W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC58","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"C – projekty implementujące UE","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W 2019 r. weszły w życie następujące akty prawne na poziomie Unii Europejskiej:\n1. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1010 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie dostosowania obowiązków sprawozdawczych w dziedzinie ustawodawstwa dotyczącego środowiska oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 166/2006 i (UE) nr 995/2010, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/49/WE, 2004/35/WE, 2007/2/WE, 2009/147/WE i 2010/63/UE, rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 i (WE) nr 2173/2005 oraz dyrektywę Rady 86/278/EWG (Dz. Urz. UE. L Nr 170 z 25.06.2019, str. 115),\n2. decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1741 z dnia 23 września 2019 r. ustalająca format i częstotliwość przekazywania danych, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdawczości na mocy rozporządzenia (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE (Dz. urz. UE L z 21.10.2019, str. 3).\n\nNa mocy ww. przepisów oraz decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1135 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiającej rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 205 z 14.08.2018, str. 40), Komisja Europejska, zwana dalej „KE”, wprowadziła nowe zasady sprawozdawczości, polegające na obowiązku przekazywania przez państwa członkowskie dwóch odrębnych sprawozdań:\n1. sprawozdania zawierającego dane identyfikacyjne zakładów przemysłowych objętych dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych oraz rozporządzeniem 166/2006, które zasila rejestr EU Registry;\n2. sprawozdania zintegrowanego zawierającego dane dotyczące uwolnień i transferów zanieczyszczeń/odpadów oraz danych emisyjnych z dużych obiektów energetycznego spalania paliw (LCP).\n\nPowyższe zmiany spowodowały, że państwa członkowskie zobowiązane są do przekazywania do KE również danych o zakładach, które w danym roku sprawozdawczym nie stwierdziły przekroczenia progów uwolnień i transferów zanieczyszczeń, a jedynie prowadziły co najmniej jeden z rodzajów działalności określonych w załączniku nr I do rozporządzenia (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE, zwanego dalej „rozporządzeniem 166/2006”. Powyższe dane nie były wcześniej wymagane, dlatego obecne przepisy krajowe nie przewidują obowiązku polegającego na zobowiązaniu nowych prowadzących instalację do przekazania w określonym terminie, danych identyfikacyjnych dla zakładu, na terenie którego prowadzona jest instalacja wymieniona w załączniku I do rozporządzenia 166/2006, niezależnie od tego, czy w danym roku sprawozdawczym prowadzący instalację stwierdził przekroczenia progów uwolnień i transferów zanieczyszczeń.\nZgodnie z nowymi przepisami UE skrócono termin przekazywania przez państwa członkowskie sprawozdania do KE z 15 miesięcy do 11 miesięcy po zakończeniu roku sprawozdawczego. Obowiązująca ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą Poś”, wskazuje nieaktualny już termin 15 miesięcy.\nUchylono załącznik III do rozporządzenia 166/2006, a format przekazywania danych określono decyzją wykonawczą Komisji. Obowiązująca ustawa Poś wskazuje, że Główny Inspektor Ochrony Środowiska, zwany dalej „GIOŚ” przekazuje sprawozdanie do KE zgodnie z nieobowiązującym załącznikiem III do rozporządzenia 166/2006.\nUchylono art. 16 rozporządzenia 166/2006, który nakładał na państwa członkowskie obowiązek przekazywania 3-letniego raportu dotyczącego wdrażania rozporządzenia 166/2006. Obowiązująca ustawa Poś wskazuje na obowiązek przekazywania przez GIOŚ raportu 3-letniego.\nW obszarze sprawozdawczości w zakresie Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń, funkcjonują kary administracyjne, które w ocenie zarówno GIOŚ, prowadzących instalacje, jak również Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie (wyroki z dnia 8 stycznia 2020 r. sygn. akt II OSK 3258/19 oraz II OSK 3264/19), są nieproporcjonalne w stosunku do wagi naruszenia. Obecnie kara administracyjna za niezłożenie sprawozdania w zakresie Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń w terminie wynosi 50 000 zł niezależnie od tego, czy spóźnienie wynosiło 1 dzień czy 9 miesięcy. Z kolei kara administracyjna za niezapewnienie przez prowadzącego instalację jakości przekazywanych danych pod względem ich kompletności, spójności lub wiarygodności określona została w jednej wysokości, tj. 5000 zł, i wymierzana jest również niezależnie od wagi naruszenia. W ocenie GIOŚ, jak również wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska, zwanych dalej „WIOŚ”, skala naruszeń bywa tak różna, że zróżnicowania wymaga również wysokość kary administracyjnej. Jednocześnie obecne przepisy krajowe nie przewidują żadnych sankcji za nieprzedłożenie do WIOŚ danych identyfikacyjnych dla zakładu, na terenie którego prowadzona jest instalacja wymieniona w załączniku I do rozporządzenia 166/2006, niezależnie od tego, czy w danym roku sprawozdawczym prowadzący instalację stwierdził przekroczenia progów uwolnień i transferów zanieczyszczeń (z uwagi na brak takiego obowiązku w obecnym stanie prawnym).\nDodatkowo, opisane wyżej nowe zasady sprawozdawczości, wymagały uregulowania kwestii przepływu informacji, niezbędnych do przygotowania sprawozdań, pomiędzy GIOŚ, Ministerstwem Klimatu i Środowiska oraz Krajowym Ośrodkiem Bilansowania i Zarzadzania Emisjami IOŚ-PIB, zwanym dalej „KOBiZE”. Konieczne było także wskazanie jednostek odpowiedzialnych za przygotowywanie raportów oraz za ich wprowadzanie do narzędzia informatycznego udostępnionego przez KE.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie przepisów pozwalających na wyeliminowanie rozbieżności pomiędzy przepisami krajowymi w obszarze sprawozdawczości w zakresie Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń, a przepisami na poziomie Unii Europejskiej, wynikających z wejścia w życie nowych aktów prawnych Unii Europejskiej, dotyczących terminu przekazywania sprawozdania do KE, formatu przekazywanych danych w sprawozdaniu do KE, obowiązku przekazywania raportu 3-letniego oraz obowiązku przekazywania odrębnego raportu dotyczącego danych identyfikacyjnych zakładów, poprzez:\na) rezygnację z określania terminu do przekazania przez GIOŚ sprawozdania do KE,\nb) skrócenie wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska czasu na ocenę jakości danych dostarczonych przez prowadzących instalacje oraz na przekazanie ww. danych do GIOŚ,\nc) uchylenie obowiązku przekazywania przez GIOŚ raportu 3-letniego do Komisji Europejskiej,\nd) wprowadzenie nowego obowiązku przekazywania w określonym terminie, danych identyfikacyjnych dla zakładu, na terenie którego prowadzona jest instalacja wymieniona w załączniku I do rozporządzenia 166/2006, niezależnie od tego, czy w danym roku sprawozdawczym prowadzący instalację stwierdził przekroczenia progów uwolnień i transferów zanieczyszczeń.\n\nProponowane zmiany są w pełni zgodne z obecnie obowiązującymi przepisami Unii Europejskiej.\nDodatkowo proponuje się:\na) wprowadzenie nowych sankcji administracyjnych w stosunku do prowadzących instalację, tj. administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 5000 zł za nieprzekazanie w wyznaczonym terminie danych niezbędnych do identyfikacji zakładu, na terenie którego instalacja jest prowadzona,\nb) wprowadzenie administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 200 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż za 365 dni (zamiast 50 000 zł) za nieprzekazanie przez prowadzącego instalację w terminie, danych o przekroczeniu wartości progowych dla uwolnień i transferów zanieczyszczeń oraz transferów odpadów określonych w rozporządzeniu 166/2006, \nc) zmniejszenie wysokości administracyjnej kary pieniężnej z kwoty 25 000 zł na przedział kary w wysokości od 500 zł do 5 000 zł, wymierzanej w zależności od wagi naruszenia, za niezapewnienie przez prowadzącego instalację jakości przekazywanych danych pod względem ich kompletności, spójności lub wiarygodności,\nd) wprowadzenie możliwości odstąpienia od nakładania ww. administracyjnych kar pieniężnych.\n\nReasumując osiągnięcie celów projektu, tj. dostosowanie przepisów krajowych do obecnie obowiązujących przepisów Unii Europejskiej oraz zapewnienie racjonalnego i sprawiedliwego traktowania podmiotów możliwe jest jedynie poprzez wprowadzenie zaproponowanych zmian legislacyjnych.\nDodatkowo w projekcie wskazano także, że na potrzeby zintegrowanego sprawozdania zawierającego dane dotyczące uwolnień i transferów zanieczyszczeń/odpadów oraz danych emisyjnych z dużych obiektów energetycznego spalania paliw (LCP), informacje w zakresie LCP przygotowuje KOBiZE i przekazuje do GIOŚ.\nNatomiast KOBiZE, na podstawie danych uzyskanych z GIOŚ i z Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz przy wykorzystaniu zasobów Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji, przygotowuje sprawozdania wynikające z decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1135 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiającej rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych.\nW przypadku ministra właściwego do spraw klimatu przekazywane dane dotyczą informacji posiadanych w związku z prowadzonym na podstawie art. 212 ustawy POŚ rejestrem wniosków o wydanie pozwolenia zintegrowanego oraz wydanych pozwoleń zintegrowanych, które nie są gromadzone w Krajowej bazie o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji. Minister przekazuje zatem KOBiZE niezbędne dane dotyczące instalacji i zakładów objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego (m.in. takie jak: nazwa zakładu; adres; data wydania lub zmiany pozwolenia; data analizy pozwolenia; organ właściwy do wydania pozwolenia zintegrowanego; dane dotyczące udzielonych odstępstw od granicznych wielkości emisyjnych, o których mowa w art. 204 POŚ oraz dane o raportach początkowych). Natomiast w przypadku informacji od GIOŚ są to przede wszystkim dane gromadzone w ramach Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (E-PRTR), ponieważ zgodnie z przypisem 2 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1741, w przypadku kiedy zakład objęty jest również dyrektywą 2010/75/UE, podstawą prawną dla przekazania danych identyfikacyjnych zakładu, jest decyzja wykonawcza (UE) 2018/1135. Po akceptacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska, KOBiZE wprowadza sprawozdania do narzędzia informatycznego udostępnionego przez Komisję.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MKiŚ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jacek Ozdoba Sekretarz Stanu, Marek Chibowski p.o. Głównego Inspektora Ochrony Środowiska","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MKiŚ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 24 sierpnia 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC58
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W 2019 r. weszły w życie następujące akty prawne na poziomie Unii Europejskiej:
1. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1010 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie dostosowania obowiązków sprawozdawczych w dziedzinie ustawodawstwa dotyczącego środowiska oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 166/2006 i (UE) nr 995/2010, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/49/WE, 2004/35/WE, 2007/2/WE, 2009/147/WE i 2010/63/UE, rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 i (WE) nr 2173/2005 oraz dyrektywę Rady 86/278/EWG (Dz. Urz. UE. L Nr 170 z 25.06.2019, str. 115),
2. decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1741 z dnia 23 września 2019 r. ustalająca format i częstotliwość przekazywania danych, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdawczości na mocy rozporządzenia (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE (Dz. urz. UE L z 21.10.2019, str. 3).

Na mocy ww. przepisów oraz decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1135 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiającej rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 205 z 14.08.2018, str. 40), Komisja Europejska, zwana dalej „KE”, wprowadziła nowe zasady sprawozdawczości, polegające na obowiązku przekazywania przez państwa członkowskie dwóch odrębnych sprawozdań:
1. sprawozdania zawierającego dane identyfikacyjne zakładów przemysłowych objętych dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych oraz rozporządzeniem 166/2006, które zasila rejestr EU Registry;
2. sprawozdania zintegrowanego zawierającego dane dotyczące uwolnień i transferów zanieczyszczeń/odpadów oraz danych emisyjnych z dużych obiektów energetycznego spalania paliw (LCP).

Powyższe zmiany spowodowały, że państwa członkowskie zobowiązane są do przekazywania do KE również danych o zakładach, które w danym roku sprawozdawczym nie stwierdziły przekroczenia progów uwolnień i transferów zanieczyszczeń, a jedynie prowadziły co najmniej jeden z rodzajów działalności określonych w załączniku nr I do rozporządzenia (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE, zwanego dalej „rozporządzeniem 166/2006”. Powyższe dane nie były wcześniej wymagane, dlatego obecne przepisy krajowe nie przewidują obowiązku polegającego na zobowiązaniu nowych prowadzących instalację do przekazania w określonym terminie, danych identyfikacyjnych dla zakładu, na terenie którego prowadzona jest instalacja wymieniona w załączniku I do rozporządzenia 166/2006, niezależnie od tego, czy w danym roku sprawozdawczym prowadzący instalację stwierdził przekroczenia progów uwolnień i transferów zanieczyszczeń.
Zgodnie z nowymi przepisami UE skrócono termin przekazywania przez państwa członkowskie sprawozdania do KE z 15 miesięcy do 11 miesięcy po zakończeniu roku sprawozdawczego. Obowiązująca ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą Poś”, wskazuje nieaktualny już termin 15 miesięcy.
Uchylono załącznik III do rozporządzenia 166/2006, a format przekazywania danych określono decyzją wykonawczą Komisji. Obowiązująca ustawa Poś wskazuje, że Główny Inspektor Ochrony Środowiska, zwany dalej „GIOŚ” przekazuje sprawozdanie do KE zgodnie z nieobowiązującym załącznikiem III do rozporządzenia 166/2006.
Uchylono art. 16 rozporządzenia 166/2006, który nakładał na państwa członkowskie obowiązek przekazywania 3-letniego raportu dotyczącego wdrażania rozporządzenia 166/2006. Obowiązująca ustawa Poś wskazuje na obowiązek przekazywania przez GIOŚ raportu 3-letniego.
W obszarze sprawozdawczości w zakresie Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń, funkcjonują kary administracyjne, które w ocenie zarówno GIOŚ, prowadzących instalacje, jak również Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie (wyroki z dnia 8 stycznia 2020 r. sygn. akt II OSK 3258/19 oraz II OSK 3264/19), są nieproporcjonalne w stosunku do wagi naruszenia. Obecnie kara administracyjna za niezłożenie sprawozdania w zakresie Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń w terminie wynosi 50 000 zł niezależnie od tego, czy spóźnienie wynosiło 1 dzień czy 9 miesięcy. Z kolei kara administracyjna za niezapewnienie przez prowadzącego instalację jakości przekazywanych danych pod względem ich kompletności, spójności lub wiarygodności określona została w jednej wysokości, tj. 5000 zł, i wymierzana jest również niezależnie od wagi naruszenia. W ocenie GIOŚ, jak również wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska, zwanych dalej „WIOŚ”, skala naruszeń bywa tak różna, że zróżnicowania wymaga również wysokość kary administracyjnej. Jednocześnie obecne przepisy krajowe nie przewidują żadnych sankcji za nieprzedłożenie do WIOŚ danych identyfikacyjnych dla zakładu, na terenie którego prowadzona jest instalacja wymieniona w załączniku I do rozporządzenia 166/2006, niezależnie od tego, czy w danym roku sprawozdawczym prowadzący instalację stwierdził przekroczenia progów uwolnień i transferów zanieczyszczeń (z uwagi na brak takiego obowiązku w obecnym stanie prawnym).
Dodatkowo, opisane wyżej nowe zasady sprawozdawczości, wymagały uregulowania kwestii przepływu informacji, niezbędnych do przygotowania sprawozdań, pomiędzy GIOŚ, Ministerstwem Klimatu i Środowiska oraz Krajowym Ośrodkiem Bilansowania i Zarzadzania Emisjami IOŚ-PIB, zwanym dalej „KOBiZE”. Konieczne było także wskazanie jednostek odpowiedzialnych za przygotowywanie raportów oraz za ich wprowadzanie do narzędzia informatycznego udostępnionego przez KE.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie przepisów pozwalających na wyeliminowanie rozbieżności pomiędzy przepisami krajowymi w obszarze sprawozdawczości w zakresie Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń, a przepisami na poziomie Unii Europejskiej, wynikających z wejścia w życie nowych aktów prawnych Unii Europejskiej, dotyczących terminu przekazywania sprawozdania do KE, formatu przekazywanych danych w sprawozdaniu do KE, obowiązku przekazywania raportu 3-letniego oraz obowiązku przekazywania odrębnego raportu dotyczącego danych identyfikacyjnych zakładów, poprzez:
a) rezygnację z określania terminu do przekazania przez GIOŚ sprawozdania do KE,
b) skrócenie wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska czasu na ocenę jakości danych dostarczonych przez prowadzących instalacje oraz na przekazanie ww. danych do GIOŚ,
c) uchylenie obowiązku przekazywania przez GIOŚ raportu 3-letniego do Komisji Europejskiej,
d) wprowadzenie nowego obowiązku przekazywania w określonym terminie, danych identyfikacyjnych dla zakładu, na terenie którego prowadzona jest instalacja wymieniona w załączniku I do rozporządzenia 166/2006, niezależnie od tego, czy w danym roku sprawozdawczym prowadzący instalację stwierdził przekroczenia progów uwolnień i transferów zanieczyszczeń.

Proponowane zmiany są w pełni zgodne z obecnie obowiązującymi przepisami Unii Europejskiej.
Dodatkowo proponuje się:
a) wprowadzenie nowych sankcji administracyjnych w stosunku do prowadzących instalację, tj. administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 5000 zł za nieprzekazanie w wyznaczonym terminie danych niezbędnych do identyfikacji zakładu, na terenie którego instalacja jest prowadzona,
b) wprowadzenie administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 200 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż za 365 dni (zamiast 50 000 zł) za nieprzekazanie przez prowadzącego instalację w terminie, danych o przekroczeniu wartości progowych dla uwolnień i transferów zanieczyszczeń oraz transferów odpadów określonych w rozporządzeniu 166/2006,
c) zmniejszenie wysokości administracyjnej kary pieniężnej z kwoty 25 000 zł na przedział kary w wysokości od 500 zł do 5 000 zł, wymierzanej w zależności od wagi naruszenia, za niezapewnienie przez prowadzącego instalację jakości przekazywanych danych pod względem ich kompletności, spójności lub wiarygodności,
d) wprowadzenie możliwości odstąpienia od nakładania ww. administracyjnych kar pieniężnych.

Reasumując osiągnięcie celów projektu, tj. dostosowanie przepisów krajowych do obecnie obowiązujących przepisów Unii Europejskiej oraz zapewnienie racjonalnego i sprawiedliwego traktowania podmiotów możliwe jest jedynie poprzez wprowadzenie zaproponowanych zmian legislacyjnych.
Dodatkowo w projekcie wskazano także, że na potrzeby zintegrowanego sprawozdania zawierającego dane dotyczące uwolnień i transferów zanieczyszczeń/odpadów oraz danych emisyjnych z dużych obiektów energetycznego spalania paliw (LCP), informacje w zakresie LCP przygotowuje KOBiZE i przekazuje do GIOŚ.
Natomiast KOBiZE, na podstawie danych uzyskanych z GIOŚ i z Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz przy wykorzystaniu zasobów Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji, przygotowuje sprawozdania wynikające z decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1135 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiającej rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych.
W przypadku ministra właściwego do spraw klimatu przekazywane dane dotyczą informacji posiadanych w związku z prowadzonym na podstawie art. 212 ustawy POŚ rejestrem wniosków o wydanie pozwolenia zintegrowanego oraz wydanych pozwoleń zintegrowanych, które nie są gromadzone w Krajowej bazie o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji. Minister przekazuje zatem KOBiZE niezbędne dane dotyczące instalacji i zakładów objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego (m.in. takie jak: nazwa zakładu; adres; data wydania lub zmiany pozwolenia; data analizy pozwolenia; organ właściwy do wydania pozwolenia zintegrowanego; dane dotyczące udzielonych odstępstw od granicznych wielkości emisyjnych, o których mowa w art. 204 POŚ oraz dane o raportach początkowych). Natomiast w przypadku informacji od GIOŚ są to przede wszystkim dane gromadzone w ramach Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (E-PRTR), ponieważ zgodnie z przypisem 2 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1741, w przypadku kiedy zakład objęty jest również dyrektywą 2010/75/UE, podstawą prawną dla przekazania danych identyfikacyjnych zakładu, jest decyzja wykonawcza (UE) 2018/1135. Po akceptacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska, KOBiZE wprowadza sprawozdania do narzędzia informatycznego udostępnionego przez Komisję.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jacek Ozdoba Sekretarz Stanu, Marek Chibowski p.o. Głównego Inspektora Ochrony Środowiska
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 24 sierpnia 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany