W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD21","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Potrzeba nowelizacji ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2057), zwanej dalej „ustawą”, wynika z dotychczasowych doświadczeń nadzorczych ministra właściwego do spraw gospodarki, zwanego dalej „ministrem”, nad działalnością biur informacji gospodarczej, zwanych dalej „biurami”. Zmiana przepisów ma na celu przede wszystkim wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących stosowania przepisów ustawy. Część zmian wynika z wniosków innych podmiotów (Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Minister Obrony Narodowej, biura).\nTym samym zaistniała potrzeba: \n1. uspójnienia przepisów ustawy z ustawą z dnia:\na. 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych,\nb. 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;\n2. dookreślenia przepisów ustawy w zakresie:\na. zasad działania oraz ofert biur informacji gospodarczej,\nb. informacji o podmiotach, które faktycznie pozyskały informacje gospodarcze z biura na temat konkretnego przedsiębiorcy lub konsumenta;\n3. odformalizowania i ułatwienia dostępu do informacji gospodarczych i informacji z rejestru zapytań przez jednostki podległe MSWiA;\n4. umożliwienia dostępu do informacji gospodarczych i informacji z rejestru zapytań przez jednostki podległe MON;\n5. uproszczenia zasad nadzoru ministra nad działalnością biur.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Planuje się wprowadzenie kilku przekrojowych zmian poprawiających stosowanie przepisów ustawy. Propozycje będą dotyczyć następujących obszarów: \n1. zapewnienia spójności regulacji z ustawą o doręczeniach elektronicznych,\n2. milczącego załatwienia sprawy, w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w przypadku postępowania dotyczącego zatwierdzania regulaminu zarządzania danymi,\n3. nałożenia na biuro obowiązku informowania ministra o zmianie firmy, pod którą działa,\n4. doprecyzowania zasad konstruowania cenników za usługi biura wynikające z przepisów ustawy, \n5. rejestrowania przez biura czynności dokonywanych przez pełnomocników klientów,\n6. doprecyzowania zasad uzyskiwania informacji gospodarczych przez jednostki podległe MSWiA, \n7. umożliwienia dostępu do informacji gospodarczych i informacji z rejestru zapytań przez jednostki podległe MON,\n8. umieszczania w rejestrze zapytań danych pełnomocnika podmiotu, któremu biuro udostępniło dane,\n9. usprawnienia komunikacji ministra z biurem, \n10. uproszczenia zasad nadzoru ministra nad działalnością biur.\nDodatkowo projekt będzie przewidywać regulację przejściową oraz stosowny do planowanych zmian okres vacatio legis.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Waldemar Sługocki Sekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD21
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Potrzeba nowelizacji ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2057), zwanej dalej „ustawą”, wynika z dotychczasowych doświadczeń nadzorczych ministra właściwego do spraw gospodarki, zwanego dalej „ministrem”, nad działalnością biur informacji gospodarczej, zwanych dalej „biurami”. Zmiana przepisów ma na celu przede wszystkim wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących stosowania przepisów ustawy. Część zmian wynika z wniosków innych podmiotów (Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Minister Obrony Narodowej, biura).
Tym samym zaistniała potrzeba:
1. uspójnienia przepisów ustawy z ustawą z dnia:
a. 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych,
b. 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
2. dookreślenia przepisów ustawy w zakresie:
a. zasad działania oraz ofert biur informacji gospodarczej,
b. informacji o podmiotach, które faktycznie pozyskały informacje gospodarcze z biura na temat konkretnego przedsiębiorcy lub konsumenta;
3. odformalizowania i ułatwienia dostępu do informacji gospodarczych i informacji z rejestru zapytań przez jednostki podległe MSWiA;
4. umożliwienia dostępu do informacji gospodarczych i informacji z rejestru zapytań przez jednostki podległe MON;
5. uproszczenia zasad nadzoru ministra nad działalnością biur.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Planuje się wprowadzenie kilku przekrojowych zmian poprawiających stosowanie przepisów ustawy. Propozycje będą dotyczyć następujących obszarów:
1. zapewnienia spójności regulacji z ustawą o doręczeniach elektronicznych,
2. milczącego załatwienia sprawy, w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w przypadku postępowania dotyczącego zatwierdzania regulaminu zarządzania danymi,
3. nałożenia na biuro obowiązku informowania ministra o zmianie firmy, pod którą działa,
4. doprecyzowania zasad konstruowania cenników za usługi biura wynikające z przepisów ustawy,
5. rejestrowania przez biura czynności dokonywanych przez pełnomocników klientów,
6. doprecyzowania zasad uzyskiwania informacji gospodarczych przez jednostki podległe MSWiA,
7. umożliwienia dostępu do informacji gospodarczych i informacji z rejestru zapytań przez jednostki podległe MON,
8. umieszczania w rejestrze zapytań danych pełnomocnika podmiotu, któremu biuro udostępniło dane,
9. usprawnienia komunikacji ministra z biurem,
10. uproszczenia zasad nadzoru ministra nad działalnością biur.
Dodatkowo projekt będzie przewidywać regulację przejściową oraz stosowny do planowanych zmian okres vacatio legis.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Waldemar Sługocki Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2024 r.