W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2022–2025

28.09.2021

Rada Ministrów przyjęła Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2022–2025, przedłożoną przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.

Dokument – obejmujący czteroletnią strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz czynniki oddziaływania na państwowy dług publiczny – jest przygotowywany corocznie. Przyjęte założenia makroekonomiczne i fiskalne są zgodne z założeniami projektu ustawy budżetowej na 2022 r.

Najważniejsze rozwiązania

  • Relacja państwowego długu publicznego do PKB obniży się z 47,8 proc. w 2020 r. do 45,4 proc. na koniec 2021 r., a następnie do 43,8 proc. w 2022 r. W kolejnych latach objętych prognozą, relacja ta również będzie spadała i na koniec 2025 r. osiągnie poziom 40,3 proc.
  • Relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (według definicji UE) do PKB obniży się z 57,5 proc. na koniec 2020 r. do 57,0 proc. w 2021 r. i do 56,6 proc. w 2022 r., a następne będzie kontynuować trend spadkowy i w horyzoncie Strategii osiągnie poziom 52,9 proc.
  • Koszy obsługi długu Skarbu Państwa w relacji do PKB zmniejszą się z 1,03 proc. w 2021 r. do 0,95 proc. w 2022 r. W kolejnych latach zakładany jest dalszy ich spadek do 0,84 proc. w 2024 r., a następnie wzrost do 0,88-0,89 proc. PKB w 2025 r.

Celem Strategii pozostaje minimalizacja kosztów obsługi długu Skarbu Państwa w długim horyzoncie czasowym, przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykiem. Utrzymane zostały także zadania służące wykonaniu celu strategii związane z rozwojem rynku finansowego, tj. zapewnienie płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów wartościowych oraz efektywne zarządzanie płynnością budżetu państwa.

Dla realizacji celu Strategii w latach 2021-2024 przyjęto, że:

  • utrzymane zostanie elastyczne podejście do kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty i instrumentów, w stopniu przyczyniającym się do minimalizacji kosztów obsługi długu i przy ograniczeniach wynikających z przyjętych poziomów ryzyka;
  • głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy;
  • udział długu nominowanego w walutach obcych w długu Skarbu Państwa zostanie utrzymany na poziomie poniżej 25 proc.;
  • utrzymywana będzie średnia zapadalność krajowego długu Skarbu Państwa na poziomie zbliżonym do 4,5 roku, a całego długu Skarbu Państwa na poziomie zbliżonym do 5 lat, z uwzględnieniem możliwości przejściowych odchyleń wynikających z uwarunkowań rynkowych i budżetowych związanych ze skutkami COVID-19.
{"register":{"columns":[]}}