W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, ustawę - Prawo oświatowe oraz ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
14.05.2025 19:36 Agnieszka Moskaluk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, ustawę - Prawo oświatowe oraz ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce 2.0 10.10.2025 13:59 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, ustawę - Prawo oświatowe oraz ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce 1.0 14.05.2025 19:36 Agnieszka Moskaluk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UDER33","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UDER{#UDER_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"DER – projekty deregulacyjne","value":"DER – projekty deregulacyjne"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektowanej ustawy jest poprawa otoczenia prawnego dla możliwości pełnego i prawidłowego wdrożenia procesu wydawania dyplomów ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów, dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych, zwanych dalej łącznie „dyplomami”, w postaci elektronicznej oraz jako dokumentów mobilnych w aplikacji mObywatel. Zmiany w tym zakresie są konieczne, aby przepisy w pełni odpowiadały na zidentyfikowane potrzeby i problemy związane z wydawaniem dyplomów w postacie elektronicznej, a jednocześnie były możliwe do zastosowania od strony technicznej. Uwzględniają one wyniki analiz potrzeb poszczególnych grup interesariuszy oraz możliwości techniczne implementacji wprowadzanych rozwiązań w założonym terminie tj. do dnia 30 czerwca 2026 r.\nUstawą z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2005, z późn. zm.) zostały wprowadzone m.in. zmiany do ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą PSWN”. Na etapie prac parlamentarnych, poprawką poselską, wprowadzono do systemu szkolnictwa wyższego i nauki dyplomy w postaci elektronicznej. Dodatkowo w ustawie z dnia 16 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.) wprowadzono przepisy dotyczące możliwości utworzenia Portalu Edukacji i Nauki wraz z kontem internetowym umożliwiającym obywatelom logowanie się do tego portalu oraz uzyskanie dostępu do usług świadczonych za jego pomocą.\nWprowadzone rozwiązania miały na celu zwiększenie stopnia ucyfrowienia systemu oświaty oraz systemu szkolnictwa wyższego i nauki przez umocowanie poświadczeń elektronicznych (druków oświatowych i dyplomów), a także dyplomów w postaci cyfrowej oraz utworzenie systemu teleinformatycznego pozwalającego na ich udostępnianie, natomiast zmiany w ustawie PSWN miały na celu umocowanie prawne dyplomów elektronicznych wraz z określeniem sposobu i trybu ich wydawania oraz zasad ich przechowywania w repozytorium dyplomów elektronicznych, zwanym dalej „repozytorium”, działającym w ramach Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on, zwanego dalej „systemem POL-on”. Projekt przewidywał, że dyplomy cyfrowe będą podstawową formą wydawania dyplomów, natomiast podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki będą mogły wydawać dyplomy w postaci papierowej wyłącznie na wniosek osoby zainteresowanej.\nNowe przepisy przewidywały także poszerzenie zakresu upoważnień do wydania rozporządzeń określających m.in. niezbędne elementy dyplomów o wymogi dla dyplomów wydawanych w postaci cyfrowej oraz rozporządzenia dotyczącego systemu POL-on o szczegółowe wymogi techniczne oraz sposób wydawania dyplomów cyfrowych, sposób wprowadzania dyplomów do repozytorium, a także specyfikację formatu danych. \nUstawa z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw przewidywała powstanie repozytorium jako bazy danych systemu POL-on oraz nałożyła na podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki obowiązek wydawania dyplomów w postaci elektronicznej od dnia 1 stycznia 2026 r. Przepisy te znajdują się aktualnie w okresie vacatio legis, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2025 r.\nAnaliza zmian wprowadzonych ww. ustawą w ustawie PSWN doprowadziła do wniosku, że zostały one wprowadzone w sposób nieprawidłowy pod względem legislacyjnym (rozdzielenie materii przepisów między ustawę z dnia 16 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i ustawę PSWN było nieprecyzyjne i niekonsekwentne, a część przepisów dublowała się), co mogłoby prowadzić do znaczących wątpliwości interpretacyjnych, a nawet niemożności zastosowania poszczególnych rozwiązań legislacyjnych. \nNa etapie przygotowania do wdrożenia wprowadzonych rozwiązań uległa także modyfikacji koncepcja dotycząca zarówno sposobu wydawania dyplomów w postaci elektronicznej, jak również zasad dostępu do repozytorium.\nWśród najistotniejszych problemów wymagających pilnej zmiany lub doprecyzowania należy wskazać: \n1)\tbrak dopasowania części przepisów do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej – niektóre przepisy powielają rozwiązania stosowane w przypadku dyplomów papierowych, które nie są odpowiednie dla dokumentów elektronicznych, np. konieczność potwierdzania odbioru dyplomu przez absolwenta; \n2)\tkonieczność uporządkowania części przepisów związanych z wydawaniem dyplomów i ich odpisów w postaci elektronicznej, np. dotyczących rodzajów dokumentów wydawanych w postaci elektronicznej, liczby tych dokumentów oraz języków, w których będą wydawane, procedur wydawania dokumentów elektronicznych i papierowych, w tym dyplomów wspólnych, a także podmiotów uprawnionych do dostępu do repozytorium;\n3)\tstworzenie ram prawnych do pobierania i używania przez obywateli dyplomów i ich odpisów w językach obcych wydanych w postaci elektronicznej – wiąże się to m.in. z określeniem zakresu danych gromadzonych w repozytorium oraz sposobu korzystania z dokumentów pobieranych z repozytorium przez ich posiadacza;\n4)\tbrak przepisów umożliwiających udostępnianie dyplomów jako dokumentów mobilnych w aplikacji mObywatel;\n5)\tkonieczność zapewnienia podstawy prawnej do weryfikacji autentyczności dokumentów przez posiadaczy dyplomów oraz inne osoby i podmioty, którym będą one okazywane;\n6)\tczas niezbędny na dostosowanie się podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej, w tym czas potrzebny na integrację systemów uczelnianych z repozytorium (co jest szczególnie istotne w przypadku dużych uczelni, wydających duży wolumen dyplomów); \n7)\tuchylenie przepisów dotyczących Portalu Edukacji i Nauki – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw planowane było utworzenie portalu, który miał zapewnić szeroki dostęp do różnorodnych danych edukacyjnych, jednakże wobec braku realnych perspektyw na wdrożenie portalu w przewidywalnej przyszłości, zasadnym wydaje się odstąpienie od koncepcji jego utworzenia i integracji z systemem POL-on.\nDrugim zagadnieniem wymagającym interwencji legislacyjnej jest zapewnienie dostępu i możliwości korzystania z systemu POL-on przez Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, zwane dalej „CMKP”. Ustawą z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1897), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., wprowadzono liczne zmiany w ustawie PSWN będące konsekwencją włączenia CMKP do katalogu podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki. Jednocześnie w ww. ustawie zmieniającej niekonsekwentnie wprowadzono zmiany w ustawie PSWN w zakresie dotyczącym obowiązków CMKP związanych z zamieszczaniem określonych informacji w systemie POL-on i dostępem do tego systemu. Celem projektowanej ustawy jest zatem wypełnienie luki prawnej w tym zakresie.\n\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Rekomendowanym rozwiązaniem jest wprowadzenie w systemie szkolnictwa wyższego i nauki zmian w zakresie rozwiązań dotyczących:\n1)\twydawania dyplomów ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów w postaci elektronicznej\nProjektowane przepisy uszczegółowiają i porządkują regulację w zakresie postaci elektronicznej dyplomów ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów jako ich obowiązkowej i podstawowej postaci. Dokumenty w postaci papierowej będą wydawane na wniosek studenta lub absolwenta. Dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz po jednym odpisie tych dokumentów w języku obcym, będą wydawane absolwentom nieodpłatnie w terminie 30 dni od dnia ukończenia studiów. W przypadku dokumentów w postaci elektronicznej odpis dyplomu ukończenia studiów i suplementu do dyplomu będzie de facto kolejnym egzemplarzem (kolejną wersją) tego dokumentu, ale w języku obcym. Na podstawie projektowanych przepisów, na wniosek studenta lub absolwenta, uczelnia będzie wydawała w postaci elektronicznej dodatkowy odpis dyplomu w języku obcym lub odpis suplementu do dyplomu w języku obcym, z tym, że uczelnia nie będzie „ponownie” wydawała dodatkowych odpisów tych dokumentów w języku obcym, w którym zostały one już wcześniej wydane na podstawie wcześniejszego wniosku studenta. Dokument taki wydany w postaci elektronicznej będzie przechowywany w repozytorium. \nDokumenty w postaci papierowej będą wydawane nieodpłatnie, wyłącznie na wniosek studenta, w terminie 30 dni od dnia wydania dyplomu ukończenia studiów w postaci elektronicznej. Ważne przy tym jest, że data wydania dyplomu ukończenia studiów w postaci papierowej będzie musiała być taka sama jak data wydania dyplomu w postaci elektronicznej. Wydanie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz ich odpisów w postaci papierowej będzie możliwe wyłącznie po wydaniu tych dokumentów w postaci elektronicznej. \nW projekcie zagwarantowano też prawa studentom i absolwentom posiadającym dyplom ukończenia studiów wydany w postaci papierowej, którzy będą mogli wnioskować o dodatkowy odpis (w postaci papierowej, w języku polskim lub w języku obcym) dyplomu ukończenia studiów lub suplementu do dyplomu, przy czym w przypadku absolwenta proponuje się ograniczenie czasowe na złożenie ww. wniosku – 10 lat od dnia ukończenia studiów. Zmiana ta jest dokonywana w związku z postulatami uczelni wskazującymi na problemy związane ze sporządzaniem dodatkowych odpisów dyplomu na odpowiednim druku, który po wielu latach od ukończenia studiów ulega wyczerpaniu. W ocenie uczelni autentyczność takich dokumentów może budzić wątpliwości ze względu na możliwe rozbieżności między oryginałem dyplomu ukończenia studiów a jego odpisem, np. w zakresie nazwy uczelni (po jej zmianie), czy braku jednostki organizacyjnej uczelni (która widnieje na oryginale dyplomu).\nOpisane zmiany zostaną wprowadzone przez nowelizację ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw w części dotyczącej zmian wprowadzanych w ustawie PSWN (art. 12). Projektowana ustawa w zakresie dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów przewiduje także zmiany wprowadzane bezpośrednio w ustawie PSWN – w art. 77 ust. 3 przez doprecyzowanie, że senat uczelni będzie zatwierdzał wzór dyplomu ukończenia studiów w postaci papierowej, a także w art. 79 ust. 2 pkt 4 dotyczącym odpłatności za wydanie przez uczelnię dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów w języku obcym lub odpisu suplementu do dyplomu w języku obcym, gdzie zmiana ma charakter dostosowujący brzmienie tego przepisu do wcześniej opisanych zmian;\n2)\twydawania dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych w postaci elektronicznej\nZmiany przepisów będą dotyczyły także uszczegółowienia i uporządkowania regulacji w zakresie podstawowej postaci dla dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego, którą będzie postać elektroniczna. Dyplom doktorski i dyplom habilitacyjny będą mogły być wydawane także w postaci papierowej na wniosek osoby, której nadano stopień naukowy doktora albo stopień naukowy doktora habilitowanego albo stopień doktora w zakresie sztuki albo doktora habilitowanego w zakresie sztuki, zwane dalej łącznie „stopniem”. Istotną zmianą zaproponowaną w projektowanej ustawie jest natomiast wprowadzenie terminu na wydanie dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego osobie, której nadano stopień. Termin ten będzie wynosił 30 dni od dnia nadania stopnia. Wprowadzenie tej regulacji jest wypełnieniem luki prawnej, która powoduje w wielu przypadkach zbyt długi czas oczekiwania na wydanie dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Wprowadzony termin zobowiązujący podmiot do wydania dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego będzie dotyczył wyłącznie postaci elektronicznej tych dokumentów. Na wniosek osoby, której nadano stopień, będzie wydawany również odpis dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego, w postaci elektronicznej, w języku angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim lub łacinie. Analogicznie do zmian dotyczących dyplomów ukończenia studiów, w przypadku dokumentów w postaci elektronicznej odpis dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego będzie kolejnym egzemplarzem tego dokumentu w języku obcym. \nJeżeli stopień doktora zostanie nadany wspólnie przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki, podmioty te będą wydawały wspólny dyplom doktorski w postaci elektronicznej albo jeden z podmiotów wyda ten dyplom w postaci elektronicznej. W przypadku stopnia doktora nadanego przez podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki po przeprowadzeniu postępowania z udziałem podmiotu zagranicznego obowiązek wydania dyplomu doktorskiego w postaci elektronicznej będzie dotyczył w sposób oczywisty wyłącznie podmiotów krajowych. Osoba, której nadano stopień doktora, będzie mogła otrzymać w tym przypadku wspólny dyplom doktorski w postaci papierowej albo podmiot zagraniczny wyda dyplom doktorski w postaci papierowej, a podmiot albo podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki wydadzą dyplom doktorski w postaci elektronicznej. \nDyplom doktorski albo dyplom habilitacyjny będzie mógł zostać wydany w postaci papierowej na wniosek osoby, której nadano dany stopień. Wydanie odpowiedniego dokumentu oraz jego odpisów w postaci papierowej będzie możliwe wyłącznie po wydaniu tych dokumentów w postaci elektronicznej. Przepisy te nie będą miały jednak zastosowania w sytuacji, gdy podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki wraz z podmiotem zagranicznym – na podstawie zawartej umowy – wydadzą dyplom wspólny wyłącznie w postaci papierowej. \nProjektowane przepisy wprowadzają także możliwość złożenia wniosku przez osobę, której nadano stopień, przed upływem 10 lat od dnia jego nadania, o wydanie przez podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki odpisu dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego, w języku polskim lub w języku obcym w postaci papierowej.\n3)\tfunkcjonowania repozytorium i zasad rejestracji dyplomów w repozytorium, a także ich pobierania z repozytorium i weryfikacji\nProjektowana ustawa uporządkuje i doprecyzuje ramy prawne funkcjonowania repozytorium, określi rodzaj i zakres danych przetwarzanych w repozytorium, sposób ich udostępniania, a także zasady dostępu do tych danych przez uprawnione podmioty. Repozytorium zostanie utworzone jako baza danych systemu POL-on i udostępni podmiotom systemu nauki i szkolnictwa wyższego narzędzia do wprowadzania oraz rejestrowania wskazanych w ustawie PSWN dokumentów w postaci elektronicznej. Zgodnie z projektowanymi przepisami dokument taki zostanie uznany za wydany z chwilą jego zarejestrowania w repozytorium, kiedy to zostanie opatrzony kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną wraz ze znacznikiem czasu. Rozwiązanie to pozwoli na ustalenie w sposób niebudzący wątpliwości daty wydania dokumentu. Zagwarantuje również autentyczność i spójność każdego zarejestrowanego dokumentu. W repozytorium będą gromadzone zarejestrowane dyplomy oraz dane identyfikujące ich posiadaczy (absolwentów studiów i osoby, które uzyskały stopnie), pozwalające na odnalezienie przez każdą osobę, która ma w tym interes prawny, informacji o dokumentach wydanych dla określonej osoby. \nW projekcie wskazano, które podmioty i w jakim zakresie będą miały dostęp do danych zgromadzonych w repozytorium, z uwzględnieniem zasad ochrony danych osobowych. Na zasadach analogicznych do innych baz danych należących do systemu POL-on dostęp do repozytorium będzie przysługiwał w szczególności ministrom nadzorującym uczelnie i instytuty badawcze, aby umożliwić im wykonywanie tego nadzoru. Dostęp będzie przysługiwał również rektorom, rektorom uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, dyrektorom instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk, dyrektorom instytutów badawczych, dyrektorom międzynarodowych instytutów utworzonych na podstawie odrębnej ustawy działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dyrektorowi CMKP – w zakresie dokumentów wydanych przez dany podmiot. \nProponowane przepisy zapewnią posiadaczowi dyplomu możliwość pobrania tego dokumentu w postaci elektronicznej. Natomiast podmiot lub osoba (uczelnia, potencjalny pracodawca, samorząd zawodowy itp.), którym posiadacz dyplomu udostępni dane umożliwiające dostęp do informacji o tym dyplomie (lub okaże dyplom w postaci elektronicznej), będą mogli za pomocą repozytorium jednoznacznie potwierdzić, że dyplom danej osoby został zdeponowany w repozytorium. W projekcie przewidziano także możliwość integracji repozytorium z aplikacją mObywatel, co umożliwi dostęp do dyplomów z poziomu urządzenia mobilnego;\n4)\tpozostałe zmiany przewidziane w projektowanej ustawie oraz przepisy epizodyczne i przejściowe\nW art. 2 projektowanej ustawy przewidziano zmiany w ustawie z dnia 16 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe polegające na uchyleniu przepisów dotyczących Portalu Edukacji i Nauki, a tym samym rezygnacji z jego tworzenia w przyszłości. Jeszcze w 2023 r. powstała ogólna koncepcja portalu, natomiast od momentu rozdzielenia Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie były prowadzone prace w tym zakresie ani ponoszone żadne wydatki na ten cel z budżetu państwa części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka.\nKolejny blok zmian proponowanych w ustawie PSWN dotyczy obowiązków CMKP związanych z dostępem do systemu POL-on i zamieszczaniem w nim danych w poszczególnych bazach. \nPonieważ w projekcie wprowadzono 30-dniowy termin na wydanie dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego w postaci elektronicznej, w konsekwencji przewidziano, analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do dyplomów ukończenia studiów, możliwość nałożenia przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki na podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki administracyjnej kary pieniężnej w przypadku uchybienia temu terminowi.\nW związku z wprowadzeniem maksymalnego okresu 10 lat od dnia ukończenia studiów, w jakim absolwent może złożyć wniosek o wydanie w postaci papierowej dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów lub suplementu do dyplomu, zaistniała konieczność uregulowania w tym zakresie w przepisach przejściowych sytuacji absolwentów posiadających w dniu wejścia w życie projektowanych zmian w ustawie wyłącznie dyplomy ukończenia studiów i suplementy do dyplomów w postaci papierowej, którzy dotychczas mogli ubiegać się o dodatkowe odpisy tych dokumentów bez ograniczeń w czasie. Mając na uwadze zachowanie możliwości ubiegania się o wydanie tych dokumentów przez osoby uprawnione, zaproponowano wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą wnioski o wydanie dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów lub odpisu suplementu do dyplomu, w języku polskim lub w języku obcym, złożone przez ww. osoby i nierozpatrzone przed dniem 1 stycznia 2027 r. (kiedy wejdzie w życie przepis wprowadzający ww. ograniczenie czasowe), będą przez uczelnie rozpatrywane na zasadach dotychczasowych. Natomiast dodatkowy odpis dyplomu ukończenia studiów lub odpis suplementu do dyplomu, w języku polskim lub w języku obcym, uczelnia będzie wydawała osobom posiadającym dyplom ukończenia studiów lub suplement do dyplomu wydane wyłącznie w postaci papierowej, jeżeli wniosek o ich wydanie zostanie złożony w terminie:\n–\tdo dnia 31 grudnia 2028 r. – w przypadku gdy od dnia ukończenia studiów upłynęło co najmniej 10 lat albo\n–\t2 lat od dnia, w którym upłynie 10 lat od ukończenia studiów – w przypadku osób, które ukończyły studia w okresie krótszym niż 10 lat przed wejściem w życie ustawy.\nOd dnia 1 stycznia 2027 r. uczelnie będą zobowiązane do wydawania absolwentom dyplomów ukończenia studiów w postaci elektronicznej, a w postaci papierowej – tylko na wniosek studenta. Proponuje się jednak, aby absolwentom, którzy ukończą studia w okresie od dnia 30 czerwca 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., uczelnia mogła wydawać dyplomy ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów i odpisy tych dokumentów w języku obcym w postaci elektronicznej, niezależnie od wydawanych nadal w tym okresie obligatoryjnie dokumentów w postaci papierowej. W przypadku gdy uczelnia zdecyduje o wydawaniu absolwentom tych dokumentów także w postaci elektronicznej, będzie musiała zrobić to nieodpłatnie w terminie 30 dni od dnia ukończenia studiów. Analogiczne rozwiązania przewidziano dla podmiotów nadających stopnie w odniesieniu do dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MNiSW","value":"MNiSW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Maria Mrówczyńska Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MNiSW","value":"MNiSW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 pażdziernika 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UDER33
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
DER – projekty deregulacyjne
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektowanej ustawy jest poprawa otoczenia prawnego dla możliwości pełnego i prawidłowego wdrożenia procesu wydawania dyplomów ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów, dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych, zwanych dalej łącznie „dyplomami”, w postaci elektronicznej oraz jako dokumentów mobilnych w aplikacji mObywatel. Zmiany w tym zakresie są konieczne, aby przepisy w pełni odpowiadały na zidentyfikowane potrzeby i problemy związane z wydawaniem dyplomów w postacie elektronicznej, a jednocześnie były możliwe do zastosowania od strony technicznej. Uwzględniają one wyniki analiz potrzeb poszczególnych grup interesariuszy oraz możliwości techniczne implementacji wprowadzanych rozwiązań w założonym terminie tj. do dnia 30 czerwca 2026 r.
Ustawą z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2005, z późn. zm.) zostały wprowadzone m.in. zmiany do ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą PSWN”. Na etapie prac parlamentarnych, poprawką poselską, wprowadzono do systemu szkolnictwa wyższego i nauki dyplomy w postaci elektronicznej. Dodatkowo w ustawie z dnia 16 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.) wprowadzono przepisy dotyczące możliwości utworzenia Portalu Edukacji i Nauki wraz z kontem internetowym umożliwiającym obywatelom logowanie się do tego portalu oraz uzyskanie dostępu do usług świadczonych za jego pomocą.
Wprowadzone rozwiązania miały na celu zwiększenie stopnia ucyfrowienia systemu oświaty oraz systemu szkolnictwa wyższego i nauki przez umocowanie poświadczeń elektronicznych (druków oświatowych i dyplomów), a także dyplomów w postaci cyfrowej oraz utworzenie systemu teleinformatycznego pozwalającego na ich udostępnianie, natomiast zmiany w ustawie PSWN miały na celu umocowanie prawne dyplomów elektronicznych wraz z określeniem sposobu i trybu ich wydawania oraz zasad ich przechowywania w repozytorium dyplomów elektronicznych, zwanym dalej „repozytorium”, działającym w ramach Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on, zwanego dalej „systemem POL-on”. Projekt przewidywał, że dyplomy cyfrowe będą podstawową formą wydawania dyplomów, natomiast podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki będą mogły wydawać dyplomy w postaci papierowej wyłącznie na wniosek osoby zainteresowanej.
Nowe przepisy przewidywały także poszerzenie zakresu upoważnień do wydania rozporządzeń określających m.in. niezbędne elementy dyplomów o wymogi dla dyplomów wydawanych w postaci cyfrowej oraz rozporządzenia dotyczącego systemu POL-on o szczegółowe wymogi techniczne oraz sposób wydawania dyplomów cyfrowych, sposób wprowadzania dyplomów do repozytorium, a także specyfikację formatu danych.
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw przewidywała powstanie repozytorium jako bazy danych systemu POL-on oraz nałożyła na podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki obowiązek wydawania dyplomów w postaci elektronicznej od dnia 1 stycznia 2026 r. Przepisy te znajdują się aktualnie w okresie vacatio legis, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2025 r.
Analiza zmian wprowadzonych ww. ustawą w ustawie PSWN doprowadziła do wniosku, że zostały one wprowadzone w sposób nieprawidłowy pod względem legislacyjnym (rozdzielenie materii przepisów między ustawę z dnia 16 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i ustawę PSWN było nieprecyzyjne i niekonsekwentne, a część przepisów dublowała się), co mogłoby prowadzić do znaczących wątpliwości interpretacyjnych, a nawet niemożności zastosowania poszczególnych rozwiązań legislacyjnych.
Na etapie przygotowania do wdrożenia wprowadzonych rozwiązań uległa także modyfikacji koncepcja dotycząca zarówno sposobu wydawania dyplomów w postaci elektronicznej, jak również zasad dostępu do repozytorium.
Wśród najistotniejszych problemów wymagających pilnej zmiany lub doprecyzowania należy wskazać:
1) brak dopasowania części przepisów do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej – niektóre przepisy powielają rozwiązania stosowane w przypadku dyplomów papierowych, które nie są odpowiednie dla dokumentów elektronicznych, np. konieczność potwierdzania odbioru dyplomu przez absolwenta;
2) konieczność uporządkowania części przepisów związanych z wydawaniem dyplomów i ich odpisów w postaci elektronicznej, np. dotyczących rodzajów dokumentów wydawanych w postaci elektronicznej, liczby tych dokumentów oraz języków, w których będą wydawane, procedur wydawania dokumentów elektronicznych i papierowych, w tym dyplomów wspólnych, a także podmiotów uprawnionych do dostępu do repozytorium;
3) stworzenie ram prawnych do pobierania i używania przez obywateli dyplomów i ich odpisów w językach obcych wydanych w postaci elektronicznej – wiąże się to m.in. z określeniem zakresu danych gromadzonych w repozytorium oraz sposobu korzystania z dokumentów pobieranych z repozytorium przez ich posiadacza;
4) brak przepisów umożliwiających udostępnianie dyplomów jako dokumentów mobilnych w aplikacji mObywatel;
5) konieczność zapewnienia podstawy prawnej do weryfikacji autentyczności dokumentów przez posiadaczy dyplomów oraz inne osoby i podmioty, którym będą one okazywane;
6) czas niezbędny na dostosowanie się podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej, w tym czas potrzebny na integrację systemów uczelnianych z repozytorium (co jest szczególnie istotne w przypadku dużych uczelni, wydających duży wolumen dyplomów);
7) uchylenie przepisów dotyczących Portalu Edukacji i Nauki – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw planowane było utworzenie portalu, który miał zapewnić szeroki dostęp do różnorodnych danych edukacyjnych, jednakże wobec braku realnych perspektyw na wdrożenie portalu w przewidywalnej przyszłości, zasadnym wydaje się odstąpienie od koncepcji jego utworzenia i integracji z systemem POL-on.
Drugim zagadnieniem wymagającym interwencji legislacyjnej jest zapewnienie dostępu i możliwości korzystania z systemu POL-on przez Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, zwane dalej „CMKP”. Ustawą z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1897), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., wprowadzono liczne zmiany w ustawie PSWN będące konsekwencją włączenia CMKP do katalogu podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki. Jednocześnie w ww. ustawie zmieniającej niekonsekwentnie wprowadzono zmiany w ustawie PSWN w zakresie dotyczącym obowiązków CMKP związanych z zamieszczaniem określonych informacji w systemie POL-on i dostępem do tego systemu. Celem projektowanej ustawy jest zatem wypełnienie luki prawnej w tym zakresie.

Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Rekomendowanym rozwiązaniem jest wprowadzenie w systemie szkolnictwa wyższego i nauki zmian w zakresie rozwiązań dotyczących:
1) wydawania dyplomów ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów w postaci elektronicznej
Projektowane przepisy uszczegółowiają i porządkują regulację w zakresie postaci elektronicznej dyplomów ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów jako ich obowiązkowej i podstawowej postaci. Dokumenty w postaci papierowej będą wydawane na wniosek studenta lub absolwenta. Dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz po jednym odpisie tych dokumentów w języku obcym, będą wydawane absolwentom nieodpłatnie w terminie 30 dni od dnia ukończenia studiów. W przypadku dokumentów w postaci elektronicznej odpis dyplomu ukończenia studiów i suplementu do dyplomu będzie de facto kolejnym egzemplarzem (kolejną wersją) tego dokumentu, ale w języku obcym. Na podstawie projektowanych przepisów, na wniosek studenta lub absolwenta, uczelnia będzie wydawała w postaci elektronicznej dodatkowy odpis dyplomu w języku obcym lub odpis suplementu do dyplomu w języku obcym, z tym, że uczelnia nie będzie „ponownie” wydawała dodatkowych odpisów tych dokumentów w języku obcym, w którym zostały one już wcześniej wydane na podstawie wcześniejszego wniosku studenta. Dokument taki wydany w postaci elektronicznej będzie przechowywany w repozytorium.
Dokumenty w postaci papierowej będą wydawane nieodpłatnie, wyłącznie na wniosek studenta, w terminie 30 dni od dnia wydania dyplomu ukończenia studiów w postaci elektronicznej. Ważne przy tym jest, że data wydania dyplomu ukończenia studiów w postaci papierowej będzie musiała być taka sama jak data wydania dyplomu w postaci elektronicznej. Wydanie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz ich odpisów w postaci papierowej będzie możliwe wyłącznie po wydaniu tych dokumentów w postaci elektronicznej.
W projekcie zagwarantowano też prawa studentom i absolwentom posiadającym dyplom ukończenia studiów wydany w postaci papierowej, którzy będą mogli wnioskować o dodatkowy odpis (w postaci papierowej, w języku polskim lub w języku obcym) dyplomu ukończenia studiów lub suplementu do dyplomu, przy czym w przypadku absolwenta proponuje się ograniczenie czasowe na złożenie ww. wniosku – 10 lat od dnia ukończenia studiów. Zmiana ta jest dokonywana w związku z postulatami uczelni wskazującymi na problemy związane ze sporządzaniem dodatkowych odpisów dyplomu na odpowiednim druku, który po wielu latach od ukończenia studiów ulega wyczerpaniu. W ocenie uczelni autentyczność takich dokumentów może budzić wątpliwości ze względu na możliwe rozbieżności między oryginałem dyplomu ukończenia studiów a jego odpisem, np. w zakresie nazwy uczelni (po jej zmianie), czy braku jednostki organizacyjnej uczelni (która widnieje na oryginale dyplomu).
Opisane zmiany zostaną wprowadzone przez nowelizację ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw w części dotyczącej zmian wprowadzanych w ustawie PSWN (art. 12). Projektowana ustawa w zakresie dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów przewiduje także zmiany wprowadzane bezpośrednio w ustawie PSWN – w art. 77 ust. 3 przez doprecyzowanie, że senat uczelni będzie zatwierdzał wzór dyplomu ukończenia studiów w postaci papierowej, a także w art. 79 ust. 2 pkt 4 dotyczącym odpłatności za wydanie przez uczelnię dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów w języku obcym lub odpisu suplementu do dyplomu w języku obcym, gdzie zmiana ma charakter dostosowujący brzmienie tego przepisu do wcześniej opisanych zmian;
2) wydawania dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych w postaci elektronicznej
Zmiany przepisów będą dotyczyły także uszczegółowienia i uporządkowania regulacji w zakresie podstawowej postaci dla dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego, którą będzie postać elektroniczna. Dyplom doktorski i dyplom habilitacyjny będą mogły być wydawane także w postaci papierowej na wniosek osoby, której nadano stopień naukowy doktora albo stopień naukowy doktora habilitowanego albo stopień doktora w zakresie sztuki albo doktora habilitowanego w zakresie sztuki, zwane dalej łącznie „stopniem”. Istotną zmianą zaproponowaną w projektowanej ustawie jest natomiast wprowadzenie terminu na wydanie dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego osobie, której nadano stopień. Termin ten będzie wynosił 30 dni od dnia nadania stopnia. Wprowadzenie tej regulacji jest wypełnieniem luki prawnej, która powoduje w wielu przypadkach zbyt długi czas oczekiwania na wydanie dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Wprowadzony termin zobowiązujący podmiot do wydania dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego będzie dotyczył wyłącznie postaci elektronicznej tych dokumentów. Na wniosek osoby, której nadano stopień, będzie wydawany również odpis dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego, w postaci elektronicznej, w języku angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim lub łacinie. Analogicznie do zmian dotyczących dyplomów ukończenia studiów, w przypadku dokumentów w postaci elektronicznej odpis dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego będzie kolejnym egzemplarzem tego dokumentu w języku obcym.
Jeżeli stopień doktora zostanie nadany wspólnie przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki, podmioty te będą wydawały wspólny dyplom doktorski w postaci elektronicznej albo jeden z podmiotów wyda ten dyplom w postaci elektronicznej. W przypadku stopnia doktora nadanego przez podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki po przeprowadzeniu postępowania z udziałem podmiotu zagranicznego obowiązek wydania dyplomu doktorskiego w postaci elektronicznej będzie dotyczył w sposób oczywisty wyłącznie podmiotów krajowych. Osoba, której nadano stopień doktora, będzie mogła otrzymać w tym przypadku wspólny dyplom doktorski w postaci papierowej albo podmiot zagraniczny wyda dyplom doktorski w postaci papierowej, a podmiot albo podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki wydadzą dyplom doktorski w postaci elektronicznej.
Dyplom doktorski albo dyplom habilitacyjny będzie mógł zostać wydany w postaci papierowej na wniosek osoby, której nadano dany stopień. Wydanie odpowiedniego dokumentu oraz jego odpisów w postaci papierowej będzie możliwe wyłącznie po wydaniu tych dokumentów w postaci elektronicznej. Przepisy te nie będą miały jednak zastosowania w sytuacji, gdy podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki wraz z podmiotem zagranicznym – na podstawie zawartej umowy – wydadzą dyplom wspólny wyłącznie w postaci papierowej.
Projektowane przepisy wprowadzają także możliwość złożenia wniosku przez osobę, której nadano stopień, przed upływem 10 lat od dnia jego nadania, o wydanie przez podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki odpisu dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego, w języku polskim lub w języku obcym w postaci papierowej.
3) funkcjonowania repozytorium i zasad rejestracji dyplomów w repozytorium, a także ich pobierania z repozytorium i weryfikacji
Projektowana ustawa uporządkuje i doprecyzuje ramy prawne funkcjonowania repozytorium, określi rodzaj i zakres danych przetwarzanych w repozytorium, sposób ich udostępniania, a także zasady dostępu do tych danych przez uprawnione podmioty. Repozytorium zostanie utworzone jako baza danych systemu POL-on i udostępni podmiotom systemu nauki i szkolnictwa wyższego narzędzia do wprowadzania oraz rejestrowania wskazanych w ustawie PSWN dokumentów w postaci elektronicznej. Zgodnie z projektowanymi przepisami dokument taki zostanie uznany za wydany z chwilą jego zarejestrowania w repozytorium, kiedy to zostanie opatrzony kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną wraz ze znacznikiem czasu. Rozwiązanie to pozwoli na ustalenie w sposób niebudzący wątpliwości daty wydania dokumentu. Zagwarantuje również autentyczność i spójność każdego zarejestrowanego dokumentu. W repozytorium będą gromadzone zarejestrowane dyplomy oraz dane identyfikujące ich posiadaczy (absolwentów studiów i osoby, które uzyskały stopnie), pozwalające na odnalezienie przez każdą osobę, która ma w tym interes prawny, informacji o dokumentach wydanych dla określonej osoby.
W projekcie wskazano, które podmioty i w jakim zakresie będą miały dostęp do danych zgromadzonych w repozytorium, z uwzględnieniem zasad ochrony danych osobowych. Na zasadach analogicznych do innych baz danych należących do systemu POL-on dostęp do repozytorium będzie przysługiwał w szczególności ministrom nadzorującym uczelnie i instytuty badawcze, aby umożliwić im wykonywanie tego nadzoru. Dostęp będzie przysługiwał również rektorom, rektorom uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, dyrektorom instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk, dyrektorom instytutów badawczych, dyrektorom międzynarodowych instytutów utworzonych na podstawie odrębnej ustawy działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dyrektorowi CMKP – w zakresie dokumentów wydanych przez dany podmiot.
Proponowane przepisy zapewnią posiadaczowi dyplomu możliwość pobrania tego dokumentu w postaci elektronicznej. Natomiast podmiot lub osoba (uczelnia, potencjalny pracodawca, samorząd zawodowy itp.), którym posiadacz dyplomu udostępni dane umożliwiające dostęp do informacji o tym dyplomie (lub okaże dyplom w postaci elektronicznej), będą mogli za pomocą repozytorium jednoznacznie potwierdzić, że dyplom danej osoby został zdeponowany w repozytorium. W projekcie przewidziano także możliwość integracji repozytorium z aplikacją mObywatel, co umożliwi dostęp do dyplomów z poziomu urządzenia mobilnego;
4) pozostałe zmiany przewidziane w projektowanej ustawie oraz przepisy epizodyczne i przejściowe
W art. 2 projektowanej ustawy przewidziano zmiany w ustawie z dnia 16 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe polegające na uchyleniu przepisów dotyczących Portalu Edukacji i Nauki, a tym samym rezygnacji z jego tworzenia w przyszłości. Jeszcze w 2023 r. powstała ogólna koncepcja portalu, natomiast od momentu rozdzielenia Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie były prowadzone prace w tym zakresie ani ponoszone żadne wydatki na ten cel z budżetu państwa części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka.
Kolejny blok zmian proponowanych w ustawie PSWN dotyczy obowiązków CMKP związanych z dostępem do systemu POL-on i zamieszczaniem w nim danych w poszczególnych bazach.
Ponieważ w projekcie wprowadzono 30-dniowy termin na wydanie dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego w postaci elektronicznej, w konsekwencji przewidziano, analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do dyplomów ukończenia studiów, możliwość nałożenia przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki na podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki administracyjnej kary pieniężnej w przypadku uchybienia temu terminowi.
W związku z wprowadzeniem maksymalnego okresu 10 lat od dnia ukończenia studiów, w jakim absolwent może złożyć wniosek o wydanie w postaci papierowej dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów lub suplementu do dyplomu, zaistniała konieczność uregulowania w tym zakresie w przepisach przejściowych sytuacji absolwentów posiadających w dniu wejścia w życie projektowanych zmian w ustawie wyłącznie dyplomy ukończenia studiów i suplementy do dyplomów w postaci papierowej, którzy dotychczas mogli ubiegać się o dodatkowe odpisy tych dokumentów bez ograniczeń w czasie. Mając na uwadze zachowanie możliwości ubiegania się o wydanie tych dokumentów przez osoby uprawnione, zaproponowano wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą wnioski o wydanie dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów lub odpisu suplementu do dyplomu, w języku polskim lub w języku obcym, złożone przez ww. osoby i nierozpatrzone przed dniem 1 stycznia 2027 r. (kiedy wejdzie w życie przepis wprowadzający ww. ograniczenie czasowe), będą przez uczelnie rozpatrywane na zasadach dotychczasowych. Natomiast dodatkowy odpis dyplomu ukończenia studiów lub odpis suplementu do dyplomu, w języku polskim lub w języku obcym, uczelnia będzie wydawała osobom posiadającym dyplom ukończenia studiów lub suplement do dyplomu wydane wyłącznie w postaci papierowej, jeżeli wniosek o ich wydanie zostanie złożony w terminie:
– do dnia 31 grudnia 2028 r. – w przypadku gdy od dnia ukończenia studiów upłynęło co najmniej 10 lat albo
– 2 lat od dnia, w którym upłynie 10 lat od ukończenia studiów – w przypadku osób, które ukończyły studia w okresie krótszym niż 10 lat przed wejściem w życie ustawy.
Od dnia 1 stycznia 2027 r. uczelnie będą zobowiązane do wydawania absolwentom dyplomów ukończenia studiów w postaci elektronicznej, a w postaci papierowej – tylko na wniosek studenta. Proponuje się jednak, aby absolwentom, którzy ukończą studia w okresie od dnia 30 czerwca 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., uczelnia mogła wydawać dyplomy ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów i odpisy tych dokumentów w języku obcym w postaci elektronicznej, niezależnie od wydawanych nadal w tym okresie obligatoryjnie dokumentów w postaci papierowej. W przypadku gdy uczelnia zdecyduje o wydawaniu absolwentom tych dokumentów także w postaci elektronicznej, będzie musiała zrobić to nieodpłatnie w terminie 30 dni od dnia ukończenia studiów. Analogiczne rozwiązania przewidziano dla podmiotów nadających stopnie w odniesieniu do dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MNiSW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Maria Mrówczyńska Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MNiSW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 pażdziernika 2025 r.
Status realizacji:
Zrealizowany