W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD270","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Obecnie obowiązująca ustawa z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zwalczaniu dopingu w sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1872, oraz z 2020 r. poz. 2391), zwana dalej „ustawą”, reguluje całokształt spraw związanych z funkcjonowaniem krajowego systemu antydopingowego. Zmiany zachodzące w międzynarodowych standardach w zakresie zwalczania dopingu w sporcie powodują jednak konieczność dostosowania do nich przepisów ustawy.\nOpracowanie projektu zmiany ustawy wynika z konieczności dostosowania polskich norm prawnych regulujących funkcjonowanie Polskiego Laboratorium Antydopingowego (PLAD) do zmienionego we wrześniu 2020 r. przez Światową Agencję Antydopingową Międzynarodowego Standardu dla Laboratoriów (ISL 2021). Obecnie brak jest przepisów krajowych niezbędnych do prawidłowego stosowania ISL 2021 od dnia 1 stycznia 2022 r.\nW związku z nowelizacją standardu, zachodzi konieczność zmiany podmiotu nadzorującego Polskie Laboratorium Antydopingowe (PLAD) i wprowadzenia odpowiednich zmian wynikowych w ustawie. Nowelizacją Międzynarodowego Standardu dla Laboratoriów (ISL 2021) zmieniono punkt 4.4.2.4 dotyczący niezależności operacyjnej i instytucjonalnej akredytowanych przez WADA laboratoriów antydopingowych. Nowe brzmienie standardu zakłada, że akredytowane przez WADA laboratorium antydopingowe nie może być „zarządzane, podległe albo być częścią krajowej agencji antydopingowej, organizacji sportowej, ministerstwa odpowiadającego w danym państwie za sport ani innego organu rządowego odpowiadającego za sport.” Zgodnie z ISL 2021 Państwa muszą zapewnić tak rozumianą niezależność laboratorium antydopingowego do 1 stycznia 2022 r. Akredytowane przez WADA Polskie Laboratorium Antydopingowe (PLAD) jest państwową osobą prawną i funkcjonuje na mocy ustawy. Zgodnie z art. 47a ust. 2 ustawy jest nadzorowane przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, co stoi w sprzeczności z ww. zapisami ISL 2021. W związku z faktem, że Międzynarodowy Standard dla Laboratoriów jest dokumentem wiążącym dla akredytowanych laboratoriów, a brak wypełnienia jego założeń będzie skutkował odebraniem akredytacji WADA lub długotrwałym jej zawieszeniem do momentu wprowadzenia odpowiednich rozwiązań legislacyjnych, zachodzi konieczność zmiany ministra obecnie nadzorującego Laboratorium oraz przepisów, których następstwem jest sprawowanie przypisanego nadzoru.\nPonadto projekt ustawy dostosowuje okres na jaki nadawane są uprawnienia kontrolerów antydopingowych do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2021 r. Międzynarodowego Standardu WADA dot. Badań i Śledztw. Zgodnie ze standardem uprawnienia kontrolerów antydopingowych powinny być nadawane na okres 2 lat a nie na okres 3 lat jak wskazuje art. 26 ust. 1 ustawy. Podczas przeprowadzonego w listopadzie 2020 r. audytu Polskiej Agencji Antydopingowej, WADA zwróciła się z prośbą o usunięcie tej rozbieżności.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Zaproponowane zmiany w ustawie uwzględniają wskazany w pkt 1 OSR problem dotyczący dokonania zmiany organu nadzorującego PLAD. W projekcie ustawy proponuje się przejęcie nadzoru nad PLAD przez ministra właściwego do spraw zdrowia. W związku z tym w art. 1 pkt 1 projektu przewiduje się dokonanie zmian w artykułach ustawy dotyczących różnych aspektów nadzoru nad PLAD, dokonywanych dotychczas przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. Zmiany te polegają na zastąpieniu ministra właściwego do spraw kultury fizycznej przez ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie:\n1) art. 47a ust. 2 i ust. 3 ustawy - sprawowania nadzoru nad PLAD oraz nadawaniu statutu Laboratorium;\n2) art. 47d ust. 2 pkt 3 i pkt 6 oraz ust. 4 ustawy - występowania przez Dyrektora Laboratorium do ministra nadzorującego z wnioskami w sprawie wysokości dotacji podmiotowej z budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie działalności bieżącej Laboratorium (ust. 2 pkt 3), sporządzania i przedstawiania przez Dyrektora Laboratorium ministrowi nadzorującemu, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, sprawozdania z działalności Laboratorium w roku poprzednim (ust. 2 pkt 6), przekazywania przez Dyrektora Laboratorium ministrowi nadzorującemu informacji o przeprowadzonych w Laboratorium kontrolach. Po zakończeniu kontroli oraz po otrzymaniu wystąpienia pokontrolnego Dyrektor Laboratorium przekazuje ministrowi właściwemu nadzorującemu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego, kopię tego wystąpienia oraz informację o działaniach podjętych w związku z jego realizacją (ust. 4);\n3) art. 47g ust. 1, ust. 4 i ust. 5 ustawy - powoływania i odwoływania Dyrektora Laboratorium;\n4) art. 47h ust. 1-4, ust. 8 i ust 10 ustawy - naboru na stanowisko Dyrektora Laboratorium;\n5) art. 47l ust. 1 i ust. 3 ustawy - powoływania i odwoływania Rady Laboratorium;\n6) art. 47n ust. 2 pkt 2 i ust. 4 ustawy - zwoływania posiedzeń Rady Laboratorium;\n7) art. 47s ust. 3 i ust. 4 ustawy - zatwierdzania planu finansowego Laboratorium;\n8) art. 47t w ust. 4 ustawy – podejmowania decyzji w sprawie podziału wyniku finansowego Laboratorium;\n9) art. 47u ust. 2-4 ustawy - wyboru firmy audytorskiej do badania rocznego sprawozdania finansowego Laboratorium (ust. 2), przedstawienia przez Dyrektora Laboratorium ministrowi nadzorującemu rocznego sprawozdania finansowego Laboratorium (ust. 3), zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Laboratorium (ust. 4).\nW art. 1 pkt 2 projektu ustawy przewiduje się zmianę art. 26 ust. 1 ustawy polegającą na skróceniu do 2 lat okresu na który nadaje się uprawnienia kontrolera antydopingowego.\nPonadto w przedmiotowym projekcie w art. 1 pkt 3 wprowadza się w art. 47 ustawy doprecyzowanie wskazujące jednoznacznie, że dotacji celowych, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1, Polskiej Agencji Antydopingowej może udzielać minister właściwy do spraw kultury fizycznej. Jednocześnie w art. 47 ustawy proponuje się zmianę w art. 47 ustawy (art. 1 pkt 3 projektu ustawy) umożliwiającą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia dofinansowanie działań mających na celu przeciwdziałanie dopingowi w sporcie co pozwoli na przekazywanie dotacji dla Laboratorium.\nProponuje się również zmianę przepisów art. 47j ustawy (art. 1 pkt 4 projektu ustawy) i art. 47l ustawy (art. 1 pkt 5 projektu ustawy) w zakresie liczby członków i sposobu powoływania Rady PLAD w związku z tym, że minister właściwy do spraw zdrowia będzie organem powołującym i odwołującym członków Rady.\nOprócz tego zmiany dokonywane niniejszą ustawą wymagają wprowadzenia nowych przepisów monitorujących oraz reguł korygujących ze względu na podział na dwóch działowych ministrów zgodnie z przypisanymi zadaniami, tym samym proponuje się uchylenie art. 57 ustawy (art. 1 pkt 6 projektu ustawy) i dodanie art. 57a, stanowiącego o limitach wydatków z budżetu państwa, za który odpowiadać będzie minister właściwy do spraw zdrowia oraz art. 57b stanowiącego o limitach wydatków z budżetu państwa, za który odpowiadać będzie minister właściwy do spraw kultury fizycznej (art. 1 pkt 7 projektu ustawy).\nW art. 2 projektu wprowadzono przepis umożliwiający wydanie przez Prezesa Rady Ministrów rozporządzenia w zakresie przeniesienia wydatków budżetowych związanych z finansowaniem Laboratorium z części 25 – Kultura Fizyczna budżetu państwa do części – 46 Zdrowie. Wprowadzenie tego przepisu jest niezbędne w celu umożliwienia finansowania przez Ministraa Zdrowia finansowania zadań z nadzorem nad PLAD od 1 stycznia 2022 r. w przypadku gdyby niniejszy projekt został przyjęty przez Radę Ministrów po ustaleniu przez Ministra Finansów limitów budżetowych na 2022 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MKDNiS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Krupka Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MKDNiS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23 listopada 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD270
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Obecnie obowiązująca ustawa z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zwalczaniu dopingu w sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1872, oraz z 2020 r. poz. 2391), zwana dalej „ustawą”, reguluje całokształt spraw związanych z funkcjonowaniem krajowego systemu antydopingowego. Zmiany zachodzące w międzynarodowych standardach w zakresie zwalczania dopingu w sporcie powodują jednak konieczność dostosowania do nich przepisów ustawy.
Opracowanie projektu zmiany ustawy wynika z konieczności dostosowania polskich norm prawnych regulujących funkcjonowanie Polskiego Laboratorium Antydopingowego (PLAD) do zmienionego we wrześniu 2020 r. przez Światową Agencję Antydopingową Międzynarodowego Standardu dla Laboratoriów (ISL 2021). Obecnie brak jest przepisów krajowych niezbędnych do prawidłowego stosowania ISL 2021 od dnia 1 stycznia 2022 r.
W związku z nowelizacją standardu, zachodzi konieczność zmiany podmiotu nadzorującego Polskie Laboratorium Antydopingowe (PLAD) i wprowadzenia odpowiednich zmian wynikowych w ustawie. Nowelizacją Międzynarodowego Standardu dla Laboratoriów (ISL 2021) zmieniono punkt 4.4.2.4 dotyczący niezależności operacyjnej i instytucjonalnej akredytowanych przez WADA laboratoriów antydopingowych. Nowe brzmienie standardu zakłada, że akredytowane przez WADA laboratorium antydopingowe nie może być „zarządzane, podległe albo być częścią krajowej agencji antydopingowej, organizacji sportowej, ministerstwa odpowiadającego w danym państwie za sport ani innego organu rządowego odpowiadającego za sport.” Zgodnie z ISL 2021 Państwa muszą zapewnić tak rozumianą niezależność laboratorium antydopingowego do 1 stycznia 2022 r. Akredytowane przez WADA Polskie Laboratorium Antydopingowe (PLAD) jest państwową osobą prawną i funkcjonuje na mocy ustawy. Zgodnie z art. 47a ust. 2 ustawy jest nadzorowane przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, co stoi w sprzeczności z ww. zapisami ISL 2021. W związku z faktem, że Międzynarodowy Standard dla Laboratoriów jest dokumentem wiążącym dla akredytowanych laboratoriów, a brak wypełnienia jego założeń będzie skutkował odebraniem akredytacji WADA lub długotrwałym jej zawieszeniem do momentu wprowadzenia odpowiednich rozwiązań legislacyjnych, zachodzi konieczność zmiany ministra obecnie nadzorującego Laboratorium oraz przepisów, których następstwem jest sprawowanie przypisanego nadzoru.
Ponadto projekt ustawy dostosowuje okres na jaki nadawane są uprawnienia kontrolerów antydopingowych do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2021 r. Międzynarodowego Standardu WADA dot. Badań i Śledztw. Zgodnie ze standardem uprawnienia kontrolerów antydopingowych powinny być nadawane na okres 2 lat a nie na okres 3 lat jak wskazuje art. 26 ust. 1 ustawy. Podczas przeprowadzonego w listopadzie 2020 r. audytu Polskiej Agencji Antydopingowej, WADA zwróciła się z prośbą o usunięcie tej rozbieżności.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Zaproponowane zmiany w ustawie uwzględniają wskazany w pkt 1 OSR problem dotyczący dokonania zmiany organu nadzorującego PLAD. W projekcie ustawy proponuje się przejęcie nadzoru nad PLAD przez ministra właściwego do spraw zdrowia. W związku z tym w art. 1 pkt 1 projektu przewiduje się dokonanie zmian w artykułach ustawy dotyczących różnych aspektów nadzoru nad PLAD, dokonywanych dotychczas przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. Zmiany te polegają na zastąpieniu ministra właściwego do spraw kultury fizycznej przez ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie:
1) art. 47a ust. 2 i ust. 3 ustawy - sprawowania nadzoru nad PLAD oraz nadawaniu statutu Laboratorium;
2) art. 47d ust. 2 pkt 3 i pkt 6 oraz ust. 4 ustawy - występowania przez Dyrektora Laboratorium do ministra nadzorującego z wnioskami w sprawie wysokości dotacji podmiotowej z budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie działalności bieżącej Laboratorium (ust. 2 pkt 3), sporządzania i przedstawiania przez Dyrektora Laboratorium ministrowi nadzorującemu, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, sprawozdania z działalności Laboratorium w roku poprzednim (ust. 2 pkt 6), przekazywania przez Dyrektora Laboratorium ministrowi nadzorującemu informacji o przeprowadzonych w Laboratorium kontrolach. Po zakończeniu kontroli oraz po otrzymaniu wystąpienia pokontrolnego Dyrektor Laboratorium przekazuje ministrowi właściwemu nadzorującemu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego, kopię tego wystąpienia oraz informację o działaniach podjętych w związku z jego realizacją (ust. 4);
3) art. 47g ust. 1, ust. 4 i ust. 5 ustawy - powoływania i odwoływania Dyrektora Laboratorium;
4) art. 47h ust. 1-4, ust. 8 i ust 10 ustawy - naboru na stanowisko Dyrektora Laboratorium;
5) art. 47l ust. 1 i ust. 3 ustawy - powoływania i odwoływania Rady Laboratorium;
6) art. 47n ust. 2 pkt 2 i ust. 4 ustawy - zwoływania posiedzeń Rady Laboratorium;
7) art. 47s ust. 3 i ust. 4 ustawy - zatwierdzania planu finansowego Laboratorium;
8) art. 47t w ust. 4 ustawy – podejmowania decyzji w sprawie podziału wyniku finansowego Laboratorium;
9) art. 47u ust. 2-4 ustawy - wyboru firmy audytorskiej do badania rocznego sprawozdania finansowego Laboratorium (ust. 2), przedstawienia przez Dyrektora Laboratorium ministrowi nadzorującemu rocznego sprawozdania finansowego Laboratorium (ust. 3), zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Laboratorium (ust. 4).
W art. 1 pkt 2 projektu ustawy przewiduje się zmianę art. 26 ust. 1 ustawy polegającą na skróceniu do 2 lat okresu na który nadaje się uprawnienia kontrolera antydopingowego.
Ponadto w przedmiotowym projekcie w art. 1 pkt 3 wprowadza się w art. 47 ustawy doprecyzowanie wskazujące jednoznacznie, że dotacji celowych, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1, Polskiej Agencji Antydopingowej może udzielać minister właściwy do spraw kultury fizycznej. Jednocześnie w art. 47 ustawy proponuje się zmianę w art. 47 ustawy (art. 1 pkt 3 projektu ustawy) umożliwiającą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia dofinansowanie działań mających na celu przeciwdziałanie dopingowi w sporcie co pozwoli na przekazywanie dotacji dla Laboratorium.
Proponuje się również zmianę przepisów art. 47j ustawy (art. 1 pkt 4 projektu ustawy) i art. 47l ustawy (art. 1 pkt 5 projektu ustawy) w zakresie liczby członków i sposobu powoływania Rady PLAD w związku z tym, że minister właściwy do spraw zdrowia będzie organem powołującym i odwołującym członków Rady.
Oprócz tego zmiany dokonywane niniejszą ustawą wymagają wprowadzenia nowych przepisów monitorujących oraz reguł korygujących ze względu na podział na dwóch działowych ministrów zgodnie z przypisanymi zadaniami, tym samym proponuje się uchylenie art. 57 ustawy (art. 1 pkt 6 projektu ustawy) i dodanie art. 57a, stanowiącego o limitach wydatków z budżetu państwa, za który odpowiadać będzie minister właściwy do spraw zdrowia oraz art. 57b stanowiącego o limitach wydatków z budżetu państwa, za który odpowiadać będzie minister właściwy do spraw kultury fizycznej (art. 1 pkt 7 projektu ustawy).
W art. 2 projektu wprowadzono przepis umożliwiający wydanie przez Prezesa Rady Ministrów rozporządzenia w zakresie przeniesienia wydatków budżetowych związanych z finansowaniem Laboratorium z części 25 – Kultura Fizyczna budżetu państwa do części – 46 Zdrowie. Wprowadzenie tego przepisu jest niezbędne w celu umożliwienia finansowania przez Ministraa Zdrowia finansowania zadań z nadzorem nad PLAD od 1 stycznia 2022 r. w przypadku gdyby niniejszy projekt został przyjęty przez Radę Ministrów po ustaleniu przez Ministra Finansów limitów budżetowych na 2022 r.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKDNiS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Krupka Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKDNiS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23 listopada 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany