W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD234","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw przewiduje zmiany, które wynikają z konieczności przygotowania rozwiązań dotyczących organizacji i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w kolejnych latach, w których egzaminy te zdawać będą uczniowie i absolwenci, którzy dużą część swojego kształcenia realizowali w warunkach stanu epidemii, przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia na odległość albo innego sposobu kształcenia.\nZmiany w sposobie przeprowadzania egzaminów zewnętrznych, wynikające ze skutków realizacji kształcenia w warunkach stanu epidemii, w 2020 r. i 2021 r. uregulowano w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 493, z późn. zm.).\nKonieczne jest określenie sposobu przeprowadzania egzaminów zewnętrznych na poziomie ustawy w roku szkolnym 2021/2022 i w kolejnych latach szkolnych, uwzględniającego skutki prowadzenia zdalnego sposobu kształcenia uczniów w czasie stanu epidemii.\nWskazane jest umożliwienie uczestniczenia w programach rządowych (m.in. korzystania ze wsparcia finansowego) przez inne formy wychowania przedszkolnego. Obecnie, spośród dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, jedynie dzieci w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej mogą uczestniczyć w takich programach. Brak uwzględnienia innych form wychowania przedszkolnego w programach rządowych może spowodować nierówne traktowanie dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym uczęszczających do innych form wychowania przedszkolnego.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W projekcie ustawy planuje się wprowadzenie regulacji dotyczących:\n\n1. wymagań egzaminacyjnych\n\nZgodnie z art. 44zs i art. 44zzb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o systemie oświaty”, egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny są przeprowadzane na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz sprawdzają, w jakim stopniu uczeń lub słuchacz spełnia te wymagania.\nW 2022 r., podobnie jak w 2021 r., egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny zostaną przeprowadzone na podstawie odrębnych wymagań egzaminacyjnych, określonych w przepisach rozporządzeń wydanych na podstawie nowych upoważnień zawartych w projektowanej ustawie. Wymagania te stanowią zawężony katalog w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Wymagania egzaminacyjne na rok 2022 będą tożsame z wymaganiami egzaminacyjnymi na rok 2021, opracowanymi przez zespoły ekspertów powołanych przez Ministra Edukacji i Nauki.\nOd 2023 r. ww. egzaminy będą przeprowadzane na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.\n\n2. egzaminu ósmoklasisty\n\nOd 2022 r. egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzany:\n1. w terminie głównym:\na) w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym – w maju,\nb) w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym – w styczniu;\n2. w terminie dodatkowym:\na) w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym – w czerwcu,\nb) w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym – w maju.\n\nZmiana terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty ma charakter stały. Od 2022 r. egzamin ósmoklasisty zawsze będzie przeprowadzany w maju. Przesunięcie egzaminu o około miesiąc pozwoli uczniom szkoły podstawowej lepiej przygotować się do egzaminu.\nProjekt ustawy wprowadza również zmianę polegającą na rezygnacji z przeprowadzania od roku szkolnego 2021/2022 egzaminu z czwartego przedmiotu obowiązkowego, wybranego spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia. Dotychczas, zgodnie z art. 295 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, z późn. zm.), począwszy od roku szkolnego 2021/2022 egzamin ósmoklasisty miał obejmować następujące przedmioty obowiązkowe: język polski, matematyka, język obcy nowożytny oraz jeden przedmiot wybrany spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia.\n\n3. postępowania rekrutacyjnego do szkół ponadpodstawowych\n\nPrzesunięcie terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty z kwietnia na maj wymaga dostosowania ustawowych terminów rekrutacyjnych, o których mowa w art. 150 ust. 7 i art. 158 ust. 6–9 ustawy – Prawo oświatowe, tak aby przeprowadzić postępowanie uzupełniające w ustawowym terminie, o którym mowa w art. 161 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe (do końca sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne).\nW ustawie – Prawo oświatowe proponuje się wprowadzić zmiany w zakresie sposobu przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego, polegające w szczególności na skróceniu terminów przewidzianych dla czynności poszczególnych stron postępowania, tj.\n1. skrócenie do 5 dni terminu dla wójta (burmistrza, prezydenta miasta), którego zadaniem jest potwierdzenie okoliczności zawartych w oświadczeniach, o których mowa w art. 150 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe, składanych we wniosku o przyjęcie w postępowaniu rekrutacyjnym do szkół i placówek oświatowych, z wyjątkiem postępowania rekrutacyjnego przeprowadzanego do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art 131 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe (dotychczas termin ten wynosił 14 dni);\n2. skrócenie do 3 dni terminu na poszczególnych etapach postępowania odwoławczego, o którym mowa w art. 158 ust. 6–9 ustawy – Prawo oświatowe, dla rodziców niepełnoletnich kandydatów lub pełnoletnich kandydatów oraz dla komisji rekrutacyjnej i dyrektora publicznej szkoły lub placówki oświatowej (dotychczas terminy te wynosiły odpowiednio 5 lub 7 dni).\nSkrócenie ww. terminów jest możliwe z uwagi na jednoczesne wprowadzenie w projekcie ustawy możliwości podejmowania czynności, o których mowa w art. 150 ust. 7–9 i art. 158 ust. 6–9 ustawy – Prawo oświatowe, za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) lub za pomocą innych środków łączności, a w przypadku czynności podejmowanych przez komisje rekrutacyjne – także w trybie obiegowym.\nObecnie w art. 130 ust. 7 ustawy – Prawo oświatowe dopuszcza się przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego z wykorzystaniem systemu informatycznego. To narzędzie znacząco usprawniło postępowanie, w szczególności pracę komisji rekrutacyjnych odpowiedzialnych za weryfikację wniosków o przyjęcie do szkoły lub placówki oświatowej. Dla usprawnienia i przyspieszenia procedury ustalenia wyników postępowania rekrutacyjnego oraz ograniczenia konieczności osobistego udziału rodziców lub pełnoletnich kandydatów w tym procesie w projekcie ustawy proponuje się rozszerzyć zakres czynności, które mogą być przeprowadzone za pomocą środków komunikacji elektronicznej.\nProjektowane rozwiązanie dopuszcza również przeprowadzanie weryfikacji tych wniosków przez komisję rekrutacyjną oraz potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniach przez podmioty, o których mowa w art. 150 ust. 7–9 ustawy – Prawo oświatowe, za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Umożliwia także przeprowadzenie procedury odwoławczej za pomocą tych środków.\nDecyzję o przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności pozostawiono w kompetencji organu prowadzącego daną szkołę lub placówkę.\n\n4. egzaminu maturalnego \n\nW 2022 r. planuje się, że egzamin maturalny, podobnie jak w 2021 r., będzie przeprowadzany tylko w części pisemnej. Absolwenci będą mieli obowiązek przystąpić do egzaminów obowiązkowych na poziomie podstawowym oraz do jednego egzaminu na poziomie rozszerzonym. Do części ustnej egzaminu maturalnego będą mogli przystąpić wyłącznie absolwenci, którzy:\na) aplikują na uczelnię zagraniczną i w postępowaniu rekrutacyjnym mają obowiązek przedstawić wynik z części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego lub języka obcego nowożytnego, albo\nb) mają obowiązek przystąpić do części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego w celu zrealizowania postanowień umowy międzynarodowej.\n\nDo części ustnej egzaminu maturalnego będą mogli przystąpić absolwenci, którzy wypełnią deklarację w tym zakresie, a w przypadku gdy wyniki z części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu muszą być przedstawione w postępowaniu rekrutacyjnym na uczelnią zagraniczną, absolwent będzie musiał dodatkowo złożyć oświadczenie w tej sprawie.\nW roku szkolnym 2021/2022 absolwent zda egzamin maturalny i uzyska świadectwo dojrzałości, jeżeli otrzyma z każdego przedmiotu obowiązkowego w części pisemnej co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania i przystąpi do egzaminu z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym.\nW latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024 absolwent zda egzamin maturalny i uzyska świadectwo dojrzałości, jeżeli otrzyma z każdego przedmiotu obowiązkowego co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania i przystąpi do egzaminu z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Dla egzaminu na poziomie rozszerzonym nie będzie ustalony w tych latach próg zdawalności (30% punktów możliwych do uzyskania) decydujący o zdaniu egzaminu z przedmiotu dodatkowego.\nAbsolwenci, którzy w poprzednich latach zdali egzamin maturalny ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych w części pisemnej, ale nie uzyskali świadectwa dojrzałości, ponieważ nie zdali egzaminu maturalnego z przedmiotu lub przedmiotów obowiązkowych w części ustnej, oraz przystąpili do co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego, w 2022 r. będą mogli złożyć w terminie do dnia 31 maja 2022 r. do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej wniosek o wydanie świadectwa dojrzałości.\n\n5. innych zmian\n\nProjekt ustawy w zakresie egzaminów będzie regulował również kwestie dotyczące:\n\n- terminu przekazania uczniom szkół podstawowych zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty (dotychczas zaświadczenia te były przekazywane wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej, natomiast zgodnie z projektowaną ustawą termin ten będzie określony w komunikacie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret pierwsze ustawy o systemie oświaty),\n- możliwości przeprowadzania szkoleń dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,\n- powoływania w roku szkolnym 2021/2022 zespołu przedmiotowego w szkole tylko w sytuacji gdy uczniowie lub absolwenci zgłoszą potrzebę przystąpienia do egzaminu maturalnego w części ustnej,\n- obowiązywania w roku szkolnym 2021/2022 aneksów do informatorów odpowiednio o egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym ogłoszonych przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej na rok szkolny 2020/2021.\n\nProjekt ustawy przewiduje również rozwiązania w zakresie:\n- możliwości powoływania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zespołów doradczych lub ekspertów w celu przedstawienia opinii lub ekspertyzy na potrzeby tego ministra,\n- zachowania w mocy przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektorowi jednostki systemu oświaty, powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora jednostki systemu oświaty wicedyrektorowi lub nauczycielowi tej jednostki oraz przedłużenia powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora jednostki systemu oświaty, a także – w przypadku nowo zakładanej jednostki systemu oświaty – powierzenia stanowiska dyrektora jednostki systemu oświaty (w tym zachowania w mocy powyższych rozwiązań w stosunku do osoby, o której mowa w art. 62 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe), dokonane przed dniem 2 września 2021 r. na podstawie § 11ha rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,\n- uwzględnienia innych form wychowania przedszkolnego w programach rządowych ustanawianych na podstawie art. 90u ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o systemie oświaty oraz w rozporządzeniach Rady Ministrów wydawanych na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 5 i 6 tej ustawy. Obecnie ww. przepisy odnoszą się wyłącznie do szkół i placówek, a zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty prze szkołę należy rozumieć również przedszkole. Oznacza to, że pojęcie „szkoła” nie obejmuje obecnie innych form wychowania przedszkolnego, dlatego też należy je wymienić wprost w ww. przepisach. Jednocześnie projekt ustawy będzie przewidywał przepis utrzymujący w mocy dotychczas wydane rozporządzenia na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy o systemie oświaty.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MEiN","value":"MEiN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Tomasz Rzymkowski Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MEiN","value":"MEiN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11.03.2022 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD234
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw przewiduje zmiany, które wynikają z konieczności przygotowania rozwiązań dotyczących organizacji i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w kolejnych latach, w których egzaminy te zdawać będą uczniowie i absolwenci, którzy dużą część swojego kształcenia realizowali w warunkach stanu epidemii, przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia na odległość albo innego sposobu kształcenia.
Zmiany w sposobie przeprowadzania egzaminów zewnętrznych, wynikające ze skutków realizacji kształcenia w warunkach stanu epidemii, w 2020 r. i 2021 r. uregulowano w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 493, z późn. zm.).
Konieczne jest określenie sposobu przeprowadzania egzaminów zewnętrznych na poziomie ustawy w roku szkolnym 2021/2022 i w kolejnych latach szkolnych, uwzględniającego skutki prowadzenia zdalnego sposobu kształcenia uczniów w czasie stanu epidemii.
Wskazane jest umożliwienie uczestniczenia w programach rządowych (m.in. korzystania ze wsparcia finansowego) przez inne formy wychowania przedszkolnego. Obecnie, spośród dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, jedynie dzieci w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej mogą uczestniczyć w takich programach. Brak uwzględnienia innych form wychowania przedszkolnego w programach rządowych może spowodować nierówne traktowanie dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym uczęszczających do innych form wychowania przedszkolnego.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W projekcie ustawy planuje się wprowadzenie regulacji dotyczących:

1. wymagań egzaminacyjnych

Zgodnie z art. 44zs i art. 44zzb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o systemie oświaty”, egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny są przeprowadzane na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz sprawdzają, w jakim stopniu uczeń lub słuchacz spełnia te wymagania.
W 2022 r., podobnie jak w 2021 r., egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny zostaną przeprowadzone na podstawie odrębnych wymagań egzaminacyjnych, określonych w przepisach rozporządzeń wydanych na podstawie nowych upoważnień zawartych w projektowanej ustawie. Wymagania te stanowią zawężony katalog w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Wymagania egzaminacyjne na rok 2022 będą tożsame z wymaganiami egzaminacyjnymi na rok 2021, opracowanymi przez zespoły ekspertów powołanych przez Ministra Edukacji i Nauki.
Od 2023 r. ww. egzaminy będą przeprowadzane na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

2. egzaminu ósmoklasisty

Od 2022 r. egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzany:
1. w terminie głównym:
a) w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym – w maju,
b) w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym – w styczniu;
2. w terminie dodatkowym:
a) w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym – w czerwcu,
b) w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym – w maju.

Zmiana terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty ma charakter stały. Od 2022 r. egzamin ósmoklasisty zawsze będzie przeprowadzany w maju. Przesunięcie egzaminu o około miesiąc pozwoli uczniom szkoły podstawowej lepiej przygotować się do egzaminu.
Projekt ustawy wprowadza również zmianę polegającą na rezygnacji z przeprowadzania od roku szkolnego 2021/2022 egzaminu z czwartego przedmiotu obowiązkowego, wybranego spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia. Dotychczas, zgodnie z art. 295 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, z późn. zm.), począwszy od roku szkolnego 2021/2022 egzamin ósmoklasisty miał obejmować następujące przedmioty obowiązkowe: język polski, matematyka, język obcy nowożytny oraz jeden przedmiot wybrany spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia.

3. postępowania rekrutacyjnego do szkół ponadpodstawowych

Przesunięcie terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty z kwietnia na maj wymaga dostosowania ustawowych terminów rekrutacyjnych, o których mowa w art. 150 ust. 7 i art. 158 ust. 6–9 ustawy – Prawo oświatowe, tak aby przeprowadzić postępowanie uzupełniające w ustawowym terminie, o którym mowa w art. 161 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe (do końca sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne).
W ustawie – Prawo oświatowe proponuje się wprowadzić zmiany w zakresie sposobu przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego, polegające w szczególności na skróceniu terminów przewidzianych dla czynności poszczególnych stron postępowania, tj.
1. skrócenie do 5 dni terminu dla wójta (burmistrza, prezydenta miasta), którego zadaniem jest potwierdzenie okoliczności zawartych w oświadczeniach, o których mowa w art. 150 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe, składanych we wniosku o przyjęcie w postępowaniu rekrutacyjnym do szkół i placówek oświatowych, z wyjątkiem postępowania rekrutacyjnego przeprowadzanego do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art 131 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe (dotychczas termin ten wynosił 14 dni);
2. skrócenie do 3 dni terminu na poszczególnych etapach postępowania odwoławczego, o którym mowa w art. 158 ust. 6–9 ustawy – Prawo oświatowe, dla rodziców niepełnoletnich kandydatów lub pełnoletnich kandydatów oraz dla komisji rekrutacyjnej i dyrektora publicznej szkoły lub placówki oświatowej (dotychczas terminy te wynosiły odpowiednio 5 lub 7 dni).
Skrócenie ww. terminów jest możliwe z uwagi na jednoczesne wprowadzenie w projekcie ustawy możliwości podejmowania czynności, o których mowa w art. 150 ust. 7–9 i art. 158 ust. 6–9 ustawy – Prawo oświatowe, za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) lub za pomocą innych środków łączności, a w przypadku czynności podejmowanych przez komisje rekrutacyjne – także w trybie obiegowym.
Obecnie w art. 130 ust. 7 ustawy – Prawo oświatowe dopuszcza się przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego z wykorzystaniem systemu informatycznego. To narzędzie znacząco usprawniło postępowanie, w szczególności pracę komisji rekrutacyjnych odpowiedzialnych za weryfikację wniosków o przyjęcie do szkoły lub placówki oświatowej. Dla usprawnienia i przyspieszenia procedury ustalenia wyników postępowania rekrutacyjnego oraz ograniczenia konieczności osobistego udziału rodziców lub pełnoletnich kandydatów w tym procesie w projekcie ustawy proponuje się rozszerzyć zakres czynności, które mogą być przeprowadzone za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Projektowane rozwiązanie dopuszcza również przeprowadzanie weryfikacji tych wniosków przez komisję rekrutacyjną oraz potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniach przez podmioty, o których mowa w art. 150 ust. 7–9 ustawy – Prawo oświatowe, za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Umożliwia także przeprowadzenie procedury odwoławczej za pomocą tych środków.
Decyzję o przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności pozostawiono w kompetencji organu prowadzącego daną szkołę lub placówkę.

4. egzaminu maturalnego

W 2022 r. planuje się, że egzamin maturalny, podobnie jak w 2021 r., będzie przeprowadzany tylko w części pisemnej. Absolwenci będą mieli obowiązek przystąpić do egzaminów obowiązkowych na poziomie podstawowym oraz do jednego egzaminu na poziomie rozszerzonym. Do części ustnej egzaminu maturalnego będą mogli przystąpić wyłącznie absolwenci, którzy:
a) aplikują na uczelnię zagraniczną i w postępowaniu rekrutacyjnym mają obowiązek przedstawić wynik z części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego lub języka obcego nowożytnego, albo
b) mają obowiązek przystąpić do części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego w celu zrealizowania postanowień umowy międzynarodowej.

Do części ustnej egzaminu maturalnego będą mogli przystąpić absolwenci, którzy wypełnią deklarację w tym zakresie, a w przypadku gdy wyniki z części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu muszą być przedstawione w postępowaniu rekrutacyjnym na uczelnią zagraniczną, absolwent będzie musiał dodatkowo złożyć oświadczenie w tej sprawie.
W roku szkolnym 2021/2022 absolwent zda egzamin maturalny i uzyska świadectwo dojrzałości, jeżeli otrzyma z każdego przedmiotu obowiązkowego w części pisemnej co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania i przystąpi do egzaminu z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym.
W latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024 absolwent zda egzamin maturalny i uzyska świadectwo dojrzałości, jeżeli otrzyma z każdego przedmiotu obowiązkowego co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania i przystąpi do egzaminu z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Dla egzaminu na poziomie rozszerzonym nie będzie ustalony w tych latach próg zdawalności (30% punktów możliwych do uzyskania) decydujący o zdaniu egzaminu z przedmiotu dodatkowego.
Absolwenci, którzy w poprzednich latach zdali egzamin maturalny ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych w części pisemnej, ale nie uzyskali świadectwa dojrzałości, ponieważ nie zdali egzaminu maturalnego z przedmiotu lub przedmiotów obowiązkowych w części ustnej, oraz przystąpili do co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego, w 2022 r. będą mogli złożyć w terminie do dnia 31 maja 2022 r. do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej wniosek o wydanie świadectwa dojrzałości.

5. innych zmian

Projekt ustawy w zakresie egzaminów będzie regulował również kwestie dotyczące:

- terminu przekazania uczniom szkół podstawowych zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty (dotychczas zaświadczenia te były przekazywane wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej, natomiast zgodnie z projektowaną ustawą termin ten będzie określony w komunikacie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret pierwsze ustawy o systemie oświaty),
- możliwości przeprowadzania szkoleń dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
- powoływania w roku szkolnym 2021/2022 zespołu przedmiotowego w szkole tylko w sytuacji gdy uczniowie lub absolwenci zgłoszą potrzebę przystąpienia do egzaminu maturalnego w części ustnej,
- obowiązywania w roku szkolnym 2021/2022 aneksów do informatorów odpowiednio o egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym ogłoszonych przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej na rok szkolny 2020/2021.

Projekt ustawy przewiduje również rozwiązania w zakresie:
- możliwości powoływania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zespołów doradczych lub ekspertów w celu przedstawienia opinii lub ekspertyzy na potrzeby tego ministra,
- zachowania w mocy przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektorowi jednostki systemu oświaty, powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora jednostki systemu oświaty wicedyrektorowi lub nauczycielowi tej jednostki oraz przedłużenia powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora jednostki systemu oświaty, a także – w przypadku nowo zakładanej jednostki systemu oświaty – powierzenia stanowiska dyrektora jednostki systemu oświaty (w tym zachowania w mocy powyższych rozwiązań w stosunku do osoby, o której mowa w art. 62 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe), dokonane przed dniem 2 września 2021 r. na podstawie § 11ha rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,
- uwzględnienia innych form wychowania przedszkolnego w programach rządowych ustanawianych na podstawie art. 90u ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o systemie oświaty oraz w rozporządzeniach Rady Ministrów wydawanych na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 5 i 6 tej ustawy. Obecnie ww. przepisy odnoszą się wyłącznie do szkół i placówek, a zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty prze szkołę należy rozumieć również przedszkole. Oznacza to, że pojęcie „szkoła” nie obejmuje obecnie innych form wychowania przedszkolnego, dlatego też należy je wymienić wprost w ww. przepisach. Jednocześnie projekt ustawy będzie przewidywał przepis utrzymujący w mocy dotychczas wydane rozporządzenia na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy o systemie oświaty.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Tomasz Rzymkowski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11.03.2022 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany