W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz ustawy o Straży Granicznej POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC71","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"C – projekty implementujące UE","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zmiana ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. 1970, z późn. zm.) jest podyktowana koniecznością zapewnienia stosowania przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 z dnia\n5 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 299 z 14.11.2015, str. 1, z późn. zm.) zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/103 z dnia 23 stycznia 2019 r. zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 w odniesieniu do wyjaśnienia, harmonizacji i uproszczenia, a także wzmocnienia niektórych szczególnych środków ochrony lotnictwa (Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2019, str. 13, z późn. zm.), które będzie stosowane od dnia 31 grudnia 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Rozwiązania ujęte w projekcie dotyczą zagadnienia sprawdzenia przeszłości osób wykonujących zadania związane z ochroną lotnictwa cywilnego.\nW projekcie przewiduje się uregulowanie w ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze miedzy innymi:\n1) zakresu czynności podejmowanych w ramach standardowego i rozszerzonego sprawdzenia przeszłości, kategorii osób podlegających sprawdzeniu przeszłości, podmiotów odpowiedzialnych za przeprowadzenie sprawdzeń przeszłości i częstotliwości sprawdzeń przeszłości;\n2) sposobu i trybu dokonywania przez Straż Graniczną, na wniosek podmiotu odpowiedzialnego za przeprowadzenie sprawdzenia przeszłości, ustalenia istnienia negatywnych przesłanek, a także przypadków, w jakich może być stwierdzone istnienie negatywnych przesłanek;\n3) kwestii umożliwiających podmiotom sektora lotniczego składanie wniosków o udzielenie informacji w zakresie istnienia negatywnych przesłanek w formie elektronicznej, w kontekście zwiększonej częstotliwości sprawdzeń przeszłości oraz zwiększonej liczby osób, które podlegać będą rozszerzonemu sprawdzeniu przeszłości (w tym weryfikacji negatywnych przesłanek);\n4) zobowiązania podmiotów sektora lotniczego do zgłaszania Straży Granicznej osób uprawnionych do występowania (w formie elektronicznej) do Straży Granicznej z wnioskiem o udzielnie informacji w zakresie istnienia negatywnych przesłanek;\n5) nowego katalogu negatywnych przesłanek, z uwzględnieniem nowego katalogu przestępstw, opartego w szczególności na przestępstwach, o których mowa w załączniku II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/681 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie wykorzystywania danych dotyczących przelotu pasażera (danych PNR) w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważniej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 132) oraz w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującej decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającej decyzję Rady 2005/671/WSiSW (Dz. Urz. UE L 88 z 31.03.2017, str. 6);\n6) możliwości przedłużenia przez Straż Graniczną terminu dokonywania weryfikacji występowania negatywnych przesłanek, w uzasadnionych przypadkach, (standardowy termin sprawdzeń wynosiłby jak dotychczas 30 dni), a także zapewnienia takiej możliwości również służbom i organom współpracującym ze Strażą Graniczną w zakresie weryfikacji kryminalnej;\n7) fakultatywnej kompetencji Straży Granicznej do korzystania podczas przeprowadzanej weryfikacji występowania negatywnych przesłanek z dostępnych międzynarodowych zasobów kryminalnych, które mogą okazać się niezbędne dla skutecznej weryfikacji, jeżeli obowiązujące umowy i porozumienia międzynarodowe dają podstawę do uzyskania takich informacji;\n8) uprawnienia Straży Granicznej do stwierdzenia negatywnych przesłanek w przypadku braku możliwości przeprowadzenia ustaleń wobec osoby podlegającej sprawdzeniu; niemożność uzyskania informacji, na podstawie których przeprowadzana jest weryfikacja, kończyłaby proces sprawdzeń z wynikiem negatywnym, tj. stwierdzeniem istnienia negatywnych przesłanek;\n9) zobowiązania podmiotów sektora lotniczego do systematycznego, okresowego przekazywania Straży Granicznej informacji w zakresie praw osób działających na rzecz tych podmiotów, które podlegają weryfikacji co do istnienia negatywnych przesłanek (utrata przepustek, utrata prawa do ich posiadania, utrata uprawnień), w kontekście planowanych koncepcji systemowych oraz nowych procedur dotyczących wnioskowania o informacje w zakresie istnienia negatywnych przesłanek (automatyczne okresowe sprawdzenie co 12 miesięcy);\n10) możliwości dla Straży Granicznej dokonywania powtórnych sprawdzeń osoby w ramach weryfikacji negatywnych przesłanek bez konieczności składania kolejnych wniosków wobec takiej osoby przez właściwe podmioty sektora lotniczego, w przypadku powtórnych ustaleń, udzielanie odpowiedzi przez Straż Graniczną nastąpiłoby jedynie w przypadku stwierdzenia negatywnych przesłanek wobec danej osoby;\n11) uprawnienia Straży Granicznej do formułowania informacji o istnieniu negatywnych przesłanek również poza reżimem wnioskowym (z urzędu); w momencie pozyskania informacji dającej podstawę do sformułowania negatywnej przesłanki Straż Graniczna powinna posiadać prawo przekazania takiej informacji właściwemu podmiotowi sektora lotniczego;\n12) zasad nadzoru w zakresie realizacji obowiązków związanych z występowaniem przez podmioty sprawdzające do komendanta oddziału Straży Granicznej z wnioskiem o ustalenie istnienia negatywnych oraz obowiązków związanych z uzyskiwaniem informacji o występowaniu negatywnych przesłanek;\n13) administracyjnych kar pieniężnych za nieprzestrzeganie przepisów ustawy i podmiotów odpowiedzialnych za ich nakładanie.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MI","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marcin Horała Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MI","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 lipca 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC71
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zmiana ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. 1970, z późn. zm.) jest podyktowana koniecznością zapewnienia stosowania przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 z dnia
5 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 299 z 14.11.2015, str. 1, z późn. zm.) zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/103 z dnia 23 stycznia 2019 r. zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 w odniesieniu do wyjaśnienia, harmonizacji i uproszczenia, a także wzmocnienia niektórych szczególnych środków ochrony lotnictwa (Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2019, str. 13, z późn. zm.), które będzie stosowane od dnia 31 grudnia 2021 r.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Rozwiązania ujęte w projekcie dotyczą zagadnienia sprawdzenia przeszłości osób wykonujących zadania związane z ochroną lotnictwa cywilnego.
W projekcie przewiduje się uregulowanie w ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze miedzy innymi:
1) zakresu czynności podejmowanych w ramach standardowego i rozszerzonego sprawdzenia przeszłości, kategorii osób podlegających sprawdzeniu przeszłości, podmiotów odpowiedzialnych za przeprowadzenie sprawdzeń przeszłości i częstotliwości sprawdzeń przeszłości;
2) sposobu i trybu dokonywania przez Straż Graniczną, na wniosek podmiotu odpowiedzialnego za przeprowadzenie sprawdzenia przeszłości, ustalenia istnienia negatywnych przesłanek, a także przypadków, w jakich może być stwierdzone istnienie negatywnych przesłanek;
3) kwestii umożliwiających podmiotom sektora lotniczego składanie wniosków o udzielenie informacji w zakresie istnienia negatywnych przesłanek w formie elektronicznej, w kontekście zwiększonej częstotliwości sprawdzeń przeszłości oraz zwiększonej liczby osób, które podlegać będą rozszerzonemu sprawdzeniu przeszłości (w tym weryfikacji negatywnych przesłanek);
4) zobowiązania podmiotów sektora lotniczego do zgłaszania Straży Granicznej osób uprawnionych do występowania (w formie elektronicznej) do Straży Granicznej z wnioskiem o udzielnie informacji w zakresie istnienia negatywnych przesłanek;
5) nowego katalogu negatywnych przesłanek, z uwzględnieniem nowego katalogu przestępstw, opartego w szczególności na przestępstwach, o których mowa w załączniku II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/681 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie wykorzystywania danych dotyczących przelotu pasażera (danych PNR) w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważniej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 132) oraz w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującej decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającej decyzję Rady 2005/671/WSiSW (Dz. Urz. UE L 88 z 31.03.2017, str. 6);
6) możliwości przedłużenia przez Straż Graniczną terminu dokonywania weryfikacji występowania negatywnych przesłanek, w uzasadnionych przypadkach, (standardowy termin sprawdzeń wynosiłby jak dotychczas 30 dni), a także zapewnienia takiej możliwości również służbom i organom współpracującym ze Strażą Graniczną w zakresie weryfikacji kryminalnej;
7) fakultatywnej kompetencji Straży Granicznej do korzystania podczas przeprowadzanej weryfikacji występowania negatywnych przesłanek z dostępnych międzynarodowych zasobów kryminalnych, które mogą okazać się niezbędne dla skutecznej weryfikacji, jeżeli obowiązujące umowy i porozumienia międzynarodowe dają podstawę do uzyskania takich informacji;
8) uprawnienia Straży Granicznej do stwierdzenia negatywnych przesłanek w przypadku braku możliwości przeprowadzenia ustaleń wobec osoby podlegającej sprawdzeniu; niemożność uzyskania informacji, na podstawie których przeprowadzana jest weryfikacja, kończyłaby proces sprawdzeń z wynikiem negatywnym, tj. stwierdzeniem istnienia negatywnych przesłanek;
9) zobowiązania podmiotów sektora lotniczego do systematycznego, okresowego przekazywania Straży Granicznej informacji w zakresie praw osób działających na rzecz tych podmiotów, które podlegają weryfikacji co do istnienia negatywnych przesłanek (utrata przepustek, utrata prawa do ich posiadania, utrata uprawnień), w kontekście planowanych koncepcji systemowych oraz nowych procedur dotyczących wnioskowania o informacje w zakresie istnienia negatywnych przesłanek (automatyczne okresowe sprawdzenie co 12 miesięcy);
10) możliwości dla Straży Granicznej dokonywania powtórnych sprawdzeń osoby w ramach weryfikacji negatywnych przesłanek bez konieczności składania kolejnych wniosków wobec takiej osoby przez właściwe podmioty sektora lotniczego, w przypadku powtórnych ustaleń, udzielanie odpowiedzi przez Straż Graniczną nastąpiłoby jedynie w przypadku stwierdzenia negatywnych przesłanek wobec danej osoby;
11) uprawnienia Straży Granicznej do formułowania informacji o istnieniu negatywnych przesłanek również poza reżimem wnioskowym (z urzędu); w momencie pozyskania informacji dającej podstawę do sformułowania negatywnej przesłanki Straż Graniczna powinna posiadać prawo przekazania takiej informacji właściwemu podmiotowi sektora lotniczego;
12) zasad nadzoru w zakresie realizacji obowiązków związanych z występowaniem przez podmioty sprawdzające do komendanta oddziału Straży Granicznej z wnioskiem o ustalenie istnienia negatywnych oraz obowiązków związanych z uzyskiwaniem informacji o występowaniu negatywnych przesłanek;
13) administracyjnych kar pieniężnych za nieprzestrzeganie przepisów ustawy i podmiotów odpowiedzialnych za ich nakładanie.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marcin Horała Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 lipca 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany