W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD262","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu jest:\n1) realizacja postulatów wyrażonych w wyroku z dnia 6 grudnia 2018 r. Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Słomka Przeciwko Polsce (skarga nr 68924/12), które poruszają zagadnienie właściwości sądu orzekającego o pozbawieniu wolności w trybie „policji sesyjnej” oraz realizacji prawa ukaranego do skutecznej drogi odwoławczej w związku z tym ukaraniem;\n2) zwiększenie bezpieczeństwa i porządku publicznego w budynkach sądowych, przy zachowaniu zasad dopuszczających ograniczenie praw i wolności obywatelskich;\n3) usprawnienie procesu zarządzania systemami informatycznymi w sądach celem zapewnienia efektywności i sprawności funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w obszarze usług informatycznych; \n4) doprecyzowanie oraz częściowe przemodelowanie istniejących rozwiązań materialnoprawnych i proceduralnych w celu usprawnienia i przyspieszenia postępowania karnego;\n5) wprowadzenie pełnomocnictwa pocztowego w sprawach karnych na wzór rozwiązań przewidzianych w postępowaniu cywilnym; \n6) rozszerzenie zakresu funkcjonowania portalu informacyjnego sądów powszechnych na sprawy karne oraz modyfikacja warunków jego stosowania w sprawach cywilnych;\n7) podwyższenie standardów ochrony danych osobowych w prokuraturze;\n8) uchylenia zawieszenia biegu terminów przedawnienia karalności czynu i przedawnienia wykonania kary w sprawach o przestępstwa i przestępstwa skarbowe wprowadzonego w związku ze stanem epidemii i zagrożenia epidemicznego;\n9) dostosowanie przepisów Kodeksu karnego wykonawczego, uwzględniających zmiany wprowadzone na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1855), obowiązujące od dnia 1 stycznia 2023 r., oraz przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. poz. 1700) do zmian wprowadzanych ustawą z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2600) oraz dostosowanie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 22 lipca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania przestępczości środowiskowej (Dz. U. poz. 1726), obowiązujących od dnia 1 września 2022 r. oraz ustawą z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Najistotniejsze projektowane rozwiązania:\nI. zmiany w ustawie – Prawo o ustroju sądów powszechnych: \n1) poszerzenie kompetencji dyrektora sądu apelacyjnego w zakresie informatyzacji sądownictwa oraz obsługi informatycznej sądów – koncepcja usprawniania procesu zarządzania systemami teleinformatycznymi w Ministerstwie Sprawiedliwości zakłada przeniesienia odpowiedzialności za zapewnienie odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych sądów w zakresie informatyzacji sądów oraz ich obsługi informatycznej – na poziom apelacji;\n2) przyznanie na poziomie ustawowym Ministrowi Sprawiedliwości i sądom statusu współadministratorów danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych celem uzyskania podstawy w postaci przepisu prawa krajowego niezbędną do zastosowania reżimu przetwarzania danych wynikających z przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;\n3) wprowadzenie rozwiązania, zgodnie z którym skład sądu, względem którego dopuszczono się obrazy innego uczestnika czynności sądowych albo zakłócenia przebiegu tych czynności, będzie uprawniony do wymierzenia kary porządkowej grzywny (a w przypadku osoby już pozbawionej wolności – kary nagany) lub kary porządkowej pozbawienia wolności (a w przypadku osoby już pozbawionej wolności – kar zwiększających dolegliwość odosobnienia), a jeżeli naruszenie powagi, spokoju lub porządku czynności sądowych albo ubliżenie sądowi godzić będą w osobę sędziego lub innego członka składu sądu, sąd ten będzie zobligowany do przekazania rozstrzygnięcia kwestii nałożenia kary porządkowej innemu (jednoosobowemu) składowi;\n4) wprowadzenie odroczenia wykonalności kary porządkowej do czasu uprawomocnienia się postanowienia w przedmiocie ukarania karą porządkową;\n5) wprowadzenie dla prezesa sądu możliwości zarządzenia stosowania środków zapewniających bezpieczeństwo w budynkach sądowych oraz zapobiegających naruszaniu zakazu wnoszenia do budynków sądów broni, amunicji, materiałów wybuchowych i innych środków niebezpiecznych;\n6) wprowadzenie dla Ministra Sprawiedliwości uprawnienia do utworzenia systemu teleinformatycznego zapewniającego stronom i uczestnikom postępowań oraz ich przedstawicielom ustawowym i pełnomocnikom, a także innym podmiotom uprawnionym lub upoważnionym z mocy odrębnych przepisów dostęp do informacji o sprawie sądowej, a także, na podstawie przepisów szczególnych, możliwość realizacji doręczeń elektronicznych, składania innych wniosków oraz świadczenia inne usługi związane z postępowaniem sądowym lub sądami (portal informacyjny).\nII. zmiany w ustawie – Kodeks postępowania karnego: \n1) rozbudowanie i doprecyzowanie regulacji dotyczących łączenia spraw do wspólnego prowadzenia i wyłączania sprawy do odrębnego rozpoznania – dookreślenie przesłanek uzasadniających ewentualne wyłączenie sprawy do odrębnego rozpoznania oraz wprowadzenie zażalenia na postanowienie w przedmiocie wyłączenia sprawy do odrębnego rozpoznania;\n2) doprecyzowanie regulacji procesowych odnoszących się do udziału prokuratora w postępowaniu z subsydiarnego aktu oskarżenia oraz w postępowaniu prywatno-skargowym;\n3) wprowadzenie pełnomocnictwa pocztowego na wzór tego zawartego w Kodeksie postępowania cywilnego – pismo pozostawione w placówce pocztowej w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe będzie mogło zostać odebrane także przez osobę upoważnioną na podstawie pełnomocnictwa pocztowego do odbioru przesyłek pocztowych w rozumieniu tej ustawy;\n4) rozszerzenie zakresu funkcjonowania Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych na sprawy karne – wprowadzenie doręczeń pism sądowych oraz pism procesowych, które sąd posiada w wersji elektronicznej, do określonego kręgu osób, co przyspieszy postępowania oraz ułatwi działania zawodowych pełnomocników (taki sposób procedowania sprawdził się w tzw. przepisach covidowych w odniesieniu do spraw cywilnych). Osoba nie wykonywująca zawodu prawniczego profesjonalnie, jeżeli zechce, będzie mogła wybrać opcję doręczeń przez portal informacyjny, co będzie wiążące dla tej osoby w sprawie, w której taką opcję wybrała;\n5) doprecyzowanie regulacji procesowych dotyczących czynności przesłuchania świadka i biegłego przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających wykonanie tej czynności na odległość w postępowaniu przygotowawczym;\n6) wprowadzenie podstawy do kontynuacji przewodu sądowego w przypadku, gdy w sprawie rozpoznawanej w składzie kolegialnym ulegnie zmianie jeden z członków składu orzekającego;\n7) wprowadzenie nowych instytucji – narada wstępna i wyrok częściowy.\nIII. zmiany w ustawie – Prawo o prokuraturze:\ndokonanie korekty niektórych przepisów ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze, w celu dookreślenia zakresu obowiązków i zadań organów prokuratury, w szczególności Prokuratora Krajowego oraz sposobu ich realizacji, a ponadto uregulowanie zakresu obowiązków i sposobu sprawowania nadzoru przez organ nadzorczy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości, nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych w jednostkach organizacyjnych prokuratury. Projektowane regulacje mają na celu wzrost transparentności działań podejmowanych przez prokuraturę. Będą one w jeszcze wyższym stopniu zgodne z postulatem ochrony danych osobowych.\nIV. zmiany w ustawie – Kodeks karny wykonawczy: \n1) wprowadzenie rozwiązań majach na celu ukształtowanie efektywnego mechanizmu zaliczania mienia objętego zabezpieczeniem majątkowym na poczet zaspokojenia tytułów zabezpieczenia. Mechanizm ten opiera się na wprowadzeniu do porządku prawnego regulacji, które z zabezpieczonego mienia pozwolą ex lege wykonać orzeczenia o charakterze majątkowym, nawet jeżeli konkretne orzeczenie tego rodzaju nie stanowiło tytułu zabezpieczenia;\n2) zmodyfikowanie kolejności wykonania kar pozbawienia wolności przeznaczonych do odbycia oraz kar zastępczych.\nV. zmiany w ustawie z dnia 9 czerwca 2022 r. o wpieraniu i resocjalizacji nieletnich: zmiany o charakterze spójnościowym - uwzględnienie w przepisach ustawy przepadku pojazdu mechanicznego albo równowartości pojazdu, poszerzonego katalogu czynów zabronionych, za które odpowiedzialność karną może ponosić nieletni, który ukończył 15 lat oraz nowej podstawy odpowiedzialności karnej nieletnich z art. 10 § 2a k.k., wprowadzanych na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw.\nVI. zmiany w ustawie z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw:\n1) zmodyfikowanie zakresu orzekania przepadku pojazdu mechanicznego oraz przepadku równowartości pojazdu – orzekanie przepadku równowartości pojazdu również w przypadku darowania lub ukrycia; wyłączenie orzekania przepadku pojazdu mechanicznego oraz przepadku równowartości pojazdu w przypadku niemożliwości lub niecelowości z uwagi na utratę, zniszczenie lub znaczne uszkodzenie; \n2) zmodyfikowanie charakteru orzekania przepadku pojazdu mechanicznego z obligatoryjnego na fakultatywny, z zachowaniem obligatoryjnego w przypadku – jeżeli zawartość alkoholu w organizmie sprawcy była wyższa niż 1 promil we krwi lub 0,5 mg/dm3 w wydychanym powietrzu albo prowadziła do takiego stężenia;\n3) doprecyzowanie warunków określających dopuszczalność skierowania do sądu tzw. subsydiarnego aktu oskarżenia;\n4) zmiany spójnościowe:\n- wprowadzenie zmiany redakcyjnej w zakresie oznaczenia dodawanego na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw nowego przepisu w art. 43a k.k. jako § 4;\n- uwzględnienie znowelizowanej na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw treści przepisów art. 78 § 2 k.k. i art. 79 § 1 k.k., w zakresie zaostrzonych przesłanek przedterminowego zwolnienia, zmienianych również na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw;\n- uwzględnienie znowelizowanej na mocy ustawy z dnia 22 lipca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania przestępczości środowiskowej podwyższonej sankcja za przestępstwo z art. 185 § 3 k.k., zmienianej również na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw;\n- uwzględnienie znowelizowanej na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw treści przepisu art. 43la § 1 pkt 1 k.k.w., poszerzającego przesłanki udzielania zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności w SDE, zmienianego również na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw;\n- uzupełnienie art. 43la § 6 k.k.w. i art. 43lla § 1 pkt 1 k.k.w., określających przesłanki udzielania zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności w SDE, znowelizowanych na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw, o szczególną postać recydywy z art. 64a k.k., wprowadzaną na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw;\n- uzupełnienie art. 85 § 2 k.k.w., stanowiącego podstawę do odbywania przez młodocianych kary w zakładach karnych dla odbywających karę po raz pierwszy, dodanego na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw, o nową podstawę odpowiedzialności nieletnich z art. 10 § 2a k.k., wprowadzaną na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marcin Warchoł Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 9 maja 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD262
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu jest:
1) realizacja postulatów wyrażonych w wyroku z dnia 6 grudnia 2018 r. Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Słomka Przeciwko Polsce (skarga nr 68924/12), które poruszają zagadnienie właściwości sądu orzekającego o pozbawieniu wolności w trybie „policji sesyjnej” oraz realizacji prawa ukaranego do skutecznej drogi odwoławczej w związku z tym ukaraniem;
2) zwiększenie bezpieczeństwa i porządku publicznego w budynkach sądowych, przy zachowaniu zasad dopuszczających ograniczenie praw i wolności obywatelskich;
3) usprawnienie procesu zarządzania systemami informatycznymi w sądach celem zapewnienia efektywności i sprawności funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w obszarze usług informatycznych;
4) doprecyzowanie oraz częściowe przemodelowanie istniejących rozwiązań materialnoprawnych i proceduralnych w celu usprawnienia i przyspieszenia postępowania karnego;
5) wprowadzenie pełnomocnictwa pocztowego w sprawach karnych na wzór rozwiązań przewidzianych w postępowaniu cywilnym;
6) rozszerzenie zakresu funkcjonowania portalu informacyjnego sądów powszechnych na sprawy karne oraz modyfikacja warunków jego stosowania w sprawach cywilnych;
7) podwyższenie standardów ochrony danych osobowych w prokuraturze;
8) uchylenia zawieszenia biegu terminów przedawnienia karalności czynu i przedawnienia wykonania kary w sprawach o przestępstwa i przestępstwa skarbowe wprowadzonego w związku ze stanem epidemii i zagrożenia epidemicznego;
9) dostosowanie przepisów Kodeksu karnego wykonawczego, uwzględniających zmiany wprowadzone na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1855), obowiązujące od dnia 1 stycznia 2023 r., oraz przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. poz. 1700) do zmian wprowadzanych ustawą z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2600) oraz dostosowanie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 22 lipca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania przestępczości środowiskowej (Dz. U. poz. 1726), obowiązujących od dnia 1 września 2022 r. oraz ustawą z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2023 r.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Najistotniejsze projektowane rozwiązania:
I. zmiany w ustawie – Prawo o ustroju sądów powszechnych:
1) poszerzenie kompetencji dyrektora sądu apelacyjnego w zakresie informatyzacji sądownictwa oraz obsługi informatycznej sądów – koncepcja usprawniania procesu zarządzania systemami teleinformatycznymi w Ministerstwie Sprawiedliwości zakłada przeniesienia odpowiedzialności za zapewnienie odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych sądów w zakresie informatyzacji sądów oraz ich obsługi informatycznej – na poziom apelacji;
2) przyznanie na poziomie ustawowym Ministrowi Sprawiedliwości i sądom statusu współadministratorów danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych celem uzyskania podstawy w postaci przepisu prawa krajowego niezbędną do zastosowania reżimu przetwarzania danych wynikających z przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;
3) wprowadzenie rozwiązania, zgodnie z którym skład sądu, względem którego dopuszczono się obrazy innego uczestnika czynności sądowych albo zakłócenia przebiegu tych czynności, będzie uprawniony do wymierzenia kary porządkowej grzywny (a w przypadku osoby już pozbawionej wolności – kary nagany) lub kary porządkowej pozbawienia wolności (a w przypadku osoby już pozbawionej wolności – kar zwiększających dolegliwość odosobnienia), a jeżeli naruszenie powagi, spokoju lub porządku czynności sądowych albo ubliżenie sądowi godzić będą w osobę sędziego lub innego członka składu sądu, sąd ten będzie zobligowany do przekazania rozstrzygnięcia kwestii nałożenia kary porządkowej innemu (jednoosobowemu) składowi;
4) wprowadzenie odroczenia wykonalności kary porządkowej do czasu uprawomocnienia się postanowienia w przedmiocie ukarania karą porządkową;
5) wprowadzenie dla prezesa sądu możliwości zarządzenia stosowania środków zapewniających bezpieczeństwo w budynkach sądowych oraz zapobiegających naruszaniu zakazu wnoszenia do budynków sądów broni, amunicji, materiałów wybuchowych i innych środków niebezpiecznych;
6) wprowadzenie dla Ministra Sprawiedliwości uprawnienia do utworzenia systemu teleinformatycznego zapewniającego stronom i uczestnikom postępowań oraz ich przedstawicielom ustawowym i pełnomocnikom, a także innym podmiotom uprawnionym lub upoważnionym z mocy odrębnych przepisów dostęp do informacji o sprawie sądowej, a także, na podstawie przepisów szczególnych, możliwość realizacji doręczeń elektronicznych, składania innych wniosków oraz świadczenia inne usługi związane z postępowaniem sądowym lub sądami (portal informacyjny).
II. zmiany w ustawie – Kodeks postępowania karnego:
1) rozbudowanie i doprecyzowanie regulacji dotyczących łączenia spraw do wspólnego prowadzenia i wyłączania sprawy do odrębnego rozpoznania – dookreślenie przesłanek uzasadniających ewentualne wyłączenie sprawy do odrębnego rozpoznania oraz wprowadzenie zażalenia na postanowienie w przedmiocie wyłączenia sprawy do odrębnego rozpoznania;
2) doprecyzowanie regulacji procesowych odnoszących się do udziału prokuratora w postępowaniu z subsydiarnego aktu oskarżenia oraz w postępowaniu prywatno-skargowym;
3) wprowadzenie pełnomocnictwa pocztowego na wzór tego zawartego w Kodeksie postępowania cywilnego – pismo pozostawione w placówce pocztowej w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe będzie mogło zostać odebrane także przez osobę upoważnioną na podstawie pełnomocnictwa pocztowego do odbioru przesyłek pocztowych w rozumieniu tej ustawy;
4) rozszerzenie zakresu funkcjonowania Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych na sprawy karne – wprowadzenie doręczeń pism sądowych oraz pism procesowych, które sąd posiada w wersji elektronicznej, do określonego kręgu osób, co przyspieszy postępowania oraz ułatwi działania zawodowych pełnomocników (taki sposób procedowania sprawdził się w tzw. przepisach covidowych w odniesieniu do spraw cywilnych). Osoba nie wykonywująca zawodu prawniczego profesjonalnie, jeżeli zechce, będzie mogła wybrać opcję doręczeń przez portal informacyjny, co będzie wiążące dla tej osoby w sprawie, w której taką opcję wybrała;
5) doprecyzowanie regulacji procesowych dotyczących czynności przesłuchania świadka i biegłego przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających wykonanie tej czynności na odległość w postępowaniu przygotowawczym;
6) wprowadzenie podstawy do kontynuacji przewodu sądowego w przypadku, gdy w sprawie rozpoznawanej w składzie kolegialnym ulegnie zmianie jeden z członków składu orzekającego;
7) wprowadzenie nowych instytucji – narada wstępna i wyrok częściowy.
III. zmiany w ustawie – Prawo o prokuraturze:
dokonanie korekty niektórych przepisów ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze, w celu dookreślenia zakresu obowiązków i zadań organów prokuratury, w szczególności Prokuratora Krajowego oraz sposobu ich realizacji, a ponadto uregulowanie zakresu obowiązków i sposobu sprawowania nadzoru przez organ nadzorczy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości, nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych w jednostkach organizacyjnych prokuratury. Projektowane regulacje mają na celu wzrost transparentności działań podejmowanych przez prokuraturę. Będą one w jeszcze wyższym stopniu zgodne z postulatem ochrony danych osobowych.
IV. zmiany w ustawie – Kodeks karny wykonawczy:
1) wprowadzenie rozwiązań majach na celu ukształtowanie efektywnego mechanizmu zaliczania mienia objętego zabezpieczeniem majątkowym na poczet zaspokojenia tytułów zabezpieczenia. Mechanizm ten opiera się na wprowadzeniu do porządku prawnego regulacji, które z zabezpieczonego mienia pozwolą ex lege wykonać orzeczenia o charakterze majątkowym, nawet jeżeli konkretne orzeczenie tego rodzaju nie stanowiło tytułu zabezpieczenia;
2) zmodyfikowanie kolejności wykonania kar pozbawienia wolności przeznaczonych do odbycia oraz kar zastępczych.
V. zmiany w ustawie z dnia 9 czerwca 2022 r. o wpieraniu i resocjalizacji nieletnich: zmiany o charakterze spójnościowym - uwzględnienie w przepisach ustawy przepadku pojazdu mechanicznego albo równowartości pojazdu, poszerzonego katalogu czynów zabronionych, za które odpowiedzialność karną może ponosić nieletni, który ukończył 15 lat oraz nowej podstawy odpowiedzialności karnej nieletnich z art. 10 § 2a k.k., wprowadzanych na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw.
VI. zmiany w ustawie z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw:
1) zmodyfikowanie zakresu orzekania przepadku pojazdu mechanicznego oraz przepadku równowartości pojazdu – orzekanie przepadku równowartości pojazdu również w przypadku darowania lub ukrycia; wyłączenie orzekania przepadku pojazdu mechanicznego oraz przepadku równowartości pojazdu w przypadku niemożliwości lub niecelowości z uwagi na utratę, zniszczenie lub znaczne uszkodzenie;
2) zmodyfikowanie charakteru orzekania przepadku pojazdu mechanicznego z obligatoryjnego na fakultatywny, z zachowaniem obligatoryjnego w przypadku – jeżeli zawartość alkoholu w organizmie sprawcy była wyższa niż 1 promil we krwi lub 0,5 mg/dm3 w wydychanym powietrzu albo prowadziła do takiego stężenia;
3) doprecyzowanie warunków określających dopuszczalność skierowania do sądu tzw. subsydiarnego aktu oskarżenia;
4) zmiany spójnościowe:
- wprowadzenie zmiany redakcyjnej w zakresie oznaczenia dodawanego na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw nowego przepisu w art. 43a k.k. jako § 4;
- uwzględnienie znowelizowanej na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw treści przepisów art. 78 § 2 k.k. i art. 79 § 1 k.k., w zakresie zaostrzonych przesłanek przedterminowego zwolnienia, zmienianych również na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw;
- uwzględnienie znowelizowanej na mocy ustawy z dnia 22 lipca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania przestępczości środowiskowej podwyższonej sankcja za przestępstwo z art. 185 § 3 k.k., zmienianej również na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw;
- uwzględnienie znowelizowanej na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw treści przepisu art. 43la § 1 pkt 1 k.k.w., poszerzającego przesłanki udzielania zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności w SDE, zmienianego również na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw;
- uzupełnienie art. 43la § 6 k.k.w. i art. 43lla § 1 pkt 1 k.k.w., określających przesłanki udzielania zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności w SDE, znowelizowanych na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw, o szczególną postać recydywy z art. 64a k.k., wprowadzaną na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw;
- uzupełnienie art. 85 § 2 k.k.w., stanowiącego podstawę do odbywania przez młodocianych kary w zakładach karnych dla odbywających karę po raz pierwszy, dodanego na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw, o nową podstawę odpowiedzialności nieletnich z art. 10 § 2a k.k., wprowadzaną na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marcin Warchoł Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 9 maja 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany