W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD26","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektowanych rozwiązań jest wprowadzenie odrębnej, kompleksowej regulacji dotyczącej Funduszu Pomocowego, który będzie obsługiwany przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Z Funduszu Pomocowego będzie udzielana zwrotna pomoc finansowa zakładom ubezpieczeń (w szczegółowo określonych sytuacjach). Wprowadzenie takich rozwiązań ma na celu umożliwienie przyznawania pomocy finansowej zakładom ubezpieczeń w szerszej skali, niż miało to miejsce dotychczas, co powinno pozytywnie oddziaływać na prawidłowość i stabilność funkcjonowania podmiotów rynku ubezpieczeniowego, a w efekcie całego sektora ubezpieczeniowego w Polsce. Ponadto potrzeba wprowadzenia proponowanych zmian wynika z faktu, iż określone w obowiązującym stanie prawnym zasady i warunki udzielania przez UFG zwrotnej pomocy finansowej czynią tę pomoc de facto nieefektywną, nieskuteczną i praktycznie trudną do zastosowania.\nPotrzeba wprowadzenia planowanych rozwiązań wynika także z faktu, iż regulacje te docelowo wpłyną na ochronę osób zawierających umowy ubezpieczenia, w przypadku zagrożenia wypłacalności zakładu, w szczególności w sytuacji, w której zakład ubezpieczeń nie będzie w stanie wypłacać należnych odszkodowań i świadczeń. Projekt ma również na celu wprowadzenie zmian w zakresie łączenia uczestnictwa w informatycznej bazie danych prowadzonej przez UFG z członkostwem w Funduszu.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt ustawy zakłada zmiany dotyczące modyfikacji zadań UFG w zakresie udzielania zwrotnej pomocy finansowej. W projekcie ustawy proponuje się uchylenie dotychczasowych przepisów związanych z udzielaniem zwrotnej pomocy finansowej oraz wprowadzenie odrębnej, kompleksowej regulacji dotyczącej Funduszu Pomocowego. Na podstawie proponowanych w projekcie rozwiązań zarówno polskie, jak i zagraniczne zakłady ubezpieczeń wykonujące działalność ubezpieczeniową i reasekuracyjną będą zobowiązane do wniesienia składki na rzecz Funduszu Pomocowego. Będzie to wyodrębniony rachunek w UFG. Z Funduszu Pomocowego będzie udzielana zwrotna pomoc finansowa zakładom ubezpieczeń (w szczegółowo określonych sytuacjach).\nKolejna grupa propozycji dotyczy zmian w zakresie dotychczasowego łączenia uczestnictwa w informatycznej bazie danych prowadzonej przez UFG z członkostwem w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. Propozycja polega na odstąpieniu od dotychczasowej zasady uzależnienia możliwości korzystania z ww. bazy od członkostwa w UFG.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MF","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Piotr Patkowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MF","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2022 r. - WYCOFANY","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Projekt procedowany w archiwalnym wykazie prac RM pod numerem UD569.\n\nW trakcie prac nad projektem pojawiły się zasadnicze wątpliwości dotyczące zakresu podmiotowego projektowanych regulacji, tj. rozstrzygnięcia, czy systemem ochrony oraz obowiązkiem dokonywania wpłat na Fundusz Pomocowy mają zostać objęte także zagraniczne zakłady ubezpieczeń wykonujące działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak również wątpliwości odnoszące się do skali i sposobu finansowania Funduszu Pomocowego przez zakłady ubezpieczeń.\nW tym miejscu należy wskazać, że w dniu 22 września 2021 r. został opublikowany wniosek Komisji Europejskiej dotyczący Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji oraz zmieniającej dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2009/138/WE, (UE) 2017/1132 i rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 648/2012. Przedmiotowy wniosek ma na celu stworzenie kompleksowego zestawu instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, umożliwiającego możliwie wczesną i szybką interwencję w przypadku zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością, adresujący m.in. zagadnienia związane z pomocą finansową jaka będzie mogła zostać udzielona zakładom ubezpieczeń w trudnej sytuacji finansowej.\nJednocześnie należy wskazać, że propozycja zmian w zakresie łączenia uczestnictwa w informatycznej bazie danych prowadzonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny z członkostwem w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym została przeniesiona do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (UD235).\nMając na uwadze powyższe wątpliwości oraz fakt, że prace na forum unijnym docelowo wyznaczą kierunek całościowych rozwiązań w zakresie planów naprawczych dla zakładów ubezpieczeń, proponuje się wstrzymanie prac nad projektem ustawy oraz wycofanie tego projektu z Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD26
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektowanych rozwiązań jest wprowadzenie odrębnej, kompleksowej regulacji dotyczącej Funduszu Pomocowego, który będzie obsługiwany przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Z Funduszu Pomocowego będzie udzielana zwrotna pomoc finansowa zakładom ubezpieczeń (w szczegółowo określonych sytuacjach). Wprowadzenie takich rozwiązań ma na celu umożliwienie przyznawania pomocy finansowej zakładom ubezpieczeń w szerszej skali, niż miało to miejsce dotychczas, co powinno pozytywnie oddziaływać na prawidłowość i stabilność funkcjonowania podmiotów rynku ubezpieczeniowego, a w efekcie całego sektora ubezpieczeniowego w Polsce. Ponadto potrzeba wprowadzenia proponowanych zmian wynika z faktu, iż określone w obowiązującym stanie prawnym zasady i warunki udzielania przez UFG zwrotnej pomocy finansowej czynią tę pomoc de facto nieefektywną, nieskuteczną i praktycznie trudną do zastosowania.
Potrzeba wprowadzenia planowanych rozwiązań wynika także z faktu, iż regulacje te docelowo wpłyną na ochronę osób zawierających umowy ubezpieczenia, w przypadku zagrożenia wypłacalności zakładu, w szczególności w sytuacji, w której zakład ubezpieczeń nie będzie w stanie wypłacać należnych odszkodowań i świadczeń. Projekt ma również na celu wprowadzenie zmian w zakresie łączenia uczestnictwa w informatycznej bazie danych prowadzonej przez UFG z członkostwem w Funduszu.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt ustawy zakłada zmiany dotyczące modyfikacji zadań UFG w zakresie udzielania zwrotnej pomocy finansowej. W projekcie ustawy proponuje się uchylenie dotychczasowych przepisów związanych z udzielaniem zwrotnej pomocy finansowej oraz wprowadzenie odrębnej, kompleksowej regulacji dotyczącej Funduszu Pomocowego. Na podstawie proponowanych w projekcie rozwiązań zarówno polskie, jak i zagraniczne zakłady ubezpieczeń wykonujące działalność ubezpieczeniową i reasekuracyjną będą zobowiązane do wniesienia składki na rzecz Funduszu Pomocowego. Będzie to wyodrębniony rachunek w UFG. Z Funduszu Pomocowego będzie udzielana zwrotna pomoc finansowa zakładom ubezpieczeń (w szczegółowo określonych sytuacjach).
Kolejna grupa propozycji dotyczy zmian w zakresie dotychczasowego łączenia uczestnictwa w informatycznej bazie danych prowadzonej przez UFG z członkostwem w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. Propozycja polega na odstąpieniu od dotychczasowej zasady uzależnienia możliwości korzystania z ww. bazy od członkostwa w UFG.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Piotr Patkowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2022 r. - WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Projekt procedowany w archiwalnym wykazie prac RM pod numerem UD569.

W trakcie prac nad projektem pojawiły się zasadnicze wątpliwości dotyczące zakresu podmiotowego projektowanych regulacji, tj. rozstrzygnięcia, czy systemem ochrony oraz obowiązkiem dokonywania wpłat na Fundusz Pomocowy mają zostać objęte także zagraniczne zakłady ubezpieczeń wykonujące działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak również wątpliwości odnoszące się do skali i sposobu finansowania Funduszu Pomocowego przez zakłady ubezpieczeń.
W tym miejscu należy wskazać, że w dniu 22 września 2021 r. został opublikowany wniosek Komisji Europejskiej dotyczący Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji oraz zmieniającej dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2009/138/WE, (UE) 2017/1132 i rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 648/2012. Przedmiotowy wniosek ma na celu stworzenie kompleksowego zestawu instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, umożliwiającego możliwie wczesną i szybką interwencję w przypadku zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością, adresujący m.in. zagadnienia związane z pomocą finansową jaka będzie mogła zostać udzielona zakładom ubezpieczeń w trudnej sytuacji finansowej.
Jednocześnie należy wskazać, że propozycja zmian w zakresie łączenia uczestnictwa w informatycznej bazie danych prowadzonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny z członkostwem w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym została przeniesiona do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (UD235).
Mając na uwadze powyższe wątpliwości oraz fakt, że prace na forum unijnym docelowo wyznaczą kierunek całościowych rozwiązań w zakresie planów naprawczych dla zakładów ubezpieczeń, proponuje się wstrzymanie prac nad projektem ustawy oraz wycofanie tego projektu z Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Status realizacji: