W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

TVN24: Dramat pacjentów szpitala w Iławie. "Drżę o życie mojego taty, chciałabym go stamtąd wyciągnąć. Żywego"

16 lutego 2021 r. Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził naruszenie praw pacjentka, Pana Jana S. do świadczeń zdrowotnych, informacji, godności przez Powiatowy Szpital im. Władysława Biegańskiego w Iławie, jednostkę organizacyjną: Oddział Chorób Wewnętrznych – Pododdział Covid-19. 

Działania podjęte przez Rzecznika

W toku postepowania wyjaśniającego, wszczętego po reportażu wyemitowanym w telewizji TVN Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że prawa Pana Jana zostały naruszone:
1. Do świadczeń zdrowotnych [1], ponieważ rozchwiany poziom glikemii nie był skutecznie leczony. Pacjent nie otrzymał pomocy medycznej w nocy, kiedy to jego stan zdrowia uległ gwałtownemu pogorszeniu. Co więcej, pomimo, iż personel medyczny wiedział, że pacjent ma niebezpiecznie podwyższony poziom cukru we krwi, nie zaordynowano skutecznego leczenia i nie kontrolował w nocy jego poziomu. Personel zgon pacjenta zauważył dopiero rano. Jak wskazano w dokumentacji medycznej – „dokładna godzina zgonu trudna do ustalenia”. Sytuacja ta jaskrawo wskazuje na naruszenie prawa pacjenta, któremu świadczenia zdrowotne udzielone zostały bez dołożenia minimalnej nawet staranności.
2. Do informacji, w omawianym przypadku prawo to zostało bezdyskusyjnie naruszone. Rodzina nie była informowana o stanie zdrowia pacjenta, a o fakcie Jego zgonu powiadomiona kilkanaście godzin później. 
3. Do godności. Z przesłanych dokumentów wynika, że mężczyźnie w sile wieku, samodzielnemu, założono pieluchomajtki, które stosowane powinny być w sytuacji braku możliwości kontrolowania potrzeb fizjologicznych. Z dokumentóe nie wynika, że była taka potrzeba. Dodatkowo dopuszczono, aby osoba postronna zrobiła zdjęcie zmarłego pacjenta, ubranego w pieluchomajtki dla dorosłych, które umieszczone zostały w mediach publicznych. 

Wobec powyższego, na obecnym etapie sprawy Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do szpitala o:
1. Przeproszenie żony zmarłego za stwierdzone w rozstrzygnięciu naruszenia praw pacjenta. Poproszono, aby kopię przeprosin skierowaną do rodziny przesłano do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta.
2. Wskazanie podległemu personelowi nieprawidłowości stwierdzonych w rozstrzygnięciu, celem zapobieżenia ich wystąpienia w przyszłości. 
3. Przeprowadzenie szkolenia wraz z przesłaniem kopii listy jej uczestników z zakresu praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych [3], informacji [4] oraz godności [5]. Poproszono o położenie szczególnego nacisku na kwestię informowania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa - bliskich zmarłych pacjentów o fakcie zgonu. 

Dodatkowe informacje

Szpital ma 30 dni na poinformowanie Rzecznika Praw Pacjenta o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku w tej sprawie. W przypadku, gdy Rzecznik nie będzie podzielał stanowiska   szpitala, zwróci się z wnioskiem do właściwego organu nadrzędnego o zastosowanie środków przewidzianych w przepisach prawa [4].

Podstawa prawna
[1] Art. 8 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
[2] Art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
[3] Art. 20 ust. 1 i 2 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
[4] Art. 53 ust. 5 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

{"register":{"columns":[]}}