W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz niektórych innych ustaw POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej, ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych oraz ustawy o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD128","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W ramach sprawowanego nadzoru nad dyrektorami urzędów żeglugi śródlądowej oraz Wodami Polskimi, analizą zadań tych jednostek oraz zadań będących w kompetencji ministrów właściwych do spraw gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej, zidentyfikowano obszary, które wymagają dodatkowych regulacji, część zaś doprecyzowania lub uzupełnienia. Rozwiązania wskazane w projekcie ustawy dotyczą rozwoju, funkcjonowania i bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej oraz zapewnienia realizacji polityki rozwoju śródlądowych dróg wodnych. Zaproponowane przepisy, uzupełniając zidentyfikowane braki, mają stworzyć warunki do poprawy stanu sektora żeglugi śródlądowej, zarówno na poziomie planistycznym, jak i operacyjnym i sieci dróg wodnych. Obecnie stwierdzono między innymi:\n- niewystarczający zakres kompetencji Wód Polskich w zakresie rozwoju i funkcjonowania śródlądowych dróg wodnych,\n- brak szczegółowych regulacji dotyczących nadzoru nad Wodami Polskimi w zakresie działań realizowanych\nna śródlądowych drogach wodnych i w obszarze żeglugi śródlądowej,\n- niewystarczający zakres obecnie istniejących dokumentów planistycznych w gospodarce wodnej, które uwzględniałyby potrzeby i uwarunkowania żeglugi śródlądowej,\n- brak regulacji dotyczących współpracy jednostek Wód Polskich z dyrektorami urzędów żeglugi śródlądowej w zakresie utrzymania i rozwoju śródlądowych dróg wodnych,\n- niedostateczny zakres kompetencji dyrektorów urzędów żeglugi,\n- mało elastyczne rozwiązania w zakresie warunków projektowych dla śródlądowych dróg wodnych oraz określania należności za korzystanie z dróg wodnych,\n- niewystarczające zabezpieczenie parametrów śródlądowych dróg wodnych, w kontekście dokumentów planistycznych i budowy infrastruktury krzyżującej się z tymi drogami wodnymi,\n- pojawiające się przypadki trudności z wyegzekwowaniem obowiązków ustawowych, mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo żeglugi,\n- brak odpowiednich narzędzi, które pozwoliłyby dyrektorom urzędów żeglugi śródlądowej na sprawowanie właściwego nadzoru nad podmiotami upoważnionymi przez nich do czynności pomiaru statków, czynności inspekcyjnych oraz do dokonywania przeglądów technicznych statków,\n- brak regulacji w zakresie współpracy dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej z administracją drogi wodnej i brak jednoznacznego przypisania niektórych zadań, do któregoś z tych podmiotów, co w konsekwencji może prowadzić do sporów kompetencyjnych,\n- nieprecyzyjność przepisów regulujących sposób i tryb załatwiania niektórych spraw przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej, skutkujących brakiem pewności postępowania przez użytkowników dróg wodnych,\n- brak jednoznacznych regulacji w zakresie otwierania i zamykania drogi wodnej oraz uprawiania żeglugi w porze nocnej, w tym regulacji umożliwiających warunkowe dopuszczenie do takiej żeglugi,\n- ograniczoną możliwość kształtowania polityki opłat za dostęp do dróg wodnych i infrastruktury funkcjonalnie powiązanej oraz brak możliwości elektronicznego poboru tych należności,\n- nieaktualność opłat za czynności wykonywane przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej pobieranych na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej,\n- niezgodność przepisów prawa krajowego z aktualnymi przepisami Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN), zawartej w Genewie dnia 26 maja 2000 r. w zakresie wydawania i przedłużania świadectwa eksperta ADN.\nDodatkowo, w ramach spraw prowadzonych przez ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej, związanych z Funduszem Żeglugi Śródlądowej, stwierdzono brak przepisów w ustawie z dnia 31 lipca 2019 r. o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 503 , z późn. zm.) w zakresie procedur zmiany planu finansowego Funduszu Żeglugi Śródlądowej i planu promocji żeglugi śródlądowej oraz zatwierdzenia planu promocji żeglugi śródlądowej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Niniejszy projekt ustawy przewiduje wprowadzenie, w szczególności następujących rozwiązań:\n- dotyczące doprecyzowanie kompetencji Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w zakresie inwestycji na śródlądowych drogach wodnych, utrzymania dróg wodnych, wdrażania polityki rozwoju śródlądowych dróg wodnych,\n- rozszerzenie kompetencji dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej,\n- włączenie do kompetencji ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej formalnego nadzoru nad realizacją przez Wody Polskie zadań dotyczących funkcjonowania oraz rozwoju śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi śródlądowej oraz budowy, przebudowy oraz modernizacji śródlądowych dróg wodnych,\n- wprowadzenie obowiązku opracowywania przez Wody Polskie sprawozdań z działalności dotyczącej funkcjonowania oraz rozwoju śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi śródlądowej oraz budowy, utrzymania, przebudowy oraz modernizacji śródlądowych dróg wodnych,\n- wprowadzenie możliwości rocznej oceny Wód Polskich w obszarze funkcjonowania oraz rozwoju śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi śródlądowej oraz budowy, przebudowy oraz modernizacji śródlądowych dróg wodnych,\n- w dziale gospodarka wodna wskazanie, że utrzymanie śródlądowych dróg wodnych następuje w porozumieniu\nz ministrem właściwym do spraw żeglugi śródlądowej,\n- usunięcie definicji śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym, i uporządkowanie istniejących przepisów, które odnoszą się do tej definicji, w tym usunięcie organów administracji żeglugi śródlądowej jako inwestora na tych drogach wodnych, pozostawiając zadania inwestycyjne w kompetencji Wód Polski jako administratora dróg wodnych,\n- wprowadzenie przepisów wzmacniających współpracę jednostek Wód Polskich z dyrektorami urzędów żeglugi i\nprzedsiębiorcami prowadzącymi działalność żeglugową w zakresie utrzymania i rozwoju śródlądowych dróg wodnych,\n- uporządkowanie i uzupełnienie przepisów dotyczących uwzględniania żeglugi śródlądowej, przy opracowywaniu dokumentów planistycznych w gospodarce wodnej,\n- określenie warunków projektowych dla infrastruktury krzyżującej się ze śródlądowymi drogami wodnymi, w tym\no znaczeniu międzynarodowym określonymi w Europejskim porozumieniu w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN),\n- uszczegółowienie i nadanie nowych kompetencji ministrowi właściwemu do spraw żeglugi śródlądowej w zakresie uzgadniania i opiniowania dokumentów planistycznych, w celu zapewnienia warunków dla rozwoju transportu wodnego śródlądowego,\n- wskazanie w ustawie - Prawo wodne warunków projektowych dla rozbudowy i modernizacji istniejących śródlądowych dróg wodnych oraz warunków przy projektowaniu nowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym,\n- wprowadzenie możliwości odstępstwa od warunków projektowych dla śródlądowych dróg wodnych, jeżeli to odstępstwo nie powoduje wstrzymania oraz zagrożenia bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej,\n- doprecyzowanie, że minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej opracowuje programy rozwoju śródlądowych dróg wodnych, oraz wskazanie, że do tych programów stosuje się przepisy dotyczące programów rozwoju, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,\n- uregulowanie kwestii związanych z uprawianiem żeglugi w porze nocnej,\n- uregulowanie kwestii związanych z otwieraniem i zamykaniem dróg wodnych oraz ruchem statków na zamkniętej drodze wodnej,\n- określenie i doprecyzowanie form oraz procedur załatwiania niektórych spraw przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej,\n- zapewnienie odpowiednich narzędzi dyrektorom urzędów żeglugi śródlądowej na sprawowanie właściwego nadzoru nad podmiotami upoważnionymi przez nich do czynności pomiaru statków, czynności inspekcyjnych oraz do dokonywania przeglądów technicznych statków, w tym możliwości cofania upoważnienia w określonych przypadkach,\n- określenie procedury oraz kryteriów dotyczących upoważniania i cofania upoważnień do wykonywania pomiaru statku, czynności inspekcyjnych oraz przeglądów technicznych statków,\n- uchylenie upoważnienia ustawowego dotyczącego upoważniania przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej podmiotów do wykonywania pomiaru statku, czynności inspekcyjnych oraz przeglądów technicznych statków oraz przeniesienie tych kompetencji do ustawy,\n- doprecyzowanie obowiązków właścicieli w zakresie oznakowania nawigacyjnego szlaku żeglownego, budowli i urządzeń hydrotechnicznych, przeszkód nawigacyjnych oraz budowli i linii przesyłowych krzyżujących się z drogą wodną i umożliwienie zawierania porozumień właściciela z administracją drogi wodnej w tym zakresie,\n- doprecyzowanie roli i zasady współpracy dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej oraz administracji drogi wodnej m.in. w zakresie zamykania i otwierania drogi wodnej, wyznaczania poziomu WWŻ,\n- nałożenie obowiązku zwrotu dokumentów bezpieczeństwa lub dokumentów kwalifikacyjnych, które zostały m.in. cofnięte bądź zawieszone,\n- doprecyzowanie przepisów dotyczących sankcji dla członka załogi statku uznanego winnym naruszenia przepisów żeglugowych,\n- wprowadzenie dodatkowych oraz wzmocnienie istniejących narzędzi prawnych, którymi dysponują dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej, w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi,\n- jednoznaczne uregulowanie kwestii zakazu kąpieli na szlakach żeglownych, a także w okolicy portów i przystani oraz śluz,\n- rozszerzenie katalogu kar administracyjnych w przypadku naruszenia istniejących już obowiązków,\n- wprowadzenie zakazu kąpieli na szlakach żeglownych, portach i przystaniach oraz w pobliżu śluz i pochylni, a także sankcji za nieprzestrzeganie tego zakazu,\n- wprowadzenie technicznych procedur zmiany planu finansowego Funduszu Żeglugi Śródlądowej i planu promocji żeglugi śródlądowej oraz zatwierdzenie planu promocji żeglugi śródlądowej,\n- wprowadzenie możliwości kształtowania polityki opłat - wprowadzenie możliwości określenia w drodze rozporządzenia odcinków dróg wodnych zwolnionych z należności m.in. za przewóz towarów statkami towarowymi, żeglugę statków pasażerskich i wycieczkowych oraz elektronicznego poboru tych należności za statki przeznaczone do sportu i rekreacji,\n- wprowadzenie ram prawnych dla wyznaczania tzw. stref bezpieczeństwa dla kąpielisk i miejsc okazjonalnie\nwykorzystywanych do kąpieli na śródlądowych drogach wodnych,\n- zaktualizowanie tabeli opłat za czynności wykonywane przez dyrektorów urzędów żeglugi,\n- dostosowanie procedury wydawania i przedłużania świadectw eksperta ADN.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD128
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W ramach sprawowanego nadzoru nad dyrektorami urzędów żeglugi śródlądowej oraz Wodami Polskimi, analizą zadań tych jednostek oraz zadań będących w kompetencji ministrów właściwych do spraw gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej, zidentyfikowano obszary, które wymagają dodatkowych regulacji, część zaś doprecyzowania lub uzupełnienia. Rozwiązania wskazane w projekcie ustawy dotyczą rozwoju, funkcjonowania i bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej oraz zapewnienia realizacji polityki rozwoju śródlądowych dróg wodnych. Zaproponowane przepisy, uzupełniając zidentyfikowane braki, mają stworzyć warunki do poprawy stanu sektora żeglugi śródlądowej, zarówno na poziomie planistycznym, jak i operacyjnym i sieci dróg wodnych. Obecnie stwierdzono między innymi:
- niewystarczający zakres kompetencji Wód Polskich w zakresie rozwoju i funkcjonowania śródlądowych dróg wodnych,
- brak szczegółowych regulacji dotyczących nadzoru nad Wodami Polskimi w zakresie działań realizowanych
na śródlądowych drogach wodnych i w obszarze żeglugi śródlądowej,
- niewystarczający zakres obecnie istniejących dokumentów planistycznych w gospodarce wodnej, które uwzględniałyby potrzeby i uwarunkowania żeglugi śródlądowej,
- brak regulacji dotyczących współpracy jednostek Wód Polskich z dyrektorami urzędów żeglugi śródlądowej w zakresie utrzymania i rozwoju śródlądowych dróg wodnych,
- niedostateczny zakres kompetencji dyrektorów urzędów żeglugi,
- mało elastyczne rozwiązania w zakresie warunków projektowych dla śródlądowych dróg wodnych oraz określania należności za korzystanie z dróg wodnych,
- niewystarczające zabezpieczenie parametrów śródlądowych dróg wodnych, w kontekście dokumentów planistycznych i budowy infrastruktury krzyżującej się z tymi drogami wodnymi,
- pojawiające się przypadki trudności z wyegzekwowaniem obowiązków ustawowych, mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo żeglugi,
- brak odpowiednich narzędzi, które pozwoliłyby dyrektorom urzędów żeglugi śródlądowej na sprawowanie właściwego nadzoru nad podmiotami upoważnionymi przez nich do czynności pomiaru statków, czynności inspekcyjnych oraz do dokonywania przeglądów technicznych statków,
- brak regulacji w zakresie współpracy dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej z administracją drogi wodnej i brak jednoznacznego przypisania niektórych zadań, do któregoś z tych podmiotów, co w konsekwencji może prowadzić do sporów kompetencyjnych,
- nieprecyzyjność przepisów regulujących sposób i tryb załatwiania niektórych spraw przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej, skutkujących brakiem pewności postępowania przez użytkowników dróg wodnych,
- brak jednoznacznych regulacji w zakresie otwierania i zamykania drogi wodnej oraz uprawiania żeglugi w porze nocnej, w tym regulacji umożliwiających warunkowe dopuszczenie do takiej żeglugi,
- ograniczoną możliwość kształtowania polityki opłat za dostęp do dróg wodnych i infrastruktury funkcjonalnie powiązanej oraz brak możliwości elektronicznego poboru tych należności,
- nieaktualność opłat za czynności wykonywane przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej pobieranych na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej,
- niezgodność przepisów prawa krajowego z aktualnymi przepisami Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN), zawartej w Genewie dnia 26 maja 2000 r. w zakresie wydawania i przedłużania świadectwa eksperta ADN.
Dodatkowo, w ramach spraw prowadzonych przez ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej, związanych z Funduszem Żeglugi Śródlądowej, stwierdzono brak przepisów w ustawie z dnia 31 lipca 2019 r. o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 503 , z późn. zm.) w zakresie procedur zmiany planu finansowego Funduszu Żeglugi Śródlądowej i planu promocji żeglugi śródlądowej oraz zatwierdzenia planu promocji żeglugi śródlądowej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Niniejszy projekt ustawy przewiduje wprowadzenie, w szczególności następujących rozwiązań:
- dotyczące doprecyzowanie kompetencji Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w zakresie inwestycji na śródlądowych drogach wodnych, utrzymania dróg wodnych, wdrażania polityki rozwoju śródlądowych dróg wodnych,
- rozszerzenie kompetencji dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej,
- włączenie do kompetencji ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej formalnego nadzoru nad realizacją przez Wody Polskie zadań dotyczących funkcjonowania oraz rozwoju śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi śródlądowej oraz budowy, przebudowy oraz modernizacji śródlądowych dróg wodnych,
- wprowadzenie obowiązku opracowywania przez Wody Polskie sprawozdań z działalności dotyczącej funkcjonowania oraz rozwoju śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi śródlądowej oraz budowy, utrzymania, przebudowy oraz modernizacji śródlądowych dróg wodnych,
- wprowadzenie możliwości rocznej oceny Wód Polskich w obszarze funkcjonowania oraz rozwoju śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi śródlądowej oraz budowy, przebudowy oraz modernizacji śródlądowych dróg wodnych,
- w dziale gospodarka wodna wskazanie, że utrzymanie śródlądowych dróg wodnych następuje w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw żeglugi śródlądowej,
- usunięcie definicji śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym, i uporządkowanie istniejących przepisów, które odnoszą się do tej definicji, w tym usunięcie organów administracji żeglugi śródlądowej jako inwestora na tych drogach wodnych, pozostawiając zadania inwestycyjne w kompetencji Wód Polski jako administratora dróg wodnych,
- wprowadzenie przepisów wzmacniających współpracę jednostek Wód Polskich z dyrektorami urzędów żeglugi i
przedsiębiorcami prowadzącymi działalność żeglugową w zakresie utrzymania i rozwoju śródlądowych dróg wodnych,
- uporządkowanie i uzupełnienie przepisów dotyczących uwzględniania żeglugi śródlądowej, przy opracowywaniu dokumentów planistycznych w gospodarce wodnej,
- określenie warunków projektowych dla infrastruktury krzyżującej się ze śródlądowymi drogami wodnymi, w tym
o znaczeniu międzynarodowym określonymi w Europejskim porozumieniu w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN),
- uszczegółowienie i nadanie nowych kompetencji ministrowi właściwemu do spraw żeglugi śródlądowej w zakresie uzgadniania i opiniowania dokumentów planistycznych, w celu zapewnienia warunków dla rozwoju transportu wodnego śródlądowego,
- wskazanie w ustawie - Prawo wodne warunków projektowych dla rozbudowy i modernizacji istniejących śródlądowych dróg wodnych oraz warunków przy projektowaniu nowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym,
- wprowadzenie możliwości odstępstwa od warunków projektowych dla śródlądowych dróg wodnych, jeżeli to odstępstwo nie powoduje wstrzymania oraz zagrożenia bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej,
- doprecyzowanie, że minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej opracowuje programy rozwoju śródlądowych dróg wodnych, oraz wskazanie, że do tych programów stosuje się przepisy dotyczące programów rozwoju, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
- uregulowanie kwestii związanych z uprawianiem żeglugi w porze nocnej,
- uregulowanie kwestii związanych z otwieraniem i zamykaniem dróg wodnych oraz ruchem statków na zamkniętej drodze wodnej,
- określenie i doprecyzowanie form oraz procedur załatwiania niektórych spraw przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej,
- zapewnienie odpowiednich narzędzi dyrektorom urzędów żeglugi śródlądowej na sprawowanie właściwego nadzoru nad podmiotami upoważnionymi przez nich do czynności pomiaru statków, czynności inspekcyjnych oraz do dokonywania przeglądów technicznych statków, w tym możliwości cofania upoważnienia w określonych przypadkach,
- określenie procedury oraz kryteriów dotyczących upoważniania i cofania upoważnień do wykonywania pomiaru statku, czynności inspekcyjnych oraz przeglądów technicznych statków,
- uchylenie upoważnienia ustawowego dotyczącego upoważniania przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej podmiotów do wykonywania pomiaru statku, czynności inspekcyjnych oraz przeglądów technicznych statków oraz przeniesienie tych kompetencji do ustawy,
- doprecyzowanie obowiązków właścicieli w zakresie oznakowania nawigacyjnego szlaku żeglownego, budowli i urządzeń hydrotechnicznych, przeszkód nawigacyjnych oraz budowli i linii przesyłowych krzyżujących się z drogą wodną i umożliwienie zawierania porozumień właściciela z administracją drogi wodnej w tym zakresie,
- doprecyzowanie roli i zasady współpracy dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej oraz administracji drogi wodnej m.in. w zakresie zamykania i otwierania drogi wodnej, wyznaczania poziomu WWŻ,
- nałożenie obowiązku zwrotu dokumentów bezpieczeństwa lub dokumentów kwalifikacyjnych, które zostały m.in. cofnięte bądź zawieszone,
- doprecyzowanie przepisów dotyczących sankcji dla członka załogi statku uznanego winnym naruszenia przepisów żeglugowych,
- wprowadzenie dodatkowych oraz wzmocnienie istniejących narzędzi prawnych, którymi dysponują dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej, w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi,
- jednoznaczne uregulowanie kwestii zakazu kąpieli na szlakach żeglownych, a także w okolicy portów i przystani oraz śluz,
- rozszerzenie katalogu kar administracyjnych w przypadku naruszenia istniejących już obowiązków,
- wprowadzenie zakazu kąpieli na szlakach żeglownych, portach i przystaniach oraz w pobliżu śluz i pochylni, a także sankcji za nieprzestrzeganie tego zakazu,
- wprowadzenie technicznych procedur zmiany planu finansowego Funduszu Żeglugi Śródlądowej i planu promocji żeglugi śródlądowej oraz zatwierdzenie planu promocji żeglugi śródlądowej,
- wprowadzenie możliwości kształtowania polityki opłat - wprowadzenie możliwości określenia w drodze rozporządzenia odcinków dróg wodnych zwolnionych z należności m.in. za przewóz towarów statkami towarowymi, żeglugę statków pasażerskich i wycieczkowych oraz elektronicznego poboru tych należności za statki przeznaczone do sportu i rekreacji,
- wprowadzenie ram prawnych dla wyznaczania tzw. stref bezpieczeństwa dla kąpielisk i miejsc okazjonalnie
wykorzystywanych do kąpieli na śródlądowych drogach wodnych,
- zaktualizowanie tabeli opłat za czynności wykonywane przez dyrektorów urzędów żeglugi,
- dostosowanie procedury wydawania i przedłużania świadectw eksperta ADN.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: