W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dobre praktyki dla placówek medycznych do odwoływania wizyt. Daj szansę pacjentom na #odwoluje #nieblokuje

04.08.2025

Lato to czas wyjazdów, urlopów i dynamicznych zmian planów. W ferworze wyjazdów i codziennych obowiązków nie zawsze jesteśmy w stanie pojawić się na wcześniej umówionej wizycie u lekarza. Dlatego jeśli wiesz, że nie dotrzesz na wizytę w zaplanowanym terminie - koniecznie ją odwołaj!

Grafika przedstawia lekarza i pacjenta podczas wizyty. Postaci siedzą przy stole, widoczny jest tylko tułów, bez głowy i nóg.

Nieodwołane wizyty to realny problem w systemie ochrony zdrowia. Z jednej strony mamy długie kolejki i trudności z dostępem do specjalistów, z drugiej – wielu pacjentów nie stawia się na umówione konsultacje, nie informując o tym placówki. W rezultacie z cennych terminów nie korzysta nikt.

Odwołując wizytę:

  • umożliwiasz innym pacjentom szybszy dostęp do świadczeń,
  • pomagasz placówce w lepszej organizacji pracy,
  • wspierasz bardziej efektywne wykorzystanie zasobów systemu ochrony zdrowia.

Placówki medyczne mają w tym zakresie kluczową rolę do odegrania. Powinny zapewnić pacjentom prosty i skuteczny sposób rezygnacji z wizyty. Ułatwienie pacjentowi tego kroku to podstawa dobrze działającego systemu.

Aby odwoływanie wizyt było realne i skuteczne, niezbędne jest wsparcie po stronie placówek ochrony zdrowia. To one powinny:

  • udostępniać pacjentom różnorodne, wygodne formy kontaktu – m.in. telefon, wiadomość SMS, formularz online, aplikację mobilną lub dedykowaną skrzynkę e-mail,
  • czytelnie informować pacjentów o możliwościach i zasadach odwoływania wizyt – zarówno przy rejestracji, jak i na stronie internetowej,
  • przyjmować i przetwarzać zgłoszenia w czasie rzeczywistym, tak aby zwolnione terminy mogły być szybko przekazane kolejnym pacjentom,
  • monitorować, analizować i eliminować bariery komunikacyjne, które mogą utrudniać pacjentom rezygnację z wizyty.

Odpowiedzialne placówki wiedzą, że dobrze zorganizowany system odwoływania wizyt to ważny element systemu ochrony zdrowia oraz troski o pacjenta i jego czas.

W ramach kampanii społecznej #odwołuję#nieblokuję powstał „Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt”. Znajdują się w nim sprawdzone rozwiązania i dobre praktyki, które pomagają placówkom skuteczniej zarządzać grafikiem wizyt.

Przewodnik dostępny jest na stronie Rzecznika Praw Pacjenta w zakładce „Dobre praktyki” – zachęcamy do pobrania i wdrażania sprawdzonych rozwiązań Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt.

Znajdują się tam również Karty Dobrych Praktyk w zakresie odwoływania wizyt dla:

  • podmiotów leczniczych  - co zrobić, żeby poprawić skuteczność odwoływania wizyt
  • pacjentów – co zrobić, żeby pamiętać o wizycie i jej ewentualnym odwołaniu

Dbajmy wspólnie o dostępność usług zdrowotnych – odwołując wizytę, nie blokujesz innym szansy na leczenie!

{"register":{"columns":[]}}