W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC94","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej system rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych został wdrożony przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2228), która z kolei wdrożyła przewidziane w komunikacie Komisji Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych po 2012 r. (2012/C 158/04) (Dz. Urz. UE C 158 z 05.06.2012, str. 4, z późn. zm.).\nW związku z opublikowaniem we wrześniu 2020 r. przez Komisję Europejską komunikatu Komisji Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych po 2021 r. (2020/C 317/04) (Dz. Urz. UE C 317 z 25.9.2020, str. 5-19), zwanego dalej „Nowymi Wytycznymi”, które obowiązują od 2021 r., istnieje konieczność znowelizowania ww. ustawy w celu dostosowania jej do ram Nowych Wytycznych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W związku z opublikowaniem przez Komisję Nowych Wytycznych istnieje konieczność zmiany obowiązującej ustawy.\nZmiany obejmują m.in.:\n1) określenie maksymalnej intensywności pomocy na poziomie 75%;\n2) odejście od produkcji referencyjnej na rzecz produkcji rzeczywistej przy wyliczaniu wysokości rekompensaty, a tym samym rezygnację z konieczności określenia zwiększenia zdolności produkcyjnej;\n3) możliwość wprowadzenia dodatkowych rekompensat. W przypadku, gdy poniesione koszty pośrednie (po uwzględnieniu rekompensat na poziomie 75%) przekraczają 1,5% wartości dodanej danego przedsiębiorstwa, państwo członkowskie Unii Europejskiej może ograniczyć kwotę kosztów pośrednich przez przyznanie dodatkowej rekompensaty do tej wartości;\n4) objęcie wsparciem całości zużycia energii elektrycznej, niezależnie od źródła jej pochodzenia. Zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 2020 r. autoprodukcja była wyłączona z możliwości wliczania jej do wyliczenia rekompensat;\n5) wprowadzenie warunkowości dla podmiotów ubiegających się o rekompensaty w postaci:\na) wdrożenia zaleceń zawartych w sprawozdaniu z audytu energetycznego tak, aby okres zwrotu z inwestycji wynikających z wdrożenia ww. zaleceń nie przekraczał 3 lat, a koszty tych inwestycji były proporcjonalne, lub alternatywnie\nb) ograniczenia śladu węglowego zużycia energii elektrycznej tych pomiotów, aby pokryć co najmniej 30% ich zużycia energii elektrycznej ze źródeł bezemisyjnych, lub alternatywnie\nc) poniesienia nakładów finansowych, w wysokości nie mniejszej niż 50% wartości rekompensat uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym, na przedsięwzięcia mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z instalacji poniżej mającego zastosowanie wskaźnika wykorzystywanego do przydziału bezpłatnych uprawnień w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji;\n6) możliwość wyliczania wysokości rekompensaty na podstawie wskaźnika emisji dwutlenku węgla (CO2) opartego o zasady rynkowe;\n7) modyfikację listy sektorów i podsektorów uprawnionych do ubiegania się o rekompensaty. Na podstawie przeprowadzonych analiz Komisja Europejska wykluczyła część sektorów (Załącznik 1 do Nowych Wytycznych), które mogły ubiegać się o rekompensaty: wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów (08.91), produkcję nawozów i związków azotowych (20.15), obróbki i usuwania odpadów innych niż niebezpieczne w zakresie produkcji kompostu związanej z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (ex 38.21) wytwarzania i przetwarzania koksu – w zakresie produkcji paku i koksu pakowego (ex. 19.10), produkcji chemikaliów organicznych podstawowych pozostałych (20.14), rur, przewodów rurowych i profili drążonych bez szwu ze stali (24.20.1) produkcji przędzy bawełnianej (13.10), produkcji włókien chemicznych (20.60), górnictwa rud żelaza (07.10), działalności usługowej wspomagającej pozostałe górnictwo i wydobywanie (ex. 09.90), produkcji tworzyw sztucznych (20.16.10, ex.20.16.51.0, ex 20.16.30.0) oraz masy włóknistej drzewnej mechanicznej i półchemicznej, masy włóknistej z pozostałych surowców celulozowych (17.11.14.0).\nJednocześnie Komisja Europejska wskazała dodatkowo inne sektory, które mogą ubiegać się o rekompensaty: produkcję masy włóknistej (17.11), wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej (19.20), produkcję pozostałych metali nieżelaznych (24.45), polietylen w formach podstawowych (20.16.40.15), odlewnictwo żelaza (24.51), podsektory w ramach sektora włókna szklanego (23.13.12.10 i 23.14.12.30), wodór (20.11.11.50) oraz nieorganiczne związki tlenowe niemetali (20.11.12.90).\nProjekt zmian w ustawie zawiera wszystkie sektory i podsektory uprawnione do rekompensat zgodnie z Załącznikiem 1 do Nowych Wytycznych.\nWw. zmiany wymagają również wprowadzenia dodatkowej dokumentacji dla przedsiębiorstw (pkt 2–4).\nPonadto, w konsekwencji ww. zmian w projekcie ustawy przewidziano:\n1) wprowadzenie administracyjnej kary pieniężnej w przypadku niespełnienia warunkowości przez podmioty, które uzyskały rekompensaty;\n2) możliwość przyznania przez Urząd Regulacji Energii decyzji w sprawie przyznania w części rekompensat za poprzedni rok kalendarzowy;\n3) wydłużenie okresu wydania decyzji przez Urząd Regulacji Energii, wynikające z konieczności oceny dodatkowej dokumentacji, oraz skrócenie okresu przeznaczonego dla Banku Gospodarstwa Krajowego na wypłatę rekompensat, aby rekompensaty mogły zostać wypłacone w terminie zbliżonym do przewidzianego w obecnej ustawie o rekompensatach.\nDodatkowo przewiduje się aktualizację limitów wydatkowych określonych w art. 33 ustawy uwzględniając najnowsze prognozy cen i wolumeny sprzedawanych uprawnień do emisji. Zmiana limitów wynika ze wzrostu ceny uprawnień – w 2019 r. zakładano, że cena uprawnienia osiągnie poziom 21,01 EUR/ EUA przy kursie 4,38 PLN/ EUR, podczas gdy obecnie cena uprawnienia kształtuje się w przedziale 38–40 EUR/EUA.\nZaznaczenia przy tym wymaga, że zmiana w art. 33 nie wpływa na art. 6 ust. 1 obowiązującej ustawy, który określa, że maksymalny limit środków finansowych przeznaczonych na przyznanie rekompensat jest równy wysokości środków ze sprzedaży uprawnień do emisji, o których mowa w art. 49 ust. 2c ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2021 r. poz. 332).\nDodatkowo projekt przewiduje przedłużenie okresu udzielania rekompensat do 2030 r., tym samym projekt uwzględnia wydatki, które będą poniesione zarówno na rekompensaty, jak i na obsługę systemu rekompensat w latach 2029-2030.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Olga Ewa Semeniuk Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 1.02.2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC94
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej system rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych został wdrożony przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2228), która z kolei wdrożyła przewidziane w komunikacie Komisji Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych po 2012 r. (2012/C 158/04) (Dz. Urz. UE C 158 z 05.06.2012, str. 4, z późn. zm.).
W związku z opublikowaniem we wrześniu 2020 r. przez Komisję Europejską komunikatu Komisji Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych po 2021 r. (2020/C 317/04) (Dz. Urz. UE C 317 z 25.9.2020, str. 5-19), zwanego dalej „Nowymi Wytycznymi”, które obowiązują od 2021 r., istnieje konieczność znowelizowania ww. ustawy w celu dostosowania jej do ram Nowych Wytycznych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W związku z opublikowaniem przez Komisję Nowych Wytycznych istnieje konieczność zmiany obowiązującej ustawy.
Zmiany obejmują m.in.:
1) określenie maksymalnej intensywności pomocy na poziomie 75%;
2) odejście od produkcji referencyjnej na rzecz produkcji rzeczywistej przy wyliczaniu wysokości rekompensaty, a tym samym rezygnację z konieczności określenia zwiększenia zdolności produkcyjnej;
3) możliwość wprowadzenia dodatkowych rekompensat. W przypadku, gdy poniesione koszty pośrednie (po uwzględnieniu rekompensat na poziomie 75%) przekraczają 1,5% wartości dodanej danego przedsiębiorstwa, państwo członkowskie Unii Europejskiej może ograniczyć kwotę kosztów pośrednich przez przyznanie dodatkowej rekompensaty do tej wartości;
4) objęcie wsparciem całości zużycia energii elektrycznej, niezależnie od źródła jej pochodzenia. Zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 2020 r. autoprodukcja była wyłączona z możliwości wliczania jej do wyliczenia rekompensat;
5) wprowadzenie warunkowości dla podmiotów ubiegających się o rekompensaty w postaci:
a) wdrożenia zaleceń zawartych w sprawozdaniu z audytu energetycznego tak, aby okres zwrotu z inwestycji wynikających z wdrożenia ww. zaleceń nie przekraczał 3 lat, a koszty tych inwestycji były proporcjonalne, lub alternatywnie
b) ograniczenia śladu węglowego zużycia energii elektrycznej tych pomiotów, aby pokryć co najmniej 30% ich zużycia energii elektrycznej ze źródeł bezemisyjnych, lub alternatywnie
c) poniesienia nakładów finansowych, w wysokości nie mniejszej niż 50% wartości rekompensat uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym, na przedsięwzięcia mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z instalacji poniżej mającego zastosowanie wskaźnika wykorzystywanego do przydziału bezpłatnych uprawnień w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji;
6) możliwość wyliczania wysokości rekompensaty na podstawie wskaźnika emisji dwutlenku węgla (CO2) opartego o zasady rynkowe;
7) modyfikację listy sektorów i podsektorów uprawnionych do ubiegania się o rekompensaty. Na podstawie przeprowadzonych analiz Komisja Europejska wykluczyła część sektorów (Załącznik 1 do Nowych Wytycznych), które mogły ubiegać się o rekompensaty: wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów (08.91), produkcję nawozów i związków azotowych (20.15), obróbki i usuwania odpadów innych niż niebezpieczne w zakresie produkcji kompostu związanej z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (ex 38.21) wytwarzania i przetwarzania koksu – w zakresie produkcji paku i koksu pakowego (ex. 19.10), produkcji chemikaliów organicznych podstawowych pozostałych (20.14), rur, przewodów rurowych i profili drążonych bez szwu ze stali (24.20.1) produkcji przędzy bawełnianej (13.10), produkcji włókien chemicznych (20.60), górnictwa rud żelaza (07.10), działalności usługowej wspomagającej pozostałe górnictwo i wydobywanie (ex. 09.90), produkcji tworzyw sztucznych (20.16.10, ex.20.16.51.0, ex 20.16.30.0) oraz masy włóknistej drzewnej mechanicznej i półchemicznej, masy włóknistej z pozostałych surowców celulozowych (17.11.14.0).
Jednocześnie Komisja Europejska wskazała dodatkowo inne sektory, które mogą ubiegać się o rekompensaty: produkcję masy włóknistej (17.11), wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej (19.20), produkcję pozostałych metali nieżelaznych (24.45), polietylen w formach podstawowych (20.16.40.15), odlewnictwo żelaza (24.51), podsektory w ramach sektora włókna szklanego (23.13.12.10 i 23.14.12.30), wodór (20.11.11.50) oraz nieorganiczne związki tlenowe niemetali (20.11.12.90).
Projekt zmian w ustawie zawiera wszystkie sektory i podsektory uprawnione do rekompensat zgodnie z Załącznikiem 1 do Nowych Wytycznych.
Ww. zmiany wymagają również wprowadzenia dodatkowej dokumentacji dla przedsiębiorstw (pkt 2–4).
Ponadto, w konsekwencji ww. zmian w projekcie ustawy przewidziano:
1) wprowadzenie administracyjnej kary pieniężnej w przypadku niespełnienia warunkowości przez podmioty, które uzyskały rekompensaty;
2) możliwość przyznania przez Urząd Regulacji Energii decyzji w sprawie przyznania w części rekompensat za poprzedni rok kalendarzowy;
3) wydłużenie okresu wydania decyzji przez Urząd Regulacji Energii, wynikające z konieczności oceny dodatkowej dokumentacji, oraz skrócenie okresu przeznaczonego dla Banku Gospodarstwa Krajowego na wypłatę rekompensat, aby rekompensaty mogły zostać wypłacone w terminie zbliżonym do przewidzianego w obecnej ustawie o rekompensatach.
Dodatkowo przewiduje się aktualizację limitów wydatkowych określonych w art. 33 ustawy uwzględniając najnowsze prognozy cen i wolumeny sprzedawanych uprawnień do emisji. Zmiana limitów wynika ze wzrostu ceny uprawnień – w 2019 r. zakładano, że cena uprawnienia osiągnie poziom 21,01 EUR/ EUA przy kursie 4,38 PLN/ EUR, podczas gdy obecnie cena uprawnienia kształtuje się w przedziale 38–40 EUR/EUA.
Zaznaczenia przy tym wymaga, że zmiana w art. 33 nie wpływa na art. 6 ust. 1 obowiązującej ustawy, który określa, że maksymalny limit środków finansowych przeznaczonych na przyznanie rekompensat jest równy wysokości środków ze sprzedaży uprawnień do emisji, o których mowa w art. 49 ust. 2c ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2021 r. poz. 332).
Dodatkowo projekt przewiduje przedłużenie okresu udzielania rekompensat do 2030 r., tym samym projekt uwzględnia wydatki, które będą poniesione zarówno na rekompensaty, jak i na obsługę systemu rekompensat w latach 2029-2030.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Olga Ewa Semeniuk Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 1.02.2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany