach reformy B1.1. Czyste powietrze i efektywność energetyczna Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
3) Zakres projektowanej interwencji wymaga podjęcia procesu legislacyjnego. Projektowane narzędzia interwencji są odpowiedzią na zidentyfikowane problemy zgłaszane przez administrację rządową, samorządową oraz NGO’s polegające na:
a) braku objęcia paliw stałych z biomasy wprowadzanych do obrotu lub obejmowanych procedurą celną dopuszczenia do obrotu, jeżeli paliwa te przeznaczone są do użycia w gospodarstwach domowych lub instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW aktualnie funkcjonującym systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw,
b) konieczności zmiany definicji paliwa stałego w obrębie paliw stałych z biomasy i wprowadzenia definicji biopaliw stałych,
c) braku wymagań jakościowych dla poszczególnych rodzajów biopaliw stałych;
d) wprowadzaniu do obrotu i obejmowania procedurą celną dopuszczenia do obrotu biopaliw stałych niespełniających wymagań,
e) braku przepisów ustanawiających wzór świadectwa jakości biopaliwa stałego,
f) braku przepisów i zasad poboru próbek i metod badania biopaliw stałych,
g) potrzebie wzmocnienia służb zajmujących się kontrolą biopaliw stałych – stworzenia dodatkowych etatów w ramach Krajowej Administracji Skarbowej, Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej,
h) konieczności poprawy jakości powietrza – stosowania do celów grzewczych odpowiedniej jakości paliw przystosowanych do tego celu urządzeniach grzewczych przyczyni się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń powietrza, a tym samym zdrowia i życia obywateli,
i) osiągniecia zaostrzonych w ramach przyjętej w dniu 14 października 2024 r. dyrektywy w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (AAQD) normy jakości powietrza - poziom średnioroczny zostanie obniżony dla pyłu PM10 z 40 μg/m³ do 20 μg/m³ a dla pyłu PM2,5 z 25 - I faza/ 20 μg/m³ - II faza do 10 μg/m³,
j) koniczności wypełnienia wyroku TSUE ws. zanieczyszczenia powietrza - w sprawie skargi C-336/16 Komisji Europejskiej przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej TSUE w Luksemburgu orzekł, że Polska naruszyła prawo Unii Europejskiej w zakresie jakości powietrza, m.in. za przekroczenie dopuszczalnych wartości stężenia PM10,
k) wypełnienia zobowiązań redukcyjnych ujętych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Rozwiązania ujęte w projekcie ustawy, które zostały uwzględnione we wpisie:
1) Biopaliwa stałe – zmiany w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
- wprowadzenie wymagań jakościowych dla nowej kategorii paliw definiowanych jako „biopaliwa stałe” i objęciu tych paliw stałych aktualnie funkcjonującym systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw,
- zmianę definicji paliwa stałego w obrębie paliw stałych z biomasy i wprowadzenia definicji biopaliw stałych,
- ustanowienie zakazu wprowadzania do obrotu i obejmowania procedurą celną dopuszczenia do obrotu biopaliw stałych niespełniających wymagań oraz wybranych rodzajów biopaliw stałych (dla których nie wystawiono świadectwa jakości biopaliwa stałego oraz biopaliw stałych tj. baloty słomy oraz inna biomasa z rolnictwa taka, jak trawy, kwiaty, łodygi, liście, włókna, łuski, plewy, pestki, ziarna, nasiona, kolby, wytłoki, pasze, pulpy oraz ich mieszanki i mieszaniny),
- wprowadzenie świadectwa jakości biopaliwa stałego,
- ustanowienie zasad poboru próbek i metod badania biopaliw stałych,
- wprowadzenie przepisów karnych oraz kar pieniężnych.
2) Biopaliwa stałe – zmiana w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej
Umożliwienie objęcia kontrolą biopaliw stałych importowanych na cele instalacji spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW, w tym gospodarstw domowych.
3) Paliwa stałe węglowe – zmiany w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
- wprowadzenie zmiany w art. 7 ust. 7a i ust. 8 ustawy w zakresie rozszerzenia zakazu wprowadzania do obrotu oraz obejmowania procedurą celną dopuszczenia do obrotu paliw stałych takich jak torf oraz węgiel kamienny, brykiety lub pelety zawierające co najmniej 85 % węgla kamiennego oraz produktów w postaci stałej otrzymywanych w procesie przeróbki termicznej węgla kamiennego lub węgla brunatnego, dla których nie określono wymagań jakościowych w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych, wydanym na podstawie art. 3a ust. 2 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw,
- zmianę w obrębie definicji paliw stałych.
4) przepis przejściowy
W związku z prowadzonymi pracami nad projektem rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu wprowadza się przepis utrzymujący w mocy przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 3b ust. 2 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw [upoważnienie wprowadzone na podstawie ustawy z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1940)].
1) Biopaliwa stałe – zmiany w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
- wprowadzenie wymagań jakościowych dla nowej kategorii paliw definiowanych jako „biopaliwa stałe” i objęciu tych paliw stałych aktualnie funkcjonującym systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw,
- zmianę definicji paliwa stałego w obrębie paliw stałych z biomasy i wprowadzenia definicji biopaliw stałych,
- ustanowienie zakazu wprowadzania do obrotu i obejmowania procedurą celną dopuszczenia do obrotu biopaliw stałych niespełniających wymagań oraz wybranych rodzajów biopaliw stałych (dla których nie wystawiono świadectwa jakości biopaliwa stałego oraz biopaliw stałych tj. baloty słomy oraz inna biomasa z rolnictwa taka, jak trawy, kwiaty, łodygi, liście, włókna, łuski, plewy, pestki, ziarna, nasiona, kolby, wytłoki, pasze, pulpy oraz ich mieszanki i mieszaniny),
- wprowadzenie świadectwa jakości biopaliwa stałego,
- ustanowienie zasad poboru próbek i metod badania biopaliw stałych,
- wprowadzenie przepisów karnych oraz kar pieniężnych.
2) Biopaliwa stałe – zmiana w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej
Umożliwienie objęcia kontrolą biopaliw stałych importowanych na cele instalacji spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW, w tym gospodarstw domowych.
3) Paliwa stałe węglowe – zmiany w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
- wprowadzenie zmiany w art. 7 ust. 7a i ust. 8 ustawy w zakresie rozszerzenia zakazu wprowadzania do obrotu oraz obejmowania procedurą celną dopuszczenia do obrotu paliw stałych takich jak torf oraz węgiel kamienny, brykiety lub pelety zawierające co najmniej 85 % węgla kamiennego oraz produktów w postaci stałej otrzymywanych w procesie przeróbki termicznej węgla kamiennego lub węgla brunatnego, dla których nie określono wymagań jakościowych w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych, wydanym na podstawie art. 3a ust. 2 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw,
- zmianę w obrębie definicji paliw stałych.
4) przepis przejściowy
W związku z prowadzonymi pracami nad projektem rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu wprowadza się przepis utrzymujący w mocy przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 3b ust. 2 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw [upoważnienie wprowadzone na podstawie ustawy z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1940)].
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Krzysztof Bolesta Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: