W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD201","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Proponowane zmiany w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, mają na celu umożliwienie uczelniom posiadającym status uczelni zawodowej i spełniającym łącznie określone w ustawie warunki:\n1) używania w swojej nazwie wyrazów „akademia praktyczna”;\n2) prowadzenia studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, bez konieczności posiadania porozumienia o współpracy przy prowadzeniu studiów z uczelnią posiadającą osiągnięcia w działalności naukowej w dyscyplinie, do której jest przyporządkowany kierunek tych studiów.\nZgodnie z ustawą uczelnia zawodowa prowadzi kształcenie uwzględniające potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego na studiach wyłącznie o profilu praktycznym, tj. na którym ponad połowa punktów ECTS jest przypisana zajęciom kształtującym umiejętności praktyczne. Uczelnia zawodowa oprócz studiów pierwszego stopnia może także prowadzić studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie oraz kształcenie specjalistyczne. Uczelnie te kształcą studentów, którzy uzyskują w trakcie studiów wiedzę, kompetencje i umiejętności, atrakcyjne dla na rynku pracy.\nWiele uczelni zawodowych działa od lat na lokalnym i regionalnym rynku edukacyjnym, współpracując z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Zapewniają szeroką ofertę kształcenia praktycznego na potrzeby rynku pracy, którą odzwierciedla liczba studentów, sukcesywny rozwój własnej kadry dydaktycznej i stabilność jej zatrudnienia.\nNazwa „akademia praktyczna” pozwoli wyróżnić te uczelnie zawodowe, które spełnią łącznie określone w ustawie warunki, jako uczelnie o ugruntowanej pozycji i wykazujące dbałość o zapewnienie wysokiej jakości kształcenia na prowadzonych studiach. Jednocześnie podkreśli charakter prowadzonego przez nie kształcenia, wskazując na ich profil. Dzięki temu zwiększy rozpoznawalność tej grupy uczelni na rynku edukacyjnym.\nUstawa z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą wprowadzającą” – w art. 206 ust. 2 (w okresie do dnia 31 grudnia 2022 r.) oraz ustawa – w art. 53 ust. 5 (po przeprowadzeniu pierwszej ewaluacji działalności naukowej), obliguje uczelnię zawodową do zawierania porozumienia o współpracy przy prowadzeniu studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela z uczelnią, która posiada osiągnięcia w działalności naukowej w dyscyplinie, do której jest przyporządkowany kierunek tych studiów. Tym samym liczba uczelni kształcących nauczycieli pozostaje ograniczona i zależna od liczby tych uczelni, które posiadają odpowiednią kategorię naukową (po pierwszej ewaluacji jakości działalności naukowej), a do dnia 31 grudnia 2022 r., które posiadają odpowiednie uprawnienia do nadawania stopnia doktora, oraz zawrą stosowne porozumienia o współpracy (por. art. 206 ustawy wprowadzającej).\nW przypadku tych uczelni zawodowych, które spełnią łącznie określone w ustawie warunki (tożsame z warunkami przewidzianymi dla zmiany nazwy uczelni na „akademia praktyczna”), możliwe będzie pominięcie obowiązku zawarcia ww. porozumienia o współpracy. Pozwoli to uczelniom zawodowym wyróżniającym się ugruntowaną i stabilną pozycją w systemie szkolnictwa wyższego i nauki oraz odpowiednią jakością prowadzonego kształcenia na samodzielność w prowadzeniu studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponuje się wprowadzenie możliwości używania przez uczelnie zawodowe w nazwie wyrazów „akademia praktyczna”.\nWyrazy „akademia praktyczna”, zgodnie z projektowanym art. 16 ust. 1a ustawy, będą zastrzeżone dla uczelni zawodowej, która spełnia łącznie następujące warunki:\n1) działa co najmniej od 10 lat;\n2) liczba studentów kształcących się w uczelni wynosi co najmniej 250, z czego ponad 50% studentów kształci się na studiach stacjonarnych;\n3) co najmniej 75% nauczycieli akademickich jest zatrudnionych w tej uczelni jako podstawowym miejscu pracy;\n4) prowadzi studia pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na co najmniej pięciu kierunkach studiów;\n5) prowadzi kształcenie na co najmniej jednym kierunku studiów przygotowujących do wykonywania zawodów, o których mowa w art. 68 ust. 1 pkt 1–8 ustawy, lub kierunku studiów kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera lub magistra inżyniera;\n6) żaden kierunek studiów prowadzonych przez uczelnię nie został oceniony negatywnie w wyniku przeprowadzonej przez PKA oceny jakości kształcenia.\nUżywanie w nazwie wyrazów „akademia praktyczna” przez uczelnie zawodowe, które spełnią warunki określone w projektowanym art. 16 ust. 1a ustawy, pozwoli w sposób jednoznaczny identyfikować je jako stabilnie funkcjonujące w systemie szkolnictwa wyższego i nauki, wyróżniające się rozwojem własnej kadry oraz szeroką ofertą kształcenia praktycznego, w tym na studiach przygotowujących do wykonywania zawodów medycznych lub na studiach umożliwiających uzyskanie kompetencji inżynierskich, a także służące rozwojowi regionu przez oferowanie odpowiedniej jakości kształcenia na prowadzonych studiach. Możliwość wyróżnienia tych uczelni zawodowych, które spełnią ustawowe warunki, przez wprowadzenie do ich nazw wyrazów „akademia praktyczna”, wzmocni ich pozycję na rynku edukacyjnym i przyczyni się do pozytywnego odbioru w otoczeniu społeczno-gospodarczym.\nZmiana nazwy publicznej uczelni zawodowej na nazwę z użyciem wyrazów „akademia praktyczna” będzie dokonywana w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki na podstawie art. 35 ust. 2 ustawy. Natomiast w przypadku niepublicznej uczelni zawodowej, zmiana jej nazwy będzie dokonywana na podstawie art. 37 ust. 4–7 ustawy, poprzez zmianę wpisu w ewidencji uczelni niepublicznych w drodze decyzji administracyjnej. Rozwiązania te wpisują się w mechanizmy prawne funkcjonujące obecnie na gruncie ustawy.\nWeryfikacja spełniania przez uczelnię warunków określonych w art. 16 ust. 1a ustawy będzie dokonywana za pomocą danych zgromadzonych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on.\nZmiana nazwy uczelni zawodowej nie będzie wiązała się ze zmianą jej statusu. Status uczelni – z uczelni zawodowej na uczelnię akademicką – może ulec zmianie dopiero po przeprowadzeniu pierwszej ewaluacji jakości działalności naukowej, o której mowa w art. 324 ust. 1 ustawy wprowadzającej, i otrzymaniu w jej wyniku odpowiedniej kategorii naukowej zapewniającej spełnianie warunku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy.\nProponuje się, aby w przypadku zaprzestania spełniania przez uczelnię zawodową używającą w swojej nazwie wyrazy „akademia praktyczna” warunków określonych w art. 16 ust. 1a ustawy, uczelnia ta mogła nadal posługiwać się nazwą „akademia praktyczna”. Rozwiązanie to jest analogiczne do przyjętego w ustawie w odniesieniu do innych nazw uczelni (por. art. 16 ust. 4 ustawy).\nPonadto proponuje się, aby uczelnia zawodowa, która spełni łącznie wskazane powyżej warunki, miała możliwość uzyskania pozwolenia na utworzenie studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, bez konieczności zawierania porozumienia o współpracy przy prowadzeniu tych studiów z uczelnią posiadającą osiągnięcia w działalności naukowej w dyscyplinie, do której jest przyporządkowany kierunek tych studiów. Natomiast w przypadku studiów już prowadzonych, uczelnia zawodowa będzie mogła je prowadzić bez konieczności zawierania porozumienia, jeżeli poinformuje ministra o spełnianiu łącznie warunków określonych w dodawanym art. 16 ust. 1a ustawy. Warto odnotować, że zwolnienie z obowiązku posiadania ww. porozumienia nie będzie wymagało zmiany nazwy uczelni na „akademia praktyczna”.\nW przypadku gdy uczelnia zawodowa przestanie spełniać którykolwiek z warunków określonych w art. 16 ust. 1a ustawy, rektor tej uczelni będzie obowiązany zawiadomić o tym ministra w terminie miesiąca od dnia zaistnienia tej okoliczności. Uczelnia będzie mogła wówczas kontynuować kształcenie na studiach przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, jeżeli zawrze porozumienie o współpracy przy prowadzeniu tych studiów i poinformuje o tym ministra. Jednak w przypadku, gdy uczelnia nie zawrze porozumienia, będzie mogła kontynuować kształcenie na tych studiach do zakończenia ostatniego cyklu kształcenia rozpoczętego przed dniem zaprzestania spełniania co najmniej jednego z warunków określonych w art. 16 ust. 1a ustawy.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Wojciech Murdzek Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 22 czerwca 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD201
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Proponowane zmiany w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, mają na celu umożliwienie uczelniom posiadającym status uczelni zawodowej i spełniającym łącznie określone w ustawie warunki:
1) używania w swojej nazwie wyrazów „akademia praktyczna”;
2) prowadzenia studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, bez konieczności posiadania porozumienia o współpracy przy prowadzeniu studiów z uczelnią posiadającą osiągnięcia w działalności naukowej w dyscyplinie, do której jest przyporządkowany kierunek tych studiów.
Zgodnie z ustawą uczelnia zawodowa prowadzi kształcenie uwzględniające potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego na studiach wyłącznie o profilu praktycznym, tj. na którym ponad połowa punktów ECTS jest przypisana zajęciom kształtującym umiejętności praktyczne. Uczelnia zawodowa oprócz studiów pierwszego stopnia może także prowadzić studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie oraz kształcenie specjalistyczne. Uczelnie te kształcą studentów, którzy uzyskują w trakcie studiów wiedzę, kompetencje i umiejętności, atrakcyjne dla na rynku pracy.
Wiele uczelni zawodowych działa od lat na lokalnym i regionalnym rynku edukacyjnym, współpracując z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Zapewniają szeroką ofertę kształcenia praktycznego na potrzeby rynku pracy, którą odzwierciedla liczba studentów, sukcesywny rozwój własnej kadry dydaktycznej i stabilność jej zatrudnienia.
Nazwa „akademia praktyczna” pozwoli wyróżnić te uczelnie zawodowe, które spełnią łącznie określone w ustawie warunki, jako uczelnie o ugruntowanej pozycji i wykazujące dbałość o zapewnienie wysokiej jakości kształcenia na prowadzonych studiach. Jednocześnie podkreśli charakter prowadzonego przez nie kształcenia, wskazując na ich profil. Dzięki temu zwiększy rozpoznawalność tej grupy uczelni na rynku edukacyjnym.
Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą wprowadzającą” – w art. 206 ust. 2 (w okresie do dnia 31 grudnia 2022 r.) oraz ustawa – w art. 53 ust. 5 (po przeprowadzeniu pierwszej ewaluacji działalności naukowej), obliguje uczelnię zawodową do zawierania porozumienia o współpracy przy prowadzeniu studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela z uczelnią, która posiada osiągnięcia w działalności naukowej w dyscyplinie, do której jest przyporządkowany kierunek tych studiów. Tym samym liczba uczelni kształcących nauczycieli pozostaje ograniczona i zależna od liczby tych uczelni, które posiadają odpowiednią kategorię naukową (po pierwszej ewaluacji jakości działalności naukowej), a do dnia 31 grudnia 2022 r., które posiadają odpowiednie uprawnienia do nadawania stopnia doktora, oraz zawrą stosowne porozumienia o współpracy (por. art. 206 ustawy wprowadzającej).
W przypadku tych uczelni zawodowych, które spełnią łącznie określone w ustawie warunki (tożsame z warunkami przewidzianymi dla zmiany nazwy uczelni na „akademia praktyczna”), możliwe będzie pominięcie obowiązku zawarcia ww. porozumienia o współpracy. Pozwoli to uczelniom zawodowym wyróżniającym się ugruntowaną i stabilną pozycją w systemie szkolnictwa wyższego i nauki oraz odpowiednią jakością prowadzonego kształcenia na samodzielność w prowadzeniu studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponuje się wprowadzenie możliwości używania przez uczelnie zawodowe w nazwie wyrazów „akademia praktyczna”.
Wyrazy „akademia praktyczna”, zgodnie z projektowanym art. 16 ust. 1a ustawy, będą zastrzeżone dla uczelni zawodowej, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) działa co najmniej od 10 lat;
2) liczba studentów kształcących się w uczelni wynosi co najmniej 250, z czego ponad 50% studentów kształci się na studiach stacjonarnych;
3) co najmniej 75% nauczycieli akademickich jest zatrudnionych w tej uczelni jako podstawowym miejscu pracy;
4) prowadzi studia pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na co najmniej pięciu kierunkach studiów;
5) prowadzi kształcenie na co najmniej jednym kierunku studiów przygotowujących do wykonywania zawodów, o których mowa w art. 68 ust. 1 pkt 1–8 ustawy, lub kierunku studiów kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera lub magistra inżyniera;
6) żaden kierunek studiów prowadzonych przez uczelnię nie został oceniony negatywnie w wyniku przeprowadzonej przez PKA oceny jakości kształcenia.
Używanie w nazwie wyrazów „akademia praktyczna” przez uczelnie zawodowe, które spełnią warunki określone w projektowanym art. 16 ust. 1a ustawy, pozwoli w sposób jednoznaczny identyfikować je jako stabilnie funkcjonujące w systemie szkolnictwa wyższego i nauki, wyróżniające się rozwojem własnej kadry oraz szeroką ofertą kształcenia praktycznego, w tym na studiach przygotowujących do wykonywania zawodów medycznych lub na studiach umożliwiających uzyskanie kompetencji inżynierskich, a także służące rozwojowi regionu przez oferowanie odpowiedniej jakości kształcenia na prowadzonych studiach. Możliwość wyróżnienia tych uczelni zawodowych, które spełnią ustawowe warunki, przez wprowadzenie do ich nazw wyrazów „akademia praktyczna”, wzmocni ich pozycję na rynku edukacyjnym i przyczyni się do pozytywnego odbioru w otoczeniu społeczno-gospodarczym.
Zmiana nazwy publicznej uczelni zawodowej na nazwę z użyciem wyrazów „akademia praktyczna” będzie dokonywana w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki na podstawie art. 35 ust. 2 ustawy. Natomiast w przypadku niepublicznej uczelni zawodowej, zmiana jej nazwy będzie dokonywana na podstawie art. 37 ust. 4–7 ustawy, poprzez zmianę wpisu w ewidencji uczelni niepublicznych w drodze decyzji administracyjnej. Rozwiązania te wpisują się w mechanizmy prawne funkcjonujące obecnie na gruncie ustawy.
Weryfikacja spełniania przez uczelnię warunków określonych w art. 16 ust. 1a ustawy będzie dokonywana za pomocą danych zgromadzonych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on.
Zmiana nazwy uczelni zawodowej nie będzie wiązała się ze zmianą jej statusu. Status uczelni – z uczelni zawodowej na uczelnię akademicką – może ulec zmianie dopiero po przeprowadzeniu pierwszej ewaluacji jakości działalności naukowej, o której mowa w art. 324 ust. 1 ustawy wprowadzającej, i otrzymaniu w jej wyniku odpowiedniej kategorii naukowej zapewniającej spełnianie warunku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy.
Proponuje się, aby w przypadku zaprzestania spełniania przez uczelnię zawodową używającą w swojej nazwie wyrazy „akademia praktyczna” warunków określonych w art. 16 ust. 1a ustawy, uczelnia ta mogła nadal posługiwać się nazwą „akademia praktyczna”. Rozwiązanie to jest analogiczne do przyjętego w ustawie w odniesieniu do innych nazw uczelni (por. art. 16 ust. 4 ustawy).
Ponadto proponuje się, aby uczelnia zawodowa, która spełni łącznie wskazane powyżej warunki, miała możliwość uzyskania pozwolenia na utworzenie studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, bez konieczności zawierania porozumienia o współpracy przy prowadzeniu tych studiów z uczelnią posiadającą osiągnięcia w działalności naukowej w dyscyplinie, do której jest przyporządkowany kierunek tych studiów. Natomiast w przypadku studiów już prowadzonych, uczelnia zawodowa będzie mogła je prowadzić bez konieczności zawierania porozumienia, jeżeli poinformuje ministra o spełnianiu łącznie warunków określonych w dodawanym art. 16 ust. 1a ustawy. Warto odnotować, że zwolnienie z obowiązku posiadania ww. porozumienia nie będzie wymagało zmiany nazwy uczelni na „akademia praktyczna”.
W przypadku gdy uczelnia zawodowa przestanie spełniać którykolwiek z warunków określonych w art. 16 ust. 1a ustawy, rektor tej uczelni będzie obowiązany zawiadomić o tym ministra w terminie miesiąca od dnia zaistnienia tej okoliczności. Uczelnia będzie mogła wówczas kontynuować kształcenie na studiach przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, jeżeli zawrze porozumienie o współpracy przy prowadzeniu tych studiów i poinformuje o tym ministra. Jednak w przypadku, gdy uczelnia nie zawrze porozumienia, będzie mogła kontynuować kształcenie na tych studiach do zakończenia ostatniego cyklu kształcenia rozpoczętego przed dniem zaprzestania spełniania co najmniej jednego z warunków określonych w art. 16 ust. 1a ustawy.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Wojciech Murdzek Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 22 czerwca 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany