W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD184","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Bezpośrednią przyczyną opracowania projektu nowelizacji ustawy jest konieczność określenia maksymalnych limitów wydatków na kolejne 10 lat obowiązywania przepisów, określonych w:\n1) ustawie z dnia 13 kwietnia 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 460),\n2) ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1101),\nktóre stanowią implementację wymagań określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej, odpowiednio:\n1) dyrektywy 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (zwanej dalej „dyrektywą 2008/50/WE”) w ramach ustawy, o której mowa w pkt 1,\n2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/42/WE w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych w wyniku stosowania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz produktach do odnawiania pojazdów, a także zmieniającej dyrektywę 1999/13/WE oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/WE w sprawie emisji przemysłowych do polskiego porządku prawnego w ramach ustawy, o której mowa w pkt 2.\nDodatkowo, konieczna jest zmiana definicji stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza w związku z ostatnimi danymi Głównego Urzędu Statystycznego, z których wynika, że miasto Legnica, które dotychczas liczyło powyżej 100 tysięcy mieszkańców, a tym samym zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy – Prawo ochrony środowiska stanowiło strefę, w której dokonuje się oceny jakości powietrza, utraciło status miasta powyżej 100 000 mieszkańców.\nW projektowanej ustawie usunięto także przepisy odwołujące się do przepisów uchylonych w ustawie z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. poz. 1211).\nProjekt ustawy zmienia również termin przekazania przez zarządy województw do ministra właściwego do spraw klimatu informacji o przyjęciu w drodze uchwały sejmiku województw programów ochrony powietrza oraz planów działań krótkoterminowych.\nPonadto, proponuje się dodanie w art. 211 ustawy – Prawo ochrony środowiska, fakultatywnego upoważnienia dla ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska, do wydania rozporządzenia regulującego szczegółowe wymagania istotne dla stosowania decyzji wykonawczych Komisji ustanawiających Konkluzje BAT.\nW ramach projektu ustawy proponuje się uszczelnienie systemu zarządzania jakością powietrza poprzez określenie odpowiedzialności za brak realizacji działań naprawczych określonych w programach ochrony powietrza oraz planach działań krótkoterminowych.\nProjekt ustawy wprowadza także zmiany do ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o termomodernizacji i remontów. Wynika to z faktu, że ustawa z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw wprowadziła szereg zmian w ustawie z dnia 21 listopada 2020 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, w zakresie dotyczącym przedsięwzięć niskoemisyjnych (programu „Stop Smog”). Niektóre konsekwencje tych zmian nie zostały odzwierciedlone w nienowelizowanych przepisach tej ustawy poprzez korekty odesłań (tj. w art. 11c ust. 5 pkt 8 oraz w art. 11d ust. 3 pkt 8, ust. 4, 5 i 11).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponuje się wprowadzenie następujących zmian:\nI. Zmiana ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska:\n1) zmiana definicji stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza, poprzez modyfikację przepisów art. 87 ust. 2 ustawy – Prawo ochrony środowiska odnoszących się do definicji stref i określania stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza;\n2) uchylenie przepisów kaskadowych, odwołujących się do przepisów uchylonych ustawą z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. poz. 1211);\n3) doprecyzowanie przepisów określających termin przekazania przez zarządy województw uchwał sejmików województw w sprawie programów ochrony powietrza oraz planów działań krótkoterminowych;\n4) wprowadzenie fakultatywnego upoważnienia dla ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska do wydania rozporządzenia regulującego kwestie szczegółowe istotne dla realizacji postanowień wynikających z decyzji wykonawczych Komisji ustanawiających konkluzje BAT;\n5) wprowadzenie przepisów uszczelniających system zarządzania jakością powietrza poprzez określenie odpowiedzialności za brak realizacji działań naprawczych określonych w programach ochrony powietrza oraz w planach działań krótkoterminowych.\nII. Zmiana ustawy z dnia 13 kwietnia 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw poprzez określenie maksymalnych limitów wydatków na kolejne 10 lat, tj. na lata 2022-2031.\nIII. Zmiana ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw poprzez określenie maksymalnych limitów wydatków na kolejne 10 lat, tj. na lata 2024-2033.\nIV. Wprowadzenie zmian do ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, w związku z nowelizacją tej ustawy z dnia 28 października 2020 r. (Dz. U. poz. 2127).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Ireneusz Zyska Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 maja 2022 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD184
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Bezpośrednią przyczyną opracowania projektu nowelizacji ustawy jest konieczność określenia maksymalnych limitów wydatków na kolejne 10 lat obowiązywania przepisów, określonych w:
1) ustawie z dnia 13 kwietnia 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 460),
2) ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1101),
które stanowią implementację wymagań określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej, odpowiednio:
1) dyrektywy 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (zwanej dalej „dyrektywą 2008/50/WE”) w ramach ustawy, o której mowa w pkt 1,
2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/42/WE w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych w wyniku stosowania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz produktach do odnawiania pojazdów, a także zmieniającej dyrektywę 1999/13/WE oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/WE w sprawie emisji przemysłowych do polskiego porządku prawnego w ramach ustawy, o której mowa w pkt 2.
Dodatkowo, konieczna jest zmiana definicji stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza w związku z ostatnimi danymi Głównego Urzędu Statystycznego, z których wynika, że miasto Legnica, które dotychczas liczyło powyżej 100 tysięcy mieszkańców, a tym samym zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy – Prawo ochrony środowiska stanowiło strefę, w której dokonuje się oceny jakości powietrza, utraciło status miasta powyżej 100 000 mieszkańców.
W projektowanej ustawie usunięto także przepisy odwołujące się do przepisów uchylonych w ustawie z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. poz. 1211).
Projekt ustawy zmienia również termin przekazania przez zarządy województw do ministra właściwego do spraw klimatu informacji o przyjęciu w drodze uchwały sejmiku województw programów ochrony powietrza oraz planów działań krótkoterminowych.
Ponadto, proponuje się dodanie w art. 211 ustawy – Prawo ochrony środowiska, fakultatywnego upoważnienia dla ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska, do wydania rozporządzenia regulującego szczegółowe wymagania istotne dla stosowania decyzji wykonawczych Komisji ustanawiających Konkluzje BAT.
W ramach projektu ustawy proponuje się uszczelnienie systemu zarządzania jakością powietrza poprzez określenie odpowiedzialności za brak realizacji działań naprawczych określonych w programach ochrony powietrza oraz planach działań krótkoterminowych.
Projekt ustawy wprowadza także zmiany do ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o termomodernizacji i remontów. Wynika to z faktu, że ustawa z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw wprowadziła szereg zmian w ustawie z dnia 21 listopada 2020 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, w zakresie dotyczącym przedsięwzięć niskoemisyjnych (programu „Stop Smog”). Niektóre konsekwencje tych zmian nie zostały odzwierciedlone w nienowelizowanych przepisach tej ustawy poprzez korekty odesłań (tj. w art. 11c ust. 5 pkt 8 oraz w art. 11d ust. 3 pkt 8, ust. 4, 5 i 11).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponuje się wprowadzenie następujących zmian:
I. Zmiana ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska:
1) zmiana definicji stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza, poprzez modyfikację przepisów art. 87 ust. 2 ustawy – Prawo ochrony środowiska odnoszących się do definicji stref i określania stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza;
2) uchylenie przepisów kaskadowych, odwołujących się do przepisów uchylonych ustawą z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. poz. 1211);
3) doprecyzowanie przepisów określających termin przekazania przez zarządy województw uchwał sejmików województw w sprawie programów ochrony powietrza oraz planów działań krótkoterminowych;
4) wprowadzenie fakultatywnego upoważnienia dla ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska do wydania rozporządzenia regulującego kwestie szczegółowe istotne dla realizacji postanowień wynikających z decyzji wykonawczych Komisji ustanawiających konkluzje BAT;
5) wprowadzenie przepisów uszczelniających system zarządzania jakością powietrza poprzez określenie odpowiedzialności za brak realizacji działań naprawczych określonych w programach ochrony powietrza oraz w planach działań krótkoterminowych.
II. Zmiana ustawy z dnia 13 kwietnia 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw poprzez określenie maksymalnych limitów wydatków na kolejne 10 lat, tj. na lata 2022-2031.
III. Zmiana ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw poprzez określenie maksymalnych limitów wydatków na kolejne 10 lat, tj. na lata 2024-2033.
IV. Wprowadzenie zmian do ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, w związku z nowelizacją tej ustawy z dnia 28 października 2020 r. (Dz. U. poz. 2127).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Ireneusz Zyska Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 maja 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany