W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw
1.0
15.09.2025 16:44 Agnieszka Kowalska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC116","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W dniu 12 listopada 2025 r. wejdzie w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/1309 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów wdrażania gigabitowych sieci łączności elektronicznej, zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 i uchylające dyrektywę 2014/61/UE (Dz. Urz. UE L 2024/1309 z 8.05.2024, str. 1) zwane dalej „rozporządzeniem GIA”. Rozporządzenie GIA ustanawia przepisy mające na celu przyspieszenie, uproszczenie i obniżenie kosztów wdrażania stacjonarnych i bezprzewodowych sieci o bardzo dużej przepustowości na całym terytorium Unii Europejskiej, w tym przez stosowne planowanie, usprawnioną koordynację i wprowadzenie uproszczonych i cyfrowych procedur udzielania zezwoleń, aby zmniejszyć obciążenia administracyjne spoczywające na operatorach i administracji krajowej. Od dnia 12 lutego 2026 r. nowe lub poddawane gruntownym remontom budynki będą musiały być wyposażone w infrastrukturę światłowodową.\nPomimo bezpośredniego stosowania rozporządzenia GIA w państwach członkowskich Unii Europejskiej, jego przepisy nie wyczerpują wszystkich aspektów regulacyjnych i nie zapewniają pełnej harmonizacji w zakresie wdrażania infrastruktury telekomunikacyjnej. Mając na względzie zakres swobody pozostawionej państwom członkowskim Unii Europejskiej w zakresie ukształtowania ram instytucjonalno-organizacyjnych oraz stosowania wyłączeń przewidzianych w rozporządzeniu GIA, projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw, zwany dalej „zmianą Megaustawy”, ma na celu zapewnienie pełnej skuteczności stosowania rozporządzenia GIA w krajowym porządku prawnym.\nZmiana Megaustawy zawiera również rozwiązania o charakterze deregulacyjnym, przygotowane w ramach prac Zespołu do spraw koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację, zwanego dalej „Zespołem Deregulacyjnym”, powołanego uchwałą Rady Ministrów z dnia 4 marca 2025 r. w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację (M.P. poz. 223, 712 i 713), które są tożsame z rozwiązaniami przewidzianymi w rozporządzeniu GIA.\nZatwierdzone przez Zespół Deregulacyjny i skierowane do pilnego procedowania postulaty oznaczono w uzasadnieniu do zmiany Megaustawy numerami oficjalnych fiszek (realizowane postulaty zgodnie z ocenami propozycji deregulacyjnych również w sposób zmodyfikowany lub częściowy względem przedłożonych postulatów).","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Istotą projektowanych zmian jest umożliwienie stosowania rozporządzenia GIA.\nProponowane rozwiązania zawarte w zmianie Megaustawy to m.in.:\n1) dostosowanie i ujednolicenie definicji, także wprowadzenie nowych, aby zapewnić zgodność, spójność i praktyczną wykonalność rozporządzenia GIA;\n2) rozszerzenie kręgu podmiotów zobowiązanych do udostępnienia infrastruktury technicznej oraz informacji o niej;\n3) zmiany w procedurze zapewnienia dostępu do infrastruktury technicznej prowadzonej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej „Prezesem UKE”, polegające m.in. na rezygnacji z uzgodnień z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki i Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego przy jednoczesnym skróceniu czasu trwania postępowań administracyjnych do 30 dni;\n4) rozszerzenie funkcjonalności punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji, by ułatwiał zawieranie umów o dostęp, a także umożliwiał elektroniczny dostęp do zawartych w nim danych;\n5) wprowadzenie obowiązku wyposażania budynków w infrastrukturę światłowodową także jednorodzinnych, przy jednoczesnym wprowadzeniu wyjątków mających na celu ochronę zabytków;\n6) rozszerzenie koordynacji robót budowlanych także na projekty prywatne, zwiększenie efektywności wykorzystania istniejącej infrastruktury oraz wprowadzenie wyjątków od udostępnienia informacji o niej;\n7) ustalenie maksymalnej stawki za 1 m2 umieszczanej infrastruktury w drogach wewnętrznych;\n8) doprecyzowanie przepisów planistycznych – eliminacja barier i ograniczeń lokalizowania inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej;\n9) dodanie dalszych uproszczeń i usprawnień procesu inwestycyjnego dla realizacji sieci o bardzo dużej przepustowości;\n10) wprowadzenie obowiązku załączania oświadczenia o instalacjach telekomunikacyjnych przy odbiorze budynków.\nPonadto stosowanie rozporządzenia GIA wymaga również zmian legislacyjnych w innych aktach prawnych niż zmiana Megaustawy, w szczególności w.:\n1) ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 889) – celem wprowadzenia uproszczeń w procedurach;\n2) ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 oraz z 2025 r. poz. 820 i 1006) – celem modyfikacji procedur w zakresie opiniowania i zatwierdzania projektów organizacji ruchu;\n3) ustawie z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221 oraz z 2025 r. poz. 637 i 820) – celem skrócenia terminów dotyczących wydania decyzji Prezesa UKE w 30 dni i zmian w procedurze.\nProjektowana ustawa zakłada również wdrożenie przyjętych przez Zespół Deregulacyjny dodatkowych, wpisujących się w stosowanie rozporządzenia GIA, propozycji dotyczących:\n1) redukcji obciążeń sprawozdawczych wynikających z Megaustawy przez zniesienie obowiązku raportowania infrastruktury telekomunikacyjnej opartej na miedzi oraz danych o przebiegu światłowodów w istniejącej już kanalizacji kablowej;\n2) wprowadzenia w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145,1222, 1717 i 1881 oraz z 2025 r. poz. 1077 i 1080) „milczącej zgody” Prezesa UKE względem projektów decyzji starosty;\n3) usprawnień procedury rozstrzygania sporów wynikających z ustawy z dnia 12 lipca 2024 r – Prawo komunikacji elektronicznej przez Prezesa UKE.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Michał Gramatyka Sekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC116
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
W dniu 12 listopada 2025 r. wejdzie w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/1309 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów wdrażania gigabitowych sieci łączności elektronicznej, zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 i uchylające dyrektywę 2014/61/UE (Dz. Urz. UE L 2024/1309 z 8.05.2024, str. 1) zwane dalej „rozporządzeniem GIA”. Rozporządzenie GIA ustanawia przepisy mające na celu przyspieszenie, uproszczenie i obniżenie kosztów wdrażania stacjonarnych i bezprzewodowych sieci o bardzo dużej przepustowości na całym terytorium Unii Europejskiej, w tym przez stosowne planowanie, usprawnioną koordynację i wprowadzenie uproszczonych i cyfrowych procedur udzielania zezwoleń, aby zmniejszyć obciążenia administracyjne spoczywające na operatorach i administracji krajowej. Od dnia 12 lutego 2026 r. nowe lub poddawane gruntownym remontom budynki będą musiały być wyposażone w infrastrukturę światłowodową. Pomimo bezpośredniego stosowania rozporządzenia GIA w państwach członkowskich Unii Europejskiej, jego przepisy nie wyczerpują wszystkich aspektów regulacyjnych i nie zapewniają pełnej harmonizacji w zakresie wdrażania infrastruktury telekomunikacyjnej. Mając na względzie zakres swobody pozostawionej państwom członkowskim Unii Europejskiej w zakresie ukształtowania ram instytucjonalno-organizacyjnych oraz stosowania wyłączeń przewidzianych w rozporządzeniu GIA, projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw, zwany dalej „zmianą Megaustawy”, ma na celu zapewnienie pełnej skuteczności stosowania rozporządzenia GIA w krajowym porządku prawnym. Zmiana Megaustawy zawiera również rozwiązania o charakterze deregulacyjnym, przygotowane w ramach prac Zespołu do spraw koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację, zwanego dalej „Zespołem Deregulacyjnym”, powołanego uchwałą Rady Ministrów z dnia 4 marca 2025 r. w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację (M.P. poz. 223, 712 i 713), które są tożsame z rozwiązaniami przewidzianymi w rozporządzeniu GIA. Zatwierdzone przez Zespół Deregulacyjny i skierowane do pilnego procedowania postulaty oznaczono w uzasadnieniu do zmiany Megaustawy numerami oficjalnych fiszek (realizowane postulaty zgodnie z ocenami propozycji deregulacyjnych również w sposób zmodyfikowany lub częściowy względem przedłożonych postulatów).
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Istotą projektowanych zmian jest umożliwienie stosowania rozporządzenia GIA. Proponowane rozwiązania zawarte w zmianie Megaustawy to m.in.: 1) dostosowanie i ujednolicenie definicji, także wprowadzenie nowych, aby zapewnić zgodność, spójność i praktyczną wykonalność rozporządzenia GIA; 2) rozszerzenie kręgu podmiotów zobowiązanych do udostępnienia infrastruktury technicznej oraz informacji o niej; 3) zmiany w procedurze zapewnienia dostępu do infrastruktury technicznej prowadzonej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej „Prezesem UKE”, polegające m.in. na rezygnacji z uzgodnień z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki i Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego przy jednoczesnym skróceniu czasu trwania postępowań administracyjnych do 30 dni; 4) rozszerzenie funkcjonalności punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji, by ułatwiał zawieranie umów o dostęp, a także umożliwiał elektroniczny dostęp do zawartych w nim danych; 5) wprowadzenie obowiązku wyposażania budynków w infrastrukturę światłowodową także jednorodzinnych, przy jednoczesnym wprowadzeniu wyjątków mających na celu ochronę zabytków; 6) rozszerzenie koordynacji robót budowlanych także na projekty prywatne, zwiększenie efektywności wykorzystania istniejącej infrastruktury oraz wprowadzenie wyjątków od udostępnienia informacji o niej; 7) ustalenie maksymalnej stawki za 1 m2 umieszczanej infrastruktury w drogach wewnętrznych; 8) doprecyzowanie przepisów planistycznych – eliminacja barier i ograniczeń lokalizowania inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej; 9) dodanie dalszych uproszczeń i usprawnień procesu inwestycyjnego dla realizacji sieci o bardzo dużej przepustowości; 10) wprowadzenie obowiązku załączania oświadczenia o instalacjach telekomunikacyjnych przy odbiorze budynków. Ponadto stosowanie rozporządzenia GIA wymaga również zmian legislacyjnych w innych aktach prawnych niż zmiana Megaustawy, w szczególności w.: 1) ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 889) – celem wprowadzenia uproszczeń w procedurach; 2) ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 oraz z 2025 r. poz. 820 i 1006) – celem modyfikacji procedur w zakresie opiniowania i zatwierdzania projektów organizacji ruchu; 3) ustawie z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221 oraz z 2025 r. poz. 637 i 820) – celem skrócenia terminów dotyczących wydania decyzji Prezesa UKE w 30 dni i zmian w procedurze. Projektowana ustawa zakłada również wdrożenie przyjętych przez Zespół Deregulacyjny dodatkowych, wpisujących się w stosowanie rozporządzenia GIA, propozycji dotyczących: 1) redukcji obciążeń sprawozdawczych wynikających z Megaustawy przez zniesienie obowiązku raportowania infrastruktury telekomunikacyjnej opartej na miedzi oraz danych o przebiegu światłowodów w istniejącej już kanalizacji kablowej; 2) wprowadzenia w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145,1222, 1717 i 1881 oraz z 2025 r. poz. 1077 i 1080) „milczącej zgody” Prezesa UKE względem projektów decyzji starosty; 3) usprawnień procedury rozstrzygania sporów wynikających z ustawy z dnia 12 lipca 2024 r – Prawo komunikacji elektronicznej przez Prezesa UKE.