W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD405","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę (Dz. U. poz. 835) (dalej: „ustawa sankcyjna”) minister właściwy do spraw wewnętrznych wydał do końca czerwca 2022 r. 51 decyzji dotyczących wpisu na listę 16 osób i 35 podmiotów gospodarczych, przy czym podmioty te charakteryzuje różnoraka, często złożona struktura kapitałowa, w której niejednokrotnie kapitał rosyjski czy białoruski stanowi jedynie część udziałów. \nMając na względzie z jednej strony potrzebę objęcia sankcjami podmiotów, które mogą być wykorzystywane do dysponowania środkami finansowymi, funduszami lub zasobami gospodarczymi w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 z dnia 18 maja 2006 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L 134 z 20.05.2006, str. 1, z późn. zm. ) (dalej „rozporządzenie 765/2006”) lub rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz. Urz. UE L 78 z 17.03.2014, str. 6, z późn. zm.) (dalej „rozporządzenie 269/2014”), w celu wspierania agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę rozpoczętej w dniu 24 lutego 2022 lub innych poważnych naruszeń praw człowieka lub represji wobec społeczeństwa obywatelskiego i opozycji demokratycznej lub innej działalności stanowiącej poważne zagrożenie dla demokracji i praworządności w Federacji Rosyjskiej lub na Białorusi, a z drugiej strony interes społeczny i publiczny, w tym interes strony pracowników przedsiębiorstw prowadzonych przez podmioty gospodarcze objęte sankcjami, za celowe uznano wprowadzenie rozwiązania pozwalającego na funkcjonowanie podmiotów, wobec których zastosowano środek, o którym mowa w art. 1 pkt 1 albo 2 ustawy sankcyjnej do czasu zbycia całości środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych należących do tych podmiotów lub przejęcia na rzecz Skarbu Państwa całości środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych należących do tych podmiotów. \nNależy zauważyć, że konsekwencje wpisu danej osoby lub danego podmiotu na tzw. listę sankcyjną prowadzoną przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych jak również wymieniony w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 lub rozporządzeniu 269/2014 ponoszą nie tylko właściciele firm, ale zwykli pracownicy (również obywatele polscy), którzy nie mogą otrzymać należnych od pracodawcy wynagrodzeń lub innych świadczeń. Obecnie obowiązujące przepisy rozwiązują problem wypłaty należnych i niezaspokojonych wynagrodzeń dla pracowników jedynie w ograniczonym zakresie, gdyż nie pozwalają na wypłatę świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) do czasu ogłoszenia upadłości lub wszczęcia restrukturyzacji, w związku z czym za celowo uznano interwencję legislacyjną również w tym zakresie.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projektowana ustawa ma na celu uzupełnienie regulacji zawartych w ustawie sankcyjnej o instytucję tymczasowego zarządu przymusowego (dalej „zarząd”) oraz zapewnienie wsparcia pracownikom świadczącym pracę na rzecz pomiotów objętych sankcjami. \nWprowadzenie instytucji zarządu ma na celu umożliwienie:\n1) zbycia środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych w rozumieniu rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014”) albo\n2) przejęcia na rzecz Skarbu Państwa własności środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych \nw rozumieniu rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014 należących do osoby albo podmiotu wpisanych na listę (dalej „ przejęcie własności”).\nZarząd będzie mógł być ustanawiany jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia funkcjonowania podmiotu gospodarczego, prowadzącego przedsiębiorstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:\n1) w celu utrzymania miejsc pracy w tym przedsiębiorstwie lub utrzymania w zakresie działalności tego przedsiębiorstwa świadczenia usług użyteczności publicznej lub wykonywania innych zadań o charakterze publicznym, lub\n2) jeżeli jest to niezbędne dla ochrony ważnego interesu publicznego lub ze względu na bezpieczeństwo państwa.\nProjekt przewiduje, że ustanowienie zarządu będzie następowało w formie decyzji administracyjnej wydawanej przez ministra właściwego do spraw gospodarki. W decyzji minister właściwy do spraw gospodarki będzie:\n1) określał osobę lub podmiot dysponujące środkami finansowymi, funduszami lub zasobami gospodarczymi \nw rozumieniu rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014 objętymi zarządem, wobec których ustanawiany jest zarząd oraz\n2) określał zakres środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych w rozumieniu rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014 objętych zarządem;\n3) wyznaczał osobę wykonującą zarząd.\nZ uwagi na związek ustanowienia zarządu z zastosowaniem środka, o którym mowa w art. 1 pkt 1 albo 2 ustawy sankcyjnej decyzja ministra właściwego do spraw gospodarki będzie przekazywana do wiadomości ministra właściwego do spraw wewnętrznych.\nZarządcą będzie mogła być osoba fizyczna, która łącznie spełnia następujące warunki:\n1) ma pełną zdolność do czynności prawnych;\n2) posiada wykształcenie wyższe oraz doświadczenie w zakresie zarządzania działalnością przedsiębiorstw albo doradztwa gospodarczego;\n3) nie orzeczono wobec niej prawomocnie:\na) zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 373 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe, lub\nb) środka karnego albo środka zabezpieczającego w postaci zakazu prowadzenia określonej działalności gospodarczej, obejmującego działalność gospodarczą wykonywaną przez podmiot gospodarczy, o którym mowa w ust. 1.\nDo zadań zarządcy będzie należało:\n1) zapewnienie ciągłości działalności przedsiębiorstwa podmiotu gospodarczego,\n2) zarządzanie przedsiębiorstwem, w szczególności na zarządcę przejdzie prawo podejmowania uchwał i decyzji we wszystkich sprawach zastrzeżonych do właściwości władz i organów podmiotu gospodarczego,\n3) wykonywanie w podmiocie gospodarczym uprawnień przysługujących:\na) osobie lub podmiotowi wpisanym na listę albo \nb) osobie lub podmiotowi, ze względu na których osoba lub podmiot zostały wpisane na listę - wobec których został ustanowiony zarząd, w szczególności zarządca będzie wykonywał prawa z akcji należących do takiej osoby lub podmiotu,\n4) podejmowanie działań niezbędnych do zapobieżenia wykorzystaniu środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych objętych zarządem w celu bezpośredniego lub pośredniego wspierania agresji, naruszeń lub innych działań określonych w art. 3 ust. 2 ustawy sankcyjnej.\nDo zadań zarządcy ustanowionego w celu zbycia środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych w rozumieniu rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014 będzie należało także występowanie do sądu o wydanie zarządzenia zbycia tych środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych przez zarządcę.\nPowyższy zakres zadań zarządcy ma na celu dalsze sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa podmiotu gospodarczego do czasu zbycia środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych objętych zarządem.\nProjektowane przepisy przewidują, że w okresie objętym decyzją o ustanowieniu zarządu może nastąpić zbycie środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych objętych zarządem, przez zarządcę działającego w imieniu i na rzecz osoby lub podmiotu, wobec których zarząd został ustanowiony, na podstawie udzielonego przez nie pełnomocnictwa. Jeżeli natomiast w powyższym okresie nie nastąpi zbycie środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych objętych zarządem Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy, będzie zarządzał zbycie tych środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych przez zarządcę. \nProjektowane przepisy przewidują, że pierwszeństwo w nabyciu przedsiębiorstwa podmiotu wobec którego zarząd został ustanowiony albo zorganizowanej części tego przedsiębiorstwa nadającej się do prowadzenia działalności gospodarczej przysługiwać będzie spółce z udziałem ponad połowy pracowników tego podmiotu.\nW przypadku zaś ustanowienia zarządu w celu przejęcia własności, zarządca będzie wykonywał swoje czynności do czasu przejęcia własności na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw gospodarki. \nPrzejęcie własności następować będzie za odszkodowaniem odpowiadającym wartości rynkowej środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych podlegających przejęciu ustalonej w oparciu o aktualną wycenę sporządzoną przez niezależny podmiot zewnętrzny o uznanej pozycji na rynku świadczonych usług posiadający umiejętności i doświadczenie niezbędne do sporządzenia takiej wyceny majątkowego, a w przypadku nieruchomości w oparciu o operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę, według stanu środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych podlegających przejęciu w dniu wydania decyzji ustalającej wysokość odszkodowania. \nProjekt przewiduje również, że osobom lub podmiotom, wobec których zarząd został ustanowiony, nie przysługują roszczenia odszkodowawcze wobec Skarbu Państwa lub podmiotu wykonującego zadania zarządcy z tytułu podejmowania działań.\nProjekt wprowadza ponadto nowy instrument dający możliwość wystąpienia przez podmiot objęty sankcjami na podstawie przepisów ustawy sankcyjnej jak również rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014 z wnioskiem o przyznanie świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) na zaspokojenie należności pracowniczych, o których mowa w art. 12 ust. 2 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy w razie ich niezaspokojenia przez pracodawcę z powodu braku środków finansowych. W przypadku niewystąpienia przez pracodawcę z powyższym wnioskiem wypłata świadczeń może nastąpić również na podstawie indywidualnego wniosku pracownika.\nProjektowane wsparcie zostało przewidziane jako wsparcie jednorazowe, tj. świadczenia z tytułu niewypłaconych wynagrodzeń nie będą wypłacane ponownie za ten sam okres dla tych samych pracowników w przypadku ew. następnych postępowań (restrukturyzacji czy upadłości). Świadczenie z tytułu niewypłaconych wynagrodzeń będzie wypłacane maksymalnie za okres 3 miesięcy, przy czym maksymalna wysokość świadczenia za jeden miesiąc ograniczona jest do wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału. \nProjektowane rozwiązanie przewiduje realizację wniosków o wypłatę świadczeń przez marszałków województw przy pomocy wojewódzkich urzędów pracy. Równocześnie dla usprawnienia wypłaty świadczeń wprowadza się przepis umożliwiający wymianę informacji pomiędzy marszałkami województwa a Szefem Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia wniosku. \nProjektowane przepisy przewidują również zabezpieczenie interesu FGŚP. W przypadku wypłaty świadczeń ze środków FGŚP roszczenia wobec pracodawcy albo innej osoby zarządzającej majątkiem pracodawcy albo roszczenia do masy upadłości o zwrot wypłaconych świadczeń przechodzą z mocy prawa na marszałka województwa (działającego w imieniu dysponenta FGŚP).\nW przepisie przejściowym przewidziano, że projektowane przepisy dotyczące możliwości ustanowienia zarządu oraz przyznanie świadczeń z FGŚP będą miały zastosowanie również w przypadku gdy środek, o którym mowa w art. 1 pkt 1 albo 2 ustawy sankcyjnej, został zastosowany przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. \nPonadto projekt ustawy zakłada, poprzez odwołanie w art. 4 ustawy sankcyjnej do art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeksu postępowania administracyjnego, w celu usprawnienia i skrócenia czasu trwania postępowań w sprawach wpisu i wykreślenia z listy o której mowa w art. 2 ust. 1 tej ustawy, możliwość upoważnienia przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej, pracowników w obsługującym go do załatwiania spraw w jego imieniu w zakresie decyzji w sprawie wpisu na listę, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy sankcyjnej oraz wykreślenia z niej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Maciej Wąsik Sekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 lipca 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD405
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę (Dz. U. poz. 835) (dalej: „ustawa sankcyjna”) minister właściwy do spraw wewnętrznych wydał do końca czerwca 2022 r. 51 decyzji dotyczących wpisu na listę 16 osób i 35 podmiotów gospodarczych, przy czym podmioty te charakteryzuje różnoraka, często złożona struktura kapitałowa, w której niejednokrotnie kapitał rosyjski czy białoruski stanowi jedynie część udziałów.
Mając na względzie z jednej strony potrzebę objęcia sankcjami podmiotów, które mogą być wykorzystywane do dysponowania środkami finansowymi, funduszami lub zasobami gospodarczymi w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 z dnia 18 maja 2006 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L 134 z 20.05.2006, str. 1, z późn. zm. ) (dalej „rozporządzenie 765/2006”) lub rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz. Urz. UE L 78 z 17.03.2014, str. 6, z późn. zm.) (dalej „rozporządzenie 269/2014”), w celu wspierania agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę rozpoczętej w dniu 24 lutego 2022 lub innych poważnych naruszeń praw człowieka lub represji wobec społeczeństwa obywatelskiego i opozycji demokratycznej lub innej działalności stanowiącej poważne zagrożenie dla demokracji i praworządności w Federacji Rosyjskiej lub na Białorusi, a z drugiej strony interes społeczny i publiczny, w tym interes strony pracowników przedsiębiorstw prowadzonych przez podmioty gospodarcze objęte sankcjami, za celowe uznano wprowadzenie rozwiązania pozwalającego na funkcjonowanie podmiotów, wobec których zastosowano środek, o którym mowa w art. 1 pkt 1 albo 2 ustawy sankcyjnej do czasu zbycia całości środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych należących do tych podmiotów lub przejęcia na rzecz Skarbu Państwa całości środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych należących do tych podmiotów.
Należy zauważyć, że konsekwencje wpisu danej osoby lub danego podmiotu na tzw. listę sankcyjną prowadzoną przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych jak również wymieniony w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 lub rozporządzeniu 269/2014 ponoszą nie tylko właściciele firm, ale zwykli pracownicy (również obywatele polscy), którzy nie mogą otrzymać należnych od pracodawcy wynagrodzeń lub innych świadczeń. Obecnie obowiązujące przepisy rozwiązują problem wypłaty należnych i niezaspokojonych wynagrodzeń dla pracowników jedynie w ograniczonym zakresie, gdyż nie pozwalają na wypłatę świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) do czasu ogłoszenia upadłości lub wszczęcia restrukturyzacji, w związku z czym za celowo uznano interwencję legislacyjną również w tym zakresie.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projektowana ustawa ma na celu uzupełnienie regulacji zawartych w ustawie sankcyjnej o instytucję tymczasowego zarządu przymusowego (dalej „zarząd”) oraz zapewnienie wsparcia pracownikom świadczącym pracę na rzecz pomiotów objętych sankcjami.
Wprowadzenie instytucji zarządu ma na celu umożliwienie:
1) zbycia środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych w rozumieniu rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014”) albo
2) przejęcia na rzecz Skarbu Państwa własności środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych
w rozumieniu rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014 należących do osoby albo podmiotu wpisanych na listę (dalej „ przejęcie własności”).
Zarząd będzie mógł być ustanawiany jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia funkcjonowania podmiotu gospodarczego, prowadzącego przedsiębiorstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
1) w celu utrzymania miejsc pracy w tym przedsiębiorstwie lub utrzymania w zakresie działalności tego przedsiębiorstwa świadczenia usług użyteczności publicznej lub wykonywania innych zadań o charakterze publicznym, lub
2) jeżeli jest to niezbędne dla ochrony ważnego interesu publicznego lub ze względu na bezpieczeństwo państwa.
Projekt przewiduje, że ustanowienie zarządu będzie następowało w formie decyzji administracyjnej wydawanej przez ministra właściwego do spraw gospodarki. W decyzji minister właściwy do spraw gospodarki będzie:
1) określał osobę lub podmiot dysponujące środkami finansowymi, funduszami lub zasobami gospodarczymi
w rozumieniu rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014 objętymi zarządem, wobec których ustanawiany jest zarząd oraz
2) określał zakres środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych w rozumieniu rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014 objętych zarządem;
3) wyznaczał osobę wykonującą zarząd.
Z uwagi na związek ustanowienia zarządu z zastosowaniem środka, o którym mowa w art. 1 pkt 1 albo 2 ustawy sankcyjnej decyzja ministra właściwego do spraw gospodarki będzie przekazywana do wiadomości ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Zarządcą będzie mogła być osoba fizyczna, która łącznie spełnia następujące warunki:
1) ma pełną zdolność do czynności prawnych;
2) posiada wykształcenie wyższe oraz doświadczenie w zakresie zarządzania działalnością przedsiębiorstw albo doradztwa gospodarczego;
3) nie orzeczono wobec niej prawomocnie:
a) zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 373 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe, lub
b) środka karnego albo środka zabezpieczającego w postaci zakazu prowadzenia określonej działalności gospodarczej, obejmującego działalność gospodarczą wykonywaną przez podmiot gospodarczy, o którym mowa w ust. 1.
Do zadań zarządcy będzie należało:
1) zapewnienie ciągłości działalności przedsiębiorstwa podmiotu gospodarczego,
2) zarządzanie przedsiębiorstwem, w szczególności na zarządcę przejdzie prawo podejmowania uchwał i decyzji we wszystkich sprawach zastrzeżonych do właściwości władz i organów podmiotu gospodarczego,
3) wykonywanie w podmiocie gospodarczym uprawnień przysługujących:
a) osobie lub podmiotowi wpisanym na listę albo
b) osobie lub podmiotowi, ze względu na których osoba lub podmiot zostały wpisane na listę - wobec których został ustanowiony zarząd, w szczególności zarządca będzie wykonywał prawa z akcji należących do takiej osoby lub podmiotu,
4) podejmowanie działań niezbędnych do zapobieżenia wykorzystaniu środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych objętych zarządem w celu bezpośredniego lub pośredniego wspierania agresji, naruszeń lub innych działań określonych w art. 3 ust. 2 ustawy sankcyjnej.
Do zadań zarządcy ustanowionego w celu zbycia środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych w rozumieniu rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014 będzie należało także występowanie do sądu o wydanie zarządzenia zbycia tych środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych przez zarządcę.
Powyższy zakres zadań zarządcy ma na celu dalsze sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa podmiotu gospodarczego do czasu zbycia środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych objętych zarządem.
Projektowane przepisy przewidują, że w okresie objętym decyzją o ustanowieniu zarządu może nastąpić zbycie środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych objętych zarządem, przez zarządcę działającego w imieniu i na rzecz osoby lub podmiotu, wobec których zarząd został ustanowiony, na podstawie udzielonego przez nie pełnomocnictwa. Jeżeli natomiast w powyższym okresie nie nastąpi zbycie środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych objętych zarządem Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy, będzie zarządzał zbycie tych środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych przez zarządcę.
Projektowane przepisy przewidują, że pierwszeństwo w nabyciu przedsiębiorstwa podmiotu wobec którego zarząd został ustanowiony albo zorganizowanej części tego przedsiębiorstwa nadającej się do prowadzenia działalności gospodarczej przysługiwać będzie spółce z udziałem ponad połowy pracowników tego podmiotu.
W przypadku zaś ustanowienia zarządu w celu przejęcia własności, zarządca będzie wykonywał swoje czynności do czasu przejęcia własności na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw gospodarki.
Przejęcie własności następować będzie za odszkodowaniem odpowiadającym wartości rynkowej środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych podlegających przejęciu ustalonej w oparciu o aktualną wycenę sporządzoną przez niezależny podmiot zewnętrzny o uznanej pozycji na rynku świadczonych usług posiadający umiejętności i doświadczenie niezbędne do sporządzenia takiej wyceny majątkowego, a w przypadku nieruchomości w oparciu o operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę, według stanu środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych podlegających przejęciu w dniu wydania decyzji ustalającej wysokość odszkodowania.
Projekt przewiduje również, że osobom lub podmiotom, wobec których zarząd został ustanowiony, nie przysługują roszczenia odszkodowawcze wobec Skarbu Państwa lub podmiotu wykonującego zadania zarządcy z tytułu podejmowania działań.
Projekt wprowadza ponadto nowy instrument dający możliwość wystąpienia przez podmiot objęty sankcjami na podstawie przepisów ustawy sankcyjnej jak również rozporządzenia 765/2006 lub rozporządzenia 269/2014 z wnioskiem o przyznanie świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) na zaspokojenie należności pracowniczych, o których mowa w art. 12 ust. 2 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy w razie ich niezaspokojenia przez pracodawcę z powodu braku środków finansowych. W przypadku niewystąpienia przez pracodawcę z powyższym wnioskiem wypłata świadczeń może nastąpić również na podstawie indywidualnego wniosku pracownika.
Projektowane wsparcie zostało przewidziane jako wsparcie jednorazowe, tj. świadczenia z tytułu niewypłaconych wynagrodzeń nie będą wypłacane ponownie za ten sam okres dla tych samych pracowników w przypadku ew. następnych postępowań (restrukturyzacji czy upadłości). Świadczenie z tytułu niewypłaconych wynagrodzeń będzie wypłacane maksymalnie za okres 3 miesięcy, przy czym maksymalna wysokość świadczenia za jeden miesiąc ograniczona jest do wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału.
Projektowane rozwiązanie przewiduje realizację wniosków o wypłatę świadczeń przez marszałków województw przy pomocy wojewódzkich urzędów pracy. Równocześnie dla usprawnienia wypłaty świadczeń wprowadza się przepis umożliwiający wymianę informacji pomiędzy marszałkami województwa a Szefem Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia wniosku.
Projektowane przepisy przewidują również zabezpieczenie interesu FGŚP. W przypadku wypłaty świadczeń ze środków FGŚP roszczenia wobec pracodawcy albo innej osoby zarządzającej majątkiem pracodawcy albo roszczenia do masy upadłości o zwrot wypłaconych świadczeń przechodzą z mocy prawa na marszałka województwa (działającego w imieniu dysponenta FGŚP).
W przepisie przejściowym przewidziano, że projektowane przepisy dotyczące możliwości ustanowienia zarządu oraz przyznanie świadczeń z FGŚP będą miały zastosowanie również w przypadku gdy środek, o którym mowa w art. 1 pkt 1 albo 2 ustawy sankcyjnej, został zastosowany przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Ponadto projekt ustawy zakłada, poprzez odwołanie w art. 4 ustawy sankcyjnej do art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeksu postępowania administracyjnego, w celu usprawnienia i skrócenia czasu trwania postępowań w sprawach wpisu i wykreślenia z listy o której mowa w art. 2 ust. 1 tej ustawy, możliwość upoważnienia przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej, pracowników w obsługującym go do załatwiania spraw w jego imieniu w zakresie decyzji w sprawie wpisu na listę, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy sankcyjnej oraz wykreślenia z niej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSWiA
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Maciej Wąsik Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSWiA
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 lipca 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany