W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD202","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Obecnie obowiązujące przepisy nie zapewniają środków prawnych (osobom szczepionym przeciwko COVID-19, jak i realizującym szczepienia obowiązkowe), które umożliwiałyby szybkie uzyskanie świadczenia pieniężnego w związku z działaniami niepożądanymi w wyniku podania szczepionki.\nUjednolicenia wymagają przepisy dotyczące zasad przeprowadzenia szczepień ochronnych, dokumentacji szczepień, składanych raportów i sprawozdań dotyczących szczepień ochronnych.\nObecnie obowiązujące przepisy nie umożliwiają pełnego monitorowania chorób zakaźnych pod względem sekwencjonowania czynnika biologicznego i identyfikacji wariantów alarmowych.\n\nKoniecznym jest także wprowadzenie zmian w zakresie:\n- dokumentacji medycznej dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego umożliwiających ich udostępnianie w postaci elektronicznej;\n- dostępu jednostki organizacyjnej publicznej służby krwi do danych zawartych w zgłoszeniach, o których mowa w art. 27 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 ustawy zakaźnej;\n- umożliwienia osobom wystawiającym recepty automatycznego dostępu do danych osobowych oraz jednostkowych danych medycznych pacjentów w zakresie recept oraz dokumentów realizacji recept, tj. niewymagający uzyskiwania zgody pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego (analogicznie w przypadku produktów przepisywanych świadczeniobiorcom w okresie ciąży), a także dostępu kobiet w ciąży do bezpłatnego zaopatrzenia w wyroby medyczne oraz kobiet w okresie połogu w bezpłatne zaopatrzenie w leki i wyroby medyczne;\n- działalności Rzecznika Praw Pacjenta realizującego postępowanie w zakresie uzyskania świadczenia pieniężnego w związku działaniami niepożądanymi w wyniku podania szczepionki;\n- funkcjonowania systemów informacyjnych w ochronie zdrowia w związku z wystąpieniem epidemii;\n- usprawnienia procedur wydawania zleceń na wyroby medyczne i ich naprawę oraz w realizacji tych zleceń;\n- wprowadzenia nowych terminów prac integracyjnych w systemach informacyjnych funkcjonujących w ochronie zdrowia, których zrealizowanie nie jest możliwe z uwagi na zakres zmian wprowadzanych na bieżąco do tych systemów w związku z epidemią COVID-19;\n- umożliwienia studentom oraz absolwentom studiów na kierunku lekarskim oraz studiów I stopnia na kierunku pielęgniarstwo przeprowadzanie szczepień ochronnych przeciwko COVID-19.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt zakłada dodanie w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, zwanej dalej „ustawą zakaźną”, przepisów art. 17a-17i dotyczących świadczenia kompensacyjnego i tworzących Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych zwany dalej „Funduszem”, które zapewnią pacjentom środki prawne umożliwiające szybkie uzyskanie świadczenia pieniężnego w związku z zaistniałymi działaniami niepożądanymi spowodowanymi przez podanie szczepionki lub szczepionek. Zakłada się powołanie Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych. Świadczenia kompensacyjne będą uzyskiwane na drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Rzecznika Praw Pacjenta w wyznaczonym przepisami maksymalnie 60-dniowym terminie na rozpatrzenie wniosku, co zapewni szybkie ustalenie prawa do przedmiotowego świadczenia i jego wypłatę. Złożenie wniosku o przyznanie świadczenia kompensacyjnego będzie podlegało opłacie w wysokości 200 zł uiszczanej na rachunek bankowy Funduszu. Opłata będzie podlegać zwrotowi w przypadku przyznania świadczenia kompensacyjnego. Rozstrzygnięcie w sprawie zwrotu tej opłaty zawarte będzie w decyzji w sprawie przyznania świadczenia kompensacyjnego.\nW projekcie przewidziano ujednolicenie w zakresie procedur przeprowadzania szczepień ochronnych, uregulowanie kwestii prowadzenia dokumentacji medycznej w tym zakresie w przepisach o dokumentacji medycznej, wprowadzenie raportów z wykonania obowiązkowych szczepień ochronnych oraz z wykorzystania szczepionek zakupionych ze środków publicznych.\nW projekcie przewidziano wprowadzenie procedur monitorowania wariantów czynników zakaźnych oraz ich sekwencjonowania oraz przekazywania informacji w tym zakresie.\nRozszerzono katalog skierowań, na które wystawiane muszą być obligatoryjnie skierowania w postaci elektronicznej, oświadczenia opieki zdrowotnej z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień i zrezygnowano z określania wzoru skierowania do szpitala psychiatrycznego i odesłano w tym zakresie do przepisów o dokumentacji medycznej.\nDostosowano przepisy o publicznej służby krwi do zmian w systemach informatycznych w ochronie zdrowia w sposób zapewniający dostęp do danych zawartych w zgłoszeniach, o których mowa w art. 27 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 ustawy zakaźnej. Zaproponowane w projekcie zmiany mają charakter jedynie doprecyzowujący, tj. zmienia się tylko system, za pośrednictwem którego jednostkom tym będą dostarczane dane, przy czym rozwiązania te na chwilę obecną jeszcze nie działają od strony technicznej, więc zmiana ta ma jedynie wymiar prawny, a nie praktyczny.\nUmożliwiono osobom wystawiającym recepty automatycznego dostępu do danych osobowych oraz jednostkowych danych medycznych pacjentów w zakresie recept oraz dokumentów realizacji recept, tj. niewymagający uzyskiwania zgody pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego (analogicznie w przypadku produktów przepisywanych świadczeniobiorcom w okresie ciąży). Wprowadzono dodatkowe świadczenia - bezpłatne zaopatrzenie w wyroby medyczne dla kobiet w ciąży oraz bezpłatne zaopatrzenie w leki i wyroby medyczne dla kobiet w okresie połogu.\nWprowadzono rozwiązania zapewniające sprawne wykonywanie obowiązków Rzecznika Praw Pacjenta w zakresie prowadzenia postępowań dotyczących uzyskania świadczenia pieniężnego w związku działaniami niepożądanymi w wyniku podania szczepionki.\nWprowadzono rozwiązania usprawniające działania systemów informacyjnych w ochronie zdrowia dotyczących podpisywania dokumentacji, gromadzenia danych w Systemie Monitorowania Zagrożeń, działania Systemu Monitorowania Dostępności do Świadczeń Opieki Zdrowotnej, a także wprowadzono rozwiązania pozwalające na zastąpienie dotychczas prowadzonego systemu Ewidencji Wjazdów do Polski Systemem Ewidencji Występowania Chorób Zakaźnych i Przeciwdziałania tym chorobom.\nZaproponowano również rezygnację z papierowych zleceń na wyroby medyczne i ich naprawę realizowanych w systemie uproszczonym na rzecz postaci elektronicznej tych zleceń oraz wprowadzono nowe terminy realizacji tych funkcjonalności.\nZaproponowano nowe terminy realizacji prac integracyjnych w systemach teleinformatycznych.\nWskazano się w jakich przypadkach lekarz stażysta może udzielać świadczeń zdrowotnych poza podmiotem, w którym odbywa staż, tj. w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia lub w przypadku gdy prowadzi jednocześnie prace badawcze w dziedzinie nauk medycznych pod kierunkiem lekarza posiadającego prawo wykonywania zawodu.\nWskazano, że szczepienia p.Covid-19 mogą wykonywać również studenci kształcący się na piątym albo na szóstym roku studiów na kierunku lekarskim oraz studenci kształcący się na trzecim roku studiów I stopnia na kierunku pielęgniarstwo w okresie odbywania tych studiów i przez okres 6 miesięcy po ich zakończeniu.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Waldemar Kraska Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 lipca 2021 r. z AUTOPOPRAWKĄ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD202
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Obecnie obowiązujące przepisy nie zapewniają środków prawnych (osobom szczepionym przeciwko COVID-19, jak i realizującym szczepienia obowiązkowe), które umożliwiałyby szybkie uzyskanie świadczenia pieniężnego w związku z działaniami niepożądanymi w wyniku podania szczepionki.
Ujednolicenia wymagają przepisy dotyczące zasad przeprowadzenia szczepień ochronnych, dokumentacji szczepień, składanych raportów i sprawozdań dotyczących szczepień ochronnych.
Obecnie obowiązujące przepisy nie umożliwiają pełnego monitorowania chorób zakaźnych pod względem sekwencjonowania czynnika biologicznego i identyfikacji wariantów alarmowych.

Koniecznym jest także wprowadzenie zmian w zakresie:
- dokumentacji medycznej dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego umożliwiających ich udostępnianie w postaci elektronicznej;
- dostępu jednostki organizacyjnej publicznej służby krwi do danych zawartych w zgłoszeniach, o których mowa w art. 27 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 ustawy zakaźnej;
- umożliwienia osobom wystawiającym recepty automatycznego dostępu do danych osobowych oraz jednostkowych danych medycznych pacjentów w zakresie recept oraz dokumentów realizacji recept, tj. niewymagający uzyskiwania zgody pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego (analogicznie w przypadku produktów przepisywanych świadczeniobiorcom w okresie ciąży), a także dostępu kobiet w ciąży do bezpłatnego zaopatrzenia w wyroby medyczne oraz kobiet w okresie połogu w bezpłatne zaopatrzenie w leki i wyroby medyczne;
- działalności Rzecznika Praw Pacjenta realizującego postępowanie w zakresie uzyskania świadczenia pieniężnego w związku działaniami niepożądanymi w wyniku podania szczepionki;
- funkcjonowania systemów informacyjnych w ochronie zdrowia w związku z wystąpieniem epidemii;
- usprawnienia procedur wydawania zleceń na wyroby medyczne i ich naprawę oraz w realizacji tych zleceń;
- wprowadzenia nowych terminów prac integracyjnych w systemach informacyjnych funkcjonujących w ochronie zdrowia, których zrealizowanie nie jest możliwe z uwagi na zakres zmian wprowadzanych na bieżąco do tych systemów w związku z epidemią COVID-19;
- umożliwienia studentom oraz absolwentom studiów na kierunku lekarskim oraz studiów I stopnia na kierunku pielęgniarstwo przeprowadzanie szczepień ochronnych przeciwko COVID-19.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt zakłada dodanie w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, zwanej dalej „ustawą zakaźną”, przepisów art. 17a-17i dotyczących świadczenia kompensacyjnego i tworzących Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych zwany dalej „Funduszem”, które zapewnią pacjentom środki prawne umożliwiające szybkie uzyskanie świadczenia pieniężnego w związku z zaistniałymi działaniami niepożądanymi spowodowanymi przez podanie szczepionki lub szczepionek. Zakłada się powołanie Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych. Świadczenia kompensacyjne będą uzyskiwane na drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Rzecznika Praw Pacjenta w wyznaczonym przepisami maksymalnie 60-dniowym terminie na rozpatrzenie wniosku, co zapewni szybkie ustalenie prawa do przedmiotowego świadczenia i jego wypłatę. Złożenie wniosku o przyznanie świadczenia kompensacyjnego będzie podlegało opłacie w wysokości 200 zł uiszczanej na rachunek bankowy Funduszu. Opłata będzie podlegać zwrotowi w przypadku przyznania świadczenia kompensacyjnego. Rozstrzygnięcie w sprawie zwrotu tej opłaty zawarte będzie w decyzji w sprawie przyznania świadczenia kompensacyjnego.
W projekcie przewidziano ujednolicenie w zakresie procedur przeprowadzania szczepień ochronnych, uregulowanie kwestii prowadzenia dokumentacji medycznej w tym zakresie w przepisach o dokumentacji medycznej, wprowadzenie raportów z wykonania obowiązkowych szczepień ochronnych oraz z wykorzystania szczepionek zakupionych ze środków publicznych.
W projekcie przewidziano wprowadzenie procedur monitorowania wariantów czynników zakaźnych oraz ich sekwencjonowania oraz przekazywania informacji w tym zakresie.
Rozszerzono katalog skierowań, na które wystawiane muszą być obligatoryjnie skierowania w postaci elektronicznej, oświadczenia opieki zdrowotnej z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień i zrezygnowano z określania wzoru skierowania do szpitala psychiatrycznego i odesłano w tym zakresie do przepisów o dokumentacji medycznej.
Dostosowano przepisy o publicznej służby krwi do zmian w systemach informatycznych w ochronie zdrowia w sposób zapewniający dostęp do danych zawartych w zgłoszeniach, o których mowa w art. 27 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 ustawy zakaźnej. Zaproponowane w projekcie zmiany mają charakter jedynie doprecyzowujący, tj. zmienia się tylko system, za pośrednictwem którego jednostkom tym będą dostarczane dane, przy czym rozwiązania te na chwilę obecną jeszcze nie działają od strony technicznej, więc zmiana ta ma jedynie wymiar prawny, a nie praktyczny.
Umożliwiono osobom wystawiającym recepty automatycznego dostępu do danych osobowych oraz jednostkowych danych medycznych pacjentów w zakresie recept oraz dokumentów realizacji recept, tj. niewymagający uzyskiwania zgody pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego (analogicznie w przypadku produktów przepisywanych świadczeniobiorcom w okresie ciąży). Wprowadzono dodatkowe świadczenia - bezpłatne zaopatrzenie w wyroby medyczne dla kobiet w ciąży oraz bezpłatne zaopatrzenie w leki i wyroby medyczne dla kobiet w okresie połogu.
Wprowadzono rozwiązania zapewniające sprawne wykonywanie obowiązków Rzecznika Praw Pacjenta w zakresie prowadzenia postępowań dotyczących uzyskania świadczenia pieniężnego w związku działaniami niepożądanymi w wyniku podania szczepionki.
Wprowadzono rozwiązania usprawniające działania systemów informacyjnych w ochronie zdrowia dotyczących podpisywania dokumentacji, gromadzenia danych w Systemie Monitorowania Zagrożeń, działania Systemu Monitorowania Dostępności do Świadczeń Opieki Zdrowotnej, a także wprowadzono rozwiązania pozwalające na zastąpienie dotychczas prowadzonego systemu Ewidencji Wjazdów do Polski Systemem Ewidencji Występowania Chorób Zakaźnych i Przeciwdziałania tym chorobom.
Zaproponowano również rezygnację z papierowych zleceń na wyroby medyczne i ich naprawę realizowanych w systemie uproszczonym na rzecz postaci elektronicznej tych zleceń oraz wprowadzono nowe terminy realizacji tych funkcjonalności.
Zaproponowano nowe terminy realizacji prac integracyjnych w systemach teleinformatycznych.
Wskazano się w jakich przypadkach lekarz stażysta może udzielać świadczeń zdrowotnych poza podmiotem, w którym odbywa staż, tj. w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia lub w przypadku gdy prowadzi jednocześnie prace badawcze w dziedzinie nauk medycznych pod kierunkiem lekarza posiadającego prawo wykonywania zawodu.
Wskazano, że szczepienia p.Covid-19 mogą wykonywać również studenci kształcący się na piątym albo na szóstym roku studiów na kierunku lekarskim oraz studenci kształcący się na trzecim roku studiów I stopnia na kierunku pielęgniarstwo w okresie odbywania tych studiów i przez okres 6 miesięcy po ich zakończeniu.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Waldemar Kraska Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 lipca 2021 r. z AUTOPOPRAWKĄ
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany