W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC77","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana ustawa ma na celu uwzględnienie w polskim porządku prawnym przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, stosowania nazw napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystywania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 110/2008 (Dz. Urz. UE L 130 z 17.05.2019, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem 2019/787”. Dotyczy to umieszczania w opisie, prezentacji lub etykietowaniu napoju spirytusowego informacji o okresie leżakowania (dojrzewania) tego napoju spirytusowego oraz zapewnienia stosowania przepisów Unii Europejskiej w zakresie spełniania przez napoje spirytusowe wymagań określonych w ww. rozporządzeniu.\nOd dnia 25 maja 2021 r. zgodnie z ww. rozporządzeniem przedsiębiorcy mogą podawać w opisie, prezentacji lub etykietowaniu napoju spirytusowego okres leżakowania napoju spirytusowego wyłącznie wtedy, gdy leżakowanie takiego napoju odbywać się będzie pod nadzorem skarbowym państwa członkowskiego lub nadzorem zapewniającym równoważne gwarancje. Ponadto Komisja Europejska będzie publikowała rejestr organów wyznaczonych przez każde państwo członkowskie do nadzorowania takiego procesu leżakowania. Skala wyrobu napojów spirytusowych w Polsce, które są leżakowane i na których etykietach umieszcza się informacje o okresie ich leżakowania jest znikoma, niemniej jednak przepisy Unii Europejskiej w tym zakresie muszą zostać wykonane w prawie krajowym.\nW przypadku prowadzenia takiej produkcji w składzie podatkowym, wyrób taki jest objęty kontrolą celno-skarbową prowadzoną przez organy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), tj. przez naczelników urzędów celno-skarbowych, niemniej jednak KAS nie prowadzi czynności związanych z procesem leżakowania w ramach składu podatkowego, gdyż jego nadzór w składach podatkowych skupia się na ilości produkowanego alkoholu, od którego odprowadzany jest podatek akcyzowy. W związku z powyższym, w celu zapewnienia wykonania przepisów Unii Europejskiej niezbędne jest utworzenie systemu nadzoru zapewniającego równoważne gwarancje co system nadzoru skarbowego, które umożliwią właściwym naczelnikom urzędów celno-skarbowych wykonywanie kontroli w obszarze leżakowania alkoholu etylowego.\nSystem nadzoru/kontroli nad procesem leżakowania napojów spirytusowych będzie miał zastosowanie zarówno do napojów spirytusowych, destylatów pochodzenia rolniczego oraz alkoholi etylowych pochodzenia rolniczego,\nw rozumieniu przepisów rozporządzenia 2019/787.\nOrgany Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych podczas kontroli, w przypadku umieszczania na etykietach takich napojów spirytusowych informacji o okresie leżakowania najmłodszego składnika alkoholowego mają uprawnienia do przeprowadzania kontrolni na podstawie przepisów ustawy z 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 630).\nZ uwagi na fakt, że ewidencja producentów win (gronowych) (objętych przepisami Unii Europejskiej w zakresie organizacji rynku wina) jest prowadzona przez Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, planowane jest przeniesienie prowadzonych aktualnie przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych rejestrów działalności regulowanej do zakresu kompetencji Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Dotyczy to rejestrów:\n- działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych, prowadzonego na podstawie ustawy z dnia 18 października 2006 r. o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1419),\n- podmiotów wykonujących działalność w zakresie wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2352) oraz\n- producentów wyrobów tytoniowych, prowadzonego na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych.\nOprócz ww. rejestrów, do kompetencji Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa zostanie przekazany także prowadzony aktualnie przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych rejestr przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich. Jest to wprowadzane w odrębnej ustawie z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich (ustawa oczekuje na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw), która zmienia ustawę z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2019 r. poz. 1534, z późn. zm.). Wprowadzenie powyższych zmian pozwoli na efektywniejsze zaangażowanie w prace koncepcyjne związane z rozwojem rynku wina i wyrobów alkoholowych oraz lepszą współpracę z organizacjami zrzeszającymi producentów wyrobów winiarskich, piwa, napojów spirytusowych oraz alkoholu etylowego.\nProjekt ustawy doprecyzuje brzmienie przepisów określających dokumenty wymagane przy uzyskaniu wpisu do ww. rejestrów działalności regulowanej w celu ograniczenia przypadków złożenia przez przedsiębiorcę błędnego oświadczenia wymaganego przy wpisie do rejestru działalności regulowanej. Konsekwencją złożenia oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym jest wydanie decyzji o zakazie wykonywania działalności gospodarczej, a następnie wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru. O ponowy wpis do rejestru można ubiegać się po 3 latach.\nW toku uzgodnień międzyresortowych Minister Finansów zaproponował zaostrzenie sankcji za produkcję i obróbkę alkoholu etylowego i wyrobów tytoniowych. Wspomniana propozycja została uwzględniona w projekcie ustawy. Zgodnie z tą propozycją, kto bez wymaganego wpisu do rejestru:\n1) podmiotów wykonujących działalność w zakresie wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego wyrabia lub przetwarza taki alkohol albo\n2) producentów wyrobów tytoniowych wyrabia takie wyroby\n– będzie podlegał grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3 (obecnie do roku).\nKto będzie wykonywał taką działalność bez wymaganych wpisów do rejestru o znacznej wartości będzie podlegał karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5 (obecnie do 2 lat).\nW projekcie ustawy zaproponowano też dodatkowe sankcje za odkażanie skażonego alkoholu etylowego lub osłabianie działania środka skażającego oraz za popełnianie przestępstw, z których sprawca uczynił sobie stałe źródło dochodu.\nW kontekście powyższego należy zwrócić uwagę na zbieżność takiego rozwiązania z regulacjami zawartymi w ustawie\nz dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 2050) w zakresie nielegalnego wytwarzania, przetwarzania albo przerobu środków odurzających lub substancji psychotropowych albo przetwarzania słomy makowej. Penalizacją w tym przypadku objęte są zachowania uderzające jedynie w interes konkretnych podmiotów związanych\nz tą nielegalną sferą, obejmujące znacznie węższy krąg podmiotów niż w przypadku wyrobów alkoholowych\ni tytoniowych.\nZaproponowane surowe sankcje niewątpliwie wzmacniałyby funkcje prewencyjną tych przepisów, a tym samym funkcję ochronną w stosunku do użytkowników takich wyrobów.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projektowana ustawa:\n1) wdroży określone w rozporządzeniu 2019/787 wymagania odnoszące się do sprawowania nadzoru nad procesem leżakowania napojów spirytusowych w przypadku umieszczania w opisie, prezentacji lub etykietowaniu napoju spirytusowego informacji o okresie leżakowania (dojrzewania);\n2) wyznaczy organ administracji krajowej odpowiedzialny za sprawowanie nadzoru nad przepisami zawartymi w rozporządzeniu 2019/787 (Krajowa Administracja Skarbowa – w zakresie nadzoru nad procesem leżakowania napojów spirytusowych oraz Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych – zakresie nadzoru nad stosowaniem przepisów rozporządzenia 2019/787);\n3) przekaże Dyrektorowi Generalnemu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa kompetencję do prowadzenia następujących rejestrów działalności regulowanej:\na) rejestru działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych, co wymaga, m.in. zmiany przepisów art. 5 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych,\nb) rejestru podmiotów wykonujących działalność w zakresie wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego, co wymaga, m.in. dokonania zmiany przepisów art. 4 ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, \nc) rejestru producentów wyrobów tytoniowych, co wymaga, m.in. zmiany przepisów art. 4 ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych;\n4) doprecyzuje brzmienie przepisów określających dokumenty wymagane przy uzyskaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w pkt 3, co powinno ograniczyć przypadki złożenia przez przedsiębiorcę niezgodnego ze stanem faktycznym oświadczenia wymaganego przy składaniu wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej na podstawie błędnej oceny zgromadzonych przez niego dokumentów;\n5) uprości i skróci tryb wykreślenia przedsiębiorcy z ww. rejestrów działalności regulowanej w przypadku uprzedniego wydania prawomocnej decyzji o zakazie wykonywania działalności gospodarczej. Wykreślenie jest obecnie dokonywane decyzją administracyjną wydawaną w konsekwencji uprzedniego wydania decyzji o zakazie wykonywania działalności gospodarczej. Projekt wprowadza tu wydanie jednej decyzji administracyjnej;\n6) określi tryb postępowania w razie śmierci, rozwiązania albo przekształcenia przedsiębiorcy wpisanego do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w pkt 3 lub wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku których następuje następstwo prawne, albo w przypadku zbycia całości lub części przedsiębiorstwa.\n7) zaostrzy przepisy karne dla osób i podmiotów, które bez wymaganego wpisu do rejestru wyrabia i przetwarza alkohol etylowy albo wyrabia wyrobów tytoniowe.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Norbert Kaczmarczyk Sekretar Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 lipca 2022 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC77
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana ustawa ma na celu uwzględnienie w polskim porządku prawnym przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, stosowania nazw napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystywania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 110/2008 (Dz. Urz. UE L 130 z 17.05.2019, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem 2019/787”. Dotyczy to umieszczania w opisie, prezentacji lub etykietowaniu napoju spirytusowego informacji o okresie leżakowania (dojrzewania) tego napoju spirytusowego oraz zapewnienia stosowania przepisów Unii Europejskiej w zakresie spełniania przez napoje spirytusowe wymagań określonych w ww. rozporządzeniu.
Od dnia 25 maja 2021 r. zgodnie z ww. rozporządzeniem przedsiębiorcy mogą podawać w opisie, prezentacji lub etykietowaniu napoju spirytusowego okres leżakowania napoju spirytusowego wyłącznie wtedy, gdy leżakowanie takiego napoju odbywać się będzie pod nadzorem skarbowym państwa członkowskiego lub nadzorem zapewniającym równoważne gwarancje. Ponadto Komisja Europejska będzie publikowała rejestr organów wyznaczonych przez każde państwo członkowskie do nadzorowania takiego procesu leżakowania. Skala wyrobu napojów spirytusowych w Polsce, które są leżakowane i na których etykietach umieszcza się informacje o okresie ich leżakowania jest znikoma, niemniej jednak przepisy Unii Europejskiej w tym zakresie muszą zostać wykonane w prawie krajowym.
W przypadku prowadzenia takiej produkcji w składzie podatkowym, wyrób taki jest objęty kontrolą celno-skarbową prowadzoną przez organy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), tj. przez naczelników urzędów celno-skarbowych, niemniej jednak KAS nie prowadzi czynności związanych z procesem leżakowania w ramach składu podatkowego, gdyż jego nadzór w składach podatkowych skupia się na ilości produkowanego alkoholu, od którego odprowadzany jest podatek akcyzowy. W związku z powyższym, w celu zapewnienia wykonania przepisów Unii Europejskiej niezbędne jest utworzenie systemu nadzoru zapewniającego równoważne gwarancje co system nadzoru skarbowego, które umożliwią właściwym naczelnikom urzędów celno-skarbowych wykonywanie kontroli w obszarze leżakowania alkoholu etylowego.
System nadzoru/kontroli nad procesem leżakowania napojów spirytusowych będzie miał zastosowanie zarówno do napojów spirytusowych, destylatów pochodzenia rolniczego oraz alkoholi etylowych pochodzenia rolniczego,
w rozumieniu przepisów rozporządzenia 2019/787.
Organy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych podczas kontroli, w przypadku umieszczania na etykietach takich napojów spirytusowych informacji o okresie leżakowania najmłodszego składnika alkoholowego mają uprawnienia do przeprowadzania kontrolni na podstawie przepisów ustawy z 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 630).
Z uwagi na fakt, że ewidencja producentów win (gronowych) (objętych przepisami Unii Europejskiej w zakresie organizacji rynku wina) jest prowadzona przez Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, planowane jest przeniesienie prowadzonych aktualnie przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych rejestrów działalności regulowanej do zakresu kompetencji Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Dotyczy to rejestrów:
- działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych, prowadzonego na podstawie ustawy z dnia 18 października 2006 r. o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1419),
- podmiotów wykonujących działalność w zakresie wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2352) oraz
- producentów wyrobów tytoniowych, prowadzonego na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych.
Oprócz ww. rejestrów, do kompetencji Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa zostanie przekazany także prowadzony aktualnie przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych rejestr przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich. Jest to wprowadzane w odrębnej ustawie z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich (ustawa oczekuje na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw), która zmienia ustawę z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2019 r. poz. 1534, z późn. zm.). Wprowadzenie powyższych zmian pozwoli na efektywniejsze zaangażowanie w prace koncepcyjne związane z rozwojem rynku wina i wyrobów alkoholowych oraz lepszą współpracę z organizacjami zrzeszającymi producentów wyrobów winiarskich, piwa, napojów spirytusowych oraz alkoholu etylowego.
Projekt ustawy doprecyzuje brzmienie przepisów określających dokumenty wymagane przy uzyskaniu wpisu do ww. rejestrów działalności regulowanej w celu ograniczenia przypadków złożenia przez przedsiębiorcę błędnego oświadczenia wymaganego przy wpisie do rejestru działalności regulowanej. Konsekwencją złożenia oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym jest wydanie decyzji o zakazie wykonywania działalności gospodarczej, a następnie wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru. O ponowy wpis do rejestru można ubiegać się po 3 latach.
W toku uzgodnień międzyresortowych Minister Finansów zaproponował zaostrzenie sankcji za produkcję i obróbkę alkoholu etylowego i wyrobów tytoniowych. Wspomniana propozycja została uwzględniona w projekcie ustawy. Zgodnie z tą propozycją, kto bez wymaganego wpisu do rejestru:
1) podmiotów wykonujących działalność w zakresie wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego wyrabia lub przetwarza taki alkohol albo
2) producentów wyrobów tytoniowych wyrabia takie wyroby
– będzie podlegał grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3 (obecnie do roku).
Kto będzie wykonywał taką działalność bez wymaganych wpisów do rejestru o znacznej wartości będzie podlegał karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5 (obecnie do 2 lat).
W projekcie ustawy zaproponowano też dodatkowe sankcje za odkażanie skażonego alkoholu etylowego lub osłabianie działania środka skażającego oraz za popełnianie przestępstw, z których sprawca uczynił sobie stałe źródło dochodu.
W kontekście powyższego należy zwrócić uwagę na zbieżność takiego rozwiązania z regulacjami zawartymi w ustawie
z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 2050) w zakresie nielegalnego wytwarzania, przetwarzania albo przerobu środków odurzających lub substancji psychotropowych albo przetwarzania słomy makowej. Penalizacją w tym przypadku objęte są zachowania uderzające jedynie w interes konkretnych podmiotów związanych
z tą nielegalną sferą, obejmujące znacznie węższy krąg podmiotów niż w przypadku wyrobów alkoholowych
i tytoniowych.
Zaproponowane surowe sankcje niewątpliwie wzmacniałyby funkcje prewencyjną tych przepisów, a tym samym funkcję ochronną w stosunku do użytkowników takich wyrobów.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projektowana ustawa:
1) wdroży określone w rozporządzeniu 2019/787 wymagania odnoszące się do sprawowania nadzoru nad procesem leżakowania napojów spirytusowych w przypadku umieszczania w opisie, prezentacji lub etykietowaniu napoju spirytusowego informacji o okresie leżakowania (dojrzewania);
2) wyznaczy organ administracji krajowej odpowiedzialny za sprawowanie nadzoru nad przepisami zawartymi w rozporządzeniu 2019/787 (Krajowa Administracja Skarbowa – w zakresie nadzoru nad procesem leżakowania napojów spirytusowych oraz Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych – zakresie nadzoru nad stosowaniem przepisów rozporządzenia 2019/787);
3) przekaże Dyrektorowi Generalnemu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa kompetencję do prowadzenia następujących rejestrów działalności regulowanej:
a) rejestru działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych, co wymaga, m.in. zmiany przepisów art. 5 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych,
b) rejestru podmiotów wykonujących działalność w zakresie wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego, co wymaga, m.in. dokonania zmiany przepisów art. 4 ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych,
c) rejestru producentów wyrobów tytoniowych, co wymaga, m.in. zmiany przepisów art. 4 ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych;
4) doprecyzuje brzmienie przepisów określających dokumenty wymagane przy uzyskaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w pkt 3, co powinno ograniczyć przypadki złożenia przez przedsiębiorcę niezgodnego ze stanem faktycznym oświadczenia wymaganego przy składaniu wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej na podstawie błędnej oceny zgromadzonych przez niego dokumentów;
5) uprości i skróci tryb wykreślenia przedsiębiorcy z ww. rejestrów działalności regulowanej w przypadku uprzedniego wydania prawomocnej decyzji o zakazie wykonywania działalności gospodarczej. Wykreślenie jest obecnie dokonywane decyzją administracyjną wydawaną w konsekwencji uprzedniego wydania decyzji o zakazie wykonywania działalności gospodarczej. Projekt wprowadza tu wydanie jednej decyzji administracyjnej;
6) określi tryb postępowania w razie śmierci, rozwiązania albo przekształcenia przedsiębiorcy wpisanego do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w pkt 3 lub wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku których następuje następstwo prawne, albo w przypadku zbycia całości lub części przedsiębiorstwa.
7) zaostrzy przepisy karne dla osób i podmiotów, które bez wymaganego wpisu do rejestru wyrabia i przetwarza alkohol etylowy albo wyrabia wyrobów tytoniowe.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Norbert Kaczmarczyk Sekretar Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 lipca 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany