W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo probiercze oraz ustawy – Prawo o miarach

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD205","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ma na celu przede wszystkim wprowadzenie w obowiązującej ustawie z dnia 1 kwietnia 2011 r. – Prawo probiercze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1365) zmian, mających na celu:\n- zwiększenie skuteczności kontroli probierczych,\n- umożliwienie urzędom probierczym prowadzenia działalności badawczej w zakresie doskonalenia metod badania stopów metali szlachetnych oraz sposobów oznaczania wyrobów wykonanych z takich stopów,\n- uporządkowanie i doprecyzowanie niektórych zapisów ustawy, \n- usprawnienie procedur związanych z wykonywaniem czynności probierczych i poborem opłat za te czynności,\n- ułatwienie egzekucji opłat za czynności organów administracji miar.\nWw. zmiany były postulowane przez przedsiębiorców branży złotniczej, współpracujących z krajowymi urzędami probierczymi w utworzonym przez Prezesa Głównego Urzędu Miar Zespole ds. probiernictwa. Zwrócili oni uwagę na problemy związane z niedostatecznym nadzorem nad rynkiem obrotu wyrobami z metali szlachetnych. W obrocie znajduje się dużo wyrobów nieoznaczonych cechami probierczymi. Niezgłoszenie ich przez przedsiębiorców do urzędów probierczych do zbadania i oznaczenia cechami probierczymi powoduje negatywne konsekwencje:\n- dla nabywców wyrobów – narażonych na zakup nieskontrolowanych wyrobów o niewiadomych próbach, mogących zawierać w składzie substancje niebezpieczne (nikiel, kadm),\n- dla budżetu państwa – którego dochody w takich przypadkach są zmniejszone o wysokość nieuiszczonej opłaty probierczej oraz – bardzo często – o niezapłacony podatek, bowiem wyroby nie zgłoszone do badania i oznaczania w urzędzie probierczym sprzedawane są także poza ewidencją urzędów skarbowych. \nPodczas sprzedaży dokonywanej w branży jubilerskiej zdarzają się też oszustwa polegające na wprowadzeniu do obrotu wyrobów z metali nieszlachetnych zamiast wyrobów z metali szlachetnych. Proponowane w nowelizacji rozwiązania mają zmniejszyć skalę tych negatywnych zjawisk.\nAnaliza przepisów ww. ustawy, po dziewięciu latach od jej wejścia w życie oraz doświadczenia wynikające z praktycznego stosowania tej regulacji przez organy administracji probierczej, wykazały także potrzebę kilku zmian porządkowych, dotyczących katalogu czynności, za które pobierane są opłaty i sposobu ich pobierania.\nDodatkowo w planowanej nowelizacji ww. ustawy uwzględniono wskazaną przez Najwyższą Izbę Kontroli zmianę w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2166) dotyczącą wyceny i windykacji należności niepodatkowych Skarbu Państwa. Aktualnie ustawa – Prawo o miarach nie daje możliwości pobierania wynagrodzenia za świadczone usługi metrologiczne przed ich faktycznym wykonaniem, określa jedynie terminy w których wnioskodawca powinien uiścić opłaty. Główny Urząd Miar nie może odmówić wykonania czynności urzędowych nawet w stosunku do podmiotu zalegającego z wnoszeniem opłat za uprzednio wykonane czynności urzędowe, ponieważ ustawa nie pozwala na pobieranie z góry opłat za ich wykonanie. Taki stan prawny sprawia, że podmiot który nie ma majątku pozwalającego na skuteczne dochodzenie od niego należności Skarbu Państwa może wnioskować o prowadzenie kolejnych czynności urzędowych, a administracja miar jest zobowiązana je wykonać.\nW efekcie generuje to powstawanie kolejnych niemożliwych do wyegzekwowania należności.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W ramach nowelizacji ustawy – Prawo probiercze planuje się rozszerzenie kompetencji organów probierczych, w celu uzyskania możliwości sprawowania szerszej, niż dotychczas, kontroli w obszarze obrotu wyrobami z metali szlachetnych. Proponowane zmiany zwiększające skuteczność nadzoru probierczego – sprawowanego w formie kontroli probierczych – będą dotyczyły zwiększenia sankcji za naruszenie przepisów prawa probierczego oraz umożliwienie kontroli obrotu wyrobami z metali szlachetnych prowadzonego za pośrednictwem internetu. W konsekwencji dokonane zmiany rozwiążą problem niedostatecznego nadzoru ze strony państwa nad ww. obszarami rynku, które w sposób szczególny są narażone na nieprawidłowości. Skuteczna prawna ochrona obrotu wyrobami z metali szlachetnych ma szczególnie istotne znaczenie, ze względu na jego specyfikę tj.: wartość tego rodzaju wyrobów, ich trwałość oraz walory lokacyjne. Nowelizacja ustawy – Prawo probiercze zwiększy liczbę instrumentów prawnych wykorzystywanych do zapewnienia te ochrony, a w rezultacie efektem zmian będzie poprawa bezpieczeństwa konsumentów oraz uporządkowanie obszarów gospodarczych pozostających poza kontrolą ze strony państwa, co poprawi wpływy do budżetu. Oczekuje się także poprawy sytuacji przedsiębiorców, poprzez ograniczenie nieprawidłowości na rynku i eliminację nieuczciwej konkurencji.\nOczekuje się także, iż jasno sprecyzowany system i tryb opłat za czynności organów administracji probierczej usprawni pracę urzędów probierczych. Projekt, w zakresie ustawy – Prawo o miarach przewiduje umożliwienie organom administracji miar uzależnienia wykonania czynności od bezzwłocznego uiszczenia zaległych opłat przez wnioskodawcę. Oczekiwanym efektem takiej zmiany jest wyeliminowanie powstawania niemożliwych do wyegzekwowania należności.\nJedynym rozwiązaniem umożliwiającym wprowadzenie proponowanych zmian i postulatów jest dokonanie nowelizacji ww. ustawy.\nJednocześnie planowana nowelizacja ustawy – Prawo probiercze nie będzie obejmowała przepisów dotyczących prób, metod badania wyrobów, ani tych, które określają strukturę organów administracji probierczej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Olga Ewa Semeniuk-Patkowska Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD205
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ma na celu przede wszystkim wprowadzenie w obowiązującej ustawie z dnia 1 kwietnia 2011 r. – Prawo probiercze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1365) zmian, mających na celu:
- zwiększenie skuteczności kontroli probierczych,
- umożliwienie urzędom probierczym prowadzenia działalności badawczej w zakresie doskonalenia metod badania stopów metali szlachetnych oraz sposobów oznaczania wyrobów wykonanych z takich stopów,
- uporządkowanie i doprecyzowanie niektórych zapisów ustawy,
- usprawnienie procedur związanych z wykonywaniem czynności probierczych i poborem opłat za te czynności,
- ułatwienie egzekucji opłat za czynności organów administracji miar.
Ww. zmiany były postulowane przez przedsiębiorców branży złotniczej, współpracujących z krajowymi urzędami probierczymi w utworzonym przez Prezesa Głównego Urzędu Miar Zespole ds. probiernictwa. Zwrócili oni uwagę na problemy związane z niedostatecznym nadzorem nad rynkiem obrotu wyrobami z metali szlachetnych. W obrocie znajduje się dużo wyrobów nieoznaczonych cechami probierczymi. Niezgłoszenie ich przez przedsiębiorców do urzędów probierczych do zbadania i oznaczenia cechami probierczymi powoduje negatywne konsekwencje:
- dla nabywców wyrobów – narażonych na zakup nieskontrolowanych wyrobów o niewiadomych próbach, mogących zawierać w składzie substancje niebezpieczne (nikiel, kadm),
- dla budżetu państwa – którego dochody w takich przypadkach są zmniejszone o wysokość nieuiszczonej opłaty probierczej oraz – bardzo często – o niezapłacony podatek, bowiem wyroby nie zgłoszone do badania i oznaczania w urzędzie probierczym sprzedawane są także poza ewidencją urzędów skarbowych.
Podczas sprzedaży dokonywanej w branży jubilerskiej zdarzają się też oszustwa polegające na wprowadzeniu do obrotu wyrobów z metali nieszlachetnych zamiast wyrobów z metali szlachetnych. Proponowane w nowelizacji rozwiązania mają zmniejszyć skalę tych negatywnych zjawisk.
Analiza przepisów ww. ustawy, po dziewięciu latach od jej wejścia w życie oraz doświadczenia wynikające z praktycznego stosowania tej regulacji przez organy administracji probierczej, wykazały także potrzebę kilku zmian porządkowych, dotyczących katalogu czynności, za które pobierane są opłaty i sposobu ich pobierania.
Dodatkowo w planowanej nowelizacji ww. ustawy uwzględniono wskazaną przez Najwyższą Izbę Kontroli zmianę w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2166) dotyczącą wyceny i windykacji należności niepodatkowych Skarbu Państwa. Aktualnie ustawa – Prawo o miarach nie daje możliwości pobierania wynagrodzenia za świadczone usługi metrologiczne przed ich faktycznym wykonaniem, określa jedynie terminy w których wnioskodawca powinien uiścić opłaty. Główny Urząd Miar nie może odmówić wykonania czynności urzędowych nawet w stosunku do podmiotu zalegającego z wnoszeniem opłat za uprzednio wykonane czynności urzędowe, ponieważ ustawa nie pozwala na pobieranie z góry opłat za ich wykonanie. Taki stan prawny sprawia, że podmiot który nie ma majątku pozwalającego na skuteczne dochodzenie od niego należności Skarbu Państwa może wnioskować o prowadzenie kolejnych czynności urzędowych, a administracja miar jest zobowiązana je wykonać.
W efekcie generuje to powstawanie kolejnych niemożliwych do wyegzekwowania należności.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W ramach nowelizacji ustawy – Prawo probiercze planuje się rozszerzenie kompetencji organów probierczych, w celu uzyskania możliwości sprawowania szerszej, niż dotychczas, kontroli w obszarze obrotu wyrobami z metali szlachetnych. Proponowane zmiany zwiększające skuteczność nadzoru probierczego – sprawowanego w formie kontroli probierczych – będą dotyczyły zwiększenia sankcji za naruszenie przepisów prawa probierczego oraz umożliwienie kontroli obrotu wyrobami z metali szlachetnych prowadzonego za pośrednictwem internetu. W konsekwencji dokonane zmiany rozwiążą problem niedostatecznego nadzoru ze strony państwa nad ww. obszarami rynku, które w sposób szczególny są narażone na nieprawidłowości. Skuteczna prawna ochrona obrotu wyrobami z metali szlachetnych ma szczególnie istotne znaczenie, ze względu na jego specyfikę tj.: wartość tego rodzaju wyrobów, ich trwałość oraz walory lokacyjne. Nowelizacja ustawy – Prawo probiercze zwiększy liczbę instrumentów prawnych wykorzystywanych do zapewnienia te ochrony, a w rezultacie efektem zmian będzie poprawa bezpieczeństwa konsumentów oraz uporządkowanie obszarów gospodarczych pozostających poza kontrolą ze strony państwa, co poprawi wpływy do budżetu. Oczekuje się także poprawy sytuacji przedsiębiorców, poprzez ograniczenie nieprawidłowości na rynku i eliminację nieuczciwej konkurencji.
Oczekuje się także, iż jasno sprecyzowany system i tryb opłat za czynności organów administracji probierczej usprawni pracę urzędów probierczych. Projekt, w zakresie ustawy – Prawo o miarach przewiduje umożliwienie organom administracji miar uzależnienia wykonania czynności od bezzwłocznego uiszczenia zaległych opłat przez wnioskodawcę. Oczekiwanym efektem takiej zmiany jest wyeliminowanie powstawania niemożliwych do wyegzekwowania należności.
Jedynym rozwiązaniem umożliwiającym wprowadzenie proponowanych zmian i postulatów jest dokonanie nowelizacji ww. ustawy.
Jednocześnie planowana nowelizacja ustawy – Prawo probiercze nie będzie obejmowała przepisów dotyczących prób, metod badania wyrobów, ani tych, które określają strukturę organów administracji probierczej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Olga Ewa Semeniuk-Patkowska Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: