W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bezpieczeństwo pacjenta najwyższym priorytetem Rzecznika Praw Pacjenta

26.11.2020

korytarz w szpitalu

Zapewnienie bezpiecznych warunków leczenia pacjentów to nieodzowny element właściwej organizacji procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.

Dotyczy to w szczególności szpitali, w których udziela się świadczeń o podwyższonym ryzyku. Przebywający w nich pacjenci, znajdujący się w stanie zagrożenia zdrowia i życia, często są niesamodzielni, wymagają należytej opieki personelu medycznego i odpowiedniego nadzoru.

Jest to tym ważniejsze obecnie, w czasie szczególnych obostrzeń sanitarnych, związanych z epidemią i opieką nad pacjentami z COVID-19.

Epidemia to trudny czas dla wszystkich, również szpitali, mierzących się z różnego rodzaju przeciwnościami i problemami.

Występujące trudności i szczególna sytuacja, w tym kadrowa, nie mogą być jednak usprawiedliwieniem braku przestrzegania zasad bezpieczeństwa i właściwej opieki nad pacjentami.

W interesie nas wszystkich, a szczególności pacjentów jest identyfikowanie nieprawidłowości oraz podejmowanie odpowiednich działań naprawczych.

Każda osoba, która uważa że była świadkiem naruszenia praw pacjenta lub naruszenie to dotyczyło jego osoby może swoje zastrzeżenia przedstawić Rzecznikowi Praw Pacjenta, który zbada sprawę. Można ją zgłosić kontaktując się z bezpłatną Telefoniczną Informacją Pacjenta 800 190 590 (prefiks 2), lub wchodząc na stronę https://www.gov.pl/web/rpp/kontakt     

Podkreślam, że Rzecznik Praw Pacjenta, zgodnie z art. 52 ust. 3 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, może rozpatrzyć sprawę bez ujawniania żadnych danych osoby zgłaszającej potencjalne nieprawidłowości.

Z całą mocą podkreślam więc, że osoby które w dobrej wierze i trosce o innych pacjentów decydują się poinformować o określonych nieprawidłowościach nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji takiego działania.

Każde zgłoszenie zostanie wnikliwie przeanalizowane. Nie przesądzam o ostatecznych wynikach analizy poszczególnych spraw, natomiast istotne jest by obserwowane nieprawidłowości zgłaszać, weryfikować i w razie potrzeby podejmować działania naprawcze. Jest to kluczowe dla naszego wspólnego bezpieczeństwa.

 

/Bartłomiej Chmielowiec

 

{"register":{"columns":[]}}