W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC70","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W terminie do dnia 31 grudnia 2021 r. Polska, podobnie jak pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej, jest zobowiązana wdrożyć do systemu prawnego dyrektywę Komisji (UE) 2020/367 z dnia 4 marca 2020 r. zmieniającą załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustalania metod oceny szkodliwych skutków hałasu w środowisku (Dz. Urz. UE L 67 z dnia 5.03.2020 r., str. 132). Wypełnienie wskazanego zobowiązania nastąpi poprzez dokonanie nowelizacji ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późn. zm.), zwanej dalej „POŚ”.\nJednocześnie analiza przepisów o ochronie środowiska wskazała na zasadność:\n1) zmiany z obligatoryjnego na fakultatywne upoważnienia ministra właściwego do spraw klimatu, do uregulowania w drodze rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, sposobu ustalania bezpiecznej odległości w przypadku lokalizacji nowych zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej oraz nowych inwestycji w sąsiedztwie zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, określenia rodzajów poważnych awarii przemysłowych i parametrów granicznych oddziaływania potencjalnych skutków poważnych awarii przemysłowych (art. 73a POŚ),\n2) powierzenia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia obowiązku polegającego na określaniu w drodze rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (art. 113 ust. 1 POŚ),\n3) uprawnienia marszałka województwa do nakładania na zarządzającego drogami innymi niż autostrady i drogi ekspresowe usytuowane w miastach na prawach powiatu, obowiązku polegającego na sporządzeniu i przedłożeniu przeglądu ekologicznego (art. 378 ust. 2a pkt 4 POŚ).\nPonadto, uznano za zasadne:\n1) wprowadzenie w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2020 r. poz. 283, z późn. zm.) zmian porządkujących, w tym w związku ze zmianą numeracji przepisów, wprowadzoną ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. poz. 2087), odnoszących się do strategicznych map hałasu i programów ochrony środowiska przed hałasem,\n2) dodanie w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U z 2020 r. poz. 634) pkt 9, poszerzającego listę organów egzekwowania prawa o Prezesa Wód Polskich, w którego kompetencjach znajduje się m.in. naliczanie i pobieranie opłat za usługi wodne oraz wydawanie decyzji administracyjnych (zgody wodnoprawne). Organy egzekwowania prawa zdefiniowano w art. 2 pkt 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylającego rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 1), jako odpowiednio właściwe władze wyznaczone przez państwa członkowskie do wykrywania naruszeń mających zastosowanie wymagań prawnych dotyczących środowiska, zapobiegania tym naruszeniom i ich badania oraz, w stosownych przypadkach, do egzekwowania prawa.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"1. Nadano charakter fakultatywny upoważnieniu ministra właściwego do spraw klimatu do wydania rozporządzenia regulującego kwestie dotyczące sposobu ustalania bezpiecznej odległości w przypadku lokalizacji nowych zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej oraz nowych inwestycji w sąsiedztwie zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (zgodnie z art. 73 ust. 4 i 5 POŚ), określenia rodzajów poważnych awarii przemysłowych i parametrów granicznych oddziaływania potencjalnych skutków poważnych awarii przemysłowych. Nie spowoduje to odstąpienia od realizacji przedmiotowego upoważnienia, lecz przyczyni się do podjęcia rzetelnych i dogłębnych ustaleń (wyłączonych spod presji czasu) w sposób w pełni wykorzystujący wiedzę i doświadczenie krajowe oraz innych państw członkowskich. Równocześnie na podkreślenie zasługuje, że ze względu na złożony charakter przedmiotowych zagadnień brak jest wzorców, które można byłoby bezpośrednio przenieść do rozporządzenia. Należy przy tym wskazać, że sam obowiązek zapewnienia, przez podmioty właściwe w sprawach z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego, bezpiecznej odległości od zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej jest zawarty w obowiązujących przepisach prawa. Zatem zmiana charakteru przedmiotowego rozporządzenia na fakultatywny nie wpłynie negatywnie na obowiązek dotrzymywania odległości uznanej za bezpieczną.\n2. W celu wdrożenia dyrektywy do polskiego porządku prawnego - nałożono na podmiot sporządzający strategiczne mapy hałasu obowiązek stosowania metod oceny hałasu określonych w załączniku do dyrektywy Komisji (UE) 2020/367 z dnia 4 marca 2020 r. zmieniającej załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustalenia metod oceny szkodliwych skutków hałasu w środowisku. W wyniku transpozycji dyrektywy 2020/367 organy ochrony środowiska i podmioty zobowiązane do sporządzania strategicznych map hałasu zostaną wyposażone w narzędzie umożliwiające, w odniesieniu do populacji ludzkiej, dokonanie w jednorodny sposób oceny szkodliwych skutków hałasu drogowego, kolejowego i lotniczego, a w szczególności ocenę wpływu tych hałasów na powstawanie niedokrwiennej choroby serca (IHD, Ischaemic Heart Disease), znaczne uciążliwości (HA, High Annoyance), znaczne zaburzenia snu (HSD, High Sleep Disturbance). Ustalenie tych szkodliwych skutków pozwoli na podjęcie, m.in. w ramach sporządzania i realizacji programów ochrony środowiska przed hałasem, racjonalnych działań naprawczych na rzecz minimalizacji tych skutków.\n3. Powierzono ministrowi właściwemu do spraw zdrowia obowiązek polegający na określaniu w drodze rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Obowiązek ten nie tylko pozostaje w zgodzie z przepisem art. 33 ust.1 ustawy z dnia 4 września 1994 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1220), w myśl którego dział zdrowie mieści się we właściwości ministra właściwego do spraw zdrowia, ale przede wszystkim pozwoli na optymalne, z medycznego punktu widzenia, ustalenie akustycznego standardu jakości środowiska, który uwzględni interes człowieka postrzegany poprzez jego zdrowie i dobrostan oraz zrównoważony rozwój.\n4. Rozszerzono kompetencje marszałka województwa o możliwość nakładania na zarządzającego drogami innymi niż autostrady i drogi ekspresowe usytuowanymi w miastach na prawach powiatu, obowiązku polegającego na sporządzeniu i przedłożeniu przeglądu ekologicznego. Przegląd ekologiczny służy usprawnieniu działalności marszałka województwa, realizowanej w trybie art. 362 POŚ. Stanowi bowiem istotny wyjściowy materiał do skonkretyzowania zakresu i rodzaju działań naprawczych, optymalnych z punktu widzenia środowiska i zarządzającego przedmiotową drogą.\n5. Wprowadzono w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko korekty wynikające ze zmiany numeracji przepisów, wprowadzonej ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska, odnoszących się do strategicznych map hałasu i programów ochrony środowiska przed hałasem, a także wynikające ze zmian dokonanych w innych ustawach. Zapewni to spójność i zgodność systemu prawnego w omawianym zakresie.\n6. Rozszerzono listę organów egzekwowania prawa o Prezesa Wód Polskich, posiadającego narzędzia do zarządzania zasobami wodnymi takimi jak zgody wodnoprawne czy opłaty za usługi wodne. W związku z powyższym może on posiadać wiedzę na temat oddziaływania na środowisko oraz wywiązywania się organizacji wnioskującej o rejestrację/odnowienie rejestracji w systemie EMAS z obowiązków wynikających z prawa wodnego.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jacek Ozdoba Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 12 kwietnia 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC70
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W terminie do dnia 31 grudnia 2021 r. Polska, podobnie jak pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej, jest zobowiązana wdrożyć do systemu prawnego dyrektywę Komisji (UE) 2020/367 z dnia 4 marca 2020 r. zmieniającą załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustalania metod oceny szkodliwych skutków hałasu w środowisku (Dz. Urz. UE L 67 z dnia 5.03.2020 r., str. 132). Wypełnienie wskazanego zobowiązania nastąpi poprzez dokonanie nowelizacji ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późn. zm.), zwanej dalej „POŚ”.
Jednocześnie analiza przepisów o ochronie środowiska wskazała na zasadność:
1) zmiany z obligatoryjnego na fakultatywne upoważnienia ministra właściwego do spraw klimatu, do uregulowania w drodze rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, sposobu ustalania bezpiecznej odległości w przypadku lokalizacji nowych zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej oraz nowych inwestycji w sąsiedztwie zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, określenia rodzajów poważnych awarii przemysłowych i parametrów granicznych oddziaływania potencjalnych skutków poważnych awarii przemysłowych (art. 73a POŚ),
2) powierzenia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia obowiązku polegającego na określaniu w drodze rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (art. 113 ust. 1 POŚ),
3) uprawnienia marszałka województwa do nakładania na zarządzającego drogami innymi niż autostrady i drogi ekspresowe usytuowane w miastach na prawach powiatu, obowiązku polegającego na sporządzeniu i przedłożeniu przeglądu ekologicznego (art. 378 ust. 2a pkt 4 POŚ).
Ponadto, uznano za zasadne:
1) wprowadzenie w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2020 r. poz. 283, z późn. zm.) zmian porządkujących, w tym w związku ze zmianą numeracji przepisów, wprowadzoną ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. poz. 2087), odnoszących się do strategicznych map hałasu i programów ochrony środowiska przed hałasem,
2) dodanie w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U z 2020 r. poz. 634) pkt 9, poszerzającego listę organów egzekwowania prawa o Prezesa Wód Polskich, w którego kompetencjach znajduje się m.in. naliczanie i pobieranie opłat za usługi wodne oraz wydawanie decyzji administracyjnych (zgody wodnoprawne). Organy egzekwowania prawa zdefiniowano w art. 2 pkt 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylającego rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 1), jako odpowiednio właściwe władze wyznaczone przez państwa członkowskie do wykrywania naruszeń mających zastosowanie wymagań prawnych dotyczących środowiska, zapobiegania tym naruszeniom i ich badania oraz, w stosownych przypadkach, do egzekwowania prawa.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
1. Nadano charakter fakultatywny upoważnieniu ministra właściwego do spraw klimatu do wydania rozporządzenia regulującego kwestie dotyczące sposobu ustalania bezpiecznej odległości w przypadku lokalizacji nowych zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej oraz nowych inwestycji w sąsiedztwie zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (zgodnie z art. 73 ust. 4 i 5 POŚ), określenia rodzajów poważnych awarii przemysłowych i parametrów granicznych oddziaływania potencjalnych skutków poważnych awarii przemysłowych. Nie spowoduje to odstąpienia od realizacji przedmiotowego upoważnienia, lecz przyczyni się do podjęcia rzetelnych i dogłębnych ustaleń (wyłączonych spod presji czasu) w sposób w pełni wykorzystujący wiedzę i doświadczenie krajowe oraz innych państw członkowskich. Równocześnie na podkreślenie zasługuje, że ze względu na złożony charakter przedmiotowych zagadnień brak jest wzorców, które można byłoby bezpośrednio przenieść do rozporządzenia. Należy przy tym wskazać, że sam obowiązek zapewnienia, przez podmioty właściwe w sprawach z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego, bezpiecznej odległości od zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej jest zawarty w obowiązujących przepisach prawa. Zatem zmiana charakteru przedmiotowego rozporządzenia na fakultatywny nie wpłynie negatywnie na obowiązek dotrzymywania odległości uznanej za bezpieczną.
2. W celu wdrożenia dyrektywy do polskiego porządku prawnego - nałożono na podmiot sporządzający strategiczne mapy hałasu obowiązek stosowania metod oceny hałasu określonych w załączniku do dyrektywy Komisji (UE) 2020/367 z dnia 4 marca 2020 r. zmieniającej załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustalenia metod oceny szkodliwych skutków hałasu w środowisku. W wyniku transpozycji dyrektywy 2020/367 organy ochrony środowiska i podmioty zobowiązane do sporządzania strategicznych map hałasu zostaną wyposażone w narzędzie umożliwiające, w odniesieniu do populacji ludzkiej, dokonanie w jednorodny sposób oceny szkodliwych skutków hałasu drogowego, kolejowego i lotniczego, a w szczególności ocenę wpływu tych hałasów na powstawanie niedokrwiennej choroby serca (IHD, Ischaemic Heart Disease), znaczne uciążliwości (HA, High Annoyance), znaczne zaburzenia snu (HSD, High Sleep Disturbance). Ustalenie tych szkodliwych skutków pozwoli na podjęcie, m.in. w ramach sporządzania i realizacji programów ochrony środowiska przed hałasem, racjonalnych działań naprawczych na rzecz minimalizacji tych skutków.
3. Powierzono ministrowi właściwemu do spraw zdrowia obowiązek polegający na określaniu w drodze rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Obowiązek ten nie tylko pozostaje w zgodzie z przepisem art. 33 ust.1 ustawy z dnia 4 września 1994 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1220), w myśl którego dział zdrowie mieści się we właściwości ministra właściwego do spraw zdrowia, ale przede wszystkim pozwoli na optymalne, z medycznego punktu widzenia, ustalenie akustycznego standardu jakości środowiska, który uwzględni interes człowieka postrzegany poprzez jego zdrowie i dobrostan oraz zrównoważony rozwój.
4. Rozszerzono kompetencje marszałka województwa o możliwość nakładania na zarządzającego drogami innymi niż autostrady i drogi ekspresowe usytuowanymi w miastach na prawach powiatu, obowiązku polegającego na sporządzeniu i przedłożeniu przeglądu ekologicznego. Przegląd ekologiczny służy usprawnieniu działalności marszałka województwa, realizowanej w trybie art. 362 POŚ. Stanowi bowiem istotny wyjściowy materiał do skonkretyzowania zakresu i rodzaju działań naprawczych, optymalnych z punktu widzenia środowiska i zarządzającego przedmiotową drogą.
5. Wprowadzono w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko korekty wynikające ze zmiany numeracji przepisów, wprowadzonej ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska, odnoszących się do strategicznych map hałasu i programów ochrony środowiska przed hałasem, a także wynikające ze zmian dokonanych w innych ustawach. Zapewni to spójność i zgodność systemu prawnego w omawianym zakresie.
6. Rozszerzono listę organów egzekwowania prawa o Prezesa Wód Polskich, posiadającego narzędzia do zarządzania zasobami wodnymi takimi jak zgody wodnoprawne czy opłaty za usługi wodne. W związku z powyższym może on posiadać wiedzę na temat oddziaływania na środowisko oraz wywiązywania się organizacji wnioskującej o rejestrację/odnowienie rejestracji w systemie EMAS z obowiązków wynikających z prawa wodnego.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jacek Ozdoba Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 12 kwietnia 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany