W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie Roku Bezpieczeństwa Pacjenta. Część IV: Edukacja i informacja o bezpieczeństwie i prawach pacjenta

19.04.2022

W ramach Roku Bezpieczeństwa Pacjenta, Rzecznik podjął szereg działań edukacyjno-informacyjnych, dotyczących zarówno bezpieczeństwa udzielanych świadczeń zdrowotnych, jak i bezpieczeństwa zdrowotnego, i profilaktyki chorób.

Rok Bezpieczeństwa Pacjenta 2021

Działania te były niezwykle różnorodne: Rzecznik prowadził kilka cykli edukacyjnych, brał udział w konferencjach i wydarzeniach, organizował konkursy, angażował się w akcje edukacyjne, współpracował z organizacjami pacjentów i podmiotami leczniczymi. Dziś przedstawiamy Państwu wybrane działania Rzecznika w tych obszarach.

Konkurs „Medyk na Medal”

Celem konkursu było uhonorowanie pracowników medycznych za ich wyjątkowe postawy, nierzadko podnoszące poczucie bezpieczeństwa pacjentów w pandemii COVID-19. Projekt zakładał wyłonienie laureatów w 2 kategoriach: Lekarz na Medal oraz Pielęgniarka/Pielęgniarz na Medal. Zgłoszenia pochodziły bezpośrednio od pacjentów, którzy wskazywali wyjątkowe sytuacje i postawy kandydatów. Kryteriami oceny kandydata były: bezpieczeństwo, komunikacja i oddanie pacjentom. Konkurs został objęty patronatem honorowym Prezesa Naczelnej Rady Lekarskiej oraz Prezesa Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych1.

Wybrane cykle edukacyjne

  • Rozmowy z Ekspertami2

W ramach cyklu Rzecznik realizuje filmy – rozmowy z ekspertami i przedstawicielami organizacji pacjentów. Filmy poruszają kwestie takie jak m.in. bezpieczeństwo, prawa pacjenta, procedury opieki nad pacjentem i bieżącą sytuację w ochronie zdrowia. Przedstawiciele pacjentów dzielą się swoją wiedzą na temat potrzeb pacjentów, a także poszczególnych chorób, takich jak łuszczyca, nadwaga, HCV czy RZS. Rozmowy podkreślają znaczenie profilaktyki, aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania i ich roli w dbałości o swoje zdrowie.

  •  W sprawie pacjenta

Cykl w sposób przystępny uczy o prawach i bezpieczeństwie pacjenta na przykładach problemów pacjentów, którzy swoje sprawy zgłosili do Rzecznika i działań podjętych przez Rzecznika. Artykuły pozwalają także na poznanie obszarów działań Rzecznika Praw Pacjenta3.

  • Koronawirus w pytaniach i odpowiedziach4

Na podstawie sygnałów wpływających do Rzecznika za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 przygotowaliśmy zestawienie odpowiedzi na  najczęściej zadawane przez pacjentów pytania dotyczące pandemii COVID-19. Tematyka obejmuje m.in.: prawa pacjenta, teleporady, testy w kierunku koronawirusa, czy funkcjonowanie placówek medycznych. Zakładka jest na bieżąco aktualizowana. Pytania są podzielone tematycznie, a poszukiwane zagadnienia można zlokalizować, korzystając z wyszukiwarki.

  • Z psychiatrią na TY!5

Poradnik dla dzieci i młodzieży, a także rodziców i opiekunów o zdrowiu psychicznym. Jednym z głównych celów projektu jest dostarczenie wartościowych informacji i uchronienie dzieci i młodzieży od czerpania wiedzy o zdrowiu psychicznym z niesprawdzonych źródeł. Poradnik „Z psychiatrią na Ty!” jest realizowany w wersji elektronicznej, w ramach porozumienia naukowego zawartego pomiędzy Rzecznikiem a Uniwersytetem Jagiellońskim w Krakowie. Zaproszenie do współpracy nad realizacją tego projektu edukacyjnego przyjęły także Stowarzyszenie Sędziów Rodzinnych w Polsce oraz Nastoletni Azyl. Autorami pytań są pacjenci – dzieci i młodzież – oddziałów psychiatrii w całej Polsce.

Bezpieczeństwo zdrowotne: Onko Tour6

Wspólnie z Fundacją Pokonaj Raka Rzecznik brał udział w Onko Tourze. To wyjątkowy rajd rowerowy, który ma na celu zachęcić Polaków do profilaktyki oraz wsparcia chorych w walce z nowotworami. W zorganizowanym przez nas miasteczku zdrowia na kieleckim Rynku, w jeden weekend padł rekord blisko 300 konsultacji, porad i badań. Ponadto, podczas spotkań na trasie pacjenci mieli możliwość uzyskania odpowiedzi na nurtujące ich pytania, w tym o prawach pacjenta i systemie ochrony zdrowia, w ramach osobistych rozmów z pracownikami Biura Rzecznika.

Telefoniczne dyżury organizacji pacjentów7

  • Kontynuacja projektu „Łączy Nas Pacjent”

Wychodząc naprzeciw zainteresowaniu pacjentów i organizacji pacjentów, Rzecznik kontynuował projekt „Łączy Nas Pacjent”, gdzie specjaliści z różnych dziedzin, zrzeszeni w największych w Polsce organizacjach pacjentów udzielają telefonicznych porad, informacji oraz wsparcia dotyczącego różnych chorób. Projekt jest prowadzony również w roku 2022.

  • Środy z psychiatrią

Dostrzegając potrzebę propagowania wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego w związku z pandemią i izolacją społeczną Rzecznik wdrożył "Środy z psychiatrią", mające na celu szybką pomoc informacyjną, wsparcie emocjonalne dla osób chorych i ich rodzin oraz osób będących w problemie psychicznym, jak również ich bliskich. Do projektu przyłączyły się organizacje działające w obszarze zdrowia psychicznego. 

Wybrane wydarzenia: Forum Organizacji Pacjentów

Rzecznik Praw Pacjenta aktywnie uczestniczy w najważniejszych wydarzeniach związanych z systemem ochrony zdrowia. Forum Organizacji Pacjentów to szczególna okazja do integracji środowiska osób i instytucji działających dla dobra pacjentów. Forum stwarza przestrzeń do otwartej dyskusji o najważniejszych problemach i potrzebach zdrowotnych pacjentów w Polsce. W ramach XV edycji, Rzecznik dyskutował m.in. o konieczności zapewnienia bezpiecznej opieki pacjentom i opowiedział o swoich działaniach w tym zakresie w ramach Roku Bezpieczeństwa Pacjenta8.

Współpraca z podmiotami leczniczymi i pełnomocnikami ds. praw pacjenta

W 2021 r. w ramach prowadzonej działalności edukacyjnej Rzecznik zrealizował 16 szkoleń dla podmiotów leczniczych z zakresu praw pacjenta. Rzecznik rozwijał także współpracę z pełnomocnikami ds. praw pacjenta – w Roku Bezpieczeństwa Pacjenta odbyły się 4 spotkania pełnomocników z Rzecznikiem, w tym w całości poświęcone bezpieczeństwu pacjenta9. Działania te są kontynuowane w roku 2022.

To już ostatnia część podsumowania Roku Bezpieczeństwa Pacjenta. Choć 2021 r. dobiegł końca, Bezpieczeństwo pozostaje nadal priorytetem strategicznym działań Rzecznika. Już 22 kwietnia 2022 r. wspólnie z Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku, Rzecznik organizuje konferencję poświęconą bezpieczeństwu pacjenta. Konferencja będzie doskonałą okazją do dyskusji o stanie obecnym i wyzwaniach dla bezpieczeństwa pacjenta w przyszłości. Zapraszamy wszystkich chętnych do zapoznania się z tematyką konferencji oraz do oglądania transmisji wydarzenia za pośrednictwem kanałów mediów społecznościowych RPP oraz UCK Gdańsk.

 

1 https://www.gov.pl/web/rpp/final-konkursu-medyk-na-medal---uroczystosc-wreczenia-nagrod

2 https://www.gov.pl/web/rpp/multimedia

3 Np. https://www.gov.pl/web/rpp/dane-wrazliwe

4 https://www.gov.pl/web/rpp/koronawirus-najczesciej-zadawane-pytania-i-odpowiedzi

5 https://www.gov.pl/web/rpp/z-psychiatria-na-ty

6 https://www.youtube.com/watch?v=yoBIRm3PF-g

7 https://www.gov.pl/web/rpp/telefoniczne-dyzury-organizacji-pacjentow

8 https://www.gov.pl/web/rpp/forum-organizacji-pacjentow-2021

9 https://www.gov.pl/web/rpp/iv-spotkanie-rzecznika-praw-pacjenta-z-pelnomocnikami-ds-praw-pacjenta1, https://www.gov.pl/web/rpp/rzecznik-praw-pacjenta-zaprasza-pelnomocnikow-ds-praw-pacjenta-na-trzecie-spotkanie-online

{"register":{"columns":[]}}