W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uchwały zmieniające uchwały w sprawie: programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm”; programu rządowego „Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm”; programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm”

21.06.2022

Rada Ministrów przyjęła projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm”; projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie programu rządowego „Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm”; projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm” – dokumenty przedłożone przez ministra rozwoju i technologii.

Wprowadzone zostaną zmiany w Tarczach Finansowych Polskiego Funduszu Rozwoju: 1.0 i 2.0 oraz dla dużych firm. Przewidziano, że w razie potrzeby PFR zapewni finansowanie przejściowe inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Najważniejsze rozwiązania

  • Specyfika wdrażania i finansowania Krajowego Planu Odbudowy polega na przekazywaniu unijnych środków finansowych w transzach, uzależnionych od osiągania przez państwa członkowskie tzw. kamieni milowych. 
    • Rozwiązanie to powoduje konieczność zapewnienia finansowania przejściowego, które – jeśli zajdzie taka potrzeba – zapewni Polski Fundusz Rozwoju. 
    • PFR realizowałby to zadanie w części finansowanej ze środków bezzwrotnych z instrumentu na rzecz Odbudowy i zwiększenia Odporności.
    • Polski Fundusz Rozwoju posiada doświadczenie we wdrażaniu podobnych instrumentów (m.in. tzw. Tarcz Finansowych) oraz zdolność pozyskiwania finansowania dłużnego na rynkach finansowych.
  • Przyjęto ponadto, że małe i średnie firmy, które otrzymały wsparcie z Tarczy Finansowej PFR 2.0 nie będą zobowiązanie do zwrotu całej przyznanej subwencji, nawet jeśli do 30 czerwca 2022 r. nie rozliczą zwrotu różnicy pomiędzy kwotą subwencji, a rzeczywistym spadkiem swoich przychodów.
  • Planowane jest powierzenie PFR wypłat rekompensat w ramach tzw. tarczy dla pogranicza. Chodzi o rekompensaty na rzecz uprawnionych przedsiębiorców w związku z m.in. szkodami poniesionymi przez nich na skutek czasowego zakazu przebywania w strefie przyległej do granicy państwowej z Białorusią. Dotyczy to np. strat ze względu na brak ruchu turystycznego.
    • Do uruchomienia tego programu potrzebna będzie notyfikacja Komisji Europejskiej. Polska będzie gotowa do jego realizacji po wyrażeniu odpowiedniej zgody KE.

Tarcze Finansowe PFR

  • W 2020 r., aby skutecznie walczyć z gospodarczymi skutkami pandemii COVID-19, rząd uruchomił Tarczę Finansową Polskiego Funduszu Rozwoju 1.0 dla mikro, małych i średnich firm. Do tej pory z programu skorzystało ponad 347 tys. przedsiębiorstw z całej Polski, zatrudniających ponad 3,2 mln pracowników. Firmy otrzymały wsparcie w postaci subwencji finansowych na łączną kwotę 60,5 mld zł. 
  • W 2021 r., w obliczu kolejnej fali pandemii, rząd przygotował Tarczę Finansową 2.0. To program wsparcia finansowego o wartości 13 mld zł w postaci subwencji umarzalnych nawet do 100% dla firm z ponad 50 branż, które musiały ograniczyć lub zamknąć działalność ze względu na COVID-19.  W ramach Tarcz Finansowych przygotowane zostały także specjalne rozwiązania finansowe dla dużych przedsiębiorstw. Ich finansowanie ma charakter indywidualny i obejmuje zarówno finansowanie dłużne, jak i zaangażowanie kapitałowe, realizowane bezpośrednio przez PFR. Z programu skorzystało 232 wnioskodawców z całej Polski. Otrzymali oni wsparcie na łączną kwotę 3,9 mld zł.
{"register":{"columns":[]}}