W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD334","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem zmian w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716 z późn. zm.) - dalej „uPe” jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa poprzez zapewnienie dostępności zasobów energetycznych, realizację odpowiednich inwestycji infrastrukturalnych (nakierowanych przede wszystkim na dywersyfikację oraz przeciwdziałanie zakłóceniom dostaw surowców energetycznych), a także zachowanie ciągłości i niezawodności funkcjonowania kluczowych systemów energetycznych. Szczególne znaczenie dla realizacji tego celu mają działania w sektorze gazu ziemnego na rzecz stworzenia warunków dla zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania odbiorców na to paliwo, bez konieczności pokrywania go dostawami z Federacji Rosyjskiej. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie rozwiązań, które zapewnią optymalne warunki dla rozwoju gazowej infrastruktury przesyłowej oraz magazynowej.\nZ analiz operatora systemu przesyłowego gazowego (OSPG) wynika, że najbliższych latach zapotrzebowanie odbiorców na gaz ziemny w Polsce będzie rosło. Szacuje się, że w 2031 r. zużycie gazu ziemnego będzie się kształtowało na poziomie 34,9 mld m3/rok, a największe dobowe zapotrzebowanie wyniesie ok. 200 mln m3/dobę (dzisiejsze zużycie to odpowiednio 18,5 mld m3/rok i ok 90 mln m3/dobę). Oznacza to wzrost o ok. 85% w skali roku oraz zwiększenie nawet o 220% największego dobowego zapotrzebowania na gaz ziemny. W tym kontekście kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i integralności systemu przesyłowego gazowego czy możliwości bilansowania systemu w kolejnych latach jest skuteczne zarządzanie dostępnymi pojemnościami magazynowymi gazu ziemnego i dalsza ich rozbudowa. Inwestycje mające na celu rozbudowę istniejących pojemności magazynowych będą miały istotne znaczenie dla możliwości zapewnienia bezpiecznych dostaw gazu ziemnego do odbiorców końcowych w okresach najwyższego zapotrzebowania (tzw. doby szczytowe) poprzez uzupełnienie dostaw gazu ziemnego realizowanych przez punkty wejścia do polskiego systemu gazowego.\nW kontekście obserwowanych obecnie bezprecedensowych wzrostów cen gazu ziemnego na rynkach europejskich, należy również podkreślić, że odpowiednio duże pojemności magazynowe pozwolą uczestnikom rynku w przyszłości na zabezpieczenie się w takiej sytuacji, poprzez wykorzystanie wcześniej zgromadzonych zapasów.\nW świetle powyższego, konieczne jest zapewnienie mechanizmu efektywnego zarządzania instalacjami magazynowymi i planowania działań inwestycyjnych mających na celu rozbudowę istniejących pojemności magazynowych gazu ziemnego. W zależności od dynamiki wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w gospodarce dodatkowe pojemności konieczne do wybudowania wynoszą do 2500 mln m3 (przy obecnie dostępnych pojemnościach wynoszących 3174 mln m3).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Istotą projektu nowelizacji uPe jest zmiana istniejącego modelu funkcjonowania operatora systemu magazynowania paliw gazowych tak, aby umożliwić OSMG skuteczne wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 9c uPe, przy jednoczesnym poszanowaniu uprawnień właściciela instalacji magazynowej.\n\nProjekt nowelizacji uPe uzupełnia oraz doprecyzowuje przepisy ustawy dotyczące:\n1) formy w jakiej może działać OSMG;\n2) treści umowy powierzającej pełnienie obowiązków OSMG;\n3) obowiązków OSMG oraz właściciela instalacji magazynowej;\n4) kompetencji krajowego organu regulacyjnego – Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: Prezes URE) w zakresie kształtowania relacji pomiędzy właścicielem instalacji magazynowej a OSMG.\n\nBiorąc pod uwagę cel nowelizacji, jakim jest wzmocnienie bezpieczeństwa paliwowego państwa, projektowane przepisy przewidują powierzenie funkcji OSMG spółce akcyjnej, której wyłącznym akcjonariuszem jest Skarb Państwa (lub podmiot będący w 100% własnością takiej spółki). Powyższe warunki spełnia w szczególności operator systemu przesyłowego gazowego. Powierzenie mu funkcji OSMG przyczyniłoby się do poprawy zarządzania systemem przesyłowym, zagwarantowania efektywnego wykorzystania istniejących pojemności magazynowych oraz budowy nowych magazynów gazu ziemnego odpowiadających potrzebom rynkowym i wymaganiom regulacyjnym. Odpowiedzialność za budowę nowych magazynów zostałaby przypisana spółce realizującej zadania zapewniające bezpieczeństwo funkcjonowania systemu przesyłowego gazowego, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa.\nDokonanie przekształceń w zakresie podmiotu pełniącego funkcję OSMG, którym może być spółka akcyjna, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa (lub podmiot będący 100% własnością takiej spółki) łączy się z:\n- obowiązkiem po stronie właściciela instalacji magazynowych do zawarcia z OSMG umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora z wykorzystaniem instalacji magazynowych będących jego własnością (z którą to umową wiązałoby się udostępnienie operatorowi niezbędnych zasobów – osobowych i technicznych), oraz\n- powierzeniem Prezesowi URE kontroli nad wypełnieniem powyższego obowiązku wraz z prawem wydania decyzji ustalającej treść umowy powierzającej pełnienie obowiązków OSMG, w przypadku jej nie zawarcia, w określonym terminie, przez właściciela instalacji.\n\nProjekt nowelizacji przewiduje w szczególności, że umowa powierzająca pełnienie obowiązków OSMG:\n- zawierana jest na okres nie krótszy niż 3 lata i nie dłuższy niż okres wyznaczenia operatorem systemu magazynowania paliw gazowych oraz, że powinna być przedłożona Prezesowi URE w terminie 6 miesięcy przed dniem wygaśnięcia dotychczasowej umowy;\n- powinna przenosić na przedsiębiorstwo energetyczne wykonywanie wszystkich obowiązków OSMG;\n- powinna określać zasady korzystania przez OSMG z majątku właściciela instalacji magazynowej niezbędnego do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie magazynowania paliw gazowych oraz obowiązków OSMG na tej instalacji magazynowej, w tym wyłącznego korzystania z przestrzeni objętej użytkowaniem górniczym, informacji geologicznej oraz dokumentacji geologicznej, tak aby zapewnić operatorowi możliwość podejmowania niezależnych decyzji dotyczących powierzonego majątku.\n\nPonadto, projektowane przepisy przewidują mechanizm pozwalający Prezesowi URE na wszczęcie postępowania w sprawie wydania decyzji zastępującej umowę powierzającą pełnienie obowiązków OSMG, w sytuacji, gdy nie otrzyma on informacji o zawarciu kolejnej umowy. Analogiczny mechanizm został wprowadzony ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne (Dz. U. poz. 1435) w zakresie umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego. Celem takiego rozwiązania jest wyeliminowanie ryzyka braku postanowień wyczerpująco regulujących prawa i obowiązki przedsiębiorstwa energetycznego oraz właściciela instalacji magazynowej, a co za tym idzie niemożliwości sprawnego wykonywania, wynikających z uPe, obowiązków wyżej wymienionych podmiotów.\nJednocześnie projektowane przepisy przewidują możliwość zmiany decyzji wydanych przez Prezesa URE, na wniosek OSMG lub OSPG w przypadkach uzasadnionych potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonowania systemu magazynowania paliw gazowych lub systemu przesyłowego gazowego albo możliwości korzystania z tych systemów, a także ze względu na wynikającą z przepisów prawa zmianę obowiązków OSMG lub zmianę zasad lub sposobów ich wykonywania, które wpływają na realizację przez OSMG praw lub obowiązków określonych tą decyzją.\nW projekcie zaproponowano przepisy przejściowe, które przewidują że właściciel instalacji magazynowej zobowiązany będzie do zawarcia umowy powierzającej pełnienie obowiązków OSMG uwzględniającej essentialia negotii wprowadzone niniejszym projektem i doręczenia Prezesowi URE wniosku o wyznaczenie tego przedsiębiorstwa operatorem dla jego instalacji do dnia 28 lutego 2022 r. Powyższy termin związany jest z tym, że aktualnie obowiązująca decyzja Prezesa URE o wyznaczeniu Gas Storage Poland Sp. z o.o. OSMG wygasa z dniem 31 maja 2022 r.\nW przypadku nie zrealizowania powyżej wskazanych obowiązków przez właściciela instalacji magazynowej, zgodnie z projektem Prezes URE wszczyna z urzędu postępowanie w sprawie ustalenia treści umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora dla tej instalacji. Stronami tego postępowania będą właściciel instalacji magazynowej oraz wskazane przez Prezesa URE przedsiębiorstwo energetyczne spełniające wprowadzany wymóg podmiotowy (spółka akcyjna, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa lub podmiot będący 100% własnością takiej spółki) i jednocześnie prowadzące działalność gospodarczą w zakresie magazynowania lub przesyłania paliw gazowych. W tym przypadku Prezes URE wyda decyzję ustalającą treść umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora systemu magazynowania paliw gazowych na okres od 1 czerwca 2022 r.\nZarówno w przypadku, gdy do dnia 28 lutego 2022 r. właściciel instalacji magazynowej zawrze umowę powierzającą z podmiotem spełniającym kryterium podmiotowe, jak i w przypadku wydania przez Prezesa URE decyzji ustalającej treść umowy powierzającej pełnienie obowiązków OSMG, Prezes URE w drodze decyzji, udzieli przedsiębiorstwu energetycznemu, któremu umowa powierza pełnienie obowiązków operatora, koncesji w zakresie magazynowania paliw gazowych w instalacjach magazynowych albo przedłuży ważność tej koncesji oraz wyznaczy to przedsiębiorstwo na operatora systemu magazynowania paliw gazowych, od dnia 1 czerwca 2022 r.\nWyznaczenie z dniem 1 czerwca 2022 r. OSMG połączone z zawarciem umowy powierzającej albo wydaniem decyzji ustalającej treść umowy powierzającej pełnienie obowiązków OSMG, wiązać się będzie również z koniecznością uzyskania nowej taryfy na świadczenie usług magazynowania gazu ziemnego. W związku z tym w przepisach przejściowych przewidziano, że przedsiębiorstwo energetyczne, wyznaczone OSMG stosuje do dnia wejścia w życie taryfy ustalonej przez to przedsiębiorstwo ceny i stawki opłat oraz warunki ich stosowania ustalone w dotychczasowej taryfie przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność w zakresie magazynowania paliw gazowych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Łukaszewska-Trzeciakowska Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD334
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem zmian w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716 z późn. zm.) - dalej „uPe” jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa poprzez zapewnienie dostępności zasobów energetycznych, realizację odpowiednich inwestycji infrastrukturalnych (nakierowanych przede wszystkim na dywersyfikację oraz przeciwdziałanie zakłóceniom dostaw surowców energetycznych), a także zachowanie ciągłości i niezawodności funkcjonowania kluczowych systemów energetycznych. Szczególne znaczenie dla realizacji tego celu mają działania w sektorze gazu ziemnego na rzecz stworzenia warunków dla zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania odbiorców na to paliwo, bez konieczności pokrywania go dostawami z Federacji Rosyjskiej. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie rozwiązań, które zapewnią optymalne warunki dla rozwoju gazowej infrastruktury przesyłowej oraz magazynowej.
Z analiz operatora systemu przesyłowego gazowego (OSPG) wynika, że najbliższych latach zapotrzebowanie odbiorców na gaz ziemny w Polsce będzie rosło. Szacuje się, że w 2031 r. zużycie gazu ziemnego będzie się kształtowało na poziomie 34,9 mld m3/rok, a największe dobowe zapotrzebowanie wyniesie ok. 200 mln m3/dobę (dzisiejsze zużycie to odpowiednio 18,5 mld m3/rok i ok 90 mln m3/dobę). Oznacza to wzrost o ok. 85% w skali roku oraz zwiększenie nawet o 220% największego dobowego zapotrzebowania na gaz ziemny. W tym kontekście kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i integralności systemu przesyłowego gazowego czy możliwości bilansowania systemu w kolejnych latach jest skuteczne zarządzanie dostępnymi pojemnościami magazynowymi gazu ziemnego i dalsza ich rozbudowa. Inwestycje mające na celu rozbudowę istniejących pojemności magazynowych będą miały istotne znaczenie dla możliwości zapewnienia bezpiecznych dostaw gazu ziemnego do odbiorców końcowych w okresach najwyższego zapotrzebowania (tzw. doby szczytowe) poprzez uzupełnienie dostaw gazu ziemnego realizowanych przez punkty wejścia do polskiego systemu gazowego.
W kontekście obserwowanych obecnie bezprecedensowych wzrostów cen gazu ziemnego na rynkach europejskich, należy również podkreślić, że odpowiednio duże pojemności magazynowe pozwolą uczestnikom rynku w przyszłości na zabezpieczenie się w takiej sytuacji, poprzez wykorzystanie wcześniej zgromadzonych zapasów.
W świetle powyższego, konieczne jest zapewnienie mechanizmu efektywnego zarządzania instalacjami magazynowymi i planowania działań inwestycyjnych mających na celu rozbudowę istniejących pojemności magazynowych gazu ziemnego. W zależności od dynamiki wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w gospodarce dodatkowe pojemności konieczne do wybudowania wynoszą do 2500 mln m3 (przy obecnie dostępnych pojemnościach wynoszących 3174 mln m3).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Istotą projektu nowelizacji uPe jest zmiana istniejącego modelu funkcjonowania operatora systemu magazynowania paliw gazowych tak, aby umożliwić OSMG skuteczne wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 9c uPe, przy jednoczesnym poszanowaniu uprawnień właściciela instalacji magazynowej.

Projekt nowelizacji uPe uzupełnia oraz doprecyzowuje przepisy ustawy dotyczące:
1) formy w jakiej może działać OSMG;
2) treści umowy powierzającej pełnienie obowiązków OSMG;
3) obowiązków OSMG oraz właściciela instalacji magazynowej;
4) kompetencji krajowego organu regulacyjnego – Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: Prezes URE) w zakresie kształtowania relacji pomiędzy właścicielem instalacji magazynowej a OSMG.

Biorąc pod uwagę cel nowelizacji, jakim jest wzmocnienie bezpieczeństwa paliwowego państwa, projektowane przepisy przewidują powierzenie funkcji OSMG spółce akcyjnej, której wyłącznym akcjonariuszem jest Skarb Państwa (lub podmiot będący w 100% własnością takiej spółki). Powyższe warunki spełnia w szczególności operator systemu przesyłowego gazowego. Powierzenie mu funkcji OSMG przyczyniłoby się do poprawy zarządzania systemem przesyłowym, zagwarantowania efektywnego wykorzystania istniejących pojemności magazynowych oraz budowy nowych magazynów gazu ziemnego odpowiadających potrzebom rynkowym i wymaganiom regulacyjnym. Odpowiedzialność za budowę nowych magazynów zostałaby przypisana spółce realizującej zadania zapewniające bezpieczeństwo funkcjonowania systemu przesyłowego gazowego, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa.
Dokonanie przekształceń w zakresie podmiotu pełniącego funkcję OSMG, którym może być spółka akcyjna, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa (lub podmiot będący 100% własnością takiej spółki) łączy się z:
- obowiązkiem po stronie właściciela instalacji magazynowych do zawarcia z OSMG umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora z wykorzystaniem instalacji magazynowych będących jego własnością (z którą to umową wiązałoby się udostępnienie operatorowi niezbędnych zasobów – osobowych i technicznych), oraz
- powierzeniem Prezesowi URE kontroli nad wypełnieniem powyższego obowiązku wraz z prawem wydania decyzji ustalającej treść umowy powierzającej pełnienie obowiązków OSMG, w przypadku jej nie zawarcia, w określonym terminie, przez właściciela instalacji.

Projekt nowelizacji przewiduje w szczególności, że umowa powierzająca pełnienie obowiązków OSMG:
- zawierana jest na okres nie krótszy niż 3 lata i nie dłuższy niż okres wyznaczenia operatorem systemu magazynowania paliw gazowych oraz, że powinna być przedłożona Prezesowi URE w terminie 6 miesięcy przed dniem wygaśnięcia dotychczasowej umowy;
- powinna przenosić na przedsiębiorstwo energetyczne wykonywanie wszystkich obowiązków OSMG;
- powinna określać zasady korzystania przez OSMG z majątku właściciela instalacji magazynowej niezbędnego do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie magazynowania paliw gazowych oraz obowiązków OSMG na tej instalacji magazynowej, w tym wyłącznego korzystania z przestrzeni objętej użytkowaniem górniczym, informacji geologicznej oraz dokumentacji geologicznej, tak aby zapewnić operatorowi możliwość podejmowania niezależnych decyzji dotyczących powierzonego majątku.

Ponadto, projektowane przepisy przewidują mechanizm pozwalający Prezesowi URE na wszczęcie postępowania w sprawie wydania decyzji zastępującej umowę powierzającą pełnienie obowiązków OSMG, w sytuacji, gdy nie otrzyma on informacji o zawarciu kolejnej umowy. Analogiczny mechanizm został wprowadzony ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne (Dz. U. poz. 1435) w zakresie umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego. Celem takiego rozwiązania jest wyeliminowanie ryzyka braku postanowień wyczerpująco regulujących prawa i obowiązki przedsiębiorstwa energetycznego oraz właściciela instalacji magazynowej, a co za tym idzie niemożliwości sprawnego wykonywania, wynikających z uPe, obowiązków wyżej wymienionych podmiotów.
Jednocześnie projektowane przepisy przewidują możliwość zmiany decyzji wydanych przez Prezesa URE, na wniosek OSMG lub OSPG w przypadkach uzasadnionych potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonowania systemu magazynowania paliw gazowych lub systemu przesyłowego gazowego albo możliwości korzystania z tych systemów, a także ze względu na wynikającą z przepisów prawa zmianę obowiązków OSMG lub zmianę zasad lub sposobów ich wykonywania, które wpływają na realizację przez OSMG praw lub obowiązków określonych tą decyzją.
W projekcie zaproponowano przepisy przejściowe, które przewidują że właściciel instalacji magazynowej zobowiązany będzie do zawarcia umowy powierzającej pełnienie obowiązków OSMG uwzględniającej essentialia negotii wprowadzone niniejszym projektem i doręczenia Prezesowi URE wniosku o wyznaczenie tego przedsiębiorstwa operatorem dla jego instalacji do dnia 28 lutego 2022 r. Powyższy termin związany jest z tym, że aktualnie obowiązująca decyzja Prezesa URE o wyznaczeniu Gas Storage Poland Sp. z o.o. OSMG wygasa z dniem 31 maja 2022 r.
W przypadku nie zrealizowania powyżej wskazanych obowiązków przez właściciela instalacji magazynowej, zgodnie z projektem Prezes URE wszczyna z urzędu postępowanie w sprawie ustalenia treści umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora dla tej instalacji. Stronami tego postępowania będą właściciel instalacji magazynowej oraz wskazane przez Prezesa URE przedsiębiorstwo energetyczne spełniające wprowadzany wymóg podmiotowy (spółka akcyjna, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa lub podmiot będący 100% własnością takiej spółki) i jednocześnie prowadzące działalność gospodarczą w zakresie magazynowania lub przesyłania paliw gazowych. W tym przypadku Prezes URE wyda decyzję ustalającą treść umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora systemu magazynowania paliw gazowych na okres od 1 czerwca 2022 r.
Zarówno w przypadku, gdy do dnia 28 lutego 2022 r. właściciel instalacji magazynowej zawrze umowę powierzającą z podmiotem spełniającym kryterium podmiotowe, jak i w przypadku wydania przez Prezesa URE decyzji ustalającej treść umowy powierzającej pełnienie obowiązków OSMG, Prezes URE w drodze decyzji, udzieli przedsiębiorstwu energetycznemu, któremu umowa powierza pełnienie obowiązków operatora, koncesji w zakresie magazynowania paliw gazowych w instalacjach magazynowych albo przedłuży ważność tej koncesji oraz wyznaczy to przedsiębiorstwo na operatora systemu magazynowania paliw gazowych, od dnia 1 czerwca 2022 r.
Wyznaczenie z dniem 1 czerwca 2022 r. OSMG połączone z zawarciem umowy powierzającej albo wydaniem decyzji ustalającej treść umowy powierzającej pełnienie obowiązków OSMG, wiązać się będzie również z koniecznością uzyskania nowej taryfy na świadczenie usług magazynowania gazu ziemnego. W związku z tym w przepisach przejściowych przewidziano, że przedsiębiorstwo energetyczne, wyznaczone OSMG stosuje do dnia wejścia w życie taryfy ustalonej przez to przedsiębiorstwo ceny i stawki opłat oraz warunki ich stosowania ustalone w dotychczasowej taryfie przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność w zakresie magazynowania paliw gazowych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Łukaszewska-Trzeciakowska Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: