W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD193","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W związku z planowanym powrotem uczniów do nauczania stacjonarnego koniecznym staje się zapewnienie uczniom wsparcia w postaci dodatkowych zajęć wspomagających utrwalenie wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego (w tym zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego, które zaliczane są do obowiązkowych zajęć edukacyjnych), co pozwoli uzupełnić ewentualne braki w opanowaniu wymagań ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.\nDodatkowe godziny spędzone w szkole z nauczycielami będą stanowić wymierną pomoc dla uczniów w nauce wybranego przedmiotu/wybranych przedmiotów, w tym w przygotowaniach do egzaminów: ósmoklasisty i maturalnego.\nDodatkowe zajęcia wspomagające będą realizowane wyłącznie w szkole i ich celem będzie zapewnienie uczniom – po powrocie do szkół z trwającej od października 2020 r. nauki zdalnej – wsparcia w utrwaleniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, co pozwoli uzupełnić ewentualne braki w opanowaniu wymagań ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.\nZaplanowana w ustawie budżetowej na rok 2021 kwota części oświatowej subwencji ogólnej nie ujmuje ww. zadania, a jego realizacja wiąże się z koniecznością zapewnienia jednostkom samorządu terytorialnego dodatkowych środków finansowych.\nŚrodki na dofinansowanie organizacji tych zajęć będą pochodzić z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2021, co wiąże się to z koniecznością jej zwiększenia.\nDokonanie niniejszej nowelizacji ustawy podyktowane jest koniecznością zwiększenia limitu rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, określonego w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38), o 187 mln zł ze środków budżetu państwa.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Dodatkowe zajęcia wspomagające będą organizowane dla potrzebujących wsparcia w nauce uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, w tym uczniów szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne, których rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły chęć udziału w zajęciach.\nPrzewiduje się elastyczność odnośnie sposobu organizacji zajęć wspomagających dla chętnych uczniów, jak i przedmiotów, z których zajęcia te będą w szkole organizowane. Jednakże wstępnie zakłada się, że zajęcia będą organizowane:\na) wyłącznie z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, ujętych w ramowych planach nauczania dla danego typu szkoły,\nb) dla grupy liczącej nie mniej niż 10 uczniów (w przypadku małych szkół podstawowych nie mniej niż 5 uczniów),\nc) wymiar tych zajęć nie przekroczy 10 godzin dla każdego oddziału,\nd) suma liczby godzin wspomagających w szkole nie będzie wyższa niż iloczyn liczby oddziałów i liczby godzin przypadających dla jednego oddziału.\nSzczegółowe zasady organizacji dodatkowych zajęć wspomagających zostaną określone w przepisach wydanych na podstawie art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910, z późn. zm.), tj. w rozporządzeniu w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.\nRealizacja dodatkowych zajęć wspomagających będzie zadaniem dobrowolnym, dającym możliwość ich organizacji we wszystkich ww. szkołach, co uzasadnia mechanizm dystrybuowania środków finansowych do jednostek samorządu terytorialnego poprzez rezerwę części oświatowej subwencji ogólnej.\nPlanuje się, że dofinansowanie z rezerwy subwencji będzie przysługiwało jednostkom samorządu terytorialnego (JST), prowadzącym lub dotującym szkoły, w których zostaną zorganizowane zajęcia wspomagające uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z języka mniejszości narodowej. Oznacza to, że samorządy będą mogły ubiegać się o zwiększenie subwencji przeznaczonej na sfinansowanie kosztów prowadzenia zajęć wspomagających również w szkołach publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż JST oraz w szkołach niepublicznych. Następnie środki te zostaną przekazane z budżetów JST do ww. szkół w formie dotacji celowej.\nZwiększenie limitu rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, określonego w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wiąże się z koniecznością zapewnienia jednostkom samorządu terytorialnego dodatkowych środków finansowych z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzenia dla nauczycieli prowadzących te zajęcia.\nPlanuje się, że podział środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na sfinansowanie kosztów zajęć wspomagających zostanie dokonany na podstawie formularzy wypełnianych przez jednostki samorządu terytorialnego, w Strefie Pracownika Systemu Informacji Oświatowej https://strefa.ksdo.gov.pl/. Szczegółowa instrukcja korzystania z formularza zostanie przekazana JST w terminie późniejszym, ale z odpowiednim wyprzedzeniem. W formularzu zebrane zostaną informacje dotyczące organizacji zajęć w poszczególnych szkołach (liczba oddziałów w których zostaną zorganizowane zajęcia, liczba uczniów objętych zajęciami i liczba godzin zajęć wspomagających).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Dariusz Piontkowski Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 16 marca 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD193
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W związku z planowanym powrotem uczniów do nauczania stacjonarnego koniecznym staje się zapewnienie uczniom wsparcia w postaci dodatkowych zajęć wspomagających utrwalenie wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego (w tym zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego, które zaliczane są do obowiązkowych zajęć edukacyjnych), co pozwoli uzupełnić ewentualne braki w opanowaniu wymagań ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Dodatkowe godziny spędzone w szkole z nauczycielami będą stanowić wymierną pomoc dla uczniów w nauce wybranego przedmiotu/wybranych przedmiotów, w tym w przygotowaniach do egzaminów: ósmoklasisty i maturalnego.
Dodatkowe zajęcia wspomagające będą realizowane wyłącznie w szkole i ich celem będzie zapewnienie uczniom – po powrocie do szkół z trwającej od października 2020 r. nauki zdalnej – wsparcia w utrwaleniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, co pozwoli uzupełnić ewentualne braki w opanowaniu wymagań ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Zaplanowana w ustawie budżetowej na rok 2021 kwota części oświatowej subwencji ogólnej nie ujmuje ww. zadania, a jego realizacja wiąże się z koniecznością zapewnienia jednostkom samorządu terytorialnego dodatkowych środków finansowych.
Środki na dofinansowanie organizacji tych zajęć będą pochodzić z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2021, co wiąże się to z koniecznością jej zwiększenia.
Dokonanie niniejszej nowelizacji ustawy podyktowane jest koniecznością zwiększenia limitu rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, określonego w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38), o 187 mln zł ze środków budżetu państwa.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Dodatkowe zajęcia wspomagające będą organizowane dla potrzebujących wsparcia w nauce uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, w tym uczniów szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne, których rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły chęć udziału w zajęciach.
Przewiduje się elastyczność odnośnie sposobu organizacji zajęć wspomagających dla chętnych uczniów, jak i przedmiotów, z których zajęcia te będą w szkole organizowane. Jednakże wstępnie zakłada się, że zajęcia będą organizowane:
a) wyłącznie z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, ujętych w ramowych planach nauczania dla danego typu szkoły,
b) dla grupy liczącej nie mniej niż 10 uczniów (w przypadku małych szkół podstawowych nie mniej niż 5 uczniów),
c) wymiar tych zajęć nie przekroczy 10 godzin dla każdego oddziału,
d) suma liczby godzin wspomagających w szkole nie będzie wyższa niż iloczyn liczby oddziałów i liczby godzin przypadających dla jednego oddziału.
Szczegółowe zasady organizacji dodatkowych zajęć wspomagających zostaną określone w przepisach wydanych na podstawie art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910, z późn. zm.), tj. w rozporządzeniu w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Realizacja dodatkowych zajęć wspomagających będzie zadaniem dobrowolnym, dającym możliwość ich organizacji we wszystkich ww. szkołach, co uzasadnia mechanizm dystrybuowania środków finansowych do jednostek samorządu terytorialnego poprzez rezerwę części oświatowej subwencji ogólnej.
Planuje się, że dofinansowanie z rezerwy subwencji będzie przysługiwało jednostkom samorządu terytorialnego (JST), prowadzącym lub dotującym szkoły, w których zostaną zorganizowane zajęcia wspomagające uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z języka mniejszości narodowej. Oznacza to, że samorządy będą mogły ubiegać się o zwiększenie subwencji przeznaczonej na sfinansowanie kosztów prowadzenia zajęć wspomagających również w szkołach publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż JST oraz w szkołach niepublicznych. Następnie środki te zostaną przekazane z budżetów JST do ww. szkół w formie dotacji celowej.
Zwiększenie limitu rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, określonego w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wiąże się z koniecznością zapewnienia jednostkom samorządu terytorialnego dodatkowych środków finansowych z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzenia dla nauczycieli prowadzących te zajęcia.
Planuje się, że podział środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na sfinansowanie kosztów zajęć wspomagających zostanie dokonany na podstawie formularzy wypełnianych przez jednostki samorządu terytorialnego, w Strefie Pracownika Systemu Informacji Oświatowej https://strefa.ksdo.gov.pl/. Szczegółowa instrukcja korzystania z formularza zostanie przekazana JST w terminie późniejszym, ale z odpowiednim wyprzedzeniem. W formularzu zebrane zostaną informacje dotyczące organizacji zajęć w poszczególnych szkołach (liczba oddziałów w których zostaną zorganizowane zajęcia, liczba uczniów objętych zajęciami i liczba godzin zajęć wspomagających).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Dariusz Piontkowski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 16 marca 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany