W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD187","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu ustawy jest uporządkowanie - na wzór rozwiązań przyjętych w ustawie z dnia 20 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy o Sądzie Najwyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 190 i 568) - zagadnień związanych z dostosowaniem kształtu kolegiów wojskowych sądów okręgowych do kolegiów funkcjonujących w sądach powszechnych oraz uregulowanie w analogiczny sposób struktury kolegiów sądów wojskowych.\nPonadto celem projektu jest uporządkowanie zagadnień dotyczących procedury zmierzającej do powołania asesora sądowego na stanowisko sędziego, wyeliminowanie luki prawnej w zakresie sytuacji niepowołania asesora sądowego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim pomimo przedstawienia przez Krajową Radę Sądownictwa wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na tym stanowisku, a także wprowadzenie zmian o charakterze porządkującym sytuację asesorów w zakresie skutków prawnych zmiany miejsca służbowego lub przeniesienia do innego wydziału tego samego sądu dla podejmowania czynności w sprawach przydzielonych w dotychczasowym miejscu służbowym albo miejscu pełnienia służby, aż do ich zakończenia. Projektowana ustawa ma także na celu ujednolicenie zasad w zakresie przyznawania dodatków funkcyjnych i dodatków specjalnych dla grup zawodowych referendarzy sądowych i asystentów sądowych delegowanych do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Dostosowanie kształtu kolegiów wojskowych sądów okręgowych do kolegiów funkcjonujących w sądach powszechnych, oraz uregulowanie w analogiczny sposób struktury kolegiów sądów wojskowych.\nW związku z tym w projekcie ustawy proponuje się zmiany polegające m.in. na tym, że:\n1) kolegium wojskowego sądu okręgowego ma składać się z prezesa wojskowego sądu okręgowego oraz prezesów wojskowych sądów garnizonowych z obszaru właściwości wojskowego sądu okręgowego; obecnie kolegium składa się z prezesa wojskowego sądu okręgowego oraz z 6 członków, w tym 3 sędziów wojskowego sądu okręgowego i 3 sędziów wojskowych sądów garnizonowych, wybranych przez Zgromadzenie spośród sędziów orzekających w sądach działających na obszarze właściwości wojskowego sądu okręgowego;\n2) zadaniem kolegium będzie opiniowanie kandydatów na stanowiska sędziów; obecnie zadanie to polega na przedstawianiu przez kolegium Zgromadzeniu opinii o kandydatach na stanowiska sędziów wojskowych;\nW projekcie ustawy proponuje się także zmianę polegającą na ograniczeniu roli Ministra Sprawiedliwości w postępowaniu dotyczącym ustalania gospodarki finansowej sądów wojskowych. Obecnie Minister Sprawiedliwości przekazuje Krajowej Radzie Sądownictwa projekty planów finansowych oraz planów finansowych dla sądów wojskowych. Zważywszy, że Minister Sprawiedliwości, jako dysponent części 15 - Sądy powszechne oraz 37 - Sprawiedliwość budżetu państwa, nie ma realnego wpływu na budżet sądownictwa wojskowego, który jest finansowany z części 29 - Obrona narodowa budżetu państwa, w projekcie ustawy proponuje się, aby projekty planów finansowych oraz plany finansowe dla sądów wojskowych, były - tak jak dotychczas - opracowywane przez prezesów tych sądów. Projekty planów finansowych prezesi sądów wojskowych będą przedkładać Krajowej Radzie Sądownictwa i Ministrowi Obrony Narodowej, zaś Krajowa Rada Sądownictwa w ciągu miesiąca od otrzymania przedłożonych projektów powinna złożyć Ministrowi Obrony Narodowej wniosek o opracowanie projektu planu dochodów i wydatków sądów wojskowych.\nPonadto w projekcie proponuje się wprowadzenia zmian o charakterze porządkującym w ustawie – Prawo o ustroju sądów powszechnych polegających na:\n1. na wypełnieniu luki prawnej w zakresie powołania asesorów sądowych.\nObowiązująca ustawa nie przewiduje regulacji na wypadek niepowołania asesora sądowego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim pomimo przedstawienia przez Krajową Radę Sądownictwa wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na tym stanowisku. Asesorów sądowych mianuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na czas nieokreślony, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa. Stosunek służbowy asesora sądowego nawiązuje się po doręczeniu mu aktu mianowania. Asesor sądowy pełni obowiązki sędziego przez okres 4 lat od dnia objęcia stanowiska asesorskiego. Mianowanie na stanowisko asesora sądowego zawiera przyznanie władzy sądowniczej, a jednocześnie stanowi podstawę nawiązania stosunku służbowego, który jest także stosunkiem pracy. Powoływanie sędziów jest prerogatywą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, co oznacza, że przedstawienie przez Krajową Radę Sądownictwa kandydata do pełnienia urzędu sędziego nie determinuje po stronie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej obowiązku powołania tej osoby na ww. urząd. W konsekwencji zasada pewności prawa wymaga wprowadzenia przepisu określającego konsekwencje prawne realizacji przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej prerogatywy w zakresie powoływania sędziów poprzez niepowołanie określonej osoby na ww. urząd.\nW projekcie wprowadza się przesłankę, zgodnie z którą stosunek służbowy asesora sądowego wygaśnie również w przypadku niepowołania asesora sądowego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim – z upływem okresu, o którym mowa w art. 106i § 8 u.s.p., czyli 4 lat od objęcia stanowiska.\n2. zmianę regulacji dotyczącej procedury nominacji asesorów sądowych, z uwagi na wątpliwości co do przebiegu procedury zmierzającej do powołania asesora sądowego na stanowisko sędziego sądu rejonowego, a w szczególności odnośnie organów biorących udział w tej procedurze oraz ich kompetencji.\nProponuje się wyeliminowanie stwierdzenia, zgodnie z którym po przedstawieniu kandydatury asesora sądowego na stanowisko sędziego sądu rejonowego do zaopiniowania przez kolegium sądu okręgowego prezes sądu ustala termin zgromadzenia ogólnego sędziów sądu okręgowego, ponieważ organy samorządu sędziowskiego utraciły uprawnienie do opiniowania kandydatów na wolne stanowiska sędziowskie, uzyskując jednocześnie prawo wyboru delegatów uprawnionych do uczestniczenia, z prawem głosu, w posiedzeniach kolegium zwoływanych w celu zaopiniowania kandydatów na stanowiska sędziowskie.\n3. dodaniu przepisów o charakterze porządkującym w zakresie przepisu określającego sposób wyłaniania sędziego wizytatora dokonującego oceny kwalifikacji asesora ubiegającego się o powołanie na stanowisko sędziowskie.\nObowiązująca regulacja nie uwzględnia, że wizytatorami mogą być również sędziowie sądów rejonowych, a wizytacje w sądach rejonowych mogą przeprowadzać sędziowie sądów okręgowych i sędziowie sądów rejonowych. Z tych względów dla zapewnienia bezstronności wizytatora dokonującego oceny kwalifikacji asesora wyłączeniem z losowania należy objąć sędziów „z okręgu sądowego, w którym ma siedzibę sąd, w którym asesor sądowy pełni służbę”;\nProjekt wprowadza także inne regulacje porządkujące, polegające na:\n1) wprowadzeniu ogólnego odesłania z art. 106zg § 1 u.s.p. do odpowiedniego stosowania - w stosunku do asesorów - przepisów art. 47b § 4-6 u.s.p., które dotyczą skutków prawnych zmiany miejsca służbowego sędziego lub delegowanie do innego sądu/zakończenia delegowania oraz przeniesienia do innego wydziału tego samego sądu,\n2) dołączenia do projektu regulacji, które dotyczą wprowadzenia jednolitych zasad w zakresie przyznawania dodatków funkcyjnych i dodatków specjalnych dla grup zawodowych referendarzy sądowych i asystentów sądowych delegowanych do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości, polegającej na ujednoliceniu podstaw i wysokości ich określania z zasadami przyznawania takich dodatków sędziom delegowanym do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości.\nPropozycja ta wynika z konieczności zrównania pod względem płacowym przedstawicieli tych grup zawodowych, którzy realizują tożsame zadania w urzędzie obsługującym Ministra Sprawiedliwości.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Katarzyna Frydrych Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD187
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu ustawy jest uporządkowanie - na wzór rozwiązań przyjętych w ustawie z dnia 20 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy o Sądzie Najwyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 190 i 568) - zagadnień związanych z dostosowaniem kształtu kolegiów wojskowych sądów okręgowych do kolegiów funkcjonujących w sądach powszechnych oraz uregulowanie w analogiczny sposób struktury kolegiów sądów wojskowych.
Ponadto celem projektu jest uporządkowanie zagadnień dotyczących procedury zmierzającej do powołania asesora sądowego na stanowisko sędziego, wyeliminowanie luki prawnej w zakresie sytuacji niepowołania asesora sądowego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim pomimo przedstawienia przez Krajową Radę Sądownictwa wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na tym stanowisku, a także wprowadzenie zmian o charakterze porządkującym sytuację asesorów w zakresie skutków prawnych zmiany miejsca służbowego lub przeniesienia do innego wydziału tego samego sądu dla podejmowania czynności w sprawach przydzielonych w dotychczasowym miejscu służbowym albo miejscu pełnienia służby, aż do ich zakończenia. Projektowana ustawa ma także na celu ujednolicenie zasad w zakresie przyznawania dodatków funkcyjnych i dodatków specjalnych dla grup zawodowych referendarzy sądowych i asystentów sądowych delegowanych do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Dostosowanie kształtu kolegiów wojskowych sądów okręgowych do kolegiów funkcjonujących w sądach powszechnych, oraz uregulowanie w analogiczny sposób struktury kolegiów sądów wojskowych.
W związku z tym w projekcie ustawy proponuje się zmiany polegające m.in. na tym, że:
1) kolegium wojskowego sądu okręgowego ma składać się z prezesa wojskowego sądu okręgowego oraz prezesów wojskowych sądów garnizonowych z obszaru właściwości wojskowego sądu okręgowego; obecnie kolegium składa się z prezesa wojskowego sądu okręgowego oraz z 6 członków, w tym 3 sędziów wojskowego sądu okręgowego i 3 sędziów wojskowych sądów garnizonowych, wybranych przez Zgromadzenie spośród sędziów orzekających w sądach działających na obszarze właściwości wojskowego sądu okręgowego;
2) zadaniem kolegium będzie opiniowanie kandydatów na stanowiska sędziów; obecnie zadanie to polega na przedstawianiu przez kolegium Zgromadzeniu opinii o kandydatach na stanowiska sędziów wojskowych;
W projekcie ustawy proponuje się także zmianę polegającą na ograniczeniu roli Ministra Sprawiedliwości w postępowaniu dotyczącym ustalania gospodarki finansowej sądów wojskowych. Obecnie Minister Sprawiedliwości przekazuje Krajowej Radzie Sądownictwa projekty planów finansowych oraz planów finansowych dla sądów wojskowych. Zważywszy, że Minister Sprawiedliwości, jako dysponent części 15 - Sądy powszechne oraz 37 - Sprawiedliwość budżetu państwa, nie ma realnego wpływu na budżet sądownictwa wojskowego, który jest finansowany z części 29 - Obrona narodowa budżetu państwa, w projekcie ustawy proponuje się, aby projekty planów finansowych oraz plany finansowe dla sądów wojskowych, były - tak jak dotychczas - opracowywane przez prezesów tych sądów. Projekty planów finansowych prezesi sądów wojskowych będą przedkładać Krajowej Radzie Sądownictwa i Ministrowi Obrony Narodowej, zaś Krajowa Rada Sądownictwa w ciągu miesiąca od otrzymania przedłożonych projektów powinna złożyć Ministrowi Obrony Narodowej wniosek o opracowanie projektu planu dochodów i wydatków sądów wojskowych.
Ponadto w projekcie proponuje się wprowadzenia zmian o charakterze porządkującym w ustawie – Prawo o ustroju sądów powszechnych polegających na:
1. na wypełnieniu luki prawnej w zakresie powołania asesorów sądowych.
Obowiązująca ustawa nie przewiduje regulacji na wypadek niepowołania asesora sądowego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim pomimo przedstawienia przez Krajową Radę Sądownictwa wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na tym stanowisku. Asesorów sądowych mianuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na czas nieokreślony, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa. Stosunek służbowy asesora sądowego nawiązuje się po doręczeniu mu aktu mianowania. Asesor sądowy pełni obowiązki sędziego przez okres 4 lat od dnia objęcia stanowiska asesorskiego. Mianowanie na stanowisko asesora sądowego zawiera przyznanie władzy sądowniczej, a jednocześnie stanowi podstawę nawiązania stosunku służbowego, który jest także stosunkiem pracy. Powoływanie sędziów jest prerogatywą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, co oznacza, że przedstawienie przez Krajową Radę Sądownictwa kandydata do pełnienia urzędu sędziego nie determinuje po stronie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej obowiązku powołania tej osoby na ww. urząd. W konsekwencji zasada pewności prawa wymaga wprowadzenia przepisu określającego konsekwencje prawne realizacji przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej prerogatywy w zakresie powoływania sędziów poprzez niepowołanie określonej osoby na ww. urząd.
W projekcie wprowadza się przesłankę, zgodnie z którą stosunek służbowy asesora sądowego wygaśnie również w przypadku niepowołania asesora sądowego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim – z upływem okresu, o którym mowa w art. 106i § 8 u.s.p., czyli 4 lat od objęcia stanowiska.
2. zmianę regulacji dotyczącej procedury nominacji asesorów sądowych, z uwagi na wątpliwości co do przebiegu procedury zmierzającej do powołania asesora sądowego na stanowisko sędziego sądu rejonowego, a w szczególności odnośnie organów biorących udział w tej procedurze oraz ich kompetencji.
Proponuje się wyeliminowanie stwierdzenia, zgodnie z którym po przedstawieniu kandydatury asesora sądowego na stanowisko sędziego sądu rejonowego do zaopiniowania przez kolegium sądu okręgowego prezes sądu ustala termin zgromadzenia ogólnego sędziów sądu okręgowego, ponieważ organy samorządu sędziowskiego utraciły uprawnienie do opiniowania kandydatów na wolne stanowiska sędziowskie, uzyskując jednocześnie prawo wyboru delegatów uprawnionych do uczestniczenia, z prawem głosu, w posiedzeniach kolegium zwoływanych w celu zaopiniowania kandydatów na stanowiska sędziowskie.
3. dodaniu przepisów o charakterze porządkującym w zakresie przepisu określającego sposób wyłaniania sędziego wizytatora dokonującego oceny kwalifikacji asesora ubiegającego się o powołanie na stanowisko sędziowskie.
Obowiązująca regulacja nie uwzględnia, że wizytatorami mogą być również sędziowie sądów rejonowych, a wizytacje w sądach rejonowych mogą przeprowadzać sędziowie sądów okręgowych i sędziowie sądów rejonowych. Z tych względów dla zapewnienia bezstronności wizytatora dokonującego oceny kwalifikacji asesora wyłączeniem z losowania należy objąć sędziów „z okręgu sądowego, w którym ma siedzibę sąd, w którym asesor sądowy pełni służbę”;
Projekt wprowadza także inne regulacje porządkujące, polegające na:
1) wprowadzeniu ogólnego odesłania z art. 106zg § 1 u.s.p. do odpowiedniego stosowania - w stosunku do asesorów - przepisów art. 47b § 4-6 u.s.p., które dotyczą skutków prawnych zmiany miejsca służbowego sędziego lub delegowanie do innego sądu/zakończenia delegowania oraz przeniesienia do innego wydziału tego samego sądu,
2) dołączenia do projektu regulacji, które dotyczą wprowadzenia jednolitych zasad w zakresie przyznawania dodatków funkcyjnych i dodatków specjalnych dla grup zawodowych referendarzy sądowych i asystentów sądowych delegowanych do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości, polegającej na ujednoliceniu podstaw i wysokości ich określania z zasadami przyznawania takich dodatków sędziom delegowanym do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Propozycja ta wynika z konieczności zrównania pod względem płacowym przedstawicieli tych grup zawodowych, którzy realizują tożsame zadania w urzędzie obsługującym Ministra Sprawiedliwości.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Katarzyna Frydrych Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: