Dobre praktyki dla placówek medycznych do odwoływania wizyt. Daj szansę pacjentom na #odwoluje #nieblokuje
04.08.2025
Lato to czas wyjazdów, urlopów i dynamicznych zmian planów. W ferworze wyjazdów i codziennych obowiązków nie zawsze jesteśmy w stanie pojawić się na wcześniej umówionej wizycie u lekarza. Dlatego jeśli wiesz, że nie dotrzesz na wizytę w zaplanowanym terminie - koniecznie ją odwołaj!
Nieodwołane wizyty to realny problem w systemie ochrony zdrowia. Z jednej strony mamy długie kolejki i trudności z dostępem do specjalistów, z drugiej – wielu pacjentów nie stawia się na umówione konsultacje, nie informując o tym placówki. W rezultacie z cennych terminów nie korzysta nikt.
Odwołując wizytę:
- umożliwiasz innym pacjentom szybszy dostęp do świadczeń,
- pomagasz placówce w lepszej organizacji pracy,
- wspierasz bardziej efektywne wykorzystanie zasobów systemu ochrony zdrowia.
Placówki medyczne mają w tym zakresie kluczową rolę do odegrania. Powinny zapewnić pacjentom prosty i skuteczny sposób rezygnacji z wizyty. Ułatwienie pacjentowi tego kroku to podstawa dobrze działającego systemu.
Aby odwoływanie wizyt było realne i skuteczne, niezbędne jest wsparcie po stronie placówek ochrony zdrowia. To one powinny:
- udostępniać pacjentom różnorodne, wygodne formy kontaktu – m.in. telefon, wiadomość SMS, formularz online, aplikację mobilną lub dedykowaną skrzynkę e-mail,
- czytelnie informować pacjentów o możliwościach i zasadach odwoływania wizyt – zarówno przy rejestracji, jak i na stronie internetowej,
- przyjmować i przetwarzać zgłoszenia w czasie rzeczywistym, tak aby zwolnione terminy mogły być szybko przekazane kolejnym pacjentom,
- monitorować, analizować i eliminować bariery komunikacyjne, które mogą utrudniać pacjentom rezygnację z wizyty.
Odpowiedzialne placówki wiedzą, że dobrze zorganizowany system odwoływania wizyt to ważny element systemu ochrony zdrowia oraz troski o pacjenta i jego czas.
W ramach kampanii społecznej #odwołuję#nieblokuję powstał „Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt”. Znajdują się w nim sprawdzone rozwiązania i dobre praktyki, które pomagają placówkom skuteczniej zarządzać grafikiem wizyt.
Przewodnik dostępny jest na stronie Rzecznika Praw Pacjenta w zakładce „Dobre praktyki” – zachęcamy do pobrania i wdrażania sprawdzonych rozwiązań Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt.
Znajdują się tam również Karty Dobrych Praktyk w zakresie odwoływania wizyt dla:
- podmiotów leczniczych - co zrobić, żeby poprawić skuteczność odwoływania wizyt
- pacjentów – co zrobić, żeby pamiętać o wizycie i jej ewentualnym odwołaniu
Dbajmy wspólnie o dostępność usług zdrowotnych – odwołując wizytę, nie blokujesz innym szansy na leczenie!