W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.03.2025 13:55 Monika Majewska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Finansów i Gospodarki
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej 3.0 15.10.2025 12:24 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej 2.0 10.10.2025 15:17 Magdalena Kucharska
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej 1.0 28.03.2025 13:55 Monika Majewska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD216","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Potrzeba wprowadzenia proponowanych rozwiązań wynika z analizy dotychczas obowiązujących przepisów, która wykazała konieczność uregulowania uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz byłych funkcjonariuszy Służby Celnej za okresy związane z przekształceniami organizacyjnymi w administracji podatkowej, celnej i skarbowej. \nProjektowane zmiany przepisów obejmują dwa rodzaje okresów pracy, które proponuje się aby stanowiły okresy równorzędne ze służbą w rozumieniu ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą zaopatrzeniową”. \nPierwsza zmiana ma na celu zniwelowanie negatywnych skutków wdrożenia reformy Krajowej Administracji Skarbowej, zwanej dalej „KAS”, dotyczącej grupy funkcjonariuszy, którzy wobec braku złożenia propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej, przyjęli propozycję zatrudnienia, która spowodowała utratę statusu funkcjonariusza, a tym samym wpłynęła w sposób bezpośredni na uprawnienia do świadczenia pieniężnego – emerytury policyjnej z systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych, jak również prawa do świadczenia motywacyjnego, o którym mowa w art. 226b ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o KAS”, przysługującego funkcjonariuszowi posiadającemu, co najmniej 25-letni staż służby, do którego wlicza się także okresy wskazane w art. 13 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej (okresy równorzędne). Są to funkcjonariusze, których stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, z późn. zm.). Funkcjonariusz mógł przyjąć propozycję pracy i jego stosunek służbowy przekształcał się w stosunek pracy albo odmówić przyjęcia tej propozycji i jego stosunek służbowy wygasał. Funkcjonariusz w związku z przyjęciem propozycji pracy, z dniem określonym w propozycji, stawał się pracownikiem cywilnym.\nByłym funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej w okresie zatrudnienia zostały powierzone zadania związane z realizacją ustawowych zadań KAS, która stanowi wyspecjalizowaną administrację rządową wykonującą zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz ochrony obszaru celnego Unii Europejskiej, a także zapewniającą obsługę i wsparcie podatnika i płatnika w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych oraz obsługę i wsparcie przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków celnych. \nPrzy czym podkreślenia wymaga, że po wejściu w życie ustawy o KAS i powstaniu nowych struktur organizacyjnych omawiane osoby pracowały w komórkach albo jednostkach organizacyjnych KAS, w których nie były realizowane zadania, do których uprawnienia posiadają wyłącznie funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, natomiast ich szczególna wiedza merytoryczna, doświadczenie zawodowe nabyte w okresie służby, a także posiadane kwalifikacje zawodowe zostały wykorzystane do zabezpieczenia prawidłowego funkcjonowania KAS w obszarach związanych m.in. z realizacją: \n- polityki celnej wynikającej z członkostwa w unii celnej Unii Europejskiej, \n- zadań wynikających z zakazów i ograniczeń w obrocie towarowym z zagranicą ustanowionych w szczególności ze względu na ochronę życia i zdrowia ludzi i zwierząt, roślin, środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa publicznego, konsumentów, bezpieczeństwa międzynarodowego, dziedzictwa narodowego, praw własności intelektualnej i środków polityki handlowej, \n- kontroli celno-skarbowej rynku. \nDodatkowo zmiany przepisów podyktowane są faktem, że wskutek upływu czasu nastąpił odpływ kadr w grupie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, na co miała wpływ zarówno ówczesna struktura wiekowa Służby Celno-Skarbowej, jak i włączenie funkcjonariuszy Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej do systemu zaopatrzenia służb mundurowych z dniem 1 stycznia 2018 r. Pracownicy, którzy pierwotnie wchodzili w skład omawianej grupy funkcjonariuszy, następnie zostali przeniesieni do służby w Służbie Celno-Skarbowej w trybie art. 150 ustawy o KAS (na skutek otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej – zainicjowanej przez kierownika jednostki albo na swój wniosek), wchodząc tym samym do zasobów kadrowych w grupie funkcjonariuszy w jednostkach organizacyjnych KAS, gwarantując i zabezpieczając właściwą realizację ustawowych zadań KAS, w tym również zastrzeżonych wyłącznie dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. \nDruga grupa zmian dotyczy pracowników Służby Celnej, która przejęła zadania od urzędów kontroli skarbowej (wraz z pracownikami je wykonującymi) z dniem 1 września 2003 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. poz. 137, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o WKS”. Były to zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 3a, 3b i 5a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. poz.1641, z późn. zm.) do wykonywania, których Służba Celna została uprawniona od 1 września 2003 r. na mocy zmian wprowadzonych do tej ustawy art. 24 pkt 1 lit. b tiret drugie i czwarte ustawy o WKS. Były to zadania w zakresie:\na) wymiaru i poboru podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów, \nb) kontroli, szczególnego nadzoru podatkowego, wymiaru i poboru podatku akcyzowego, \nc) kontroli przestrzegania legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców. \nMając na uwadze, że zadania przypisane Służbie Celnej w powyższym zakresie mogli wykonywać zarówno pracownicy, jak i funkcjonariusze celni, uzasadnionym jest przyjęcie, że okresy zatrudnienia przy wykonywaniu ww. zadań zostaną potraktowane jako okresy równorzędne ze służbą. Będą to mogły być okresy przy wykonywaniu zadań od 1 września 2003 r. do 30 czerwca 2010 r. \nWejście w życie projektowanych zmian stanowi wyraz spełnienia oczekiwań środowiska zawodowego i strony społecznej. Zaproponowane rozwiązania stanowią natomiast kompromis pomiędzy oczekiwaniami strony społecznej a możliwościami finansowymi budżetu państwa.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Rekomendowanym rozwiązaniem jest dokonanie zmian w dwóch ustawach: \n- ustawie zaopatrzeniowej, \n- ustawie o KAS. \nW zakresie zmian w ustawie zaopatrzeniowej projektowane przepisy pozwolą zaliczyć jako okres równorzędny ze służbą, okres zatrudnienia w jednostce organizacyjnej KAS w przypadku funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej i który następnie został przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej na podstawie art. 150 ustawy o KAS. Dzięki zaliczeniu ww. okresu do wysługi emerytalnej, świadczenie emerytalne funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej będzie uwzględniało również okres zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS, który nastąpił po przyjęciu przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej propozycji zatrudnienia, złożonych przez kierowników jednostek organizacyjnych KAS, w wymiarze łącznym nie większym niż 7 lat. Wskazany okres 7 lat obejmuje czas od kiedy następowały przekształcenia stosunków służbowych w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej do momentu, kiedy nastąpiło przekształcenie tych stosunków pracy w stosunek służbowy na podstawie art. 150 ustawy o KAS w stosunku do tych funkcjonariuszy, którzy powrócili do służby. \nPraca świadczona przez byłych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w tym okresie była niezwykle istotna z uwagi na prawidłowe funkcjonowanie nowo powstałej organizacji – KAS, a także przyczyniła się do efektywnej realizacji ustawowych zadań nałożonych na KAS, m.in. w zakresie obejmowania towarów procedurami celnymi, prowadzenia kontroli celno-skarbowej, rozpoznawania, wykrywania i zwalczania przestępstw oraz przestępstw karnych skarbowych czy wykroczeń karnych skarbowych należących do właściwości organów KAS, co miało na celu ograniczenie szarej strefy. \nDodatkowo planuje się uzupełnić przepisy ustawy zaopatrzeniowej o rozwiązania pozwalające uwzględnić – jako okres równorzędny ze służbą – czas pracy w Służbie Celnej dla członków korpusu służby cywilnej, którzy od 1 września 2003 r. wykonywali zadania przypisane tej służbie i których stosunki pracy zostały następnie przekształcone w stosunki służbowe na podstawie art. 22b ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej albo art. 99 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1799, z późn. zm.). \nW świetle ww. regulacji członkowie korpusu służby cywilnej zatrudnieni w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub jednostkach podległych lub nadzorowanych przez tego ministra mogli otrzymać, z urzędu, propozycję pełnienia służby w Służbie Celnej. Dotychczasowy stosunek pracy członka korpusu służby cywilnej, który przyjął propozycję, przekształcał się w stosunek służbowy na podstawie aktu mianowania, a okres stażu pracy w służbie cywilnej lub jednostkach organizacyjnych wliczał się do okresu służby w Służbie Celnej. Byli to zarówno dotychczasowi pracownicy, jak i funkcjonariusze celni, którzy wykonywali zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 3a, 3b i 5a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej w izbach celnych (zadania dotyczące realizacji polityki celnej państwa w części dotyczącej przywozu i wywozu towarów oraz wykonywania innych zadań), do których Służba Celna została uprawniona od 1 września 2003 r. \nPowyższe regulacje wpłyną na zwiększenie wysługi emerytalnej, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy zaopatrzeniowej, niemniej okresy te nie będą ujęte przy ustalaniu prawa do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Obowiązujące obecnie zasady nabywania uprawnień emerytalnych na podstawie ustawy zaopatrzeniowej, w zależności od określonej grupy funkcjonariuszy, przewidują, że: \n1) jeśli funkcjonariusz ma ustalone prawo do emerytury określonej w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1631, z późn. zm.), obliczonej z uwzględnieniem okresów służby lub okresów z nią równorzędnych, nie przysługuje mu uprawnienie do nabycia emerytury policyjnej – art. 12 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej; \n2) jeśli funkcjonariusz wystąpi o ustalenie emerytury na podstawie ustawy zaopatrzeniowej – okresy traktowane jako okresy równorzędne ze służbą zostaną zaliczone do wysługi emerytalnej w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy zaopatrzeniowej (na którą składają się okresy służby i okresy im równorzędne oraz wskazane w art. 14 i 16 tej ustawy okresy składkowe i nieskładkowe) i będą stanowiły podstawę naliczania emerytury przez organ emerytalny – Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej „ZER MSWiA”, w sposób określony odpowiednio w przepisach ustawy zaopatrzeniowej w zależności od grupy funkcjonariuszy, do której funkcjonariusz należy. W tym przypadku okresy zatrudnienia traktowane jako okresy równorzędne ze służbą skoro będą stanowić wysługę emerytalną, zostaną uwzględnione przy ustalaniu emerytury na podstawie ustawy zaopatrzeniowej i nie mogą stanowić podstawy do ustalania emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. \nNie zmienia zasady omówionej w pkt 2 okoliczność, że na podstawie przepisów ustawy zaopatrzeniowej funkcjonariusze, w określonych w przepisach tej ustawy przypadkach, posiadają prawo pobierania emerytury zarówno z ZER MSWiA, jak i z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej „ZUS”. Możliwość pobierania emerytury z ZUS obejmuje okresy niezaliczone do nabycia prawa czy przeliczenia emerytury z ZER MSWiA. \nPonadto, zaproponowana zostanie nowa regulacja, która pozwoli, w przypadku ponownego przyjęcia emeryta do służby w Służbie Celno-Skarbowej, na ponowne ustalenie wysokości emerytury, przez doliczenie nieuwzględnionych w wymiarze świadczenia okresów równorzędnych ze służbą, tj. okresu zatrudnienia w jednostce organizacyjnej KAS w przypadku funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej i który został następnie przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej na podstawie art. 150 ustawy o KAS. Warunkiem takiego zaliczenia byłoby pełnienie służby przez nieprzerwany okres co najmniej 12 miesięcy oraz złożenie wniosku przez emeryta po zakończeniu służby. \nW odniesieniu do ustawy o KAS projektowana zmiana jest zmianą wynikową związaną ze zmianami wprowadzonymi w ustawie zaopatrzeniowej.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jurand Drop Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 14 października 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD216
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Potrzeba wprowadzenia proponowanych rozwiązań wynika z analizy dotychczas obowiązujących przepisów, która wykazała konieczność uregulowania uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz byłych funkcjonariuszy Służby Celnej za okresy związane z przekształceniami organizacyjnymi w administracji podatkowej, celnej i skarbowej.
Projektowane zmiany przepisów obejmują dwa rodzaje okresów pracy, które proponuje się aby stanowiły okresy równorzędne ze służbą w rozumieniu ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą zaopatrzeniową”.
Pierwsza zmiana ma na celu zniwelowanie negatywnych skutków wdrożenia reformy Krajowej Administracji Skarbowej, zwanej dalej „KAS”, dotyczącej grupy funkcjonariuszy, którzy wobec braku złożenia propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej, przyjęli propozycję zatrudnienia, która spowodowała utratę statusu funkcjonariusza, a tym samym wpłynęła w sposób bezpośredni na uprawnienia do świadczenia pieniężnego – emerytury policyjnej z systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych, jak również prawa do świadczenia motywacyjnego, o którym mowa w art. 226b ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o KAS”, przysługującego funkcjonariuszowi posiadającemu, co najmniej 25-letni staż służby, do którego wlicza się także okresy wskazane w art. 13 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej (okresy równorzędne). Są to funkcjonariusze, których stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, z późn. zm.). Funkcjonariusz mógł przyjąć propozycję pracy i jego stosunek służbowy przekształcał się w stosunek pracy albo odmówić przyjęcia tej propozycji i jego stosunek służbowy wygasał. Funkcjonariusz w związku z przyjęciem propozycji pracy, z dniem określonym w propozycji, stawał się pracownikiem cywilnym.
Byłym funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej w okresie zatrudnienia zostały powierzone zadania związane z realizacją ustawowych zadań KAS, która stanowi wyspecjalizowaną administrację rządową wykonującą zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz ochrony obszaru celnego Unii Europejskiej, a także zapewniającą obsługę i wsparcie podatnika i płatnika w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych oraz obsługę i wsparcie przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków celnych.
Przy czym podkreślenia wymaga, że po wejściu w życie ustawy o KAS i powstaniu nowych struktur organizacyjnych omawiane osoby pracowały w komórkach albo jednostkach organizacyjnych KAS, w których nie były realizowane zadania, do których uprawnienia posiadają wyłącznie funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, natomiast ich szczególna wiedza merytoryczna, doświadczenie zawodowe nabyte w okresie służby, a także posiadane kwalifikacje zawodowe zostały wykorzystane do zabezpieczenia prawidłowego funkcjonowania KAS w obszarach związanych m.in. z realizacją:
- polityki celnej wynikającej z członkostwa w unii celnej Unii Europejskiej,
- zadań wynikających z zakazów i ograniczeń w obrocie towarowym z zagranicą ustanowionych w szczególności ze względu na ochronę życia i zdrowia ludzi i zwierząt, roślin, środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa publicznego, konsumentów, bezpieczeństwa międzynarodowego, dziedzictwa narodowego, praw własności intelektualnej i środków polityki handlowej,
- kontroli celno-skarbowej rynku.
Dodatkowo zmiany przepisów podyktowane są faktem, że wskutek upływu czasu nastąpił odpływ kadr w grupie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, na co miała wpływ zarówno ówczesna struktura wiekowa Służby Celno-Skarbowej, jak i włączenie funkcjonariuszy Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej do systemu zaopatrzenia służb mundurowych z dniem 1 stycznia 2018 r. Pracownicy, którzy pierwotnie wchodzili w skład omawianej grupy funkcjonariuszy, następnie zostali przeniesieni do służby w Służbie Celno-Skarbowej w trybie art. 150 ustawy o KAS (na skutek otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej – zainicjowanej przez kierownika jednostki albo na swój wniosek), wchodząc tym samym do zasobów kadrowych w grupie funkcjonariuszy w jednostkach organizacyjnych KAS, gwarantując i zabezpieczając właściwą realizację ustawowych zadań KAS, w tym również zastrzeżonych wyłącznie dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
Druga grupa zmian dotyczy pracowników Służby Celnej, która przejęła zadania od urzędów kontroli skarbowej (wraz z pracownikami je wykonującymi) z dniem 1 września 2003 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. poz. 137, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o WKS”. Były to zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 3a, 3b i 5a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. poz.1641, z późn. zm.) do wykonywania, których Służba Celna została uprawniona od 1 września 2003 r. na mocy zmian wprowadzonych do tej ustawy art. 24 pkt 1 lit. b tiret drugie i czwarte ustawy o WKS. Były to zadania w zakresie:
a) wymiaru i poboru podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów,
b) kontroli, szczególnego nadzoru podatkowego, wymiaru i poboru podatku akcyzowego,
c) kontroli przestrzegania legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców.
Mając na uwadze, że zadania przypisane Służbie Celnej w powyższym zakresie mogli wykonywać zarówno pracownicy, jak i funkcjonariusze celni, uzasadnionym jest przyjęcie, że okresy zatrudnienia przy wykonywaniu ww. zadań zostaną potraktowane jako okresy równorzędne ze służbą. Będą to mogły być okresy przy wykonywaniu zadań od 1 września 2003 r. do 30 czerwca 2010 r.
Wejście w życie projektowanych zmian stanowi wyraz spełnienia oczekiwań środowiska zawodowego i strony społecznej. Zaproponowane rozwiązania stanowią natomiast kompromis pomiędzy oczekiwaniami strony społecznej a możliwościami finansowymi budżetu państwa.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Rekomendowanym rozwiązaniem jest dokonanie zmian w dwóch ustawach:
- ustawie zaopatrzeniowej,
- ustawie o KAS.
W zakresie zmian w ustawie zaopatrzeniowej projektowane przepisy pozwolą zaliczyć jako okres równorzędny ze służbą, okres zatrudnienia w jednostce organizacyjnej KAS w przypadku funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej i który następnie został przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej na podstawie art. 150 ustawy o KAS. Dzięki zaliczeniu ww. okresu do wysługi emerytalnej, świadczenie emerytalne funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej będzie uwzględniało również okres zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS, który nastąpił po przyjęciu przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej propozycji zatrudnienia, złożonych przez kierowników jednostek organizacyjnych KAS, w wymiarze łącznym nie większym niż 7 lat. Wskazany okres 7 lat obejmuje czas od kiedy następowały przekształcenia stosunków służbowych w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej do momentu, kiedy nastąpiło przekształcenie tych stosunków pracy w stosunek służbowy na podstawie art. 150 ustawy o KAS w stosunku do tych funkcjonariuszy, którzy powrócili do służby.
Praca świadczona przez byłych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w tym okresie była niezwykle istotna z uwagi na prawidłowe funkcjonowanie nowo powstałej organizacji – KAS, a także przyczyniła się do efektywnej realizacji ustawowych zadań nałożonych na KAS, m.in. w zakresie obejmowania towarów procedurami celnymi, prowadzenia kontroli celno-skarbowej, rozpoznawania, wykrywania i zwalczania przestępstw oraz przestępstw karnych skarbowych czy wykroczeń karnych skarbowych należących do właściwości organów KAS, co miało na celu ograniczenie szarej strefy.
Dodatkowo planuje się uzupełnić przepisy ustawy zaopatrzeniowej o rozwiązania pozwalające uwzględnić – jako okres równorzędny ze służbą – czas pracy w Służbie Celnej dla członków korpusu służby cywilnej, którzy od 1 września 2003 r. wykonywali zadania przypisane tej służbie i których stosunki pracy zostały następnie przekształcone w stosunki służbowe na podstawie art. 22b ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej albo art. 99 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1799, z późn. zm.).
W świetle ww. regulacji członkowie korpusu służby cywilnej zatrudnieni w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub jednostkach podległych lub nadzorowanych przez tego ministra mogli otrzymać, z urzędu, propozycję pełnienia służby w Służbie Celnej. Dotychczasowy stosunek pracy członka korpusu służby cywilnej, który przyjął propozycję, przekształcał się w stosunek służbowy na podstawie aktu mianowania, a okres stażu pracy w służbie cywilnej lub jednostkach organizacyjnych wliczał się do okresu służby w Służbie Celnej. Byli to zarówno dotychczasowi pracownicy, jak i funkcjonariusze celni, którzy wykonywali zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 3a, 3b i 5a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej w izbach celnych (zadania dotyczące realizacji polityki celnej państwa w części dotyczącej przywozu i wywozu towarów oraz wykonywania innych zadań), do których Służba Celna została uprawniona od 1 września 2003 r.
Powyższe regulacje wpłyną na zwiększenie wysługi emerytalnej, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy zaopatrzeniowej, niemniej okresy te nie będą ujęte przy ustalaniu prawa do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Obowiązujące obecnie zasady nabywania uprawnień emerytalnych na podstawie ustawy zaopatrzeniowej, w zależności od określonej grupy funkcjonariuszy, przewidują, że:
1) jeśli funkcjonariusz ma ustalone prawo do emerytury określonej w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1631, z późn. zm.), obliczonej z uwzględnieniem okresów służby lub okresów z nią równorzędnych, nie przysługuje mu uprawnienie do nabycia emerytury policyjnej – art. 12 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej;
2) jeśli funkcjonariusz wystąpi o ustalenie emerytury na podstawie ustawy zaopatrzeniowej – okresy traktowane jako okresy równorzędne ze służbą zostaną zaliczone do wysługi emerytalnej w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy zaopatrzeniowej (na którą składają się okresy służby i okresy im równorzędne oraz wskazane w art. 14 i 16 tej ustawy okresy składkowe i nieskładkowe) i będą stanowiły podstawę naliczania emerytury przez organ emerytalny – Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej „ZER MSWiA”, w sposób określony odpowiednio w przepisach ustawy zaopatrzeniowej w zależności od grupy funkcjonariuszy, do której funkcjonariusz należy. W tym przypadku okresy zatrudnienia traktowane jako okresy równorzędne ze służbą skoro będą stanowić wysługę emerytalną, zostaną uwzględnione przy ustalaniu emerytury na podstawie ustawy zaopatrzeniowej i nie mogą stanowić podstawy do ustalania emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Nie zmienia zasady omówionej w pkt 2 okoliczność, że na podstawie przepisów ustawy zaopatrzeniowej funkcjonariusze, w określonych w przepisach tej ustawy przypadkach, posiadają prawo pobierania emerytury zarówno z ZER MSWiA, jak i z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej „ZUS”. Możliwość pobierania emerytury z ZUS obejmuje okresy niezaliczone do nabycia prawa czy przeliczenia emerytury z ZER MSWiA.
Ponadto, zaproponowana zostanie nowa regulacja, która pozwoli, w przypadku ponownego przyjęcia emeryta do służby w Służbie Celno-Skarbowej, na ponowne ustalenie wysokości emerytury, przez doliczenie nieuwzględnionych w wymiarze świadczenia okresów równorzędnych ze służbą, tj. okresu zatrudnienia w jednostce organizacyjnej KAS w przypadku funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej i który został następnie przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej na podstawie art. 150 ustawy o KAS. Warunkiem takiego zaliczenia byłoby pełnienie służby przez nieprzerwany okres co najmniej 12 miesięcy oraz złożenie wniosku przez emeryta po zakończeniu służby.
W odniesieniu do ustawy o KAS projektowana zmiana jest zmianą wynikową związaną ze zmianami wprowadzonymi w ustawie zaopatrzeniowej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiG
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jurand Drop Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiG
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 14 października 2025 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany