W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Fundacje - nadzór

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. z 2023 r., poz. 166) każda fundacja posiada organ sprawujący nad nią nadzór.

Informacja o organie sprawującym nadzór nad fundacją znajduje się w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wyszukiwarka KRS znajduje się pod adresem https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html.

Minister Sprawiedliwości jest ministrem właściwym jedynie dla fundacji, których cele statutowe związane są z zakresem działania ministra.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. z 2023 r., poz. 166) fundacje mają obowiązek składania corocznie właściwemu ministrowi (wskazanemu w Krajowym Rejestrze Sądowym) sprawozdań z działalności, w terminie najpóźniej do dnia 31 grudnia danego roku za rok wcześniejszy.

 

Formularz sprawozdania

Sprawozdania należy sporządzać w postaci elektronicznej, na formularzu, którego wzór określono w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2022 roku w sprawie jednolitego wzoru formularza sprawozdania z działalności fundacji (Dz. U. z 2022 r., poz. 2791).

Sprawozdanie należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Sprawozdanie podpisują osoby uprawnione do reprezentacji Fundacji zgodnie z zasadami określonymi w statucie w zakresie oświadczeń woli lub reprezentacji. Złożenie sprawozdań niespełniających wymogów oraz zakresu określonych w powołanym Rozporządzeniu będzie równoznaczne z ich niezłożeniem.

Sprawozdania dotyczące okresów przed 1 stycznia 2023 roku również należy składać na wzorze wprowadzonym Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2022 roku.

Z obowiązku sprawozdawczego nie zwalnia nieprowadzenie działalności w danym okresie sprawozdawczym.

Edytowalny formularz sprawozdania z działalności fundacji udostępniono na stronach BIP Ministerstwa Sprawiedliwości.

Fundacje nie mają obowiązku przedstawiania sprawozdania finansowego organowi sprawującemu nadzór w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, a informacje o charakterze finansowym przedstawiają jedynie w zakresie, jaki wynika ze wzoru wprowadzonego przez powyższe Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości.

 

Złożenie sprawozdania

Każda fundacja składa sprawozdania do właściwego organu nadzoru zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Wypełnione i podpisane sprawozdania fundacji nadzorowanych przez Ministra Sprawiedliwości należy przesłać:

  1. za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) na adres: /f976dwh2m2/skrytka lub /f976dwh2m2/SkrytkaESP;
  2. za pośrednictwem e-maila – na adres: fundacje@ms.gov.pl.

 

Uwaga:

Pismo wnoszone w formie dokumentu elektronicznego, powinno zawierać adres elektroniczny oraz zostać podpisane przez stronę albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Opatrzenie pisma przewodniego zaufanym podpisem elektronicznym nie skutkuje podpisaniem całego dokumentu elektronicznego.

Wszelkie załączniki należy podpisać osobno.

Brak technicznej możliwości podpisania załączników z poziomu ePUAP nie wyklucza w ogóle możliwości podpisania takiego dokumentu w innym miejscu, a następnie dołączenie do korespondencji.

Do podpisywania podpisem zaufanym można posłużyć się tzw. podpisywarkami, zamieszczonymi na platformie gov.pl:

  1. https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-start;
  2. https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany.

Do złożenia podpisu kwalifikowanego służą narzędzia komercyjne, zaś do złożenia podpisu osobistego należy skorzystać z aplikacji e-dowód.

 

Dane kontaktowe

Zadania wynikające z właściwości ministra w stosunku do fundacji w Ministerstwie Sprawiedliwości realizuje Biuro Ministra.

Ministerstwo Sprawiedliwości

Biuro Ministra

Aleje Ujazdowskie 11

00-950 Warszawa

tel.: (22) 23-90-854

Adres e-mail: fundacje@ms.gov.pl

 

Obowiązki fundacji wobec Krajowego Rejestru Sądowego

Organy fundacji – upoważnione do ich reprezentowania, zobowiązane są do aktualizacji podjętych postanowień w statutach oraz odpowiednio zgłaszania wniosków o zmianę wpisów w Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie informacji określonych w przepisach ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2023 r., poz. 685).

Wniosek o wpis do Rejestru powinien być złożony nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu.

 

Obowiązki fundacji wobec Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Zgodnie z przepisami Rozdziału 6 ustawy z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r., poz. 1124), fundacje obowiązane są do dokonania, przez osoby uprawnione do reprezentacji, zgłoszenia wymaganych ustawą, informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.

Dokonanie zgłoszenia jest bezpłatne.

Więcej informacji na stronie: https://www.podatki.gov.pl/crbr/.

 

Fundacje zatrudniające lub dopuszczające osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub opieką nad nimi, a Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304), przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczaniem jakiejkolwiek osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub opieką nad nimi (np. wyjazdy na ferie zimowe, agroturystyka, obozy jeździeckie) każdy pracodawca lub organizator w zakresie takiej działalności mają obowiązek sprawdzenia, czy dane zatrudnianej lub dopuszczanej osoby znajdują się w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (RSPTS).

 

W celu uzyskania informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym należy:

  1. założyć na stronie internetowej https://rps.ms.gov.pl/pl-PL/Public#/ konto użytkownika instytucjonalnego;
  2. przesłać pisemne zgłoszenie utworzenia konta do Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego (BI KRK);
  3. po aktywowaniu konta przez BI KRK należy wygenerować pytanie do Systemu RSPTS, które należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

 

Za udzielenie informacji z Rejestru nie pobiera się opłaty.

Informacje uzyskane z RSPTS udostępniane są w sposób umożliwiający sporządzenie z nich wydruku. Strona https://rps.ms.gov.pl/pl-PL/Public#/ umożliwia sprawdzenie autentyczności wydruku informacji z RSPTS.

Zgodnie z art. 23 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, dopuszczenie osoby do pracy lub innej działalności opisanej powyżej bez uzyskania informacji z RSPTS podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł.

Więcej informacji na stronie: www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym.

Sprawozdania - wyłączenie

Z obowiązku składania sprawozdania ze swojej działalności, zgodnie z ust. 3 art. 12 przedmiotowej ustawy, zwolnione są fundacje posiadające status organizacji pożytku publicznego, które zamieściły na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdanie merytoryczne z działalności oraz sprawozdanie finansowe, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r., poz. 571).

Materiały

Komunikat w sprawie obowiązków fundacji, jako instytucji obowiązanych
komunikat.pdf 0.38MB
Forum darczyńców - standardy działania fundacji korporacyjnych 2015
forum​_darczyncow​_standardy​_dzialania​_fundacji​_korporacyjnych​_2015.pdf 2.98MB
MF - Wykaz fundacji (stan na dzień 31.12.2023 r.)
MF​_-​_Wykaz​_fundacji​_(stan​_na​_dzień​_31122023​_r).pdf 0.54MB
Wzór formularza sprawozdania z działalności fundacji
Wzór​_formularza​_sprawozdania​_z​_działalności​_fundacji.docx 0.03MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
03.01.2024 12:41 Marek Kołodziejczyk
Pierwsza publikacja:
02.04.2019 08:35 Natalia Ławrynowicz
{"register":{"columns":[]}}