W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC106","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Proponowane zmiany do ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw wynikają z konieczności wdrożenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE (Dz. Urz. UE L 158 z 14.6.2018, str. 125), zwanej dalej „dyrektywą 2019/944”, w szczególności jej art. 28 i 29.\nDyrektywa 2019/944 obliguje państwa członkowskie do zapewnienia odpowiedniego środowiska prawnego w zakresie odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej oraz ubóstwa energetycznego, wskazując na istotne czynniki, jakie należy uwzględnić w ramach projektowanych regulacji, celem udoskonalenia polityki względem tych grup odbiorców.\nWprowadzenie zmian w tym obszarze pozwoli na ochronę najsłabszej grupy odbiorców końcowych, łagodząc skutki ich niekorzystnej sytuacji ekonomiczno-finansowej, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości dostaw.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Kluczowymi zagadnieniami stanowiącymi podstawę projektowanej ustawy są m.in. regulacje dotyczące:\n1) zmiany definicji odbiorcy wrażliwego, poprzez znaczne poszerzenie kręgu osób kwalifikujących się jako\nodbiorcy wrażliwi energii elektrycznej,\n2) zmiany kryteriów, wysokości oraz procedury przyznawania dodatku energetycznego,\n3) wzmocnienia ochrony odbiorców działaniami o charakterze niefinansowym, w tym:\n- wprowadzenie zakazu wstrzymania dostaw w przypadku gdy odbiorca wrażliwy energii elektrycznej posiada\nzaległości w płatnościach za energię elektryczną w tzw. miesiącach zimowych,\n- zapewnienie możliwości zwrócenia się przez odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej oraz odbiorcę\nwrażliwego paliw gazowych z wnioskiem do sprzedawcy energii elektrycznej o zastosowanie programu\nwsparcia wobec zaległych i bieżących należności za energię elektryczną albo paliwa gazowe lub świadczone\nusługi,\n- objęcie ochroną przed wstrzymaniem dostaw energii elektrycznej osób objętych opieką długoterminową w\nwarunkach domowych, w związku z przewlekłą niewydolnością oddechową, wymagających wentylacji\nmechanicznej,\n4) wprowadzenie definicji ubóstwa energetycznego o ogólnym i uniwersalnym charakterze, który pozostawia\nmożliwość doprecyzowania i zawężania kryteriów definicji dla poszczególnych programów wsparcia lub redukcji\nubóstwa w przyszłości, w zależności od celu ich zastosowania.\nModyfikacja przepisów o dodatku energetycznym pozwoli na poszerzenie grupy beneficjentów tego rozwiązania oraz wzmocni ochronę odbiorców wrażliwych za sprawą wdrożenia mechanizmów niefinansowego wsparcia.\nW przepisach dokonano także modyfikacji wysokości limitów zużycia energii elektrycznej w gospodarstwach domowych poprzez ich zmianę i dodanie nowego limitu, dla gospodarstw domowych składających się z 6 i więcej osób. Zmiana ta ma na celu lepsze ukierunkowanie pomocy i objęcie większą ochroną rodzin wielodzietnych, częściej znajdujących się w trudniejszej sytuacji materialno-bytowej.\nPonadto, w projekcie proponuje się wzmocnienie ochrony odbiorcy wrażliwego także postanowieniami o charakterze niefinansowym, tj.:\n- zastosowanie rozwiązania alternatywnego, polegającego na zakazie wstrzymania dostaw energii elektrycznej, czy też\n- zapewnieniu możliwości zwrócenia się przez odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej i paliw gazowych, a także przez odbiorcę energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, który jest stroną umowy kompleksowej albo umowy sprzedaży energii elektrycznej, jeżeli odbiorca ten lub członek jego gospodarstwa domowego jest osobą objęta opieką długoterminową w warunkach domowych, w związku z przewlekłą niewydolnością oddechową, wymagającą wentylacji mechanicznej, z wnioskiem do sprzedawcy energii albo paliw gazowych o zastosowanie programu wsparcia wobec zaległych i bieżących należności za energię elektryczną albo paliwa gazowe lub świadczone usługi, który ma zapobiec popadnięciu w niewypłacalność w sytuacji, w której odbiorca ze względu na problemy, w tym finansowe, nie może uregulować zaległości, a także wie, iż nie będzie mógł uregulować na czas bieżących płatności za energię elektryczną lub świadczone usługi.\nW projekcie proponuje się także określenie definicji ubóstwa energetycznego, która jest w ocenie projektodawców najbardziej rekomendowaną, ze względu na jej ogólny i uniwersalny charakter, który pozostawia możliwość doprecyzowania i zawężania kryteriów definicji dla poszczególnych programów wsparć w przyszłości w zależności od celu ich zastosowania.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Łukaszewska-Trzeciakowska Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC106
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Proponowane zmiany do ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw wynikają z konieczności wdrożenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE (Dz. Urz. UE L 158 z 14.6.2018, str. 125), zwanej dalej „dyrektywą 2019/944”, w szczególności jej art. 28 i 29.
Dyrektywa 2019/944 obliguje państwa członkowskie do zapewnienia odpowiedniego środowiska prawnego w zakresie odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej oraz ubóstwa energetycznego, wskazując na istotne czynniki, jakie należy uwzględnić w ramach projektowanych regulacji, celem udoskonalenia polityki względem tych grup odbiorców.
Wprowadzenie zmian w tym obszarze pozwoli na ochronę najsłabszej grupy odbiorców końcowych, łagodząc skutki ich niekorzystnej sytuacji ekonomiczno-finansowej, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości dostaw.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Kluczowymi zagadnieniami stanowiącymi podstawę projektowanej ustawy są m.in. regulacje dotyczące:
1) zmiany definicji odbiorcy wrażliwego, poprzez znaczne poszerzenie kręgu osób kwalifikujących się jako
odbiorcy wrażliwi energii elektrycznej,
2) zmiany kryteriów, wysokości oraz procedury przyznawania dodatku energetycznego,
3) wzmocnienia ochrony odbiorców działaniami o charakterze niefinansowym, w tym:
- wprowadzenie zakazu wstrzymania dostaw w przypadku gdy odbiorca wrażliwy energii elektrycznej posiada
zaległości w płatnościach za energię elektryczną w tzw. miesiącach zimowych,
- zapewnienie możliwości zwrócenia się przez odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej oraz odbiorcę
wrażliwego paliw gazowych z wnioskiem do sprzedawcy energii elektrycznej o zastosowanie programu
wsparcia wobec zaległych i bieżących należności za energię elektryczną albo paliwa gazowe lub świadczone
usługi,
- objęcie ochroną przed wstrzymaniem dostaw energii elektrycznej osób objętych opieką długoterminową w
warunkach domowych, w związku z przewlekłą niewydolnością oddechową, wymagających wentylacji
mechanicznej,
4) wprowadzenie definicji ubóstwa energetycznego o ogólnym i uniwersalnym charakterze, który pozostawia
możliwość doprecyzowania i zawężania kryteriów definicji dla poszczególnych programów wsparcia lub redukcji
ubóstwa w przyszłości, w zależności od celu ich zastosowania.
Modyfikacja przepisów o dodatku energetycznym pozwoli na poszerzenie grupy beneficjentów tego rozwiązania oraz wzmocni ochronę odbiorców wrażliwych za sprawą wdrożenia mechanizmów niefinansowego wsparcia.
W przepisach dokonano także modyfikacji wysokości limitów zużycia energii elektrycznej w gospodarstwach domowych poprzez ich zmianę i dodanie nowego limitu, dla gospodarstw domowych składających się z 6 i więcej osób. Zmiana ta ma na celu lepsze ukierunkowanie pomocy i objęcie większą ochroną rodzin wielodzietnych, częściej znajdujących się w trudniejszej sytuacji materialno-bytowej.
Ponadto, w projekcie proponuje się wzmocnienie ochrony odbiorcy wrażliwego także postanowieniami o charakterze niefinansowym, tj.:
- zastosowanie rozwiązania alternatywnego, polegającego na zakazie wstrzymania dostaw energii elektrycznej, czy też
- zapewnieniu możliwości zwrócenia się przez odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej i paliw gazowych, a także przez odbiorcę energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, który jest stroną umowy kompleksowej albo umowy sprzedaży energii elektrycznej, jeżeli odbiorca ten lub członek jego gospodarstwa domowego jest osobą objęta opieką długoterminową w warunkach domowych, w związku z przewlekłą niewydolnością oddechową, wymagającą wentylacji mechanicznej, z wnioskiem do sprzedawcy energii albo paliw gazowych o zastosowanie programu wsparcia wobec zaległych i bieżących należności za energię elektryczną albo paliwa gazowe lub świadczone usługi, który ma zapobiec popadnięciu w niewypłacalność w sytuacji, w której odbiorca ze względu na problemy, w tym finansowe, nie może uregulować zaległości, a także wie, iż nie będzie mógł uregulować na czas bieżących płatności za energię elektryczną lub świadczone usługi.
W projekcie proponuje się także określenie definicji ubóstwa energetycznego, która jest w ocenie projektodawców najbardziej rekomendowaną, ze względu na jej ogólny i uniwersalny charakter, który pozostawia możliwość doprecyzowania i zawężania kryteriów definicji dla poszczególnych programów wsparć w przyszłości w zależności od celu ich zastosowania.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Łukaszewska-Trzeciakowska Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: