Projekt ustawy o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD124","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana ustawa ma na celu umożliwienie grupie weteranów poszkodowanych, u których orzeczony został uszczerbek na zdrowiu w wysokości co najmniej 30%, ubiegania się o przyznanie rekompensaty w wysokości nie niższej niż 200 000 zł oraz nie wyższej niż 600 000 zł.\nWysokość przyznanej kwoty z tytułu rekompensaty będzie się określać z uwzględnieniem:\n1) wysokości ustalonego uszczerbku na zdrowiu lub\n2) cierpień fizycznych i psychicznych związanych z okolicznościami doznanego uszczerbku na zdrowiu oraz jego następstw, w tym jego trwałości lub\n3) niezdolności do pracy lub podejmowania ról społecznych lub\n4) znacznego pogorszenia jakości życia, w tym w związku z koniecznością podjęcia długotrwałego lub skomplikowanego leczenia.\nInstytucja rekompensaty wpisuje się w cel ustawy, jakim jest obok uhonorowania, udzielenie wszelkiej niezbędnej pomocy poszkodowanym weteranom, w związku z ich poświęceniem, poprzez zrekompensowanie doznanych krzywd i cierpienia.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Zmiany wprowadzane niniejszym projektem mają na celu określenie warunków oraz trybu ubiegania się o przyznanie rekompensaty. Istotnym założeniem ustawy jest to, aby proponowane rozwiązanie wprowadzało prostą i szybką procedurę uzyskania rekompensaty na podstawie złożonego wniosku, bez potrzeby ponoszenia ze strony weteranów poszkodowanych dodatkowych kosztów jakie występują np. w sytuacji wejścia na drogę sądową. Projektowane regulacje przewidują, że rekompensata będzie przyznawana i wypłacana na podstawie decyzji administracyjnej odpowiednio Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agencji Wywiadu, a uprawnionymi do ubiegania się o nią będą osoby posiadające status weterana poszkodowanego, u których ustalony uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30% i został doznany wskutek wypadku pozostającego w związku z działaniami poza granicami państwa, lub choroby nabytej podczas wykonywania zadań lub obowiązków służbowych poza granicami.\nWarunkiem ubiegania się o przyznanie rekompensaty będzie złożenie do właściwego organu, tj. Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agencji Wywiadu, wniosku wraz z wymienionymi w przepisach dokumentami. \nProjektodawca przyjął, że wniosek będzie miał formę pisemną i zostanie sporządzony zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wykonawczych. \nWniosek o rekompensatę nie podlega opłacie i będzie rozpatrywany w drodze postępowania administracyjnego, dzięki czemu przewiduje się wydanie rozstrzygnięcia bez zbędnej zwłoki.\nWydanie decyzji przez właściwy organ wymaga uzyskania opinii opracowanej przez Zespół, w skład którego wejdą osoby posiadające doświadczenie i wiedzę merytoryczną konieczną do wykonania tego zadania. Opinia zawierać będzie rekomendację odnośnie do wysokości rekompensaty. Należy jednak wskazać, że nie jest ona wiążąca dla organu. Warunki i tryb pracy ww. Zespołu zostaną określone w zarządzeniu odpowiednio Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agencji Wywiadu. Decyzja w sprawie rekompensaty będzie wydawana w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania przez organ opinii właściwego Zespołu, który będzie miał 3 miesiące na jej opracowanie. Należy wskazać, że w projekcie przewidziano rozwiązanie, zgodnie z którym postępowanie nie będzie wszczynane, a wszczęte zostanie umorzone, w przypadku, gdy w związku z doznanym uszczerbkiem na zdrowiu poniesionym wskutek wypadku pozostającego w związku z działaniami poza granicami państwa lub choroby nabytej podczas wykonywania zadań lub obowiązków służbowych poza granicami państwa:\n1) wydano prawomocny wyrok albo zawarto ugodę w sprawie o zadośćuczynienie;\n2) toczy się postępowanie sądowe w sprawie o zadośćuczynienie;\n3) zainteresowany uzyskał zadośćuczynienie od sprawcy czynu powodującego szkodę, \n4) sąd w postępowaniu karnym orzekł na rzecz Zainteresowanego zadośćuczynienie za doznaną krzywdę. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MON","value":"MON"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Stanisław Wziątek Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MON","value":"MON"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 maja 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD124
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana ustawa ma na celu umożliwienie grupie weteranów poszkodowanych, u których orzeczony został uszczerbek na zdrowiu w wysokości co najmniej 30%, ubiegania się o przyznanie rekompensaty w wysokości nie niższej niż 200 000 zł oraz nie wyższej niż 600 000 zł. Wysokość przyznanej kwoty z tytułu rekompensaty będzie się określać z uwzględnieniem: 1) wysokości ustalonego uszczerbku na zdrowiu lub 2) cierpień fizycznych i psychicznych związanych z okolicznościami doznanego uszczerbku na zdrowiu oraz jego następstw, w tym jego trwałości lub 3) niezdolności do pracy lub podejmowania ról społecznych lub 4) znacznego pogorszenia jakości życia, w tym w związku z koniecznością podjęcia długotrwałego lub skomplikowanego leczenia. Instytucja rekompensaty wpisuje się w cel ustawy, jakim jest obok uhonorowania, udzielenie wszelkiej niezbędnej pomocy poszkodowanym weteranom, w związku z ich poświęceniem, poprzez zrekompensowanie doznanych krzywd i cierpienia.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Zmiany wprowadzane niniejszym projektem mają na celu określenie warunków oraz trybu ubiegania się o przyznanie rekompensaty. Istotnym założeniem ustawy jest to, aby proponowane rozwiązanie wprowadzało prostą i szybką procedurę uzyskania rekompensaty na podstawie złożonego wniosku, bez potrzeby ponoszenia ze strony weteranów poszkodowanych dodatkowych kosztów jakie występują np. w sytuacji wejścia na drogę sądową. Projektowane regulacje przewidują, że rekompensata będzie przyznawana i wypłacana na podstawie decyzji administracyjnej odpowiednio Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agencji Wywiadu, a uprawnionymi do ubiegania się o nią będą osoby posiadające status weterana poszkodowanego, u których ustalony uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30% i został doznany wskutek wypadku pozostającego w związku z działaniami poza granicami państwa, lub choroby nabytej podczas wykonywania zadań lub obowiązków służbowych poza granicami. Warunkiem ubiegania się o przyznanie rekompensaty będzie złożenie do właściwego organu, tj. Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agencji Wywiadu, wniosku wraz z wymienionymi w przepisach dokumentami. Projektodawca przyjął, że wniosek będzie miał formę pisemną i zostanie sporządzony zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wykonawczych. Wniosek o rekompensatę nie podlega opłacie i będzie rozpatrywany w drodze postępowania administracyjnego, dzięki czemu przewiduje się wydanie rozstrzygnięcia bez zbędnej zwłoki. Wydanie decyzji przez właściwy organ wymaga uzyskania opinii opracowanej przez Zespół, w skład którego wejdą osoby posiadające doświadczenie i wiedzę merytoryczną konieczną do wykonania tego zadania. Opinia zawierać będzie rekomendację odnośnie do wysokości rekompensaty. Należy jednak wskazać, że nie jest ona wiążąca dla organu. Warunki i tryb pracy ww. Zespołu zostaną określone w zarządzeniu odpowiednio Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agencji Wywiadu. Decyzja w sprawie rekompensaty będzie wydawana w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania przez organ opinii właściwego Zespołu, który będzie miał 3 miesiące na jej opracowanie. Należy wskazać, że w projekcie przewidziano rozwiązanie, zgodnie z którym postępowanie nie będzie wszczynane, a wszczęte zostanie umorzone, w przypadku, gdy w związku z doznanym uszczerbkiem na zdrowiu poniesionym wskutek wypadku pozostającego w związku z działaniami poza granicami państwa lub choroby nabytej podczas wykonywania zadań lub obowiązków służbowych poza granicami państwa: 1) wydano prawomocny wyrok albo zawarto ugodę w sprawie o zadośćuczynienie; 2) toczy się postępowanie sądowe w sprawie o zadośćuczynienie; 3) zainteresowany uzyskał zadośćuczynienie od sprawcy czynu powodującego szkodę, 4) sąd w postępowaniu karnym orzekł na rzecz Zainteresowanego zadośćuczynienie za doznaną krzywdę.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MON
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Stanisław Wziątek Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MON
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 maja 2025 r.