W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD196","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa stanowi kolejny etap cyfryzacji procesów administracyjnych w obszarze budownictwa.\nPomimo, że ostatnie nowelizacje ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, 2127 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11), zwanej dalej „ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane”, w znacznym stopniu uprościły proces inwestycyjny i procedury w obszarze budownictwa, to jednak dokumentowanie przebiegu robót budowlanych, w szczególności prowadzenie dziennika budowy pozostaje możliwe do realizacji tylko w drodze papierowej. Tym samym inwestor pragnący udokumentować działania podejmowane na terenie budowy musi prowadzić dziennik budowy w postaci papierowej, a w celu jego uzyskania musi udać się do organu administracji architektoniczno-budowlanej (w wyjątkowych przypadkach organu nadzoru budowlanego). Analogicznie wygląda kwestia prowadzenia książki obiektu budowlanego – obecnie książka obiektu budowlanego jest prowadzona w postaci papierowej a wpisy są dokonywane ręcznie.\nPonadto, problemem jest również obecna, anachroniczna, forma prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Aktualnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane wymagają, aby wpisów do ww. centralnych rejestrów dokonywać na podstawie ostatecznych decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych i ukaraniu w trybie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Decyzje te są przekazywane do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego przez izby samorządu zawodowego, a następnie dane z tych decyzji są wprowadzane do centralnych rejestrów. Aktualna sytuacja epidemiologiczna pokazała, jak przestarzałe i nieadekwatne do postępu technologicznego jest to rozwiązanie.\nProjekt proponuje również zmiany przepisów w zakresie przeprowadzania egzaminów na uprawnienia budowlane oraz trybu pracy organów samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa z uwagi na zaistniałą sytuacją epidemiczną.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Podstawowym założeniem i celem projektowanej ustawy jest umożliwienie obywatelom – inwestorom prowadzenie dziennika budowy oraz dokumentowanie przebiegu robót budowlanych w postaci elektronicznej. Ponadto, projekt ustawy wprowadza możliwość prowadzenia w postaci elektronicznej książki obiektu budowlanego. Dodatkowo w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane wprowadza przepisy regulujące działanie portalu e-Budownictwo.\nProjektowana ustawa przewiduje także dostosowanie prowadzonych na gruncie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie do wymogów współczesnych systemów teleinformatycznych.\nUstawa o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa przewiduje nowelizację ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, która wprowadzi dla inwestora alternatywne rozwiązanie w odniesieniu do obecnego stanu prawnego, czyli możliwość prowadzenia dziennika budowy w postaci elektronicznej. Dzięki temu inwestor otrzyma możliwość monitorowania wpisów dokonywanych w dzienniku budowy z dowolnego miejsca (np. z własnego mieszkania) na urządzeniu mobilnym (np. na telefonie komórkowym), bez konieczności udawania się na teren budowy. Inwestor np. poprzez swój komputer lub telefon będzie mógł na bieżąco analizować wpisy dotyczące postępu prac poprzez analizę elektronicznego dziennika budowy.\nJednocześnie zachowana zostanie dotychczasowa forma prowadzenia dziennika budowy, czyli forma papierowa. Natomiast inwestor będzie miał od tej pory możliwość wyboru, czy chce dokumentować proces budowlany elektronicznie, czy papierowo.\nProponuje się również wprowadzenie w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane przepisów umożliwiających prowadzenie książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej.\nPonadto, zmodyfikowane zostaną przepisy dotyczące prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie, jak również nadawania uprawnień budowlanych oraz karania z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie.\nProjekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa proponuje następujące zmiany:\n1) umożliwienie prowadzenia dziennika budowy w postaci elektronicznej;\n2) umożliwienie prowadzenia książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej;\n3) wprowadzenie przepisów regulujących funkcjonowanie portalu e-Budownictwo;\n4) zapewnienie prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej poprzez system teleinformatyczny;\n5) w zakresie przeprowadzania egzaminów na uprawnienia budowlane oraz trybu pracy organów samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa.\nW projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane uzupełnia się także przepisy o obowiązku ustanowienia kierownika budowy i zamieszczenia tablicy informacyjnej w przypadku rozbiórki. W ramach doprecyzowywania tych przepisów wprowadza się m.in. zmianę w wyniku której, przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor będzie obowiązany ustanowić kierownika budowy w przypadku rozbiórki objętej decyzją o pozwoleniu na rozbiórkę, jak również uzupełnia się przepisy o obowiązku zamieszczenia tablicy informacyjnej w przypadku rozbiórki wymagającej uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.\nProjekt przewiduje ponadto rozwiązania w zakresie:\n1) wprowadzenia norm prawnych dopuszczających przeprowadzanie egzaminów na uprawnienia budowlane w sposób bardziej elastyczny – tj. w terminach ustalanych przez właściwą izbę samorządu zawodowego;\n2) organizacji okręgowych zjazdów izb samorządu zawodowego;\n3) umożliwienia pracy w trybie zdalnym Krajowym i okręgowym sądom dyscyplinarnym izb samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa;\n4) zagwarantowania stronom i uczestnikom postępowania, tak zarówno w zakresie odpowiedzialności zawodowej, jak i dyscyplinarnej, członkom samorządów zawodowych architektów i inżynierów budownictwa, prawa dostępu do zapoznania się z aktami sprawy także za pomocą środków komunikacji elektronicznej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Piotr Uściński Sekretarz Stanu, Dorota Cabańska p.o. Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD196
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa stanowi kolejny etap cyfryzacji procesów administracyjnych w obszarze budownictwa.
Pomimo, że ostatnie nowelizacje ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, 2127 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11), zwanej dalej „ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane”, w znacznym stopniu uprościły proces inwestycyjny i procedury w obszarze budownictwa, to jednak dokumentowanie przebiegu robót budowlanych, w szczególności prowadzenie dziennika budowy pozostaje możliwe do realizacji tylko w drodze papierowej. Tym samym inwestor pragnący udokumentować działania podejmowane na terenie budowy musi prowadzić dziennik budowy w postaci papierowej, a w celu jego uzyskania musi udać się do organu administracji architektoniczno-budowlanej (w wyjątkowych przypadkach organu nadzoru budowlanego). Analogicznie wygląda kwestia prowadzenia książki obiektu budowlanego – obecnie książka obiektu budowlanego jest prowadzona w postaci papierowej a wpisy są dokonywane ręcznie.
Ponadto, problemem jest również obecna, anachroniczna, forma prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Aktualnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane wymagają, aby wpisów do ww. centralnych rejestrów dokonywać na podstawie ostatecznych decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych i ukaraniu w trybie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Decyzje te są przekazywane do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego przez izby samorządu zawodowego, a następnie dane z tych decyzji są wprowadzane do centralnych rejestrów. Aktualna sytuacja epidemiologiczna pokazała, jak przestarzałe i nieadekwatne do postępu technologicznego jest to rozwiązanie.
Projekt proponuje również zmiany przepisów w zakresie przeprowadzania egzaminów na uprawnienia budowlane oraz trybu pracy organów samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa z uwagi na zaistniałą sytuacją epidemiczną.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Podstawowym założeniem i celem projektowanej ustawy jest umożliwienie obywatelom – inwestorom prowadzenie dziennika budowy oraz dokumentowanie przebiegu robót budowlanych w postaci elektronicznej. Ponadto, projekt ustawy wprowadza możliwość prowadzenia w postaci elektronicznej książki obiektu budowlanego. Dodatkowo w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane wprowadza przepisy regulujące działanie portalu e-Budownictwo.
Projektowana ustawa przewiduje także dostosowanie prowadzonych na gruncie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie do wymogów współczesnych systemów teleinformatycznych.
Ustawa o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa przewiduje nowelizację ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, która wprowadzi dla inwestora alternatywne rozwiązanie w odniesieniu do obecnego stanu prawnego, czyli możliwość prowadzenia dziennika budowy w postaci elektronicznej. Dzięki temu inwestor otrzyma możliwość monitorowania wpisów dokonywanych w dzienniku budowy z dowolnego miejsca (np. z własnego mieszkania) na urządzeniu mobilnym (np. na telefonie komórkowym), bez konieczności udawania się na teren budowy. Inwestor np. poprzez swój komputer lub telefon będzie mógł na bieżąco analizować wpisy dotyczące postępu prac poprzez analizę elektronicznego dziennika budowy.
Jednocześnie zachowana zostanie dotychczasowa forma prowadzenia dziennika budowy, czyli forma papierowa. Natomiast inwestor będzie miał od tej pory możliwość wyboru, czy chce dokumentować proces budowlany elektronicznie, czy papierowo.
Proponuje się również wprowadzenie w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane przepisów umożliwiających prowadzenie książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej.
Ponadto, zmodyfikowane zostaną przepisy dotyczące prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie, jak również nadawania uprawnień budowlanych oraz karania z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa proponuje następujące zmiany:
1) umożliwienie prowadzenia dziennika budowy w postaci elektronicznej;
2) umożliwienie prowadzenia książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej;
3) wprowadzenie przepisów regulujących funkcjonowanie portalu e-Budownictwo;
4) zapewnienie prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej poprzez system teleinformatyczny;
5) w zakresie przeprowadzania egzaminów na uprawnienia budowlane oraz trybu pracy organów samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa.
W projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane uzupełnia się także przepisy o obowiązku ustanowienia kierownika budowy i zamieszczenia tablicy informacyjnej w przypadku rozbiórki. W ramach doprecyzowywania tych przepisów wprowadza się m.in. zmianę w wyniku której, przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor będzie obowiązany ustanowić kierownika budowy w przypadku rozbiórki objętej decyzją o pozwoleniu na rozbiórkę, jak również uzupełnia się przepisy o obowiązku zamieszczenia tablicy informacyjnej w przypadku rozbiórki wymagającej uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.
Projekt przewiduje ponadto rozwiązania w zakresie:
1) wprowadzenia norm prawnych dopuszczających przeprowadzanie egzaminów na uprawnienia budowlane w sposób bardziej elastyczny – tj. w terminach ustalanych przez właściwą izbę samorządu zawodowego;
2) organizacji okręgowych zjazdów izb samorządu zawodowego;
3) umożliwienia pracy w trybie zdalnym Krajowym i okręgowym sądom dyscyplinarnym izb samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa;
4) zagwarantowania stronom i uczestnikom postępowania, tak zarówno w zakresie odpowiedzialności zawodowej, jak i dyscyplinarnej, członkom samorządów zawodowych architektów i inżynierów budownictwa, prawa dostępu do zapoznania się z aktami sprawy także za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Piotr Uściński Sekretarz Stanu, Dorota Cabańska p.o. Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany