W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowujemy pierwszy kwartał rejestrowania zdarzeń niepożądanych

21.04.2022

Bartłomiej Chmielowiec: Tylko odpowiednie raportowanie, gromadzenie i analiza danych na ten temat zdarzeń niepożądanych pozwoli na wdrożenie właściwych działań naprawczych. Poprawę bezpieczeństwa pacjenta uznaję za jedno z kluczowych wyzwań. Tylko w pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowaliśmy 374 zgłoszenia.

surgery, medicine and people concept - group of surgeons at operation in operating room at hospital

Od stycznia 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów1. Wdrożenie kompleksowego systemu rejestrowania i ewaluacji zdarzeń niepożądanych jest niezwykle istotne dla poprawy standardów bezpieczeństwa pacjenta. Mimo trwających prac legislacyjnych nad projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, Rzecznik podjął decyzję o wykorzystaniu dostępnych narzędzi i rozpoczęciu działań, poprawiających bezpieczeństwo pacjentów. Prace nad systemem rejestrowania trwały od 2021 r.

 

Zgłoszone zdarzenia niepożądane
Liczba
Kliniczne
320
Pozostałe
37
Organizacyjne
17
Suma
374


Zdecydowaną większość zgłoszeń od pacjentów stanowią zdarzenia niepożądane o charakterze klinicznym, czyli związane bezpośrednio z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych. Następną kategorię stanowią zdarzenia „pozostałe”, np. upadek, czy samowolne oddalenie się pacjenta. Najmniej dotychczas zarejestrowaliśmy zdarzeń organizacyjnych, związanych np. z niedostateczną obsadą kadrową czy błędami lub brakami w dokumentacji.

Zebranie odpowiedniej ilości danych umożliwi ich analizę, zdefiniowanie aktualnych problemów, w związku z czym wesprze wdrażanie odpowiednich środków naprawczych w podmiotach leczniczych. Zgłoszenia są również analizowane pod kątem potencjalnych naruszeń praw pacjenta, a w uzasadnionych przypadkach podejmowane są przez Rzecznika odpowiednie działania.

Raportowanie i analiza danych, dotyczących zdarzeń niepożądanych to jeden z najistotniejszych kroków w kierunku poprawy bezpieczeństwa pacjenta, zarówno w skali systemowej, jak i w bieżącym zarządzaniu podmiotami leczniczymi. To podstawa do identyfikowania obszarów problemowych i wdrażania działań niwelujących zagrożenia dla pacjentów.

O tym i innych zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem pacjenta będziemy rozmawiać już 22 kwietnia 2022 r. podczas Konferencji Bezpieczeństwo Pacjenta organizowanej przez Rzecznika we współpracy z Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z programem i zapraszamy do śledzenia Konferencji2.

 

https://www.gov.pl/web/rpp/zdarzenia-niepozadane-rzecznik-praw-pacjenta-rejestruje-zgloszenia-od-pacjentow

https://www.gov.pl/web/rpp/przypominamy-o-zblizajacym-sie-terminie-konferencji-bezpieczenstwo-pacjenta.

 

{"register":{"columns":[]}}