W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawya o Instytucie Rozwoju Kultury i Języka Polskiego im. Świętego Maksymiliana Marii Kolbego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD397","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Ministerstwo Edukacji i Nauki realizuje zadania na rzecz Polonii i Polaków za granicą we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, które odpowiada za politykę wobec Polonii i Polaków za granicą. Istotne dla Ministerstwa Edukacji i Nauki jest podejmowanie działań służących kultywowaniu tradycji polskiej i wartości języka polskiego jako ojczystego, promocji kultury polskiej oraz służących budowaniu, podtrzymywaniu i rozwojowi więzi z Polską w celu mobilizacji potencjału intelektualnego, kulturalnego, ekonomicznego i politycznego Polonii i Polaków za granicą w interesie Rzeczypospolitej Polskiej, a także tworzenie i umacnianie polskiego środowiska wspierającego sprawy polskie. Działania realizowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wobec Polonii i Polaków za granicą mają na celu w szczególności kształtowanie i podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, w tym: nauczanie języka polskiego i w języku polskim oraz krzewienie polskiej kultury.\n\nOcenia się, że poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żyje 18–20 milionów Polaków i osób polskiego pochodzenia. Jedna trzecia z tej grupy to Polacy urodzeni i wychowani w Polsce, pozostała część to osoby polskiego pochodzenia \no różnym stopniu więzi z polskością. Polonia i Polacy za granicą plasują się na szóstym miejscu w świecie pod względem liczebności w stosunku do ludności kraju ojczystego. Na szczególną uwagę, ze względu na liczebność, zasługują obywatele polscy żyjący w Republice Federalnej Niemiec, tj. 866.690 osób (dane Federalnego Urzędu Statystycznego z 2020 r.). Statystyka ta nie uwzględnia osób z podwójnym obywatelstwem: polskim i niemieckim, ani osób o polskich korzeniach, które posiadają wyłącznie obywatelstwo niemieckie. W szerszym ujęciu, należy wskazać na ok. 2 mln osób posiadających polskie tło migracyjne w Republice Federalnej Niemiec.\n \nObjęcie wsparciem tak dużej grupy osób wymaga utworzenia podmiotu, którego celem będzie koordynowanie i wzmacnianie dotychczasowych działań w zakresie kultywowania tradycji polskiej i wartości języka polskiego oraz promocji kultury polskiej wśród Polonii i Polaków za granicą. \n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projektowana ustawa stanowi podstawę utworzenia i określenia zakresu działania Instytutu Rozwoju Kultury i Języka Polskiego im. Świętego Maksymiliana Marii Kolbego. \n\nUstawa będzie określała w szczególności:\n1)\tstatus Instytutu; \n2)\tcele i zakres działania Instytutu;\n3)\torgany Instytutu, ich zadania oraz organizację Instytutu;\n4)\tgospodarkę finansową Instytutu;\n5)\tmaksymalne limity wydatków budżetu państwa na finansowanie działań wynikających z projektowanej ustawy \nw latach 2022–2031.\n\nZadaniem Instytutu będzie wspieranie działań i inicjatyw edukacyjnych kierowanych do Polonii i Polaków za granicą w zakresie nauczania języka polskiego i w języku polskim, kultywowania polskiej tradycji i promocji kultury polskiej oraz podtrzymywania tożsamości narodowej, realizowanych przez podmioty działające w tym obszarze. Instytut będzie również wspierał współpracę z przedstawicielami Polonii i Polaków za granicą oraz ich organizacjami.\n\nPlanuje się, że Instytut będzie państwową osobą prawną a jego siedzibą będzie miasto stołeczne Warszawa. Nadzór nad działalnością Instytutu planuje się powierzyć ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania będzie również nadawał Instytutowi statut.\n\nOrganami Instytutu będzie Dyrektor Instytutu oraz Rada Instytutu. Ustawa określi zadania i obowiązki tych organów.\n\nPlanuje się, że Instytut będzie prowadził samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach o finansach publicznych. Podstawą gospodarki finansowej Instytutu będzie roczny plan finansowy ustalany, zgodnie z przepisami o finansach publicznych, na okres roku obrotowego. Przychodami Instytutu będą:\n1)\tdotacje podmiotowe z budżetu państwa;\n2)\tdotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie działalności Instytutu, w tym finansowanie lub dofinansowanie inwestycji;\n3)\tprzychody z działalności gospodarczej;\n4)\tśrodki finansowe pochodzenia zagranicznego;\n5)\tprzychody ze sprzedaży albo z tytułu przekazania do odpłatnego używania rzeczowych składników majątkowych będących własnością Instytutu;\n6)\tdarowizny, spadki i zapisy;\n7)\todsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Instytutu, chyba że przepisy odrębne lub umowa, na podstawie której Instytut otrzymał środki, będą stanowiły inaczej;\n8)\tprzychody z innych tytułów.\n\nPrzewiduje się, że Instytut będzie mógł prowadzić działalność gospodarczą, a dochód z tej działalności będzie służył wyłącznie realizacji zadań Instytutu, określonych w ustawie.\n\nPlanuje się utworzenie następujących funduszy Instytutu:\n1)\tfundusz statutowy;\n2)\tfundusz rezerwowy;\n3)\tfundusz stypendialny;\n4)\tzakładowy fundusz świadczeń socjalnych;\n5)\tinne fundusze, jeżeli obowiązek ich utworzenia będzie wynikał z odrębnych przepisów.\nInstytut będzie mógł ustanawiać i finansować stypendia ze środków z funduszu stypendialnego, którego środki będą pochodziły z dotacji podmiotowej i które będą mogły być powiększone o środki przekazane Instytutowi na podstawie odrębnych umów o finansowanie lub dofinansowanie stypendiów. Stypendia będą przyznawane za osiągnięcia i inicjatywy podejmowane na rzecz wsparcia Polonii i Polaków mieszkających za granicą.\n\nPlanuje się również umożliwić Instytutowi finansowanie lub dofinansowanie przedsięwzięć na rzecz wsparcia Polonii \ni Polaków mieszkających za granicą realizowanych przez inne podmioty na podstawie umowy o wsparcie. Projekt ustawy będzie określał podmioty, które będą mogły ubiegać się o ww. wsparcie i rodzaje tego wsparcia. Projekt ustawy będzie zawierał również upoważnienie ustawowe dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, który określi w drodze rozporządzenia kryteria, warunki i tryb udzielenia wsparcia, a także zakres informacji jakie powinien zawierać wniosek \no udzielenie wsparcia. W rozporządzeniu zostanie również określony wzór umowy o wsparcie.\n\nInstytut na podstawie przepisów projektowanej ustawy będzie zobowiązany do kontroli rozliczenia przychodów i kosztów przedsięwzięcia objętego wsparciem. Kontroli podlegać będzie również przebieg i sposób realizacji przedsięwzięcia oraz prawidłowość wykorzystania otrzymanego z Instytutu wsparcia.\n\nProponuje się, aby Instytut został utworzony jak najszybciej, jeszcze w 2022 r., tak aby możliwe było uruchomienie \ni wydatkowanie środków z części 83 – Rezerwy celowe, w poz. 75 „Środki na nauczanie języka polskiego w Niemczech”. \nProponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.\n\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MEiN","value":"MEiN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Tomasz Rzymkowski Sekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MEiN","value":"MEiN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11 sierpnia 2022 r. z autopoprawką w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD397
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Ministerstwo Edukacji i Nauki realizuje zadania na rzecz Polonii i Polaków za granicą we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, które odpowiada za politykę wobec Polonii i Polaków za granicą. Istotne dla Ministerstwa Edukacji i Nauki jest podejmowanie działań służących kultywowaniu tradycji polskiej i wartości języka polskiego jako ojczystego, promocji kultury polskiej oraz służących budowaniu, podtrzymywaniu i rozwojowi więzi z Polską w celu mobilizacji potencjału intelektualnego, kulturalnego, ekonomicznego i politycznego Polonii i Polaków za granicą w interesie Rzeczypospolitej Polskiej, a także tworzenie i umacnianie polskiego środowiska wspierającego sprawy polskie. Działania realizowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wobec Polonii i Polaków za granicą mają na celu w szczególności kształtowanie i podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, w tym: nauczanie języka polskiego i w języku polskim oraz krzewienie polskiej kultury.

Ocenia się, że poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żyje 18–20 milionów Polaków i osób polskiego pochodzenia. Jedna trzecia z tej grupy to Polacy urodzeni i wychowani w Polsce, pozostała część to osoby polskiego pochodzenia
o różnym stopniu więzi z polskością. Polonia i Polacy za granicą plasują się na szóstym miejscu w świecie pod względem liczebności w stosunku do ludności kraju ojczystego. Na szczególną uwagę, ze względu na liczebność, zasługują obywatele polscy żyjący w Republice Federalnej Niemiec, tj. 866.690 osób (dane Federalnego Urzędu Statystycznego z 2020 r.). Statystyka ta nie uwzględnia osób z podwójnym obywatelstwem: polskim i niemieckim, ani osób o polskich korzeniach, które posiadają wyłącznie obywatelstwo niemieckie. W szerszym ujęciu, należy wskazać na ok. 2 mln osób posiadających polskie tło migracyjne w Republice Federalnej Niemiec.

Objęcie wsparciem tak dużej grupy osób wymaga utworzenia podmiotu, którego celem będzie koordynowanie i wzmacnianie dotychczasowych działań w zakresie kultywowania tradycji polskiej i wartości języka polskiego oraz promocji kultury polskiej wśród Polonii i Polaków za granicą.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projektowana ustawa stanowi podstawę utworzenia i określenia zakresu działania Instytutu Rozwoju Kultury i Języka Polskiego im. Świętego Maksymiliana Marii Kolbego.

Ustawa będzie określała w szczególności:
1) status Instytutu;
2) cele i zakres działania Instytutu;
3) organy Instytutu, ich zadania oraz organizację Instytutu;
4) gospodarkę finansową Instytutu;
5) maksymalne limity wydatków budżetu państwa na finansowanie działań wynikających z projektowanej ustawy
w latach 2022–2031.

Zadaniem Instytutu będzie wspieranie działań i inicjatyw edukacyjnych kierowanych do Polonii i Polaków za granicą w zakresie nauczania języka polskiego i w języku polskim, kultywowania polskiej tradycji i promocji kultury polskiej oraz podtrzymywania tożsamości narodowej, realizowanych przez podmioty działające w tym obszarze. Instytut będzie również wspierał współpracę z przedstawicielami Polonii i Polaków za granicą oraz ich organizacjami.

Planuje się, że Instytut będzie państwową osobą prawną a jego siedzibą będzie miasto stołeczne Warszawa. Nadzór nad działalnością Instytutu planuje się powierzyć ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania będzie również nadawał Instytutowi statut.

Organami Instytutu będzie Dyrektor Instytutu oraz Rada Instytutu. Ustawa określi zadania i obowiązki tych organów.

Planuje się, że Instytut będzie prowadził samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach o finansach publicznych. Podstawą gospodarki finansowej Instytutu będzie roczny plan finansowy ustalany, zgodnie z przepisami o finansach publicznych, na okres roku obrotowego. Przychodami Instytutu będą:
1) dotacje podmiotowe z budżetu państwa;
2) dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie działalności Instytutu, w tym finansowanie lub dofinansowanie inwestycji;
3) przychody z działalności gospodarczej;
4) środki finansowe pochodzenia zagranicznego;
5) przychody ze sprzedaży albo z tytułu przekazania do odpłatnego używania rzeczowych składników majątkowych będących własnością Instytutu;
6) darowizny, spadki i zapisy;
7) odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Instytutu, chyba że przepisy odrębne lub umowa, na podstawie której Instytut otrzymał środki, będą stanowiły inaczej;
8) przychody z innych tytułów.

Przewiduje się, że Instytut będzie mógł prowadzić działalność gospodarczą, a dochód z tej działalności będzie służył wyłącznie realizacji zadań Instytutu, określonych w ustawie.

Planuje się utworzenie następujących funduszy Instytutu:
1) fundusz statutowy;
2) fundusz rezerwowy;
3) fundusz stypendialny;
4) zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;
5) inne fundusze, jeżeli obowiązek ich utworzenia będzie wynikał z odrębnych przepisów.
Instytut będzie mógł ustanawiać i finansować stypendia ze środków z funduszu stypendialnego, którego środki będą pochodziły z dotacji podmiotowej i które będą mogły być powiększone o środki przekazane Instytutowi na podstawie odrębnych umów o finansowanie lub dofinansowanie stypendiów. Stypendia będą przyznawane za osiągnięcia i inicjatywy podejmowane na rzecz wsparcia Polonii i Polaków mieszkających za granicą.

Planuje się również umożliwić Instytutowi finansowanie lub dofinansowanie przedsięwzięć na rzecz wsparcia Polonii
i Polaków mieszkających za granicą realizowanych przez inne podmioty na podstawie umowy o wsparcie. Projekt ustawy będzie określał podmioty, które będą mogły ubiegać się o ww. wsparcie i rodzaje tego wsparcia. Projekt ustawy będzie zawierał również upoważnienie ustawowe dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, który określi w drodze rozporządzenia kryteria, warunki i tryb udzielenia wsparcia, a także zakres informacji jakie powinien zawierać wniosek
o udzielenie wsparcia. W rozporządzeniu zostanie również określony wzór umowy o wsparcie.

Instytut na podstawie przepisów projektowanej ustawy będzie zobowiązany do kontroli rozliczenia przychodów i kosztów przedsięwzięcia objętego wsparciem. Kontroli podlegać będzie również przebieg i sposób realizacji przedsięwzięcia oraz prawidłowość wykorzystania otrzymanego z Instytutu wsparcia.

Proponuje się, aby Instytut został utworzony jak najszybciej, jeszcze w 2022 r., tak aby możliwe było uruchomienie
i wydatkowanie środków z części 83 – Rezerwy celowe, w poz. 75 „Środki na nauczanie języka polskiego w Niemczech”.
Proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Tomasz Rzymkowski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11 sierpnia 2022 r. z autopoprawką w trybie obiegowym
Status realizacji:
Zrealizowany