W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD5","registerId":20848548,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD5"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20848548,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20848548,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym ma na celu uregulowanie zasad zlecania krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy oraz przewozu kabotażowego przez podmioty wykonujące inne czynności związane z przewozem, w szczególności przez spedytorów i nadawców towarów. Kwestia ta w chwili obecnej nie jest odpowiednio uregulowana przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.). Z tego względu zasadne jest wprowadzenie przepisów zobowiązujących, głównie spedytorów i nadawców, do zlecania międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy oraz przewozów kabotażowych\npodmiotom uprawnionym do wykonywania takiego przewozu, czyli posiadającym odpowiednie zezwolenie oraz licencję.\nTakie rozwiązanie pozwoli na wyeliminowanie nieuczciwych praktyk w transporcie drogowym polegających na zlecaniu usług transportu drogowego podmiotom nieposiadającym stosownych uprawnień przewozowych.\nW tym zakresie, podmiot wykonujący inne czynności związane z przewozem drogowym, przed zleceniem przewozu drogowego, będzie obowiązany do sprawdzenia posiadania przez przewoźnika drogowego, któremu zamierza zlecić przewóz drogowy, wymaganych dokumentów uprawniających do wykonania danego rodzaju międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy.\nProjekt ustawy przewiduje jednocześnie zmianę oraz ustanowienie nowych sankcji w postaci wysokich kar pieniężnych za niestosowanie się do wprowadzonych obowiązków.","registerId":20848548,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projekt ustawy zakłada:\n1) wprowadzenie przepisów zakazujących zlecania krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego oraz przewozu kabotażowego podmiotowi nieuprawnionemu, w szczególności nieposiadającemu wymaganego zezwolenia lub licencji,\n2) zmianę oraz ustanowienie nowych sankcji w postaci kar pieniężnych za niestosowanie się do wprowadzonych poprzez projekt ustawy obowiązków,\n3) uzupełnienie katalogu kar pieniężnych, jakie mogą zostać nałożone za poszczególne naruszenia.\nProjekt ustawy przewiduje także, że w okresie obowiązywania umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów, zawartej w Lyonie w dniu 29 czerwca 2022 r. (Dz. Urz. UE L 179, str. 4) wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie przewozu\ndwustronnego pomiędzy terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i terytorium Ukrainy lub tranzytu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczny podmiot mający siedzibę w Ukrainie wymaga uzyskania zezwolenia ministra właściwego do spraw transportu. Ponadto ww. zezwolenie, będzie udzielane na okres nieprzekraczający danego roku kalendarzowego. Zezwolenie to będzie się wydawane na blankiecie tożsamym ze wzorem zezwolenia, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym.","registerId":20848548,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20848548,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20848548,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20848548,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20848548,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Rafał Weber Sekretarz Stanu","registerId":20848548,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20848548,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r.","registerId":20848548,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20848548,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20848548,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD5
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym ma na celu uregulowanie zasad zlecania krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy oraz przewozu kabotażowego przez podmioty wykonujące inne czynności związane z przewozem, w szczególności przez spedytorów i nadawców towarów. Kwestia ta w chwili obecnej nie jest odpowiednio uregulowana przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.). Z tego względu zasadne jest wprowadzenie przepisów zobowiązujących, głównie spedytorów i nadawców, do zlecania międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy oraz przewozów kabotażowych
podmiotom uprawnionym do wykonywania takiego przewozu, czyli posiadającym odpowiednie zezwolenie oraz licencję.
Takie rozwiązanie pozwoli na wyeliminowanie nieuczciwych praktyk w transporcie drogowym polegających na zlecaniu usług transportu drogowego podmiotom nieposiadającym stosownych uprawnień przewozowych.
W tym zakresie, podmiot wykonujący inne czynności związane z przewozem drogowym, przed zleceniem przewozu drogowego, będzie obowiązany do sprawdzenia posiadania przez przewoźnika drogowego, któremu zamierza zlecić przewóz drogowy, wymaganych dokumentów uprawniających do wykonania danego rodzaju międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy.
Projekt ustawy przewiduje jednocześnie zmianę oraz ustanowienie nowych sankcji w postaci wysokich kar pieniężnych za niestosowanie się do wprowadzonych obowiązków.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projekt ustawy zakłada:
1) wprowadzenie przepisów zakazujących zlecania krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego oraz przewozu kabotażowego podmiotowi nieuprawnionemu, w szczególności nieposiadającemu wymaganego zezwolenia lub licencji,
2) zmianę oraz ustanowienie nowych sankcji w postaci kar pieniężnych za niestosowanie się do wprowadzonych poprzez projekt ustawy obowiązków,
3) uzupełnienie katalogu kar pieniężnych, jakie mogą zostać nałożone za poszczególne naruszenia.
Projekt ustawy przewiduje także, że w okresie obowiązywania umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów, zawartej w Lyonie w dniu 29 czerwca 2022 r. (Dz. Urz. UE L 179, str. 4) wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie przewozu
dwustronnego pomiędzy terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i terytorium Ukrainy lub tranzytu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczny podmiot mający siedzibę w Ukrainie wymaga uzyskania zezwolenia ministra właściwego do spraw transportu. Ponadto ww. zezwolenie, będzie udzielane na okres nieprzekraczający danego roku kalendarzowego. Zezwolenie to będzie się wydawane na blankiecie tożsamym ze wzorem zezwolenia, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Rafał Weber Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: