W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

RPP: Powinny pojawić się wytyczne dotyczące wizyt u bliskich przebywających w szpitalach

20.07.2021

"Ustawa o prawach pacjenta gwarantuje osobom przebywającym w szpitalu prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami. Jednocześnie kierownik podmiotu leczniczego może ograniczyć korzystanie z tego prawa w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego, ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów lub możliwości organizacyjne podmiotu. Mowa jednak o ewentualnym ograniczeniu, a nie całkowitym uniemożliwieniu korzystania przez pacjentów z ich prawa" – podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec. 

Wprowadzane ograniczenia muszą być adekwatne do sytuacji, a zasadność ich utrzymania na bieżąco monitorowana. Podczas epidemii wydane zostały zalecenia dotyczące odwiedzin pacjentów najmłodszych czy pacjentów w stanie terminalnym. Nie ma natomiast wytycznych dających się zastosować w każdym przypadku. „Popieram wypracowanie takich wytycznych o szerszym, bardziej uniwersalnym charakterze, wskazujących na pożądany sposób podejścia do kwestii odwiedzin pacjentów w czasie epidemii” – dodaje B. Chmielowiec.

Decyzja o umożliwieniu wizyt osobistych u bliskich przebywających w szpitalach nie powinna być uznaniowa. Szpitale powinny mieć na uwadze m.in. sytuację epidemiczną w danym regionie i w placówce, warunki lokalowe oraz poziom referencyjności udzielanych świadczeń. Nie ulega też wątpliwości, że szpitale powinny zachować pewną elastyczność i stosować indywidualne podejście. Są sytuacje, które bezsprzecznie uzasadniają konieczność spotkania pacjenta z bliską osobą. Podmiot powinien wyrazić wówczas zgodę na odwiedziny, po wcześniejszym uzgodnieniu ich zasad i przy zachowaniu reżimu sanitarnego. 

Biuro RPP na bieżąco weryfikuje wszystkie sygnały dotyczące możliwego nadużywania obostrzeń dotyczących odwiedzin. Występujemy – w razie potrzeby – do szpitali, a w uzasadnionych przypadkach wszczynamy postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów.
 

{"register":{"columns":[]}}